Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tillskottstimer funktion?  (läst 14043 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
Tillskottstimer funktion?
« skrivet: 22 december 2009, 20:27:14 »
Tillskottstimern skall börja räkna ned när tillskott behövs,hur definieras detta?Jag har satt min på 180min och konstaterar att den inte räknar ned vid normal värmepumpsdrift.
Idag så gick tillskottet in 1timma för varmvatten(inget onormalt varmvattenuttag)pumpen borde klara varmvatten utan tillskott,då den prioriterar VV.
Manualen är bristfällig,någon som kan förklara hur tillskottet fungerar.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #1 skrivet: 22 december 2009, 22:10:25 »
Vet inte 100% säkert kriteriet, men jag har märkt att tillskottstimern startar om varje gÃ¥ng GT1, eller om det är när GT9 stiger en tiondels grad. Har för mig att Roland nämnt att den slutar räkna när halva kopplings diffen är uppnÃ¥dd, eller den kanske fortsätter men tillskottet gÃ¥r aldrig in. Min tillskottstimer fortsätter dock att räkna ned ända tills börvärdet pÃ¥ VB retur är uppnÃ¥tt, dvs VP slÃ¥r ifrÃ¥n värmeproduktion. Kanske det är olika beroende pÃ¥ modell/mjukvaru release?   
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #2 skrivet: 23 december 2009, 09:45:20 »
Om tempen på GT1 sjunker börjar tillskottstimern räkna ned. Om tempen på GT1 stiger återställs tillskottstimern.
Har tempen på GT 1 sjunkit för mycket räknar tillskottstimern ned oavsett om det stiger eller sjunker.

När tillskottstimern väl räknat ner, sÃ¥ gÃ¥r eltillskottet in vid behov ända tills det  blivit sÃ¥ varmt sÃ¥ kompressorn stannar för uppnÃ¥dd stopptemp pÃ¥ GT1
Innebär inte att eltillskottet ligger i konstant utan, funktionen är att kompressorn går konstant och elen ligger och spetsar för att hålla tempen. Den funktionen styrs av "ramptiderna".
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #3 skrivet: 23 december 2009, 10:27:06 »
Om tempen på GT1 sjunker börjar tillskottstimern räkna ned. Om tempen på GT1 stiger återställs tillskottstimern.
Har tempen på GT 1 sjunkit för mycket räknar tillskottstimern ned oavsett om det stiger eller sjunker.

När tillskottstimern väl räknat ner, sÃ¥ gÃ¥r eltillskottet in vid behov ända tills det  blivit sÃ¥ varmt sÃ¥ kompressorn stannar för uppnÃ¥dd stopptemp pÃ¥ GT1
Innebär inte att eltillskottet ligger i konstant utan, funktionen är att kompressorn går konstant och elen ligger och spetsar för att hålla tempen. Den funktionen styrs av "ramptiderna".

Det stämmer inte med min erfarenhet. Jag har märkt att tillskottstimern börjar räkna ner så fort tillsatsen kopplas ur eller kompressorn startar. När tillsatsen kopplas ur är temperaturen stigande så den kan inte reagera på sjunkande temperatur.

Tillskottet kopplas ur innan stopptemperaturen på GT1 nås, har inte studerat det i detalj men vid ett tillfälle när ramptid stänga bara var någon minut, kopplades tillskottet ur när temperaturen var 0,7 grader över stopptemperatur minus halva kopplingsdifferensen. Hade väntat mig bara någon tiodels grad. Vet inte varför det blev fördröjning. Skulle tillsatsen kopplas ur vid stopptemperaturen stannar ju kompressorn. Vid ett tillfälle hände dock det märkliga att stopptemperaturen plötsligt minskade 2,5 grader när tillskottet kopplades ur varpå kompressorn stannade då returen hamnade över den nya stopptemperaturen.

Har märkt ett par gånger att efter inkopplingen av tillsatselen (kör normalt utan) stannar pumpen efter det att tillsatsen kopplats ur för första gången. Det händer dock inte alltid. Begriper inte varför.

