Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 05 december 2009, 08:09:30 »

He-he värmepumpar kan ha den effekten på män, välkommen i gänget ;-)

*asg*, dagens sanning. Min fru tycker jag är knäpp... En decimals pillande hit och dit kan ju ge några kilowattimmars besparing...
Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 december 2009, 09:08:16 »

Dimensionerande utetemperatur, den utetemperatur man dimensionerar värmesystemet efter. I Göteborg är den -15 grader enligt mina gamla tabeller.
Skrivet av: Plutus
« skrivet: 02 december 2009, 23:07:27 »

He-he värmepumpar kan ha den effekten på män, välkommen i gänget ;-)
Skrivet av: p00anh
« skrivet: 02 december 2009, 22:57:53 »

Jag tror mitt senaste inlägg försvann någonstans på vägen.
Men det såg ut ungefär så här:

TACK digitalrobert och Roland,
ert logiska resonemang räddade en del av min sinnesfrid.
Rätt kostnad för oljan ska vara c:a 125 kr/dygn vid denna årstid.
Snåljåpen i mig gläds nu åt att jag sparar en 50-lapp/dygn.
Hoppas jag räknat rätt den här gången.

Jag inte bara sparar pengar numera, jag har dessutom inlett ett nytt förhållande.
Till pumpen/pannan.
För visst är det så, jag inte bara köpte en VP, jag tillbringar nu en icke försumbar del
av dygnets 24 timmar tillsammans med displayen i pannrummet.
Funderandes över hur olika inställningar påverkar varandra och i slutändan elkostnaden.
I mitt fall är det något som liknar hatkärlek till anläggningen.

Jag har ingen tillförlitlig siffra för elförbrukningen det år VP:n och jag varit förenade.
Detta på grund av att apparaten förra vintern störtjävlades med igenisning och ideliga
stopp utan att servicefolket fick ordning på den förrän kylan var över för den gången.

Roland, vad är DUT?

Hälsningar
Anders H
Skrivet av: Roland
« skrivet: 02 december 2009, 22:36:53 »


Då vinner jag väl inget på att höja värmekurvan ytterligare, eftersom pumpen
ju redan ger järnet och tydligen ändå inte kommer över 42.
Den kom aldrig så högt på T1 att den nådde "värmesystem stopp".

Höjs värmekurvan så höjs börvärdet. Med ett börvärde över 42 kommer tillsatsen så småningom att gå in. Det är meningslöst att pilla på kopplingsdifferensen. Den ändrar inte börvärdet och det är den som tillsammans med ärvärdet bestämmer om tillsatsen går in eller inte. Kopplingsdifferensen kommer bara att påverka hur ofta pumpen startar. Går den som nu hela tiden har den ingen påverkan alls.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 02 december 2009, 22:28:17 »

Med tanke på oljeförbrukningen skall huset dra 10 kW vid DUT, alltså ungefär 5-6 kW nu. Det blir  18 liter olja per dygn vid 75 % verkningsgrad. 4,5 L/dygn, nä det tror jag inte på.
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 02 december 2009, 21:58:57 »

...
Jag får en lättare depression när jag räknar på vad det kostar att använda VP.
Senaste dygnet blir det 24 tim * 2,3 kW/tim * 1,15 kr/kWh = drygt 72 kronor.
Oljepannan drog vid denna yttertemperatur c:a 4,5 liter/dygn,
som med dagens oljepris 10,10 kr/liter blir c:a 50 kr/dygn.
Inget vidare, eller hur.
...

4,5 liter/dygn x 365 dygn = 1642,4l olja?
I din signatur står det: "Tidigare oljeförbrukning 3,2-3,6 kubik/år.".
Du har haft vp:n i ett år nu? Hur hög elförbrukning har du på ett år med vp? Hur hög elförbrukning hade du på ett år med oljepannan?
Jag gissar på att din nuvarande årsförbrukning el är ca 11000-12000kWh/år + din tidigare förbrukning på hh-el.
Skrivet av: p00anh
« skrivet: 02 december 2009, 21:43:21 »

Hej!
Shunten tror jag fungerar OK.
Såg idag att ratten rörde på sig och hörde att brummade.
Jag ska prova att ställa om den manuellt.
Är det bara att dra ut ratten och sedan vrida?
Kan jag förstöra något om jag undviker kraftigt våld?

