Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förslag till enkel förbättring tryckkärl  (läst 31677 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #30 skrivet: 01 november 2005, 00:41:16 »
Har man lutning från borran och in till kärlet kan man köra helt trycklöst också.
Jag har "lyft" säkerhetsventilen kör trycklöst det funkar helt perfekt!!

Men det kan nog va liiite svårare att bli fri luften initialt om man kör trycklöst.

Slutet kärl har vi på 25 kw maskinen den med fyra borror, men då måste man ju pumpa in brine om det fattas, det är inge kul!

Bättre med originalkärlet som följer med tycker jag!




en vätska kan inte komprimeras. Finns stora tryckförändringar vid olika temp. måste det bero på gas (luft) i systemets värmebärare, eller att det finns ett tryckkärl med luft vilken ändrar volym när den indirekt blir uppvärmd/kyld. Så jag är inte förvånad över att du kan köra trycklöst, du har väl ingen gas/luft kvar i ditt system. Är det "öppna" expansionskärlet bortglömt?

Nja du glömmer en sak, vätska kan inte komprimeras MEN volymförändringen är rätt stor vid temperaturändring! Det är ju därför man har expansionskärl.
Det går utmärkt att köra trycklöst även om en del luft finns kvar, det är bara att fylla "efter" vartefter luften försvinner.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #31 skrivet: 01 november 2005, 10:47:40 »
Har också förstått att många kör trycklöst och bara ser till att avluftning sker innan KB-in når pumpen.

Men... Finns det inte andra fördelar med att ha trycksatt KB?
Jag tänker t ex på PEM-slangens formstabilitet om t ex rötter eller stenar ligger emot (vilket man aldrig vet).
Vidare får man ju en mycket snabbare indikation på ev läckage.

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #32 skrivet: 01 november 2005, 17:08:35 »
Bifogar bilder på mitt kärl med bilventil & manometer



//Konult
« Senast ändrad: 01 november 2005, 17:11:03 av KONULT »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #33 skrivet: 01 november 2005, 17:12:22 »
Närbild.....bilventil
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #34 skrivet: 01 november 2005, 18:12:47 »
Har man lutning från borran och in till kärlet kan man köra helt trycklöst också.
Jag har "lyft" säkerhetsventilen kör trycklöst det funkar helt perfekt!!

Men det kan nog va liiite svårare att bli fri luften initialt om man kör trycklöst.

Slutet kärl har vi på 25 kw maskinen den med fyra borror, men då måste man ju pumpa in brine om det fattas, det är inge kul!

Bättre med originalkärlet som följer med tycker jag!




en vätska kan inte komprimeras. Finns stora tryckförändringar vid olika temp. måste det bero på gas (luft) i systemets värmebärare, eller att det finns ett tryckkärl med luft vilken ändrar volym när den indirekt blir uppvärmd/kyld. Så jag är inte förvånad över att du kan köra trycklöst, du har väl ingen gas/luft kvar i ditt system. Är det "öppna" expansionskärlet bortglömt?

Nja du glömmer en sak, vätska kan inte komprimeras MEN volymförändringen är rätt stor vid temperaturändring! Det är ju därför man har expansionskärl.
Det går utmärkt att köra trycklöst även om en del luft finns kvar, det är bara att fylla "efter" vartefter luften försvinner.


jo, som nr 3 i rakt nedstigande led i rörläggarsläkten samt omskolad till kyltekniker har jag förstått varför man använder expansionskärl. Radiatorvattnet innehåller syre. Efter många års avluftning försvinner efterhand syret och expansionen blir mindre. Jag menade inte synliga luftbubblor, egentligen var det ett helt onödigt innlägg men avsikten var att försöka klargöra varför två till synes lika anläggningar kan reagera olika beroende på syrehalten i vattnet. Jag vill ändå påstå att det öppna expansionskärlet oförtjänt fallit i glömska. Nackdel finns om man använder en spritblandning som brine, då kan man få en viss avdunstning med högre fryspunkt som följd. Nackdelen med de modernare tryckkärlen är att man kan få en membrandläcka vilket leder till att man efter avluftning och påfyllning får ett helt slutet system utan expansionsmöjligheter.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #35 skrivet: 01 november 2005, 23:52:01 »
hplp
Nog är det väl så att expkälet finns där för att "ta" exp. vid tempförändringar, därav att man måste ha ett jättekärl vid vedeldning och stora acktankar. Vid vedeldning får man ju extrema tempvariationer!
Ang luftens betydelse..
Avluftning av den fria luften i vattnet går ju mycket snabbt och den bundna luften är så liten del att den är betydelselös i expansionssammanhang.

