Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp! Över- eller underdimensionering? Volymförstorare?  (läst 6309 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maffefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Jag försöker att hitta den perfekta bergvärmeanläggningen för vårt hus och tror att det är antingen IVT 9 eller IVT 11.

Jag har 156 kvm plus ytterligare c:a 100 kvm källare att värma upp i Stockholmsområdet. Under förra året värmde vi huset med elpatron och förbrukade då 33000kWh (inkl vatten och hushållsel). Denna förbrukning är dock inte helt relevant eftersom vi då knappt värmde källaren alls (under 15 grader) samt hade c:a 17 grader på övervåningen när det var kallt ute.

Jag har genom att använda "Radiatorberäkning" (http://iis.energiradgivningen.se/misc/www/kalkyler/radiatorer/radiatorer.aspx) kommit fram till att volymen i mina radiatorer är i minsta laget.

Vad skall jag göra?
- Överdimensionera med avseende på effekt?
- Underdimensionera med avseende på effekt?
- Volymtank?
- NÃ¥got annat?
 

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Valet mellan stor eller liten effekt är personligt. Jag tycker att man ska välja en värmepump som går 100% vid noll, eller någon minusgrad. Då får man en billig installation med kortare pay-offtid, mindre ljud och avsäkringsproblem. Även problem med många starter och volymer minskar. Installerar du en värmepump som har 50 % av maxeffekten, kommer den att producera 85 % av värmen i huset.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
En pump som klarar noll grader i StockholmsorÃ¥det är enligt min mening för klen dimensionering. Min pump är pÃ¥ ungefär 55 % av max. effektbehov, klarar ca -3 grader. Jag skulle vilja ha en kW till. För en pump som klarar 85 % av värmebehovet blir tillsatselen 35-40 % av totala elförbrukningen för värme och varmvatten. Det tycker man inte är roligt när väl pumpen stÃ¥r pÃ¥ plats. 

Radiatorberäkningsprogrammet ger väl enbart upplysning om radiatorytan räcker till eller inte, dvs om framledningstemperaturen kan hÃ¥llas pÃ¥ en nivÃ¥ som passar en värmepump. Volymen kommer aldrig in i kalkylen vad jag kan se. Det finns ju förstÃ¥s en samband mellan yta och volym sÃ¥ helt oberoende av varandra är de inte. Man brukar rekommendera minst 20 L vattenvolym per kW värmepumpeffekt. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Maffefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Radiatorberäkningsprogrammet räknar som princip inte på volym i systemet. Om programmet anger att jag har för lite radiatorer för blir väl dock slutsatsen att jag behöver mer volym i systemet för att kunna få en effektiv drift av en VP?

Jag har 13 kvm panelradiatorer, 0,8 kvm trad radiatorer och 32 kvm golvvärme. Min egen grova uppskattning är att detta innehåller c:a
13*5 = 65l (5l per kvm panelradiator)
0,8*25 = 20l (25l per kvm traditionell tjockradiator)
32*1 = 32l (1l per kvm golvvärme)
Summa 117 l

För att jag ska kunna tillgodogöra mig en pump som ger 10kW krävs alltså c:a 80 liter i rören. Om vi räknar optimistisekt med c:a 0,1 l per m rör så krävs alltså 800 m rör för att systemet skall innehålla de minsta rekommenderade 20l per kW.

Har jag gjort rimliga antaganden?
Har jag glömt någon volym som borde räknas med?
Är det volymtank som är bästa lösningen?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Jag tycker det är rimliga antaganden. Det finns några liter vatten i värmepumpen också men de kan man försumma. Volymtank rekommederas.