Men jag erkänner villigt att jag har inte lyckats lista ut hur det fungerar i detalj. Jag har ibland tänkt kontakta IVT för att få en beskrivning på hur det fungerar i detalj, men hitta någon där som kan det .........
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #4 skrivet: 23 december 2009, 10:48:34 »
Några rader från min hemsida som jag skrev 2001

Det som varit problem är att justera in styrningen så att pumpen gått optimalt. Det syns ganska tydligt vid första köldknäppen då el-tillskottet gick 4 timmar per dag utan att pumpen gick kontinuerligt.

Genom att trimma in tiderna för 8.3.4 och 5 så att tillskottet slog ifrån i tid fick jag pumpen att gå 24 h/dygn.

Nästa problem var att när det var väldigt kallt tog det med originalinställningar alldeles för lÃ¥ng tid innan el-tillskottet gick in samt att pumpen bryter när returen internt (Punkt 8.4 i fabriksmenyn) är 47 grader.  Jag ändrade 8.1 och 8.3.4 sÃ¥ att patronen gick in tidigare. Dessutom har jag höjt  8.4 till 48 och 9.2 till 51och det har fungerat mycket bra.

Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #5 skrivet: 23 december 2009, 11:20:11 »
Försök hålla isär om tillskottstimern räknat ned till 0 viket inte behöver innebära att tillskottet är inne och om tillskottet är inne. Så blir det lättare. ;)
Exakt hur den beter sig beror på difftemp, ramtider, etc.

Vilket innebär att ökad inställning på difftemper kan innebära att tillskott går mer, hög varmvattenanvändning kan ge samma fenomen. Ett trögt golvvärmesystem kan ge samma fenomen.

För att röra till det extra så skiljer det lite i beteende på vilken maskin det handlar om och vilken Rego 600 som sitter i maskinen.

« Senast ändrad: 23 december 2009, 11:36:09 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #6 skrivet: 23 december 2009, 12:24:09 »
För att röra till det extra så skiljer det lite i beteende på vilken maskin det handlar om och vilken Rego 600 som sitter i maskinen.



Det verkar av dessa ord som att det finns en beskrivning av hur det fungerar. Är det nÃ¥got som du har och kan sprida i en vidare krets? Som det nu är studerar man vad som händer och tillverkar en hypotes som verkar rimlig. Sen händer nÃ¥got som inte alls stämmer med hypotesen. Som t.ex att pumpen stannade efter en tillsatskörningen pga stopptemperaturen hoppade ned 2,5 grader.  
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #7 skrivet: 23 december 2009, 12:43:59 »
Vi (Roland) verkar att ha ganska lika driftfall, se http://www.abc.se/~m5938/

Jag satt också vid värmepumpen och försökte förstå vad som hände när det blev en "dödsspiral" kallt ute - 20 grader, tillskott till, pumpen stannar fastän 20 grader kallt. Jag listade snart ut fördröjningstimern-ramptid upp-ramptid ner men just 8.4 att den bryter på inställd temperatur för att inte skada pumpen tog ett tag. För mig räckte det med 1 grad höjning på 8.4 till 48 grader (i överneskommelse med IVT-firman) och framförallt ändra ramptid ner så har det fungerat ganska bra.


 
För att röra till det extra så skiljer det lite i beteende på vilken maskin det handlar om och vilken Rego 600 som sitter i maskinen.



Det verkar av dessa ord som att det finns en beskrivning av hur det fungerar. Är det nÃ¥got som du har och kan sprida i en vidare krets? Som det nu är studerar man vad som händer och tillverkar en hypotes som verkar rimlig. Sen händer nÃ¥got som inte alls stämmer med hypotesen. Som t.ex att pumpen stannade efter en tillsatskörningen pga stopptemperaturen hoppade ned 2,5 grader.  
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #8 skrivet: 23 december 2009, 14:39:24 »
Jag listade snart ut fördröjningstimern-ramptid upp-ramptid ner men just 8.4 att den bryter på inställd temperatur för att inte skada pumpen tog ett tag.
Jag har REGO 637 och kan inte hitta någon meny som heter 8.4. Listan hoppar från 8.3 till 8.5 under I/S-menyerna.

Det pratas mycket om ramptiderna och att dom är viktiga. I denna djungel, hur vet man vad man ska ha för värden på ramptiderna?
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #9 skrivet: 23 december 2009, 15:14:39 »
Jag har REGO 637 och kan inte hitta någon meny som heter 8.4. Listan hoppar från 8.3 till 8.5 under I/S-menyerna.

