Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 119 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 22 december 2022, 16:49:55 »

så synas kommer den inte göra.

 tummenupp
Skrivet av: xhi
« skrivet: 22 december 2022, 16:22:45 »

Ja, de ger 1 175 Watt vid 55/48/21.

Kolla först med sammanboende, om det är godkänt att installera en 33:a. Inte alla som godkänner dessa i ett vardagsrum.

Tänker du dig pga värmen eller att 33 är enorma?

Det är en soffa framför där den ska sitta, det är väl 50cm till väggen, så synas kommer den inte göra.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 17 december 2022, 12:28:59 »


Ja, de ger 1 175 Watt vid 55/48/21.

Kolla först med sammanboende, om det är godkänt att installera en 33:a. Inte alla som godkänner dessa i ett vardagsrum.
Skrivet av: xhi
« skrivet: 17 december 2022, 12:01:35 »

Jodå, nog blir det skillnad även om du väljer en 22:a istället för en 33:a

Två 22:or ger 2 090 Watt vid 55/48/21

En 22:a och en 33:a ger 2 785 Watt

Dina nuvarande ger 1 175 Watt

Menar du att mina nuvarande tillsammans ger 1175w?

Jag ska jaga tag i en röris som kan koppla in så fort jag fått hem raddarna. Det blir lite bockning osv för att få det snyggt :) blir 22 på 50x170 och sen 33 på 30x240
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 16 december 2022, 08:16:04 »


Jodå, nog blir det skillnad även om du väljer en 22:a istället för en 33:a

Två 22:or ger 2 090 Watt vid 55/48/21

En 22:a och en 33:a ger 2 785 Watt

Dina nuvarande ger 1 175 Watt
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 december 2022, 07:32:16 »

Det borde nog fungera.
Den tvåradiga kanske inte ger jättestor skillnad om din gamla också är tvåradig (men utan konvektionsplåtar), men bättre blir det ju förstås.
Skrivet av: xhi
« skrivet: 15 december 2022, 14:04:21 »

Hej! Jag är rätt säker på att jag skulle behöva nya radiatorer i vardagsrummet då det är en öppen planlösning och "endast" tre radiatorer som ska täcka köket, (där blir det tillräckligt varmt), vardagsrum och tillhörande matdel.
Till dessa platser om c:a 55m2 är det två st dubbelpanelraddar ala 70tal(?) likt bilden: Måtten är 50x170cm samt 30x240cm


Egentligen vill jag har sektionsraddar då de är vackrare, men i dessa tider känner jag att kostnaden får stå för valet.

Framledning kan ibland, som inatt -16 nå 56c (ej eltillskott trots bara 160m) för att hålla värmen i vardagsrummet där rumsgivaren sitter, alla andra rum på övervåningen med liknande raddar blir det varmt.

Summa summarum tänker jag att en TP22 till 50x170cm och en TP33 till 30x240. Är jag ute och cyklar eller skulle det passa in? Överdimensionera raddarna för att sänka framledningen helt enkelt.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 18 december 2017, 22:58:23 »

Jovisst men jag drog bara ett exempel på vad kralligare raddar ger med samma temperaturer och breddxhöjdmått
Purmos paneler räknesnurra bifogas
Skrivet av: beiv
« skrivet: 18 december 2017, 22:31:07 »

Lenhovda sektionsradiatorer är vackra men motsvarande mått på Purmo compact m konvektionsplåtar ger högre effekt
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 18 december 2017, 21:29:23 »

I bif fil kan du räkna vad "fetare" radiatorer ger

Sektionsradiatorer avger exempelvis vid 45-35-20
MR 900x590mm ger 271W vid 45-35-20
REX  900x590mm ger 321W vid 45-35-20
Duplex  900x590mm ger 334W vid 45-35-20
Triplex  900x590mm ger 473W vid 45-35-20

Panelradiatorer har jag oxå en fil till men hittar inte just nu..

