Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Remo
« skrivet: 09 september 2011, 11:49:09 »

Okey tack för hjälpen  det är klart att man ska göra så om man tänker efter.
Bra och nyttigt forum annars kan man göra fel i hastigheten.  :)
Skrivet av: lödläckan
« skrivet: 09 september 2011, 09:37:05 »

spola elpatronen separat, annars fastnar ev flagor i kondensorn.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 08 september 2011, 20:35:06 »

Alla 3 slangar tror jag det sitter pressade vinklar med klämring på ena änden på vinkeln.
Så var det alla fall på den slangen som går till växelventilen som jag har byt.
Då är det ingen risk för skadade packningar.
Flödet går normalt uppåt inne i värmeväxlaren, och om jag öppnar vid växelventilen, kopplar
en slang där och öppnar sedan nere vid värmeväxlaren eller vid CP: n så kan man spola både
elpatronen och värmeväxlaren baklänges, tror ni att det blir bra ? Kan inte skada alla fall.
Tack för tipsen så här långt.  Sc:,h
Skrivet av: lödläckan
« skrivet: 08 september 2011, 16:06:34 »

En del slangar har klämkoppling, andra har fläns med mutter. Klämkopplingarna kan återanslutas smorda med lite pasta, flänskopplingarna har planpackningar som förmodligen går sönder vid demonteringen, så fixa lite planpackningar, är väl dim.28, innan dem. Spola elpatronen och kondensorn baklänges. Kolla att det inte sitter flagor i cp pumphjul och att det inte är igensättning i nipplar
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 08 september 2011, 10:54:03 »

Det finns speciella rengöringsmedel och 'husmorsmetoder' för rengöring av värmeväxlare.
Sök på 'citronsyra' i forumet...
Skrivet av: Remo
« skrivet: 08 september 2011, 10:49:05 »

Det sitter slangar mellan CP och värmeväxlare , elpatron och värmeväxlare + elpatron och växelventil.
Men hur kan man rengöra värmeväxlaren, det är väll så att beläggningar har hamnat dit ?
Räcker det att spola baklänges med en slang kopplat på utgången ?
Eller måste man försöka rensa  slangar  också ?

Skrivet av: lödläckan
« skrivet: 08 september 2011, 09:57:57 »

 IVT CTC NIBE, har rensat slangar från dom alla. Det är sammankoppling med gamla järnrör som ställt till det. Sitter det inte i själva slangen så sitter det i kopplingar.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 08 september 2011, 08:26:43 »

Det sitter antagligen slangar mellan kondensor och rörsystemet? Det kan bildas beläggning i dom. Slangar med metallnätomsutnig har en viss förmåga att få beläggning. Stäng av allt. Känn på slangarna om det knastrar när du försöker vika dom med handkraft. Det kan också bildas beläggning i övergångskopplingar mellan olika material. Sitter det utvändig elpatron i serie med flödet från kondensorn kan det vara beläggning i den som blockerar.

Intressant, jag har sett fler trådar som handlar just om problem med hög tempdiff mellan VP-in och ut på just IVT som inte går att förklara. Har IVT nån egen variant av flexslangar tro?
Skrivet av: Remo
« skrivet: 07 september 2011, 12:47:12 »

Tack för all hjälp och alla idéer som jag har fått.
Igår kväll byte jag tillbaka original CP: n  pga.  att ingenting blev bättre med den pumpen
den drog bara lite mera ström. 
Och vad var det som hände  Sc:,h,,,, alting ser normalt ut igen. Det enda som jag kan gissa mig om är att
när jag byte till den andra pumpen så öppnade jag den övre avstängningen först, och nu den undre
först, så att den lilla mängden vatten som pumpen rymmer fick rörasig baklänges. ???