Jag håller också stenhårt på att dagens expansionskärl håller låg kvalité mycket låg. Jag har sett massvis med kärl där blåsan är trasig.
Folk klagar på att trycket försvinner hela tiden, trycker man då på luftventilen kommer det nästan alltid vatten. Så säger man att blåsan är trasig, då ser alla ut som ett frågetecken vilken blåsa säger dom....
Ett öppet kärl var jättebra, men det fanns en del fällor tex galvanisk korrosion, då särskilt på dom där man var säker att inget skulle hända!!
(rostfria kärl och blå rör fd gröna rör)

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pen15en

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • vov!
    • TvÃ¥ ihjälklämda bröder
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #36 skrivet: 02 november 2005, 00:17:47 »
Du skulle dragit ner ett smalt rör från konvektorn genom innertaket och satt avluftningen i det, då får du en bra och billig lösning.

Vänta lite, jag fattar inte!
Hurdå? Kan ni vara snälla att förklara?

Det är roligt att fler kommit på att trycksättning kan vara till fördel. Små bubblor innebär mer mindre andel luft i systemet och har förmodligen lättare att hitta ut till exp. kärlet.

Se annan tråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,3785.msg36148.html#msg36148

/pen15en
IVT Greenline HT+C9, 150m borra. Parhus (2*67m²), radiatorer i ena, golvvärme i andra delen. Frikyla, 2st VEAB CWK 160*3*2,5 som kyler 2 sovrum.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #37 skrivet: 02 november 2005, 01:44:32 »
Jahg har mera haft bäring mot bergvärme, har man som föreskrivs lutning från borran och in mot huset då har man inte mycket bekymmer med luft.
Hos farsgubben startades anläggningen dirkt utan nån initial luftning!!
Det funkade från första sekund.
Enda kruxet är att på "retursidan där måste man ha en nippel. I en borra kan man ju inte kräva att luften ska tryckas ned 160 meter för att sen komma upp via stigen.

På proffsluftningsprylar särskilt för luftning av borror ska man kunna ändra flödesriktningen!! för att komma åt luften på returedningen, annars kommer det att skvala nästan för all framtid.
Jag har en kompis som bytt 2 brinepumpar som skurit pga av luft i brine, han saknar luftningsmöjlighet på returen. Det hörs tydligt att han har luft....

Har man jordvärme då har man oftast så liten höjdskillnad att luften kan tryckas (dras med) framåt då behöver man inte köra åt fel håll vid luftningen..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #38 skrivet: 02 november 2005, 10:27:27 »
Min granne har en microbubbleavskiljare på KB-in.
Enligt uppgift fick har fylla på några liter vätska den första tiden, samtidigt som det lät om pumpen.
Därefter är nivån stabil och pumpen avger inget onormalt ljud.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #39 skrivet: 02 november 2005, 11:26:13 »
Min granne har en microbubbleavskiljare på KB-in.
Enligt uppgift fick har fylla på några liter vätska den första tiden, samtidigt som det lät om pumpen.
Därefter är nivån stabil och pumpen avger inget onormalt ljud.

Var får man tag på en sådan? Stiger luften upp i nivåkärlet?

Jag håller precis i detta nu på att avlufta för tredje gången, förutom den avluftning som installatören gjorde för över ett år sedan.