Skrivet av: Hiller
« skrivet: 18 december 2017, 20:09:54 »

Skulle kännas skönt att bli av med mina enkelpanel raddar iaf 😄 Går nog att hitta begagnade dubbelpanel för max nån hundring styck.
Skrivet av: R2
« skrivet: 18 december 2017, 19:31:58 »

Okej. Är nog svårt att räkna hem en sådan investering. Lär ju inte vara så många dagar med - 20.
Synd att jag skrotade 7 st duplex (effekt som c11 600x1100)  här för ett tag sen. :/
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 18 december 2017, 18:43:49 »

Snål Jon begränsade framledningen till 50 grader efter ett par år och då hade vi aldrig så kallt så det räckte med det (för att ha 19 grader, 20 eventuellt nån gång)
Nu när det var minus 10 hade vi 52 grader på framledningen
Skrivet av: R2
« skrivet: 18 december 2017, 18:26:09 »

Hur många radiatorer gäller det?
Vad har du för framledning vid - 20?
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 18 december 2017, 18:04:26 »

nej det är nog smartast att låta bli, cc har sagt samma sak åtskilliga gånger 😄
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 december 2017, 17:59:21 »

Så länge värmepumpen klarar av att värma huset vid DUT utan att börvärdet blir så högt att kompressorn blockeras (63-65 grader i normalfallet) så blir det väldigt lång payoff-tid om man skall räkna på utbyte av alla radiatorer i huset.
I vissa fall kan det kanske gå flytta radiatorer som är för små för det rum de sitter i, och bara uppgradera vissa radiatorer i de största rummen, eller kanske mera rätt - i de rum som varit kallast tidigare.
Jag skulle nog inte investera i nya raddar om värmepumpen klarar att värma med enbart kompressor ändå ned till DUT.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 18 december 2017, 17:12:30 »

Ok så inte mycket skillnad då.
Lutar nog åt att jag inte kommer byta några raddar även om det skulle kännas skönt med lägre framledning men då det inte kostar så mycket mer att göra lite varmare vatten tar det bra lång tid att tjäna in dom kronorna som alla raddar och röris kostar.
Jag har dålig koll på hur många kWh vi gör av med då det var mitt alter ego snål Jon som skötte om pannan och vi hade nog stadigt 18-19 grader varmt 😸
Tror Oraklet räknade på runt 25k kWh, skulle vi göra av med mer (kanske 30-35k kWh) då vi vill ha en bit över 20 grader nu, finns det då något ekonomiskt skäl att byta till större raddar?
Alltså ju mer huset förbrukar desto mer tjänar man på att jobba med lägre framledningstemperaturer? Hoppas att ni förstår hur jag menar!
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 18 december 2017, 15:11:05 »

Är vattens värmeavgivning linjär eller finns det någon temperatur då den avger mer värme i förhållande till andra temperaturer... vet inte om jag dribblar bort mig själv där...  Sc:,h

Vid samma flöde så tappar vattnet energi ju högre temperatur den har d.v.s. densiteten minskar. Densiteten bestämmer den mängd energi vattnet kan transportera.

Vatten kan bära mest energi vid +4°, då den har högst densitet.

Exempel vid ett flöde om 0,25 l/s samt 30° och 10° avkylning d.v.s 20° i retur, transporteras 10,4 kW.
Vid 70° och samma flöde samt 10° avkylning, transporteras 10,2 kW.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 18 december 2017, 14:46:28 »

Har också funderat litegrann på detta då man varit sugen på större raddar. Är vattens värmeavgivning linjär eller finns det någon temperatur då den avger mer värme i förhållande till andra temperaturer... vet inte om jag dribblar bort mig själv där...  Sc:,h
Ja det gör det men jag tror inte det är så bra med nollgradig is i raddarna
Skrivet av: beiv
« skrivet: 18 december 2017, 13:43:29 »

Hej här finns lite info,

Avgiven radiatoreffekt i förhållande till framledning/retur/rumstemp

http://www.purmo.com/docs/PURMO_Teknisk_broschyr_panel_0717_SE_web.pdf
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 18 december 2017, 13:21:42 »

Har också funderat litegrann på detta då man varit sugen på större raddar. Är vattens värmeavgivning linjär eller finns det någon temperatur då den avger mer värme i förhållande till andra temperaturer... vet inte om jag dribblar bort mig själv där...  Sc:,h
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 december 2017, 11:05:43 »

Jag kan tyvärr inte hitta några bra sidor som förklarar hur andelen värmeavgivning ändras när temperaturen på en radiator ändras.
Alltså om andelen strålning är linjär (som jag antar att du tänker dig?) och att konventionen är logaritmisk.
Är det så du tänker?
Kanske har du rätt.  dontknow
Skrivet av: R2
« skrivet: 18 december 2017, 09:49:28 »

Jag tror det är tvärt om, ju högre temp på vattnet desto större andel strålningsvärme och mindre andel konvektion.