Jag får en lättare depression när jag räknar på vad det kostar att använda VP.
Senaste dygnet blir det 24 tim * 2,3 kW/tim * 1,15 kr/kWh = drygt 72 kronor.
Oljepannan drog vid denna yttertemperatur c:a 4,5 liter/dygn,
som med dagens oljepris 10,10 kr/liter blir c:a 50 kr/dygn.
Inget vidare, eller hur.

Hälsningar
Anders H
Skrivet av: thalle
« skrivet: 02 december 2009, 21:28:48 »

Kollat så shunten jobbar?
Kanske råkat glömmas i manuellt läge? (Ratten utdragen)

Kan ju testa att öppna den manuellt och se om framledningen ökar och vv-temp minskar.
Skrivet av: mikaelanderlund
« skrivet: 02 december 2009, 21:22:10 »

Det är helt normalt att du har eltillskott när utetemperaturen ligger mellan -3 och -8. När pumpen behöver eltillskott når du aldrig stopp temperaturen. Det är så pumpen är konstruerad. Sätt tillbaka diffen till 4. Att minska denna löser inte ditt problem. Vad händer när du höjer tempkurvan? När framledningstemperaturen ändras så skall stopp och start temperaturen ändras. Start stopp temperaturerna ska ligga på max 16 och minst 4 graders diff runt inställt börvärde. Dina temperaturer ser helt ok ut. Om du har 60 grader på T3 och du forfarande har max 42 grader på framledningstemperaturen trots framledningstemperaturen (stopp/start temperaturen) är inställd på högre temperatur måste det vara fel på shunten. Shunten är kanske ställd på manuell styrning?
Skrivet av: p00anh
« skrivet: 02 december 2009, 20:46:13 »

Mikael,
sedan i går kväll har pumpen gått KONTINUERLGT.
Dessutom har eltillskottet förbrukat 8 kWh.
Utetemp var varit mellan -3 och -8.
Inga utsvävningar i form av karbad etc.

Då vinner jag väl inget på att höja värmekurvan ytterligare, eftersom pumpen
ju redan ger järnet och tydligen ändå inte kommer över 42.
Den kom aldrig så högt på T1 att den nådde "värmesystem stopp".
Jag  har satt minsta kopplingsdiff till 2° för att den "övre" kurvan i diff.beräkningen
ska komma så lågt som möjligt.
Eller?

Hälsningar
Anders H
Skrivet av: mikaelanderlund
« skrivet: 02 december 2009, 20:12:18 »

 Sc:,h men din stopp och start ligger på 39 och 43 grader. Det betyder att framledningstemperaturen ska ligga runt 41 grader. Hur ser din temperaturkurva ut? Har du en innegivare?

Skrivet av: p00anh
« skrivet: 02 december 2009, 20:07:14 »

Hej Alla!

Du Mikael, det räcker inte med 42° på framledningen för att inomhustemperaturen
ska hålla sig på en för oss behaglig nivå.
Hur jag än ändrar värmekurvan och inomhusgivarens inställningar blir det inte mer än c:a 42.
Jag gissar att det måste vara 47-49° på framledningen när yttertemp är -8°.

Finns det några inställningar att trixa med, eller är pumpen helt enkelt underdimensionerad.
När det gäller pumpkapacitet, var både Bosch och IVT ganska överens om storleken.

Hälsningar
Anders H
Skrivet av: mikaelanderlund
« skrivet: 02 december 2009, 19:09:15 »

Hej Anders!

