Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enkel systemlösning, Bergvärme/Sol/Vedpanna....?  (läst 18976 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BilligEnergi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Någon här som kan ge mig ett tips på om bifogad systemlösning kan vara ett enkelt sätt att koppla ihop:

Ny Thermia Diplomat Optimum (bergvärmepump)
10 kvm Solfångare (har sedan tidigare - fem år gammalt...)
30 år gammal vedpanna (som verkligen vill behållas)...

Tanken är att ha en Dalatank med tre slingor, en solslinga i botten, mellanslingan förvärmning radiatorvattnet samt toppslingan förvärmning kallvattnet till bergvärmepumpen...?
Vill endast ha den inbyggda cirkpumpen för elementen (med volymtanken i serie med elementen).

Hmmm... Hur blir det? Måste cirkpumpen starta & stanna med kompressorn (annars varmt på elementen på 10 gradiga nätter med Dalatanken uppvärm av solen)...?

Har grunnat mycket på denna anläggning. Någon som har några förslag på enkla förbättringar? Tackar på förhand alla kunniga på detta forum!

Utloggad BilligEnergi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Glömde den lilla ritningen...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Enkel systemlösning, Bergvärme/Sol/Vedpanna....?
« Svar #2 skrivet: 07 maj 2011, 12:09:56 »
Måste du inte ha en shunt till radiatorerna? Om du har värmebehov och varmt i tanken så kan radiatorerna bli varmare än nödvändigt. I värsta fall stannar VP'n pga hög retur...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BilligEnergi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hmmm... så måste det nog bli...

Problemet är ju att det är 10 kvm sol... Med mindre solyta hade det väl räckt att ge värmepumpen förvärmt kallvatten till värmepumpens inbyggda varmvattenberedning...

Det måste väl till en shunt, expansionskort, extern cirkulationspump och mer rördelar... Hmmm... Mycket dyrare alltså...?

Kan man göra på annat sätt?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Enkel systemlösning, Bergvärme/Sol/Vedpanna....?
« Svar #4 skrivet: 07 maj 2011, 12:44:47 »

Hmmm... så måste det nog bli...

Problemet är ju att det är 10 kvm sol... Med mindre solyta hade det väl räckt att ge värmepumpen förvärmt kallvatten till värmepumpens inbyggda varmvattenberedning...

Det måste väl till en shunt, expansionskort, extern cirkulationspump och mer rördelar... Hmmm... Mycket dyrare alltså...?

Kan man göra på annat sätt?

Skippa lilla tanken och kör värmepumpen endast till dalatanken, dock inte till en slinga.

Anslut en shunt och extra cirkpump mellan tank och radiatorer. Styr shunten från Thermias kurva 2, med samma kurvlutning som kurva 1.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Enkel systemlösning, Bergvärme/Sol/Vedpanna....?
« Svar #5 skrivet: 07 maj 2011, 13:14:12 »

Hmmm... så måste det nog bli...

Problemet är ju att det är 10 kvm sol... Med mindre solyta hade det väl räckt att ge värmepumpen förvärmt kallvatten till värmepumpens inbyggda varmvattenberedning...

Det måste väl till en shunt, expansionskort, extern cirkulationspump och mer rördelar... Hmmm... Mycket dyrare alltså...?

Kan man göra på annat sätt?

Skippa lilla tanken och kör värmepumpen endast till dalatanken, dock inte till en slinga.

Anslut en shunt och extra cirkpump mellan tank och radiatorer. Styr shunten från Thermias kurva 2, med samma kurvlutning som kurva 1.



Räknar thermia gradmin även pÃ¥ kurva 2 annars kommer ju shunten stänga bort övertempen som vp kör ut när kompressorn gÃ¥r  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Enkel systemlösning, Bergvärme/Sol/Vedpanna....?
« Svar #6 skrivet: 07 maj 2011, 13:32:54 »

Räknar thermia gradmin även pÃ¥ kurva 2 annars kommer ju shunten stänga bort övertempen som vp kör ut när kompressorn gÃ¥r  Sc:,h

Svar nej!

Värmekurvan/börvärdet till radiatorerna är given d.v.s. den shuntar inte ut varken för varmt eller för kallt.

När det är värmepumpen som värmer tanken, så måste kurvan ha samma höjd eller något högre. Att kurva två skär bort värmepumpstemperaturer ovan börvärdet, ser jag endast som positivt.

Kompressorn kommer att få långa stopp/gångtider beroende på vald setup.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Enkel systemlösning, Bergvärme/Sol/Vedpanna....?
« Svar #7 skrivet: 07 maj 2011, 14:06:49 »

Räknar thermia gradmin även pÃ¥ kurva 2 annars kommer ju shunten stänga bort övertempen som vp kör ut när kompressorn gÃ¥r  Sc:,h

Svar nej!

