Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: varmvatten lol  (läst 5648 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
varmvatten lol
« skrivet: 26 februari 2012, 20:36:27 »
180l integrerad tank i en diplomat på 16kw.
VV körning klar klockan 13:15 med en topp temp på 55 grader.
Vid 19.40 bestämmer sig sambon för att bada. Då har ingen laddning skett sedan 13:15 och VVC är på som alltid. Tempen har vid detta laget gått till start-temp som till 100% går på toppgivaren som då visar 43 grader. Samma temp som startvärdet alltså.
I samma veva som badkaret börjar tappas upp startar kompressorn för att göra VV. Temperaturen går upp till 44 men sjunker sedan på grund av tappningen till 41 grader. Men den går aldrig lägre än så.
Sen går värmepumpen över att göra värme.

Kan vara värt att notera att om man tappar ett bad så är det typ 40 grader man tappar. Badkaret är lite större än ett standardbadkar vilket innebär att ungefär samma volym som tanken rymmer har gått över nästan utan kallvatteninbladning till badkaret.
 
Tappningen fungerade helt utmärkt. VV till hela badkaret och detta på grund av att kompressorn kör med sina 16kw. Det intressanta är att förra veckan när det badades så räckte inte VV till att tappa badkaret och duscha efteråt trots att VV var precis nyladdat när tappningen började. Så vitt jag kan se är det i mitt fall alltså bättre att börja tappa upp ett bad när VV statusen är som sämst. Så att man är säker på att tappningen verkligen drar igång en ny körning.

Detta innebär att strategin att i mitt fall köra pÃ¥ 100% viktning mot topp-givaren och start vid 43 grader fungerar bäst. Lagom antal starter och helt ok topptemp. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: varmvatten lol
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2012, 20:55:55 »
Ja, teoretiskt ska du hinna värma vattnet du tappar med 16 grader när kompressorn går. (15 l/m).
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: varmvatten lol
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2012, 23:04:49 »
mm jag läste något nyligen om 20kw som krävdes. Jag noterade hur temperaturen gick upp, vet dock inte hur tappningen skedde (l/m). Jag vet bara att kranen var på max och vi bor i stockholm där trycket sägs vara ganska högt.

Det var helt klart lite oväntat att vi fick bättre VV när vi började tappa badkaret när varmvattnet "var slut" snarare än när det var toppat.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: varmvatten lol
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2012, 23:12:44 »
Hur kan det bli så Sc:,h även om det är toppat så startar den väl när det behövs.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: varmvatten lol
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2012, 23:22:46 »
mm strange. Jag trot att skillnaden är ungefär som integralen i GM. Om man studerar den så kan den ju lätt rasa ner i vissa scenarion. Om man förlänger tiden med värmebehov innan start så blir till slut tempen på vattnet så låg att den även vid start fortsätter dyka ganska duktigt.

Du försöker fånga en fallande kniv eller hur nu uttrycket går...

I dagens exempel så har temperaturen minskat långsamt och en körning startar samtidigt som jag tappar. I Dagens exempel har hela tankens tömts. I förra exemplet så har mindre tömts då topp-tempen var högre (mer kallvatteninblandning i blandaren).. Båda gångerna fylldes badkaret fint men förra gången så fanns inte nog med VV när det skulle duschas efter bad. Tesen är att en stor del av VV tappades men ett lock fanns kvar i toppen när väl badkaret var fullt. Efterhand, 10-15 minuter, så har stora delar av tanken utjämnats i temperatur men kanske fanns ett liiitet lock kvar?? När väl starten av VV produktion sker är tempen i tanken kanske på 35 grader och för lite för att duscha bekvämt i efter ett bad.

JAg vet inte. Snillen spekulerar :)

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: varmvatten lol
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2012, 23:28:08 »
Ja ni som har Thermia har ju fördelen av att ha 2 vv värden att labba med fan vad jag blir avundsjuk ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: varmvatten lol
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2012, 23:32:10 »
ja helt klart borde detta vara en indikation på att jag borde gå till kanske 85% topp och 15% "botten" (startgivare tror jag den kallas).

Nu har jag 100% topp och det passar mig väl dÃ¥ jag har mycket effekt - men uppenbarligen finns det scenarion där det inte fungerar sÃ¥ bra. Blev bara lite förvÃ¥nad att det scenario som fungerade sämst var en nyladdad beredare  :D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: varmvatten lol
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2012, 23:48:01 »
i början körde jag på en lägre temp på vv för vi tyckte det räckte bra ändå men upptäckte nån gång vid bad att det var lite svalt och då var det när det hade varit hemst lite vv tappning så beredaren kallnar genom värmeförluster för då sjunker även topptempen en sån grej hade man kunnat optimera bort med dubbla givare eller som jag gjorde höjde tempen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: varmvatten lol
« Svar #8 skrivet: 27 februari 2012, 00:02:09 »
mm i mitt fall är långsamt sjunkande temp bättre. Givet 100% på toppen.
Jag håller med att utifrån dina och mina (och säkert alla andras också) erfarenheter av detta med VV så borde helt klart alla värmepumpar ha 2st givare så att användaren själv kan optimera viktningen utifrån sin egen anläggnings egenskaper.

Mycket effekt, ganska hög toppvikt, mindre effekt, lite mer bottenvikt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: varmvatten lol
« Svar #9 skrivet: 27 februari 2012, 09:47:14 »
Nibe har också 2 givare men toppgivaren används endast för att visa tempen på displayen dom vill väl inte att man ska se den lägre bottentempen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: varmvatten lol
« Svar #10 skrivet: 27 februari 2012, 09:57:47 »
Citera
Nu har jag 100% topp och det passar mig väl då jag har mycket effekt
Nja, har du viktningen på 100% så är det mot bottengivaren. Bottengivaren agerar då ren startgivare och toppgivaren visar temperaturen.
Sätter du däremot viktningen till 0% så blir toppgivaren ren startgivare Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: varmvatten lol
« Svar #11 skrivet: 27 februari 2012, 11:18:21 »
jag har viktning till 100% mot toppgivaren (vilket jag tror framgår i inläggen).

Om detta i styrsystemet motsvaras av 5 klick på högerknapp och 3 bokstäver i underlig ordning eller att man sätter startgivare ("botten") till 0% må vara hänt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: varmvatten lol
« Svar #12 skrivet: 27 februari 2012, 11:31:43 »
 ;D
Ajdå, jag ska genast kliva av din tå ;)
 *vinkar*
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varmvatten lol
« Svar #13 skrivet: 28 februari 2012, 08:56:06 »
Sätter man detta i installations delen ?
Jag tycker min kör vv för tidigt idag har 300L vv tank.
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: varmvatten lol
« Svar #14 skrivet: 28 februari 2012, 09:48:51 »
aa i installationsmenyn för varmvatten kan man även se rÃ¥dande värdet. Egentligen kan man säga att tre värden finns: start (längre ner), topp (det som gÃ¥r ut) och viktat värde (en potentiell mix av de bÃ¥da). 

Det värde som avgör när VP startar är då alltså det viktade värdet. Därutöver ska man ju komma i håg att om värmepumpen går för att göra värme så kommer den även göra varmvatten om det är 2 grader eller mindre kvar tills att VV behov uppstår.

I alla fall är det på detta sätt det fungerar för mig utan DUO.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!