Så teorierna om igensättningar och beläggningar stämmer nog.
Sam tidigt tror jag har kommit på hyr regleringen av VV fungerar.
Den ser ut att man använder inställd differens även när den ska stanna, men då används VB in och halva differensen istället för inställd VV temp.
Senaste temperatur avläsningar kommer här:

Originalgiv.    DS1820 giv.
VB ut   60.6   60.6
VB in   50.1   50.3
VV   54.3   - - -

Då hade jag inställd VV temp    47.0
Inställd VV differens      6.0

Och som jag tror stannade pumpen på 47+3 grader.  :)
Skrivet av: lödläckan
« skrivet: 07 september 2011, 11:10:16 »

 Det sitter antagligen slangar mellan kondensor och rörsystemet? Det kan bildas beläggning i dom. Slangar med metallnätomsutnig har en viss förmåga att få beläggning. Stäng av allt. Känn på slangarna om det knastrar när du försöker vika dom med handkraft. Det kan också bildas beläggning i övergångskopplingar mellan olika material. Sitter det utvändig elpatron i serie med flödet från kondensorn kan det vara beläggning i den som blockerar.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 06 september 2011, 20:49:04 »

Rören är heta och det visar även temp logger. Smutsfiltret har jag kollad, var bara ytterst lite smuts och
blev  ingen skillnad efter ren görning. När den kör VV så går inte flödet genom filtret alls.

Värmeväxlare kan jag inte uttala mig om annat än att värmen stige precis som vanligt och lika snabbt
i VV behållaren och övrigt värmesystem, borde inte effekten bli sämre om växlaren är igensatt?
Det är bara min reflektion och magkänsla som seger det. 

Expansionsventilen kan jag ingenting, men andrasidan varför inte VP: n stannar innan det blir för hög
temp på VB ut.
Nu har jag läst i manualen och konstaterar att det är som purjo__   påpekade ditigare i detta trått, det är
GT9 VB in som bryter  VV laddningen, VV hinner bli nära 60 grader. 
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 06 september 2011, 19:40:34 »

Känns rören som dom är 70 grader? Dom som ska vara det enligt givaren.  hade du kollat smuts filtret? Det finns väl inget som tyder på igen satt värmeväxlare? Inget problem med expansionsventilen som kan orsaka sådana temperaturer?
Skrivet av: Remo
« skrivet: 06 september 2011, 19:04:13 »

Nu på förmiddagen provocerade jag  VP: n (höjde sommarurkopplingen
och höjde rumstemperaturen) för att den började värma huset
för att se om den stannar normalt då och för att se Delta VB in – VB ut
under värme körning med följande resultat:

Temperatur under värmekörning:

VB ut   63,0
VB in   38,1
GT1   38,2
Komp.   93,5

Under VV laddning   

     Orig.giv. DS1820
VB ut   70,2   70,4
VB in   49,8   48,0
VV   58,3   - - -
Komp.   104,7   103,8

Pumpen stannade ju inte efter värmeladdning, den gå ju över till VV laddning
innan den stannar.
Då var det daggs för max temp på VB ut att stoppa pumpen.

Det känns att det finns två fel samtidigt
1. hög Delta VB in /VB ut antyder dåligt flöde ???
2. att den inte stannar normalt, antyder program/elektronikfel ???

Eller är jag ute cyklar ?

bifogar bilder på växelventilen, som jag är nästan 100 att den är OK  c:a  halv år gammal
tempgivarna ser ut att stämma enligt temp loggen  och CP byte gjorde ingen skillnad. Vad är galet ?
Service killen har inte hört av sig än.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 05 september 2011, 22:10:21 »

Har ringt supporten idag, där fick jag inget mer än vad vi har vetat redan.
Dom sa först efter lång tänketid  att hålla öga på GT8 men sedan började luta åt GT9.
Sedan ringde jag till servicefirman och bad dom att en servicetekniker skulle ringa
att jag kan höra med honom vad han tror.

Men jag börjar tro att det är själva Regon som är skadat.
Det spelar ingen roll om det är GT3 eller GT9 som ska stoppa kompressorn,
för dom stiger ju båda två och pumpen bara går och går.

Det enda riktigt märkliga är att delta mellan GT8 och GT9 är så jätte stor över 20ºC   huvuddunk
som tidigare har varit långt under 10 grader vid VV produktion??

Relationen mellan dessa tre temperaturer värkar stämma också väldigt bra om man tänker
att GT3 ligger cirka 1/3 del av höjden på tanken nerifrån. Jag vet ju inte var GT3 ligger
men man kan ju gissa.

