Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brummande ljud frÃ¥n pannan  (läst 6477 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Levelbreak

  • Gäst
Levelbreak
Brummande ljud från pannan
« skrivet: 02 augusti 2013, 22:33:59 »
Hej!

Vi köpte ett hus för ett tag sedan som är vattenburet (Inget kommunalt här ute). Jag har bott i lägenhet i hela mitt liv och vet knappt vad en panna är, så jag kommer förmodligen att bli rättad på en hel del här.
Pannan är en Osby Parca 3000. Inga ackumulatortankar, om inte den tanken på 105l eller 135l som sitter i räknas som en sådan. Skillnaden på dem vet jag inte.
Olja, ved och el. Men oljan är slut, ved får jag väl fixa, men än så länge är det 2 elpatroner som värkar. Vet inte heller om de 2 är till olika uppvärmningar eller om det turas om.

I vilket fall som helst, så låter det från pannan. Ibland då och då under dagen, men mer mot kvällen. Ljudet fortplantar sig genom rören i hela huset. Oftast 3-4 "öööh, öööh, öööh", och jag vill påstå att det också oftast är direkt efter att vi har spolat eller stänger en kran. Kallt eller varmt har nog ingen betydelse.
Hydrofonen är delad med grannen som står i deras källare, men de hör inget inne hos sig.
Tryckmätaren på expanssionskärlet sjunker till 0.9 och står där, även om jag rattar så den fylls på till 1 - 1,1.
Shunten är nerdragen till 0, men jag har på cirkulationspumpen på 1 av 3 i hastighet.

1. Är det någon som vet vad det kan vara?
2. Ungefär hur mycket skulle det kosta att byta ut detta till en luft/vatten?
3. Kan man koppla på en "luft/vatten"-utedel till befintlig panna för att hålla nere kostnaden för en helt ny installation ett par år?

Extremt tacksam för svar!

Utloggad Levelbreak

  • KAM
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Osby Parca 3000
SV: Brummande ljud från pannan
« Svar #1 skrivet: 13 augusti 2013, 22:16:21 »
Fel forum?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Brummande ljud från pannan
« Svar #2 skrivet: 14 augusti 2013, 07:50:26 »
1. Pannan kanske behöver luftas?
2. En normal luft/vattenvärmepump med tillhörande innerdel kostar ca 90-120 kkr med ROT.
Runt stockholm är de 10-15% dyrare.
3. Jag kan inget om Osby Parca men jag gissar att den har en plattvärmeväxlare för varmvattnet.
I så fall funkar det dåligt att docka en värmepump direkt mot pannan det blir för låga temperaturer för att få ut nått varmvatten.
Man kan koppla in en värmepump enligt bifogad länk (det funkar med andra märken än nibe också), men då måste du fortfarande göra varmvatten med pannan.
Kostnad ca 60-90 kkr.

http://www.nibeonline.com/pdf/M10573-4.pdf
« Senast ändrad: 14 augusti 2013, 07:53:25 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Brummande ljud från pannan
« Svar #3 skrivet: 14 augusti 2013, 08:56:12 »
Hej,

Precis som Carl N skriver så är tappvarmvattnet den heta potatisen. Om du köper en billigare värmepump (typ Sfinx) och värmer pannan med den, till den temp du behöver för värme ut till radiatorerna. Då får du skaffa en billig varmvattenberedare och lägga efter pannan för att toppa upp till tappvattentemp, med förvärmt vatten från VP/panna. Elpatronerna kan du manuellt toppa upp med om/när pumpen inte räcker till när det är svinkallt. Om detta funkar bör du komma undan klart under 50.000 Kr, beroende på om du kan göra något själv.
Det kritiska är vilken temp du behöver ut på radiatorerna när det är kallt på vintern. Är det ett högtempsystem (risk för det när det finns en oljepanna på plats), så är inte VP ett bra alternativ, utan att börja att byta radiatorer.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad Levelbreak

  • KAM
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Osby Parca 3000
SV: Brummande ljud från pannan
« Svar #4 skrivet: 15 augusti 2013, 09:51:14 »
Tack för att ni tog er tid!
Jag har bokat en kille som ska komma idag och förklara allt om pannan och hur den fungerar, samt kolla vad som är fel, och även lämna offert på att byta ut allt.

Får se vart det landar, men med era svar skulle jag iaf kunna börja med att fråga om det inte kan vara så att den behöver luftas t.ex. Kanske inte låter lika lättlurad då haha
Tack igen!

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Brummande ljud från pannan
« Svar #5 skrivet: 15 augusti 2013, 23:20:12 »
Hej
En osby parca, där brukar sitta beredare i dem.  Orange  med blÃ¥a luckor?
Den är vidrigt dyr att köra med elpatroner i , värmer mer  genom plÃ¥ten än genom  vattnet.
 Bäst aär att byta ut pannan., TillÃ¥ter inte ekonomin att du byter panna nu , sÃ¥ leta pÃ¥ begagnatmarknaden.
Du hittar fina pannor me dpellets brännare för 10000 kr, Du hittar även värmepumpar och pannor på blocket för 10-15000 kr.
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!