Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ytterligare en frÃ¥ga ang effektbehov..  (läst 1728 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jenss

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Ytterligare en fråga ang effektbehov..
« skrivet: 29 oktober 2006, 19:21:01 »
Är ganska ny här och är i farten med att beställa ny BV pump. Men jag står i valet om jag ska ha en IVT Greenline HT Plus C9 eller en C7'a. Hålet har jag redan och det är 170m, borrade samtidigt som grannen för ett par år sen medans de ändå var på vägen.
Så jag gjorde ingen direkt uträkning utan borrar killen tyckte 150 m, för att vara på säkra sidan bad jag om ytterligare 20m.
Huset är från början 68m2 med direktverkande el, nu håller jag på att bygga till 90m2. 45m2 inredd källare + 45m2 övervåning, suteräng med hall i källaren.
Jag har lagt värme slingor i betongplattan  och ska lägga slingor i glespanel pÃ¥ övervÃ¥ningen.
Jag ska göra installationen själv, sen kommer en kille och godkänner installationen.
Fakta är.

Husarea 158m2 i Halland. Borrhål 170 m. Bra med isolering i hela huset. Den gamla delen ifrån -81. (68m2)

Som vanligt tänkte jag att en C9'a är iallafall inte för liten så varför inte ta den. En C7'a tror jag räcker men vill alltid vara på den säkra sidan. Eller finns det nackdelar med att välja den större.
Finns det någon som är villig att göra en snabb kalkyl och göra mina ? till !.

Med vänliga hälsningar
Jens

Utloggad andypandyswe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ytterligare en fråga ang effektbehov..
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2006, 20:34:20 »
Jag undrar också lite över dimensionering. Funderar på en Nibe fighter 1230. Bor på ca 140 kvm i en 1,5 plansvilla. Golvytan säger väl en 8'a medans energibehovet (39.000 om året) säger väl en 10'a om inte ännu större... Vi har nog dålig isolering i ytterväggarna, därav den höga förbrukningen...

Som jag fattat det går det väl på ett ut ungefär. Något förenklat kan en kraftigare pump kan suga ut något mer värme ur borrhålet men kostar lite mer att köra så det spelar inte så stor roll... Stämmer detta?

mvh

Andypandy
Hus: 1,5 plansvilla i södernärförort (Stockholm) med inredd källare. Dålig isolering i ytterväggar. Beräknad elförbrukning innan värmepump enl. fortum: 39.000 kWh/år.
Numera stolt ägare till en Nibe Fighter 1230-10 tagen i bruk 2007-01-10.

Utloggad Jenss

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Ytterligare en fråga ang effektbehov..
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2006, 21:11:53 »
Ingen som har svar på min fråga? Här kryllar ju annars av kunniga människor. Ingen som har erfarenhet av IVT's Greenline HT Plus?
Börjar bli lite kallt om fötterna nu  :D

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ytterligare en fråga ang effektbehov..
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2006, 21:57:45 »
Jenss: Om huset är bra isolerat så ska en C7 räcka till. Är det isolering under betongplattan också?

andypandyswe: Är siffran inklusive hushållsel? Hur gammalt är huset? Har du också befintligt borrhål?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ytterligare en fråga ang effektbehov..
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2006, 22:41:57 »
Jenns

Med tanle att Du bor i Halland och att tillbyggena troligen är vindtäta o vlisolerade borde 7 kW räcka . Vi karade de 2 senaste vibtrarna med 8 kW ( ocj tillskott mindre än timma) och ett sämre isolerat hus i ungefärligen samma storlek
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Jenss

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Ytterligare en fråga ang effektbehov..
« Svar #5 skrivet: 01 november 2006, 22:08:14 »
Tack för svar.
Carl N. Jag har 30 cm cellplast isolering under plattan, i källaren som är till hälften ovan mark har jag 29 cm leca + 5 cm cellplast
med puts på utsidan, insidan putsar jag bara. Är det en nackdel att välja större pump? Tänker ifall man vill elda på med en 22 ºC
inomhus temp.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ytterligare en fråga ang effektbehov..
« Svar #6 skrivet: 01 november 2006, 22:49:34 »
Blir lite mera start o stopp, men det är ingen fara..

Det viktiga är att värmen den producerar avges utan att tempen blir för hög. Men det borde väl va ok när du har golvvärme.

Kör du elpatron har du kanske facit redan vilken effekt behöver du vid "svinkyla"
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!