Finns det flera tips att få ?  Tack för hjälpen
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 september 2011, 12:41:28 »

Annan fråga är att hur fungerar garantin, jag hade 6 års försäkring och
Nu ser jag att den går ut 2011-09-09

Jag tror det är IVT eller bosch du ska vända dig till.  :-\
http://www.ivt.se/pages/static.asp?lngID=113&lngLangID=1
http://www.boschvarme.se/pages/page.asp?lngID=23&lngLangID=1
Skrivet av: Remo
« skrivet: 05 september 2011, 10:26:00 »

Jag har AutoTerm 406C Max
Serienummer 0509941   den har intern  VV beredare och har bara en CP ingen utter  CP.
Purjo__  och  Carl N  alla givare utom GT3  har jag  bra kontroll för där sitter en DS1820 givare i varje position, och ser ut att stämma bra överens. GT3 är inte lätt att komma åt under frigolit.

Annan fråga är att hur fungerar garantin, jag hade 6 års försäkring och
Nu ser jag att den går ut 2011-09-09
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 september 2011, 08:45:12 »

Det verkar bero på vart man läser... Jag kollade i manualen till Terramax, där står det så här på sidan 56:

Varmvattenfunktion:
Varmvattenladdningen startas av varmvattengivaren T3 (GT3), men stoppar på returgivaren T9 (GT9).


Längre ner i manualen i kapitlen som handlar om driftsättning av de olika driftfallen så nämner man den texten med kopplingsdifferens som du citerade  Sc:,h

OK, jag såg inte den där texten...
Det verkar som att den startar på börvärdet GT3 minus halva kopplingsdifferensen och stoppar på maxvärdet för GT9.
GT9 verkar ju visa korrekt värde (VB-ut).

Under huvudmenyn så ska det finnas en meny som heter "här kan du se alla temperaturer" alternativt "Rad 3".
Väljer du den ska du kunna bläddra mellan de olika givarna, även GT3.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 september 2011, 08:11:06 »

Jo, på Rego 600 (som finns på Autoterm bergvärmepump) så styrs även varmvattenladdning av kopplingsdiff varmvatten meny 2.4.
Saxat ur manualen:
...

Det verkar bero på vart man läser... Jag kollade i manualen till Terramax, där står det så här på sidan 56:

Varmvattenfunktion:
Varmvattenladdningen startas av varmvattengivaren T3 (GT3), men stoppar på returgivaren T9 (GT9).


Längre ner i manualen i kapitlen som handlar om driftsättning av de olika driftfallen så nämner man den texten med kopplingsdifferens som du citerade  Sc:,h

@Remo: Exakt vilken pumpmodell har du och hur är den inkopplad? Har du inbyggd varmvattenberedare, eller en separat?
Skrivet av: Remo
« skrivet: 04 september 2011, 21:32:20 »

Hur kommer man åt GT3 på AutoTerm/IVT ?  den skulle jag vilja kolla och samtidigt montera dit
En  DS1820 givare för Rickards temp logger , min nuvarande givare sitter bara på manteln.
Är det någon som vet? Tack
Skrivet av: Remo
« skrivet: 04 september 2011, 21:12:30 »

Hej purjo__  och välkommen ,  jag har körd CP:n  nu 10 till 15 minuter
Och fick följande siffror :

VB in    23.3 ºC
VB ut   22.6 ºC
GT1   23.2 ºC

Som jag ser det så är det helt OK siffror.
Men den första frågan om kopplingsdifferensen så stor det i min pumps I/S menyn följande:
VV spets  2.2
Inställning av VV temperatur 2.3
VV Differens  2.4   som man kan ställa mellan 2 och 15
Och jag har antagit att det betyder start och stopp av VV produktion (inställd VV temp +- halva differensen)
men det är bara det som jag har trott rättelserna är hjärtligt välkomna.

Byte av CP:n. Original CP:n har 3 lägen och den har alltid gått på högsta läge och enligt data skylten  skulle
Dra 93 Watt men enligt elmätaren från Rickard drog bara 60 Watt. Okey tänkte jag som har ärvt av grannens
CP med 4 lägen som högst 115 Watt, så  jag tänkte testa om det hjälpte, men inte hjälpe.
Då har vi uteslutit det också.
Alltså mer hjälp är välkommen.  :)

PS. Jag hade inte läst Carl N
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 04 september 2011, 20:44:32 »

Kopplingsdifferensen används inte vid VV-produktion.
VV-produktionen startas av att T3 har nått inställt min-värde och stoppas när T9 (VB-returen) når inställt stoppvärde.