Värmekurvan/börvärdet till radiatorerna är given d.v.s. den shuntar inte ut varken för varmt eller för kallt.

När det är värmepumpen som värmer tanken, så måste kurvan ha samma höjd eller något högre. Att kurva två skär bort värmepumpstemperaturer ovan börvärdet, ser jag endast som positivt.

Kompressorn kommer att få långa stopp/gångtider beroende på vald setup.



Om man skär bort övertemperaturer ovan börvärde så måste man kompensera med att höja kurva 1 så att framledningen från kurva 1 aldrig faller under börvärde för kurva 2 har läst om en liknande koppling hos nibe och dom rek 2 steg högre på kurva 1. Tror det funkar bättre med en extern shuntstyrning som endast reglerar efter innetempen då kan kompressorn jobba på som tidigare med över och undertemp och shunten är helt öppen så länge det inte blir för varmt inne.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Enkel systemlösning, Bergvärme/Sol/Vedpanna....?
« Svar #8 skrivet: 07 maj 2011, 16:55:02 »

Om man skär bort övertemperaturer ovan börvärde så måste man kompensera med att höja kurva 1 så att framledningen från kurva 1 aldrig faller under börvärde för kurva 2 har läst om en liknande koppling hos nibe och dom rek 2 steg högre på kurva 1. Tror det funkar bättre med en extern shuntstyrning som endast reglerar efter innetempen då kan kompressorn jobba på som tidigare med över och undertemp och shunten är helt öppen så länge det inte blir för varmt inne.


Om vi antar att bör och ärvärdet är 40° på både shunt och värmepump, så stannar värmepumpen med fabriksinställning 60 gradminuter/integral efter typ 60 minuter med VB-F på 41°. Radiator fram är då fortfarande 40°.

Det tråkiga är att den startar upp igen på en gång efter typ 10 minuter, då varken radiator framledning eller tanktopp har ett ärvärde under 40°.

Varför ska då börvärdet ligga på 42°?


Utloggad kbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…land(Finland)
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Enkel systemlösning, Bergvärme/Sol/Vedpanna....?
« Svar #9 skrivet: 07 maj 2011, 18:32:16 »
30 år gammal vedpanna (som verkligen vill behållas)...
Några tilläggsfrågor som jag tror kan påverka svaren:
- Hur ofta planerar du att använda/elda i vedpannan? (När det är som kallast eller på helgen/när du är hemma eller ??)
- Är den redan inkopplad mot tanken?
1 ½ med källare ca. 230 kvm, 2 vuxna, 2 barn, Förr:olje+vedpanna, 4,3 kbm olja/år, myseldar 2 kbm ved, Åland(Finland)
Nu: 215 m aktivt hål, Thermia Optimum 12, VPA 200/300

Utloggad BilligEnergi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Inne igen efter skrubbning av altanen...

Tack Lexus & Smurfen72 för visat intresse över mina "problem"...

Mycket att tänka på här... Och svar till medlem "kbe", vedpannan kommer nog bara användas i nödfall vid extremt kallt väder...

Gamla acktanken på 3 kbm skall bort (skall bli ny tvättstuga där) och ersättas av Dalatanken (eller annan tank, lika bra).
"Problemet" är dom 10 kvm solvärmepaneler som är fem år gamla (mycket jobb att plocka bort). Alldeles för mycket energi för att endast göra varmvatten.

Och Lexus, finns det inget annat sätt att "slippa" använda massa extra prylar runt ett vettig styrning (ditt inkopplingstips verkar annars kanon)...?

Blir det flytande kondensering att köra mot tanken direkt? Tänker du att värmepumpen skall gå genom hela tanken (förstöra eventuell skiktning)? Eller, skall värmepumpen radiatordrift ta en del av tanken (typ två ingångar på mitten)? Finns det möjlighet att någon kan skissa på en ritning till mig?

Att köra flytande kondensering med värmepumpen med integralstyrning känns bäst (åtminstone om man läser andra trådar här på värmepumpsforum)...

Jag känner mig hedrad över ert intresse! Tackar på förhand!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Enkel systemlösning, Bergvärme/Sol/Vedpanna....?
« Svar #11 skrivet: 07 maj 2011, 20:05:17 »

Om man skär bort övertemperaturer ovan börvärde så måste man kompensera med att höja kurva 1 så att framledningen från kurva 1 aldrig faller under börvärde för kurva 2 har läst om en liknande koppling hos nibe och dom rek 2 steg högre på kurva 1. Tror det funkar bättre med en extern shuntstyrning som endast reglerar efter innetempen då kan kompressorn jobba på som tidigare med över och undertemp och shunten är helt öppen så länge det inte blir för varmt inne.


