Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Volymförstoring mitt i en golvvärmeslinga  (läst 1240 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andreashj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Volymförstoring mitt i en golvvärmeslinga
« skrivet: 20 november 2005, 10:18:04 »
En fundering som jag gärna tar feeb-back på:
Tanken att i framtiden ev köra golvvärmen i källaren på sommaren hägrar fortfarande.
Ett problem är att intill VP så är det ont om plats för en acc tank.
Min fundering är att när jag nu lägger det sista golvet, dra upp golvvärmeslingan, göra ett avbrott med avlyftningh, för att i framtiden få möjligheten att sätta en acctank i ett angränsanbded rum. Acctanken bli då som en 100l förstoring i slutet på slingan.
Tanken blir som en del av golvvärmeslingan.
Kan detta fungera?
/A

IVT HT+ C9, bypass, 170 m aktivt, Stockholm.
130 kvm med radiatorer och 40 kvm golvvärme (suterrängplan). Hus i lättbetong från 50-talet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Volymförstoring mitt i en golvvärmeslinga
« Svar #1 skrivet: 21 november 2005, 13:15:35 »
En fundering som jag gärna tar feeb-back på:
Tanken att i framtiden ev köra golvvärmen i källaren på sommaren hägrar fortfarande.
Ett problem är att intill VP så är det ont om plats för en acc tank.
Min fundering är att när jag nu lägger det sista golvet, dra upp golvvärmeslingan, göra ett avbrott med avlyftningh, för att i framtiden få möjligheten att sätta en acctank i ett angränsanbded rum. Acctanken bli då som en 100l förstoring i slutet på slingan.
Tanken blir som en del av golvvärmeslingan.
Kan detta fungera?
/A



Det går utmärkt att ha en acktank i slutet av slingan. Enda anledningen till att ha den först är att den då funkerar som antiknäppningstank, den funktionen får du då inte, men som volymförstorare kan du ha den i slutet av slingan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad andreashj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Volymförstoring mitt i en golvvärmeslinga
« Svar #2 skrivet: 21 november 2005, 19:19:24 »
Vilka konsekvenser medför en volymförtoring under normaldrift? Längre gångtider? Bra eller dåligt?
Men samtidigt så ökar inte den värmeledande ytan.
/A
IVT HT+ C9, bypass, 170 m aktivt, Stockholm.
130 kvm med radiatorer och 40 kvm golvvärme (suterrängplan). Hus i lättbetong från 50-talet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Volymförstoring mitt i en golvvärmeslinga
« Svar #3 skrivet: 22 november 2005, 07:30:03 »
Vilka konsekvenser medför en volymförtoring under normaldrift? Längre gångtider? Bra eller dåligt?
Men samtidigt så ökar inte den värmeledande ytan.
/A


Fördelar:
Längre gångtider, jämnare framledningstemp.

Enda nackdelen kan vara om acktanken står i ett ouppvärmt utrymme så kan det bli lite värmeförluster från den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!