Om vi antar att högre temp på vattnet ger högre yttemp på radiatorn. Så vill jag minnas att konvektion är varm yta mot "kall" luft.? Strålning är dito fast mellan ytor. Sen bara att hjärnlabba vad som händer om du ökar eller sänker en av parametrarna.

Kanske inte, Men har man redan lite olika raddar med hög eller låg returtempmen så blandas returvattnet i returstammen så om bara returtemperaturen vid VP är OK så spelar det egentligen ingen roll för värmepumpens drift hur de enskilda värmeavgivarna fungerar.
Om du projekterar nytt ska naturligtvis allt dimensioneras rätt.


Jo i slutända så är det väl det samlade returtempen till värmepumpen som är det viktiga för VPns process. Men varför köpa radiatorer som man få strypa som en tok. Är ju de minsta radiatorerna som man har som dimensionerar värmekurvan ändå. Ja om man inte har hyffsad öppen planlösning så värmen sprider sig iofs. Då kvittar det ju såklart.
Skrivet av: beiv
« skrivet: 18 december 2017, 09:33:47 »

Tycker man märker en tydlig konvektion vid låga framledningstemp med de nya radiatorerna. Speciellt på  c33or med tre konventionplåtar.

Vid högre framledningstemp känner man även strålningsvärmen.

Tar man beslut att byta alla raddar bör man dimensionera  så det blir samma W/m2 i varje rum vid given framledningstemp. Då slipper man strypningar och ev termostater 🙂
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 18 december 2017, 08:43:32 »


Tror de viktiga är nog att man dimensionerar likvärdigt i alla givna fall. Annars får man strypa som en tok på de som är överdimensionerade alt köra som en tok i den normal eller underdimensionerade radiatorn. De ger en varm retur tillbaka, och det vill man ju inte.
Kanske inte, Men har man redan lite olika raddar med hög eller låg returtempmen så blandas returvattnet i returstammen så om bara returtemperaturen vid VP är OK så spelar det egentligen ingen roll för värmepumpens drift hur de enskilda värmeavgivarna fungerar.
Om du projekterar nytt ska naturligtvis allt dimensioneras rätt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 december 2017, 08:12:28 »

Jag tror det är tvärt om, ju högre temp på vattnet desto större andel strålningsvärme och mindre andel konvektion.
Skrivet av: R2
« skrivet: 16 december 2017, 14:26:06 »

Bara tankar funderingar från mig. Jättestora radiatorer = Konvektionen minskar med minskad yttemp. Man får förlita sig mer på strålning? Nackdel? Vet inte, kallare golv?

Tror de viktiga är nog att man dimensionerar likvärdigt i alla givna fall. Annars får man strypa som en tok på de som är överdimensionerade alt köra som en tok i den normal eller underdimensionerade radiatorn. De ger en varm retur tillbaka, och det vill man ju inte.
Skrivet av: ErikB
« skrivet: 16 december 2017, 11:01:54 »

Finns det någon nackdel med att ha för stora raddar? Kan det bli för mycket vatten att jobba med då jag även har 250l tank?
Nej!
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 16 december 2017, 10:42:45 »

Finns det någon nackdel med att ha för stora raddar? Kan det bli för mycket vatten att jobba med då jag även har 250l tank?
Skrivet av: beiv
« skrivet: 10 december 2017, 15:37:26 »

R2

Ja stämmer, öppna spjäll på "N"

Vad gäller cirkpump så varierar varvtal/flöde med kompressorvarvtal.

