Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ta luft frÃ¥n intilliggande rum? (kallare luft)  (läst 13121 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Ta luft från intilliggande rum? (kallare luft)
« Svar #30 skrivet: 29 december 2006, 00:43:27 »
Här har det pratats hit o dit ser jag :)

Det ser ut som man skulle behöva en styrd tilluft (om man nu ska optimera), som rättar sig efter väder och vind :) (och kanske efter när den avfrostar eller inte)


Men för att återgå till MITT rum ( ::) ) ...
I morse så ställde jag ner fläkten på lägst, bara för o testa, men lät tempen stå kvar på 24 ºC.
Det är då 23 ºC i rummet den sitter i, övriga rum va 18,5 ºC - 20 ºC (vilket är för lite tycker frun :D) så jag höjde nu fläkten till max men lät den stå kvar på 24 ºC, så ska vi se hur det ser ut i morgon :) (Ska nollställa watt-mätaren oxå Thumbsup)

Sen blir det att prova att flytta luften andra vägar (med tangentalfläkt(ar) ) för o på så vis dra ner tempen i rummet den sitter i, samt att dra in ett ventrör från rummet bredvid.

Fortsätt gärna diskutera detta ämne, jag har inte ännu sett ett klargörande :)
Dock verkar 99%, av dom som sagt nått i tråden, eniga om att tempen skall ner runt innerdelen. (Tilluften)

Sen hur det blir med avfrostningar etc, det är nog väldigt individuellt i landet.
(Jag har inte hunnit hänga på min loggning ännu, men när det är klart så kommer jag se bättre!)
/B
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Ta luft från intilliggande rum? (kallare luft)
« Svar #31 skrivet: 29 december 2006, 00:56:36 »
Du bör nog prova och ställa vingen på näst högsta (eller högsta) läget för bästa cirkulation till övriga rum. Den kalla returluften kommer längs golvet.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Ta luft från intilliggande rum? (kallare luft)
« Svar #32 skrivet: 29 december 2006, 01:31:48 »
Lyssna på Gano, jag håller med Gano till 100%, vad "Panasonic E9" dillar om just i denna tråd bör du antingen vara skeptisk till eller ignorera. Jag förstår då inte hans resonemang, eller snarare avsaknad av resonemang.

Var inte orolig, du var och är inne pÃ¥ helt rätt spÃ¥r. *carry on*  :)

och ditt resonemang är? Är det något man inte förstår kan man ifrågasätta eller helt enkelt bara ställa en fråga. Värdet av det inlägg du just gjort ser jag dock inte riktigt...
Om man ifrågasätter är en sak, om man är osäker och enkelt bara frågar är en sak, jag tolkade som att du gav ett ovidkommande "tips" som var improduktivt. Det var därför jag reagerade på ditt inlägg.

Mitt resonemang i helt i enlighet med Gano's. Jag skrev "jag håller med Gano till 100%", det borde förklara mitt resonemang tycker jag.
Håller du inte med, eller förstår du fortfarande inte det så kan jag förklara alltihop för dig en gång till, no problem
Jag är här för att hjälpa precis så långt tålamodet räcker :)
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Pelle.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ta luft från intilliggande rum? (kallare luft)
« Svar #33 skrivet: 29 december 2006, 01:44:50 »
Mycket intressant tråd.
Bifogar bild som verkligen talar för kall luft in, ca: 20,5 ºC med "golvfläkt" och 24-25 ºC utan, och kolla förbrukningsskillnaden (kW/dygn) Obs. snittförbrukn. spänner över stor tid och är inte relevant för detta lilla urklipp, vad gäller avfrostningarna har jag knappt 1 timme mellan, varar ca: 15 min vilket är väl ganska normalt eller?

Pelle.

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Ta luft från intilliggande rum? (kallare luft)
« Svar #34 skrivet: 29 december 2006, 07:48:56 »
Intressant bild på dina värden, där ser man ju att iaf du kan sänka din fjär med ca 4 ºC och ändå få 21 ºC i rummet om man kör med kallare tilluft :)


Inatt körde jag med flappen på näst lägsta, enligt "auto" på den vid heating, fläkten på max och 24 grader inställt, den drog då 0,58 kw / h (3,8 kw på 6,5 timmar, 14 kwh / dygn vid -1 ºC ute)

Dock dålig spridning, men jag måste flytta värmen.
Ska prova med flappen uppe under dagen :)

Mina avfrostningar varar endast 5 min, men om du har bättre tilluft så lär du väl krama ur mer effekt vilket leder till kraftigare avfrostning(?).

/B
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!