Jo, på Rego 600 (som finns på Autoterm bergvärmepump) så styrs även varmvattenladdning av kopplingsdiff varmvatten meny 2.4.
Saxat ur manualen:

"Varmvatteninställningar
Ställ in temperaturen i beredarens yttermantel. Observera att inställningen
inte gäller temperaturen i varmvattenbehållaren. En högre temperatur än
den fabriksinställda innebär att värmepumpen kan lösa på för hög retur
eller högtryckspressostat. Gäller endast givare T3 (GT3).
...
Ställ in kopplingsdifferensen på varmvattentemperaturen. Funktionen
mäter över och under det inställda värdet i menyn 2.3. Gäller endast givare
T3 (GT3). Mindre än 4ºC ska undvikas (5ºC för AutoTerm 314-316 E Max)."
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 04 september 2011, 19:58:09 »

Jag tror det är tempgivaren i VVB:n (GT3) som stoppar VV-laddning då temperaturen uppnått börvärdet + halva kopplingsdifferensen.

Kopplingsdifferensen används inte vid VV-produktion.
VV-produktionen startas av att T3 har nått inställt min-värde och stoppas när T9 (VB-returen) når inställt stoppvärde.

Testa att handköra cirkpumpen och kolla att T8 och T9 visar samma sak (och ett rimligt värde) efter nån minut.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 04 september 2011, 13:23:06 »

Nu har jag byt CP:n , men har inte behövt VV efter byte jag återkommer.

Tack så länge
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 04 september 2011, 09:05:00 »

Jag tror det är tempgivaren i VVB:n (GT3) som stoppar VV-laddning då temperaturen uppnått börvärdet + halva kopplingsdifferensen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 september 2011, 22:21:26 »

Om inte tillskott har varit i borde inte tempen ligga på 70 grader då ska antingen vp bryta via styren eller på pressostaten tror ja i alla fall  *vinkar*.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 03 september 2011, 21:56:23 »

Hej och tack för svaren, växelventilen ser inte ut att krångla och den är byt cirka
halv år sedan till en vridande modell (LK Armatur EMV110-K)

http://home.koping.net/nila/webb/tillbehor/motorventilEMV110.pdf

cirkulationspumpen är inte byt, men andrasidan temperaturen stiger ju på VV behållaren
och den stiger snabbt som vanligt och varför inte stannar kompressorn  fast den har passerat
stopptemperatur flera minuter sedan och hinner stiga 6grader över stopp värde på VV.
Men jag ska försöka känna på pumpen om den känns trög , den har kärvat två gånger
tidigare men då har den stannat helt och då stiger inte tempen i kärlet.
Och sist vad är det som stoppar pumpen när det inte blir larm för hög temp ?

Smurfen, tillskott har inte varit i någon gång under sommaren.
Flera förslag tack på för hand  :)

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 september 2011, 19:23:36 »

Men hur kan vb ut ligga nära 70 utan tillskott  Sc:,h.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 september 2011, 19:04:52 »

Ingen larm
VB ut      69.2 grader
VB in      51.1 grader
VV       56.9 grader
Kompressor    103.8grader

Det där tyder på att antingen krånglar växelventilen så att den stryper flödet eller så krånglar interna cirkpumpen.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 03 september 2011, 18:49:01 »

Jag känner inte till något liknande givare i botten på VV behållare jag tror
att det sitter bara en givare cirka halvvägs i höjdled på tanken.
Hoppas att någon annan som kan bättre hur IVT  och  AutoTerm/Bosch
fungerar  kan komma med några tips. 
Man skulle tro att det går samma information till  styr enheten som till displayen ?
Kan det vara skadad mjukvara eller nåt annat ?
Sedan finns det pressosstater och annat som jag inte vet som kan vara felorsak.
Men då skulle det rimligtvis larma för tryck fel ?
Är det någon ide att prova med  fabriksinställningar ?
Kan man läsa något om dom temperaturerna som jag har redovisat tidigare ?
Mera hjälp är önskvärd.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 september 2011, 14:10:52 »