Det pratas mycket om ramptiderna och att dom är viktiga. I denna djungel, hur vet man vad man ska ha för värden på ramptiderna?

Samma på min pump. Ramptiderna är där 8.3.4 och 8.3.5. Tror att Lubbis 8.4 är 1.16 i min pump.

Vilka värden man skall ha beror på hur trögt systemet är, hur mycket vatten det finns, eller, om det är golvvärme, om slangarna är ingjutna i betong eller inte. För egen del har kör jag med 3 kW tillsats inkopplad, det räcker så långt ner att det inte behövs mer. Då kan man strunta i ramptiderna. Jag har ställt dem på en minut, det är ju ingen risk att det går in 6 kW i onödan. Det är den funktionen ramptiden har, den bestämmer hur snabbt de olika stegen, 3-6 (ev. 9) kW, kopplas in.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #10 skrivet: 23 december 2009, 16:06:19 »
Jag har REGO 637 och kan inte hitta någon meny som heter 8.4. Listan hoppar från 8.3 till 8.5 under I/S-menyerna.

Det pratas mycket om ramptiderna och att dom är viktiga. I denna djungel, hur vet man vad man ska ha för värden på ramptiderna?

Samma på min pump. Ramptiderna är där 8.3.4 och 8.3.5. Tror att Lubbis 8.4 är 1.16 i min pump.

Vilka värden man skall ha beror på hur trögt systemet är, hur mycket vatten det finns, eller, om det är golvvärme, om slangarna är ingjutna i betong eller inte. För egen del har kör jag med 3 kW tillsats inkopplad, det räcker så långt ner att det inte behövs mer. Då kan man strunta i ramptiderna. Jag har ställt dem på en minut, det är ju ingen risk att det går in 6 kW i onödan. Det är den funktionen ramptiden har, den bestämmer hur snabbt de olika stegen, 3-6 (ev. 9) kW, kopplas in.


Kollade även på min VP. Hittar menyn 8.3 (Inställningar för shuntat tillsk.), men sen é de stopp. Går inte att välja några undermenyer och kommer inte vidare....? Är en Rego 600, ver 1.04. För gammal mjukvara?
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #11 skrivet: 23 december 2009, 16:08:55 »
För att komma åt 8.3.4 och 8.3.5 ska man vara i installatörsmenyn - håll inne högre knappen i mer än 10 sek så står det I/S upp till höger.

För att komma åt 8.4 måste man vara i Fabriksmenyn och dit är det lite besvärligare att komma och man bör framförallt veta vad man pysslar med eftersom man kan sabotera inställningar som är till för att skydda pumpen. Skicka PM till mig om ni vill veta hur men som sagt det går att sabotera en hel del om man inte vet vad man gör.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #12 skrivet: 23 december 2009, 16:15:43 »
För att komma åt 8.3.4 och 8.3.5 ska man vara i installatörsmenyn - håll inne högre knappen i mer än 10 sek så står det I/S upp till höger.

För att komma åt 8.4 måste man vara i Fabriksmenyn och dit är det lite besvärligare att komma och man bör framförallt veta vad man pysslar med eftersom man kan sabotera inställningar som är till för att skydda pumpen. Skicka PM till mig om ni vill veta hur men som sagt det går att sabotera en hel del om man inte vet vad man gör.

Är inne i I/S-menyn, kommer Ã¥t 8.3 men det finns inga undermenyer...dvs händer inget dÃ¥ jag trycker pÃ¥ välj  huvuddunk
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #13 skrivet: 23 december 2009, 19:18:43 »
Jag har 6KW på tillskottet och ramptid 30min, innebär detta att 3KW går in direkt ock 6KW efter 30min?
Det jag inte förstår är varför tillsaten gick in för VV produktion,pumpen borde klara detta utan spets, men samtidigt gick ju pumpen kontinuerligt för värmeproduktion, så det är kanske där anledningen ligger ?
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #14 skrivet: 23 december 2009, 19:23:35 »
Nej, 3 kW går in efter 15 minuter och 6 kW efter 30. Det finns en räknare som visar % inkopplad tillsatseffekt, meny 8.5 bör det vara. Den börjar räkna när tillsatstimern har gått ner till noll.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!