Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?  (läst 15660 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #60 skrivet: 16 februari 2009, 21:25:00 »
Den ända skillnaden som jag har märkt är att pumpen gör mindre varmvatten nu. Men det är ingen större skillnad. En minskning på 3% fram tills nu.

Displayens värden är ackumulerade värden så det kan betyda att minskningen efter ändringen är stor. Det krävs förmodligen en stor ändring i andelen varmvattenkörning för att dra ner medelvärdet 3 % på rätt kort tid.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad fripes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #61 skrivet: 17 februari 2009, 21:39:39 »
 
Efter att ha kört med VVC i 8 Ã¥r via han dukstorkar med 49,5% VV tid av den totala VP tiden sÃ¥ har jag nu slagit av VVC .Dom sista fyra veckorna sÃ¥ har jag fÃ¥tt siffrorna 21% vv  av tiden sÃ¥ nog sÃ¥ själ VVC en hel del av VV.
Thermia villa classic 55 borra 130m kopplad till 210 liters elberedare  som matas via vvc .180m2 golvvärme därav 30m2 dåligt isolerat källargolv.Huset och instalation klart 2001 mälardalen.

Utloggad Pust!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #62 skrivet: 21 februari 2009, 17:02:20 »
Ja det är klart att det slukar lite energi med VVC. Idag vilade faktiskt pumpen när jag kom ut. Men tempen ute steg ganska fort från ca -15 till -3 grader så då fanns det lite värme i slingorna så pumpen kunde vila.
Jag har stora problem att få ner tempen i garaget. Vi har satt dit en extra strypning som knappt är öppen samt strypt slingorna rejält men det är ändå 15 grader i garaget. Nu har jag en tanke som kanske är helt galen, men är det någon som har varit med om ungefär samma problem?
Eftersom 3 slingor är helt öppna i huset och 7 är öppna ca 1,5-2-5 varv på returen för att få över värmen så tror jag att det är för dålig cirkulation i den fördelaren. Luckyman tyckte vi skulle sätta dit en push men nu undrar jag om det inte kan vara så att värmebäraren till huset kan ligga klämd i kulverten. För om så är fallet så borde väl det bli dålig cirkulation i huset och trycket borde bli högt i garaget där det inte går att få ner tempen. Om den är i kläm så är kanske trycket är för dåligt för att pumpen ska få tillbaka vattnet tillräckligt fort. Nu har jag en diff på 10 grader mellan in och ut. Är jag ute och cyklar eller kan någon bekräfta min teori??? Jag har pratat med rörmokaren och han ska se om det går att mäta flödet eller trycket på värmebäraren in och ut inne i huset där kulverten kommer upp. Man vill ju inte gräva i onödan.

Micke

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #63 skrivet: 21 februari 2009, 17:09:19 »
Låter ju otroligt, men allt är ju möjligt.
Vattnet tar ju den lättaste vägen och garaget måste strypas rejält om nu värmen ska in till huset.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Pust!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #64 skrivet: 02 mars 2009, 20:18:39 »
Nu har jag gjort ännu mer efterforskning. Pratade med en till rörmokare och talade om mina problem, utan att nämna vad som är gjort och sagt för att åtgärda problemen. Han sa direkt att det måste vara kulverten. Förmodligen är den för klent dimensionerad. Min kulvert som är mellan 25-30 meter har dim 2x25 / 28+18 på rören. Vad tror du om det Luckyman? Kan problemet sitta där? Om så är fallet så förklarar det varför cirkulationen inte är tillräcklig. Det borde vara ungefär som jag var inne på att något rör ligger i kläm och stoppar upp flödet och ger extravärme till garaget. På Wirsbo/ Uponor tvivlar dom på att man ska sätta in en Push shunt vid fördelaren. Imorgon ska jag ta kontakt med dom och höra om dom kan räkna ut dim på kulverten.

Utloggad Pust!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #65 skrivet: 02 mars 2009, 20:34:36 »
Jag måste passa på att fråga om borrhålet oxå. Hålet är på totalt 210m. Djupet är rekomenderat till 200m. Nu undrar jag om man ska räkna med foderrören i det rekomenderade djupet? Jag har 29m foderrör. Om dom inte ska räknas med så är ju hålet bara 181m. Folk säger ju olika helatiden så man vet ju inte vad man ska tro. Vad är rätt?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #66 skrivet: 02 mars 2009, 22:48:30 »
Jag måste passa på att fråga om borrhålet oxå. Hålet är på totalt 210m. Djupet är rekomenderat till 200m. Nu undrar jag om man ska räkna med foderrören i det rekomenderade djupet? Jag har 29m foderrör. Om dom inte ska räknas med så är ju hålet bara 181m. Folk säger ju olika helatiden så man vet ju inte vad man ska tro. Vad är rätt?

Man brukar säga att man kan räkna med halva foderrörslängden om de står vatten i det. Så om du har tex 5m till vatten och 29m rör kan du väl räkna med cirka (29-5)/2+181=193m aktivt djup. Det bör vara tillräckligt för dina 9kW i alla normala fall men med din 'hårdkörning' kanske hålet är lite kallt nu, det bör dock repa sig rätt fort när du får lite mera normal drift. Vad har du för temp på inkommande från hålet när pumpen gått en stund?

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Pust!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #67 skrivet: 03 mars 2009, 07:11:18 »
Tempen på inkommande ligger på ca 0,3 grad. Tempen ut ligger på ca -3,5. Diffen är alltid 3,5-4 grader. Det har varit lika hela tiden sedan mitten av oktober. Bra eller dåligt?

//Micke


Utloggad Pust!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #68 skrivet: 15 mars 2009, 20:20:53 »
I morgon skickas nya ritningar på huset med kulvert och dimensioner på slingor mm till Uponor, så dom får kolla upp alla flöden och se om något är galet. Nu är jag helt inne på att kulverten är den stora boven. Borde säkert gå upp två dimensioner för att få snurr på det hela. Det är bara att vänta och se vad dom säger.

// Micke

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #69 skrivet: 16 mars 2009, 22:26:43 »
Tempen på inkommande ligger på ca 0,3 grad. Tempen ut ligger på ca -3,5. Diffen är alltid 3,5-4 grader. Det har varit lika hela tiden sedan mitten av oktober. Bra eller dåligt?

//Micke

Låter väl rätt normalt, iaf med tanke på hur många timmar du kört.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!