Vad gäller storlek på pumpen brukar tidigare ouppvärmds källare vara knepiga. Är det dåligt isolerade, vilket är vanligt i äldre hus, kan de dra en otrolig massa värme om man vill ha runt 20 grder där. Det har varit ett antal personer under årens lopp som har undrat varför pumpen inte orkar värma huset där förklaringen har varit att de ville börja värma källaren när värmen från värmepumpen blev så billig.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Citera
Valet mellan stor eller liten effekt är personligt. Jag tycker att man ska välja en värmepump som går 100% vid noll, eller någon minusgrad. Då får man en billig installation med kortare pay-offtid, mindre ljud och avsäkringsproblem. Även problem med många starter och volymer minskar. Installerar du en värmepump som har 50 % av maxeffekten, kommer den att producera 85 % av värmen i huset.
Och hur du lyckas få en kortare pay-off tid på en underdimensionerad pump förstår jag inte...en mindre pump gör jag ju att du får mycket mera eltillskott vilket gör att driftkostnaden ökar. Och den ökade investeringskostnaden i en större pump är ju försumbar (brukar kosta några tusenlappar att välja en storlek större + eventuell volymförstorare).
Kostnaden för det djupare borrhålet som krävs bör man ju slå ut på längre tid än VP:ns livslängd. Borrhålet är ju inte förbrukat bara för att VP:n havererar.

Och hur du lyckas minska problemen med avsäkringen med en mindre VP vet jag inte? Elpatron tiden ökar ju om du har för liten VP, vilket ger större risk att huvudsäkringen inte håller/ måste säkras upp.

En VP som går 100% vid noll kanske fungerar i skåne, men landet är större och kallare än så. Jag skulle behövt eltillskott 6-7 månader i sträck med en så underdimensionerad pump. Nog inte många som skulle acceptera det.
« Senast ändrad: 26 oktober 2009, 13:04:22 av heddan »
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Maffefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Tack för synpunkter!

Det låter som en IVT 11 och en volymtank för mig alltså.

Ska en volymtank vara "tillräckligt" stor (dvs så att jag får 20-25l/kW) eller finns det något skäl till att en volymtank alltid skall vara minst av en viss storlek?

Jag har sett att IVT har kombinerade varmvattenberedare och volymtankar - är det någon fördel med dessa eller innebär de bara ett skåp mindre?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Citera
Radiatorberäkningsprogrammet räknar som princip inte på volym i systemet. Om programmet anger att jag har för lite radiatorer för blir väl dock slutsatsen att jag behöver mer volym i systemet för att kunna få en effektiv drift av en VP?

Om dina radiatorer är för klena för att värma huset med den framledningstemp som värmepumpen kan ge så hjälper det inte med en volymtank, du måste ha fler/större radiatorer fär att de skall kunna avge den effekt som värmepumpen avger när den går kontinuerligt, och med sin maximala framledningstemp.
Viktigt att tänka på är också att en värmepump som under långa tider av året får gå nära sin maximala temp får en rätt taskig verkningsgrad, förmodligen under COP 3.0 på årsbasis.

En volymtank minskar bara antalet start/stopp på anläggning, och minskar risken för knäppande radiatorer och radiatorsystem. (som kan uppstå vid temperaturväxlingarna i systemet.)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Och en för stor volymtank gör bara ditt system onödigt trögt.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej Hedan, här får du mina motiveringar.
Pay-off tid har med investeringkostnaden att göra. Hur lång tid tar det att få igen pengarna. En större värmepump sparar mer energi på längre tid, men har längre pay-offtid. Hyr man ett hus, men betalar värmen själv kan en luft/luft vara ett alternativ p.g.a. den korta pay-off tiden. Vet man att man ska bo länge i huset talar det för en större pump.
Startströmmen för en kompressor är ca 5 gånger större än max driftström. Om du har en kompressor som normalt drar 4 ampere, är maxströmmen ca 8 ampere, och startströmmen 40 ampere, om du går upp en ampere i driftström, ökar startströmmen med 10 ampere.
Gamla porslinsäkringar är ganska tåliga för korta strömstötar, men automater är känsligare.
Medeltemperaturen för januari i Stockholm är inte kallare än -2.
Jag håller med dig att jag var otydlig om att det är skillnad var i landet man bor. På kallare orter ska pumpen klara några minusgrader till, precis som du skriver.
Notera att jag förespråkar ett aktivt val i frågan.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Över- eller underdimensionering? Volymförstorare?
« Svar #10 skrivet: 26 oktober 2009, 14:28:39 »
Har nyss gjort ungefär samma resa som du Maffefar. Rekommenderades en Bosch EHP7-LW/M men valde en 9kW istället för mitt hus (samma pump som IVT HT+ fast aningen billigare och mindre garantier om jag förstÃ¥tt alla skillnader rätt) med tillhörande djupare borra. 

