Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av offert??  (läst 3688 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AdamL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sigtuna
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Val av offert??
« skrivet: 28 januari 2005, 13:03:19 »
Hej någon som kan ...

Jag har offererat bergvärme på mitt hus:
*260 kvm
*Extra borra för pool
*Stenhus från -68
*Radiatorer som skall installeras i samma veva men ligger utanför offert.
*Har tyvärr ingen korrekt uppgift om förbrukning då hon som bodde här innan var änka och inte använde hela huset.

Vad jag har att välja på är detta (Helentrepenad med installation od):

1. IVT Greenline+ E11 med 2*120m borra. Varmvattenberedare 300/160. 165'

2. IVT Greenline+ E9 med 200m borra. Beredare 300/160. 150'

3. Viessman vitocal 8,2kW med 300/160 med 200m borra. 171'

4. NIBE fighter 1115-10 med 230m borra och 300/160. 162'

Snälla ge mig tips då jag är rådvill. Mest på om jag ska ha en 9, 10, eller en 11 kW pump.

Tack på förhand,

Adam

admin

  • Gäst
admin
Re:Val av offert??
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2005, 15:59:43 »
Är de 260 m2 i ett plan?

Har du hunnit köpa radiatorerna?

Har du möjlighet att anlägga ytjordvärme istället för att borra?

Var i sverige bor du?

Utloggad AdamL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sigtuna
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Val av offert??
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2005, 16:02:58 »
Jag har ett sutteränghus i två plan varav det nedre är typ halvkällare.

Nej har inte köpt några radiatorer ännu.

Jag tror inte att tomten räcker till då vi har berg i dager på en fläck på tomten samt att vi har pool som tar en del också.

Jag bor i Sigtuna norr om stockholm.

Adam

admin

  • Gäst
admin
Re:Val av offert??
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2005, 16:27:18 »
Utan att vara expert skulle jag råda dig att köpa en värmepump på minst 10 kW.

En 10 kW värmepump ger dig ca 38 W/m2 i uteffekt.
(själv har jag 50 W/m2)

Se till att dimensionera radiatorerna så att de kan ge ut minst 50 W/m2 (helst ännu mer) vid en fram/retur-ledningstemp på 55/45 grader.
(själv har jag 76 W/m2)

Ju rejälare radiatorer du sätter in desto bättre verkningsgrad kommer värmepumpen att ge.

Nibes värmepumpar ger dessutom betydligt högre uteffekt vid låga framledningstemperaturer än vad deras benämningar ger anledning att tro.

Deras 10 kW ger t.ex. 11.7 kW i uteffekt vid 0 grader inkommande brine och 35 grader utgående radiatorvatten.

Vid 0/50 ger den 9.9 kW i uteffekt...

Ju större radiatorer du sätter in desto bättre verkningsgrad och högre uteffekt får du!

Scrollkompressorerna ger inte riktigt samma resultat vad gäller uteffekten, deras driveffekt sjunker däremot vid lägre temperaturer - så även på den typen av värmepumpar stiger verkningsgraden med sjunkande framledningstemp, dock ökar inte uteffekten lika mycket.

När det gäller poolen...
Vilken typ av värme har du på den nu, har du elpatron, eller har du värmt ved vattenvvx redan tidigare?

Om du redan har en vattenvvx, tänk då på att du kan behöva byta ut den till en som ger tillräcklig värmeoverföring vid låga framledningstemperaturer.

Värmer du med el nu, köp då en riktigt rejäl värmeväxlare för poolen, så att du låter värmepumpen arbeta med låga framledningstemperaturer även när den värmer poolen.

Sommartid när borran är varm kan du få grymt höga verkningsgrader om du klarar av att värma poolen med t.ex. 40 graders framledningstemp.

COP 5.0 är ingen omöjlighet - det ger besparingar det!!!

Utloggad AdamL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sigtuna
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Val av offert??
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2005, 16:36:32 »
Tack för åsikten.

Jag har väl ungefär samma tankar som du vad gäller storleken på pumpen. Du förespråkar alltså en Nibe ...

Vad gäller poolen har jag patron idag så det blir som du säger en rejäl växlare.

Adam

admin

  • Gäst
admin
Re:Val av offert??
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2005, 17:13:33 »
Nibe:s 10:a eller IVT:s 11:a är nog hugget som stucket, priset ligger ju inom ett rimligt intervall, känns lite säkrare med IVT:s borrning av 2X120 meter än Nibes 1X230 meter.