På nibe så startar och stoppar vp efter en givare i botten på beredaren men den temp man ser i displayen är från en givare i toppen man kan gå in i menyn och se bottentempen men den visas normalt inte kanske är liknande på din.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 03 september 2011, 14:02:26 »

Jag tackar dig  Smurfen för svaret . Enligt loggfilen och lampan för tillskott har
tillskottet inte varit aktiv, för nu på förmiddagen när pumpen tillverkade VV så
jag var vid pumpen och väntade när den skulle stanna och kontrollerade samtidigt
temperaturerna för att få mera uppgifter om förloppet för mig själv och er på forumet
för att kunna hjälpa mig att hitta felet. Samt att VV spets är inte aktiverat över huvudtaget
enligt menyn i displayen.
För att det enda som jag förstår själv är att något är galet med pumpen. huvuddunk
Jag förstår inte hur det hänger ihop , att den vet och kan visa temperaturen på VV med mera
men vet inte att stoppa pumpen när temperaturen är nådd.
Jag är väldigt taksam för alla tips som man kan få. 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 september 2011, 12:25:18 »

Men 70 grader på framledning lär väl inte vp klara utan eltillskott och varför har tillskottet gått i nu  Sc:,h
Skrivet av: Remo
« skrivet: 03 september 2011, 12:18:50 »

Tack Carl N, all hjälp och kommentarer är välkomna.
Jag har kontrollerat växelventilen och smutsfiltret. Sedan har jag sänkt temperaturen
på VV från 50grader till 48grader  VV differensen till 6grader så enligt vad jag kan förstå
så borde pumpen stanna vid 48+3=51grader eller tänker jag fel.
Nu senast när jag kollade pumpens beteende så startar pumpen precis i rätt temperatur
på 48-3=45grader men sedan fortsätter den långt över övre gränsen.
Nu när pumpen stannade senast var värdena följande:
Ingen larm
VB ut      69.2 grader
VB in      51.1 grader
VV       56.9 grader
Kompressor    103.8grader

Delta på VB in och VB ut har aldrig varit så stor som den är nu.
Och sist vad var det som stoppade pumpen sist när det kom ingen larm för hög temperatur???
 
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 september 2011, 10:25:28 »

Det kan också vara dags att göra rent smutsfiltret på varma sidan.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 02 september 2011, 19:46:59 »

Hej Funderare jag loggar min VP via comport men det ska finnas
möjligheter att logga via USB. Dessutom jag har AutoTerm fast det
står  IVT  på programmet men dom är ju lika IVT och AutoTerm. 

Tack Rickard, jag ska försöka kolla om växelventilen skärvar men
växelventilen är bytt  till en vridande modell (LK Armatur EMV110-K)
lite över halv år sedan så det låter osannolikt men man ska allrik säga allrik.
Är det GT3 som stoppar varmvatten produktion eller är det någon annan
givare som gör det, för att jag ser tempen på VV hade samtidigt stigit
till 60,2 grader och börvärdet står på  50 grader och differensen på 7 grader
borde den inte stanna på 53,5 grader då  i såfall ??
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 september 2011, 17:16:52 »

1. Växelventilen kärvar, värmepumpen tror den gör värme till radiatorkretsen, men i själva verket cirkulerar det bara intern i vvb:ns mantel till den löser på driftspressostaten.

2. Växelventilen kärvar, värmepumpen tror den gör varmvatten, men i själva verket går hela eller delar av allt vatten ut i radiatorsystemet, har du inga termostater i drift så borde det då bli varmt i huset, men har du alla termostater instrypta på önskad rumstemp, eller helt avstängda så blir det istället hög vbf.

2. Trasig tempgivare
Skrivet av: Funderare
« skrivet: 02 september 2011, 17:07:52 »

Nyfiken fråga. Kan man plocka ut loggarna via USB på IVT:s värmepumpar eller hur gör man?
Skrivet av: Remo
« skrivet: 02 september 2011, 16:24:39 »

Hej alla glada i VP – forum
Gick förbi VP: n  och upptäckte att det larmade för VB ut  för hög, hade varit
uppe på 70,5 grader Celsius.
Kollade efter loggfiler bakåt i tiden och såg att det hade blivit sakta högre och
högre  med tiden.
Nu undrar jag vad som kan vara fel.
Mycket tacksam för hjälp. 
Bifogar ett loggfil om det hjälper något

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!