Med reservation för att jag inte hunnit köra systemet särskilt länge än (en dryg månad) tror jag inte jag kommer ångra mig. Hade samma problem som du med för några/för klena radiatorer och installerade fläktkonvektor för att hjälpa till med detta plus för att få frikyla på övre plan. Kan det vara något alternativ för dig?

Det enda jag möjligen skulle vilja ändra på är större volymtank (100L) och en fläktkonvektor även på markplan i mitt souterränghus i Göteborgstrakten men den som lever får se..

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
<Plutus>Vid -10 behöver jag 50% av maxeffekten. Och då har vi fortfarande 50mil kvar av vårat sköna land så det lär ju finnas de som behöver dimensionera sina pumpar för ännu lägre temp. Där jag bor så tycker jag 100% vid -15 kan vara ganska vettigt, då är det inte många veckor per år som eltillskott behövs. Nu klarar jag mig ner till -25 innan patron slår till, men det fanns ingen mindre pump så jag hade inte så mycket val. Och jag ligger ändå under 20 starter/dygn som brukar vara ett riktvärde vad jag har förstått.

Tittar jag på Thermias pumpar så ökar INTE startströmmen så dramatiskt som du säger.
Modell/Märkeffekt/Startström
8kW   2.3A 25A
10kW 3.6A 29A
12kW 4.4A 32A
Så så dramatiskt ökar inte startströmmen tycker jag, men det kanske skiljer sig mellan olika tillverkare/modeller?
Deras 6:a och 16:a skiljer sig lite från de andra där 6:an har mycket lägre startström och 16:an har rejält högre startström.
Och jag vet inte, men installeras en 8kW-pump med 50% effekttäckning så behöver jag väl minst ha elpatroner på 16kW ifall att VP:n falerar vid svinkyla. Och 16kW kräver ju minst 25A avsäkring. Så att i det fallet istället installera en 10kW-pump med startström 29A kan ju knappast skapa problem.
Eller så dimensionerar man inte elpatron efter husets behov vid DUT och bara dimensionerar den så att den kan täcka dom 50% som VP:n inte orkar med, alltså i detta fallet 8kW(blir väl oftast 9kW) vilket kräver minst en avsäkring på 20A. Om en automatsäkring på 20A inte klarar en strömspik på 29A kan inte jag svara på. Men skall jag vara riktigt ärlig så förstår jag inte problemet. Eller så räknar jag helt fel.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Du har rätt i att avsäkring är inte något stort problem.
Jag tror inte heller att den som köper en större pump ångrar sig.
Men jag tycker det är viktigt att  de som ska välja värmepump är välinformerade, vilket bÃ¥de du och jag hjälps Ã¥t med.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Maffefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Tack för svaren, nu blev det svårt igen.

Vilket problem har jag egentligen - för lite vatten i systemet eller att systemet inte kan avge tillräcklig effekt?
Jag har:
13 kvm panelradiatorer
0,8 kvm tjock radiator
32 kvm golvvärme
Det är alltså ett rätt vätskesnålt system (golvvärme och paneler) men innebär detta dessutom att jag inte kan få ut all producerad effekt från VP?

Jag har övervägt en fläktkonvektor i källaren (tvättkällaren). Har option på en som avger c:a 1,5kW.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Över- eller underdimensionering? Volymförstorare?
« Svar #14 skrivet: 26 oktober 2009, 16:43:31 »
Har du shunt mot golvvärmen? Dålig på volymer tyvärr, vet inte hur mycket vatten du får där.

Kolla om du kan få till en kraftfullare konvektor, de blir inte mycket dyrare när effekterna stiger.. mellan 400-800 mellan effektstegen. En större är trevligt, speciellt för din stora kalla källare.
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!