Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckande säkerhetsventil.  (läst 4023 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
Läckande säkerhetsventil.
« skrivet: 05 maj 2016, 10:40:45 »
Hej. Ska åka iväg i helgen, med detta läckage... det kommer ca 2 dl/dygn. Den sitter ovanför VP. Kan den börja pissa ut vatten helt ohämmat? Ska jag stänga av vattentillförseln helt, det hjälper väl efter ett tag i alla fall?
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Läckande säkerhetsventil.
« Svar #1 skrivet: 05 maj 2016, 13:07:51 »
Jag skulle nog stänga av inkommande vatten i alla fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Läckande säkerhetsventil.
« Svar #2 skrivet: 05 maj 2016, 17:02:08 »
Är det ventilen på inkommande vatten eller den för värmesystemet som läcker?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Läckande säkerhetsventil.
« Svar #3 skrivet: 06 maj 2016, 08:49:08 »
Har den släppt ut vatten även förut eller har det börjat nu?
Ökar mängden vatten den släpper ut med tiden?
Har du öppnat ventilen och låtit vattnet spola rent ventilsätet? För mig har det hänt att skräp fastnat i ventilsätet och då blir ventilen inte riktigt tät.

Min pump släpper också ifrån sig rätt mycket vatten (kanske 1-2 liter per vecka).
Jag har två säkerhetsventiler. En på inkommande vattenledningen till pumpen och en på elementvattenkretsen på expansionskärlet. Dessa två ventiler är ihopkopplade till ett gemensamt rör som slutar nära golvbrunnen.

Jag har konstaterat att:
- allt vatten kommer från säkerhetsventilen på inkommande vattnet
- om jag är bortrest kommer det inte en droppe vatten från ventilen på en vecka
- det droppar rätt mycket i samband med pumpens legionellakörningar.

Min slutsats är därför att i huvudsak beror vattenläckaget på de tryckstötar som uppstår i rören när man spolar vatten i en kran (eller tvättmaskinen, diskmaskinen) och stänger kranen (för) snabbt. Den tryckstöt som då uppkommer får ventilen att öppna en kort stund och släppa fram litet vatten.
Detta tycker jag inte gör något! Det kan till och med vara bra att ventilen kapar topparna på dessa tryckstötar.

Vid legionellakörningarna ökar pumpen varmvattentemperaturen över det normala och att den tryckökning som dÃ¥ sker släpper ut en aning vatten förefaller ofarligt och naturligt om ventilens öppningstryck ligger nära det normala arbetstrycket.   

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Läckande säkerhetsventil.
« Svar #4 skrivet: 06 maj 2016, 08:52:05 »
Nån eller några dl per dygn är helt normalt och uppstår till största del, som Per är inne på, när man förbrukar varmvatten och nytt värms i beredaren.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!