Borrarna får ofta problem att komma djupare än 140-180 meter om du har rikligt med vattentillströmmning i borran.

Om du väljer Nibe, se till så att entreprenören står för de extrakostnader som kan uppstå om de måste göra 2 hål.
Eller att det inte kostar dig mer än prisskillnaden mellan offerterna...


Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
Re:Val av offert??
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2005, 17:19:13 »
Hej! när man dimensionerar för elvärme i nya hus räknar man 1000W / 15 kvm vilket ger ca. 67 W/kvm. Det ger dig en fingervisning av effektåtgången.
När det gäller poolen skulle jag fundera över någon form av "solvärme" som komplement. Man kan relativt lätt byga konsoller med svart slang och fönsterglas och en cirkulationspump som pumpar polvattnet genom "solfångarna". Vattnet får inte cirkulera för fort, det måste ta tid för vattnet att passera genom slangen.

mvh

milliwatt
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

admin

  • Gäst
admin
Re:Val av offert??
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2005, 17:32:26 »
Köper du en värmepump så behöver du inte mixtra med solfångare, uppvärmningen blir ju nästan gratis!

Jag värmer min pool 4X8 meter till 31 grader under perioden maj-sept i Piteå för ca 1700 kr/år.

Inte har dÃ¥ jag tänkt mixtra med slangar konsoller och glasskivor för att spara ytterligare 100 lappar  ;D ;D ;D

Men det avgör ju i.o.f.s var och en. Jag tycker dock att det känns som lite väl sent att börja med den typen av konstruktioner sedan man satt in VP.

/Rickard

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
Re:Val av offert??
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2005, 17:46:23 »
ag värmer min pool 4X8 meter till 31 grader under perioden maj-sept i Piteå för ca 1700 kr/år.

Du har rätt Rickard men det är lite kul att lura elbolagen på det man kan, eller hur!?

mvh

milliwatt
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

Utloggad MOKARN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Re:Val av offert??
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2005, 23:41:26 »
du bör nog ha minst 11kw och om du köper ivt så är styren klar för poolen dom har även pool växlare

admin

  • Gäst
admin
Re:Val av offert??
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2005, 23:45:25 »
Jag fick poolstyrningen (ritningen) hemskickad av en Nibetekniker, krävde dock en del ingrepp i pumpen.

Tur att man är styr och reglertekniker ;)

Ännu en fördel IVT, även om jag egentligen tycker att Nibes maskin har fina "värden" och styrdator jämfört med IVT.

Utloggad MOKARN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Re:Val av offert??
« Svar #11 skrivet: 29 januari 2005, 00:09:51 »
det enda som jag tycker är dåligt med IVTs sty är att dom inte använder gradminuter
jag är styr och regler tekniker och kyltekniker så jag vet hur en värme pump funkar ska till autoterm på kurs får väll se hur nya regleren funkar men det lär väll inte va gradminuter nu heller :'( :'(

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Val av offert??
« Svar #12 skrivet: 29 januari 2005, 16:42:10 »
HÃ¥ller med dig MOKARN  varför jobba med start o stopptemp?? Fattar inte varför???  För att beskriva REGO behövs 50 sidor det säger väl allt dom har byggt fast sig skapligt. trots detta omfattande gÃ¥r det inte ens fÃ¥ en rimlig funktion tex med jättevattenvolym, det är omöjligt. ungefär som att sitta pÃ¥ skärmen pÃ¥ en cykel coh försöka styra.   Antar att du fattar att jag är sur pga av att dom dessutom styr pÃ¥ returen, det mÃ¥ste väl anbart vara för att kompensera för bristerna med en stryr som jpobbar med start o stopptemp...
Även om du har liiten vatten volym tex AGA radiatorer med mikroskopisk vattenvolym är det hopplöst att få pumpen stt styra på annat än stopptid!!! Då blir effekten att när det blir kallt ute då blir jättevarmt inne.

Hacka på dom gradminuter måste dom komma med!!!
Jag har också jobbat en hel del i fastigheter, fattar inte varför dom envisas. har iofs sagt att i en villa duger det , men inte är det en optimal och enkel lösning, lätt att det blir överpendling mm.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad AdamL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sigtuna
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Val av offert??
« Svar #13 skrivet: 29 januari 2005, 21:12:55 »
Som jag har förstått av era diskussioner fram och tillbaka blir det nog ivt med 11 kW pump ...

Verkar ändå vara "säkrast" mellan nibe offerten och ivt(11).

Adam

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!