Någon annan som vet vilka flöde det rör sig om på en Inverter M eller L.

Har ingen susning om värden men procentsats lägsta/högsta är 30/100%

När kompressor står still går cirkpump på 15%


Oftast går min på lägsta kompressorvarvtal 1800rpm och då går cirkpump på 30%
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 10 december 2017, 12:53:23 »

Öppna den att skruva ut (vänstervarv) ) 9 är fullt ös, 0 är stängt.  I varje fall på mina MMA.
Stryper in gör man med en specialnyckel.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 10 december 2017, 12:12:04 »

Vad är fullt öppet på mina termostater, 9 eller 0?
Finns ingen annan symbol förutom snöflinga och 0-9
Skrivet av: R2
« skrivet: 09 december 2017, 18:12:08 »

Kör du helt öppna spjäll? Dvs N på förinställningen?
Har invertern konstant flöde ut från vp eller hur funkar det?
Skrivet av: beiv
« skrivet: 09 december 2017, 16:10:09 »

Yepp, beställde genom jobb som privatare (men med deras rabatt :-))

Tittade också på "excenterlösning" och thermopanel V4 med inbyggda ventiler. Fick då höra att de inbyggd ventilerna kunde avge strömningsljud.

Det blev mycket googlande men fastnade till sist för lösning som ses på mina bilder. Avgörandet kom när jag hittade danfoss RadiCal ventiler. Blir som en 180 gr. Ut fr ena gavel på rad sen 90 gr inåt vägg sen 90 gr igen så hamnar anslutning bakom radiator. Svårt att förklara, annars kolla på bilderna.


Gick på bef stick/avstängningar fr golv med dubbelnipplar och 90 gr vinkel. Sen pexslang bakom rad upp till ventiler

Nu kunde jag välja lite bredare rad än fönsterbrädan och inga problem med centrering i förhållande till fönster. Nu hamnade anslutning rad på motsatt sida jämfört med "original" för "mjukare" pexdragning om du förstår vad jag menar?
Köpte även en "utvändig" bockfjäder på Ahlsells för snygga böjar på pex.

Förmodar att en riktig röris/yrkesman inte hade gjort så, vem vet?

Finns det någon annan med erfarenhet av "min" lösning med danfoss RadiCal ventiler?

Alltid skoj dela med sig av erfarenheter och höra hur andra gjort i liknande situationer.

För övrigt gillar jag också "caveman stuket"
Kör endast på utegivare, ingen tank, inga termostater, inget internetfjärrstyr:-)

Men det tog en vinter att ställa in kurvan. Har i övrigt inte pillat på några inställningar. Har inte en susning om flöde eller delta över enskilda rad (allt fullt öppet)
Delta på VP brukar ligga på 7

Då jag beställde rad försökte jag dimensionera så att effekt blev någorlunda jämn i alla rum, dvs samma W/m2 i alla rum. Därför kör jag allt öppet och har inga termostater:-)
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 09 december 2017, 15:04:41 »

Kan man köpa raddar själv och montera så är det säkert värt det. Går det att beställa själv på Ahlsell eller köpte du via någon bekant som har företag?
Hur löste du problematiken med djupet, excenterkoplingar eller på något annat sätt?
Skrivet av: beiv
« skrivet: 09 december 2017, 12:25:19 »

Hej,

Jag var totalt nybörjare på området innan min VP installation, men var nyfiken på större radiatorer för att få ned framledningstemp med bibehållen effekt


"Mina" rörisar var också tveksamma när jag frågade om att byta ut de gamla enkelradiatorerna.

Men...
Tittar man i Purmos effekttabeller är det ganska stor effektskillnad när man går upp till 33or med konvektionsplåtar.

Som glad amatör  beställde jag 5st 33or o 10st 22or på Ahlsells. Monterade själv tillsammans med en vän som är i byggbranschen. Vissa satte vi med "extra" konsoler för att få dem utanför fönsterbrädan.