Jag har ett par avstick på brinekretsen som är avsedda för framtida frikyla, och jag använder dessa för avluftningen också. Jag skulle enkelt kunna sätta in en mikrobubbelavskiljare där temporärt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #40 skrivet: 02 november 2005, 11:50:04 »
pellep
Snygg rördragning!!!  Som en hantverkare sa till mig en gÃ¥ng "en installation som är vacker att titta pÃ¥ fungerar ofta bra tekniskt ocksÃ¥" Helt ovetenskapligt egentligen men fasen vet om det inte finns en gnutta sanning i det?

Nåja, Angående luftning så är ju problemet egentligen tvåfalt.

- den luft som sitter i slangarna efter mer eller mindre lyckad påfyllning av brine. Här har vi fått tips som att reversera riktningen (speciellt vid bergborra) m m.

- den gas som finns löst i vätskan... knepigare... fick en knäpp ide här! Vill man jobba ihjäl sig så KOKAR man allt vatten - och låter det svalna - innan blandning med etanol och fyllning. På det sättet slipper man den årslånga urluftningen.
Kanske en ny marknad att "gasfritt" vatten?
I varje fall borde en trycklös brine lufta snabbare i och med att gas löser sig svårare ju lägre tryck en vätska har (jfr dykarsjuka).

Nej, dags för lunch istället för att plÃ¥ga er med orealistiska funderingar.  ;)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #41 skrivet: 02 november 2005, 12:59:32 »
- den gas som finns löst i vätskan... knepigare... fick en knäpp ide här! Vill man jobba ihjäl sig så KOKAR man allt vatten - och låter det svalna - innan blandning med etanol och fyllning. På det sättet slipper man den årslånga urluftningen.
Kanske en ny marknad att "gasfritt" vatten?
I varje fall borde en trycklös brine lufta snabbare i och med att gas löser sig svårare ju lägre tryck en vätska har (jfr dykarsjuka).

Ett annat sätt att bli av med bubblorna vore att ha brinen i ett kärl och vacuumsuga det. Fast med 400 liter brine blir det nog lite pyssligt. Möjligen skulle man kunna göra det innan kollektorn fylls första gången.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #42 skrivet: 02 november 2005, 13:04:51 »
I en borra kan man ju inte kräva att luften ska tryckas ned 160 meter för att sen komma upp via stigen.

Jo, det tror jag faktiskt att man kan. Är flödet tillräckligt för att en bubbla skall börja röra sig nedåt överhuvudtaget, så fortsätter den nog ned hela vägen. 'Flytkraften' i bubblan blir ju t o m mindre ju större djup, eftersom bubblan trycks ihop.....
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #43 skrivet: 02 november 2005, 18:58:14 »
I en borra kan man ju inte kräva att luften ska tryckas ned 160 meter för att sen komma upp via stigen.

Jo, det tror jag faktiskt att man kan. Är flödet tillräckligt för att en bubbla skall börja röra sig nedåt överhuvudtaget, så fortsätter den nog ned hela vägen. 'Flytkraften' i bubblan blir ju t o m mindre ju större djup, eftersom bubblan trycks ihop.....

Mja jag har dock misslyckats som sagt på några anläggningar men däremot med stängd brinepump och luftning på returledningen då får man bort luften!!!
Men det tar en hemsk tid.

Som sagt så är upphettning av vattnet MYCKET effektivt!! Det rekommenderas varmt på värmesidan  ;)   men på brinen är det lite jobbigt!

Mycket proffsig installation det må jag säga.
Hoppas ni observerar luftningsnippeln på  KB ut (returledningen) där uppe till vänster 
Det är den som jag hävdar behövs!! mittåt det är den som behövs!  8)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #44 skrivet: 02 november 2005, 21:53:18 »

Mycket proffsig installation det må jag säga.
Hoppas ni observerar luftningsnippeln på  KB ut (returledningen) där uppe till vänster 


Hoppsan!
Borrat och gängat och monterat en luftningsventil i godset på en koppling.

Det som jag får "skit" för på en annan tråd kallas här för en proffsig installation. ;D
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,4045.msg39961.html#msg39961
Fast, jag håller med. Det ser mycket bra ut! ;D
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!