Din värmepump fungerar helt normalt. Din framledningstemperatur är 41 grader och tillskott behövs. Därför stiger varmvatten temperaturen mot 60 grader. Vid längre tids behov av tillskott bör dock temperaturen sjunka något men mer än 53 grader bör det vara. Det varma vattnet shuntas ut så att framledningstemperaturen ligger mellan 41-42 grader. Stiger framledningstemperaturen så shuntas mindre varmvatten ut. Detta för att pumpen alltid ska gå vid tillskottsbehov. Då utetemperaturen åter stiger minskar utshuntningen av varmvatten och till sist kopplas tillskottet bort och framledningstemperaturen når slutligen 43 grader och pumpen stannar.

mvh
Mikael
Skrivet av: Roland
« skrivet: 02 december 2009, 17:44:31 »

I Rego 600, som min pump är utrustad med, är det meny 8.1. Kan kanske vara samma på Rego 800. Sen finns det en meny till, 8.3.1, ramptid som tar vid när tillskottstimern har räknat färdigt. Ramptiden bestämmer hur snabbt de olika stegen kopplas in. Är inställningen där 30 minuter betyder det att 3 kW kopplas in efter 15 minuter och 6 kW efter 30 minuter om tillsatsen är inställd på 6 kW. Om det nu är som i Rego 600.
Skrivet av: p00anh
« skrivet: 02 december 2009, 16:07:03 »

Hej igen alla!
Roland, du har så rätt, tror jag.
När framledningstemperaturen T1 ligger över börvärdet borde inte eltillskottet
kopplas in.
Men det gör det!

Finns det någon inställning som jag kan ändra för att fixa detta?

Hälsningar
Anders H
Skrivet av: Roland
« skrivet: 02 december 2009, 15:31:46 »

Om stopptemperaturen är 43 grader och kopplingsdifferensen är 4 grader betyder det att börvärdet är 41 grader. Pumpen klarar av att nå 42 grader. Det betyder att det finns ingen anledning för tillsatsen att gå in. Temperaturen pumpen når ligger ju över börvärdet. Det är enbart när temperaturen inte når börvärdet efter den tid som man ställer in som tillsatsen går in. Vad gäller radiatorvattnet är allt som det skall vara.
Skrivet av: erp
« skrivet: 02 december 2009, 14:55:15 »

Om kompressorn går hela tiden, utan att den orkar nå sluttemperaturen, betyder det förmodligen att huset förbrukar lika mycket eller mer energi än vad pumpen klarar av att leverera.
I så fall kommer den att klara framledningen, när tempen stigit någon grad ute.

Det är väl inte omöjligt att -8º är vad den klarar utan tillsats.

//Ronnie
Skrivet av: p00anh
« skrivet: 02 december 2009, 14:28:49 »

Hej Plutus!

T1 (framledningen) kommer aldrig upp till den temp där värmeproduktionen ska stoppa.
T1 orkar till 42° men ska upp till 43° för att stoppa.
Därför går kompressorn hela tiden.

Och varför hoppar tillskottet in och håller varmvattnet över 60°, fastän det normalt stannar
någonstans i trskten 53-55°?

Nu provar jag med blockerad elpatron, så får jag se vad som händer.

Hälsningar
Anders H
Skrivet av: Plutus
« skrivet: 02 december 2009, 13:49:20 »

Värmepumpen kanske är inställd på att leverera 42 gr. vid -4 ? Fel lutning på kurvan kanske?
Skrivet av: p00anh
« skrivet: 02 december 2009, 13:20:46 »

Burr!
Nu har polarkylan drabbat göteborgstrakten igen.
Minus 8 i natt.
Jag vill ändå ha skön värme i huset.
Men framledningen kom inte över 42°.

Så här ser det ut just nu:
T1  42 (framledning)
T2  -4 (utetemp)
(start värme  39)
(stopp värme  43)
T3  60 (varmvatten)
T6  72 (kompressor)
T8  42 (värmebärare UT)
T9  37 (värmebärare IN)

Avfrostningen fungerar, för det lät som en liten vårbäck
i avloppsröret när jag hälsade på i pannrummet för en stund sedan.
Shuntventilen har jag med egna ögon sett att den rör på sig.

Minsta kopplingsdiff är 4°, så start/stopp ligger alltså på min.värdet
som systemet räknat ut för utomhustemperaturen -4°.

Eltillskottet hoppar in ofta och värmer då tydligen upp varmvattnet till
60° eller högre mot normala 53°.
Det verkar dock som om dessa eltillskott INTE hjälper till att öka
framledningstemp T1.

Varför får jag inte upp T1?
Är någon av de berömda växelventilerna inblandad?

Tacksam för ALLA synpunkter, kunskaper och kommentarer!

Hälsningar
Anders H

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!