Det största är C33 1800*500, väger 75 kg utan vatten. Rymmer 15 l och om jag inte minns fel avger det ca1000W vid 40 framledningstemp och 20 rumstemp

Tycker det blir mer konvektionsvärme än strålningsvärme med de nya radiatorerna:-)

Bifogar min kurva för VP som är utprovad till -15( vi har inte haft kallare här i Skåne ) vad jag förstår liknar lutningen mer golvvärme pga de överdimensionerade radiatorerna?




Skrivet av: Hiller
« skrivet: 09 december 2017, 10:58:49 »

Är det 22or du satt dit? Jag blev avrådd från min röris/rörisar att köra större då det är försumbart lite man tjänar på att byta ut dem men jag är fortfarande sugen för det skulle kännas så mycket bättre att jobba med golvvärme temp och så blir det mer rejält på något sätt med större och grövre pjäser på väggen 😁 Är du nöjd så är väl det kanon👍🏻
Skrivet av: beiv
« skrivet: 25 oktober 2017, 08:54:07 »

Vet inte vad rörisar här på forumet tycker?, men så här gjorde jag efter lite googlande då jag skulle byta ut mina underdimensionerade panelradiatorer

De bytades till 2 & 3-radiga samt bredare än fönster. De gamla var 20 cm smalare.

Lösning som på bild för att få dem centrerade under fönster. Med den lösningen blir man oberoende var rören kommer upp från golvet.

15 radiatorer totalt, kunde sänka framledningstemp 15 grader. Kostnad, drygt 50000.


Skrivet av: Josth
« skrivet: 31 augusti 2017, 11:07:10 »

Är tyvärr inte i den lägenheten så jag kan mäta exakt men vad jag kan se på bilder handlar det 4 cm i sidled.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 31 augusti 2017, 10:27:07 »

Ok tack josth👍🏻
Hur många cm pratar vi om tro? Ska gå från enkelpanel till k22, idag har jag minst 5-7cm tillgodo.
Säljarn är inte installatör själv eller utbildad röris så därför frågar jag
Skrivet av: Josth
« skrivet: 31 augusti 2017, 10:18:51 »

Visst är det så att excenterkopplingar tar viss plats och skjuter radiatorn ett par [cm] i sidled bortåt.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 31 augusti 2017, 10:11:03 »

Uppar gammeltråden!
Installatören/säljaren var och kikade och ville helst montera minsta raddar, 112cm istället för 120cm då han ville ha lite mer spelrum eftersom excenterkopplingar kan göra att han behöver flytta radiatorn i sidled, stämmer detta? Vill ju ha så stora som möjligt!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 maj 2017, 06:41:16 »

Om den ryms så ryms den, men det förutsätter ju att inget behöver anslutas från sidan.
Jag skulle nog ändå sätta in en snäppet smalare, av estetiska skäl.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 30 maj 2017, 17:13:06 »

Kan man klämma in en 2m radiator när det är så här pass tight eller måste en radiator ha mer utrymme pga luftströmmning eller nått sånt? 👇🏻
Får precis in ett finger emellan
Det kanske bygger mer så att det inte går då jag måste ha excenterkoppling?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 maj 2017, 15:31:41 »

Jag ligger på en dimensionering på ca 70 W/m2 vid 50/40, i praktiken orkar min 7 kW VP bara värma till som mest 43-44 grader med ca 6 graders deltaT (Då avspeglar radiatorerna all tillförd effekt) och det håller huset varmt ned till -31°C.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 30 maj 2017, 15:20:58 »

Dt30
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 30 maj 2017, 15:01:33 »

Vid vilken framledningstemperatur har du räknat med?
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 30 maj 2017, 11:42:17 »

Nej det har jag inte men jag har gravt underdimensionerade raddar, räknat på att byta ut så jag ligger på en 80-85w/m2 borde bli rätt bra!
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 30 maj 2017, 11:33:27 »

Har du räknat igenom hur många grader du ev kan sänka framledningstemperaturen med byte av gaddarna? Rickard har bara gjort ett räkneexempel för 10graders sänkning. Jag tvivlar på att ditt byte ger så stor sänkning
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 30 maj 2017, 11:02:00 »

Låter väl bra. Gör man av med mer än 25kwh så borde det då bli mer att tjäna på ett byte och har man varmare vintrar blir det sämre förtjänst?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!