Om vi antar att bör och ärvärdet är 40° på både shunt och värmepump, så stannar värmepumpen med fabriksinställning 60 gradminuter/integral efter typ 60 minuter med VB-F på 41°. Radiator fram är då fortfarande 40°.

Det tråkiga är att den startar upp igen på en gång efter typ 10 minuter, då varken radiator framledning eller tanktopp har ett ärvärde under 40°.

Varför ska då börvärdet ligga på 42°?



Varför skulle kompressorn starta efter 10 min om inte ärvärde sjunkit under börvärde  Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Enkel systemlösning, Bergvärme/Sol/Vedpanna....?
« Svar #12 skrivet: 07 maj 2011, 20:52:38 »

Varför skulle kompressorn starta efter 10 min om inte ärvärde sjunkit under börvärde  Sc:,h.

Med börvärde pÃ¥ 40° och ärvärde pÃ¥  41° när kompressorn stannar, sÃ¥ blir nytt ärvärde förhoppningsvis 34° med avslagen kompressor och pÃ¥slagen cirkulationspump d.v.s. framledningen tappar det tidigare deltaT 7°.

Nytt ärvärde 34° ger med börvärde  40° ett gradminuterunderskott om 60 efter 10 minuter.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Enkel systemlösning, Bergvärme/Sol/Vedpanna....?
« Svar #13 skrivet: 07 maj 2011, 21:10:16 »

Varför skulle kompressorn starta efter 10 min om inte ärvärde sjunkit under börvärde  Sc:,h.

Med börvärde pÃ¥ 40° och ärvärde pÃ¥  41° när kompressorn stannar, sÃ¥ blir nytt ärvärde förhoppningsvis 34° med avslagen kompressor och pÃ¥slagen cirkulationspump d.v.s. framledningen tappar det tidigare deltaT 7°.

Nytt ärvärde 34° ger med börvärde  40° ett gradminuterunderskott om 60 efter 10 minuter.



Så blir det helt klart men då är ärvärde under börvärde du skrev att varken rad framledning eller tanktopp har ett ärvärde under 40 grader.

Anledningen till att man måste ha tex 42 grader som börvärde istallet för 40 grader beror på att man inte värmer huset lite extra under tiden kompressorn går med en framledning som ligger några grader över börvärde. Med en shunt efter vp skulle vp behöva jobba mellan 40-48 grader för att hålla framledningen på 40 grader och få rimligt med start stopp utan shunt skulle vp kunna jobba mellan 36 -44 för samma temp inne i huset vp med shunt kommer att jobba med högre temp och ge lägre cop eller är jag helt fel ute ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Enkel systemlösning, Bergvärme/Sol/Vedpanna....?
« Svar #14 skrivet: 07 maj 2011, 21:23:34 »

Varför skulle kompressorn starta efter 10 min om inte ärvärde sjunkit under börvärde  Sc:,h.

Med börvärde pÃ¥ 40° och ärvärde pÃ¥  41° när kompressorn stannar, sÃ¥ blir nytt ärvärde förhoppningsvis 34° med avslagen kompressor och pÃ¥slagen cirkulationspump d.v.s. framledningen tappar det tidigare deltaT 7°.

Nytt ärvärde 34° ger med börvärde  40° ett gradminuterunderskott om 60 efter 10 minuter.



Så blir det helt klart men då är ärvärde under börvärde du skrev att varken rad framledning eller tanktopp har ett ärvärde under 40 grader.

Anledningen till att man måste ha tex 42 grader som börvärde istallet för 40 grader beror på att man inte värmer huset lite extra under tiden kompressorn går med en framledning som ligger några grader över börvärde. Med en shunt efter vp skulle vp behöva jobba mellan 40-48 grader för att hålla framledningen på 40 grader och få rimligt med start stopp utan shunt skulle vp kunna jobba mellan 36 -44 för samma temp inne i huset vp med shunt kommer att jobba med högre temp och ge lägre cop eller är jag helt fel ute ?



Ja, när kompressorn stannar är tanktoppen runt 41°.

Med avslagen kompressor snurra 34° från botten av tank till värmepump och in i tanktopp.

Anser du att tanktopp får en lägre temp efter 10 minuter, och i så fall vilken temperatur har tanken i topp resp. botten.

Det där med 48° köper jag inte.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!