Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Prisbarometer ?!??!?!?  (läst 6539 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
Prisbarometer ?!??!?!?
« skrivet: 14 mars 2006, 16:35:18 »
Rikard .... (och ni andra) Borde det inte finnas nån tråd som endast behandlade priser ?, här finns väl så stort underlag att man borde kunna räkna ut nån slags index .. pumpstorlek x borrhål / totalpris eller nåt .... visst anläggningarna är lite olika men i genomsnitt ganska lika . Trendkurvor märke för märke ...
Pris och pengar är ju liite schämmigt ibland men pratar vi allt annat så tycker jag att även prisbilden är av intresse ... särskilt för nya medlemar som är på g att köpa VP.
Tyck till nu allihopa !
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Prisbarometer ?!??!?!?
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2006, 16:55:37 »
Hjälp sluta nu Göran .Du förstör ju marknaden för mig knUp hur ska jag nu kunna lägga pÃ¥ mina 200%  :'(

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Prisbarometer ?!??!?!?
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2006, 17:06:27 »
Du kan fortsätta att lägga 200 pÃ¥ presskopplingarna men nöj dig med 20 pÃ¥ skÃ¥pet sÃ¥ kommer du att sälja mer  a:gl
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Prisbarometer ?!??!?!?
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2006, 11:07:43 »
Snart kommer kineserna att leverera värmepumpar hit, å då kommer priserna att sjunka kraftigt. Dom är ju redan nu världsledande på solvärme, å installerar/tillverkar mest i hela världen av det.

mvh humlan.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Prisbarometer ?!??!?!?
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2006, 11:32:42 »
Snart kommer kineserna att leverera värmepumpar hit, å då kommer priserna att sjunka kraftigt. Dom är ju redan nu världsledande på solvärme, å installerar/tillverkar mest i hela världen av det.

mvh humlan.

Jo du tror det... Kineserna har ju fin kyla på vintern så dom lär väl vara experter på det.

Kineserna kan göra enkla saker billigt men så fort det blir avancerade saker då är nog koreanerna lite bättre...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Prisbarometer ?!??!?!?
« Svar #5 skrivet: 18 mars 2006, 11:46:33 »
Nja, det stämmer inte längre. Kineserna har numera ett gott rykta att vara noga å duktiga vid tillverkningen. Ta bara tillverkningen av Boeings flygplan i Kina. Dessa har haft genomgående färre anmärkningar vid slutbesikningen, än mostvarnde plan, tillverkade i USA. Å då görs slutkontroll av samma personer... Så får dom bara ordentliga krav å prestanda specifikationer, lär det knappast bli några problem med tillverkningen, av nåt så "simpelt" som en värmepump.

mvh humlan.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Prisbarometer ?!??!?!?
« Svar #6 skrivet: 18 mars 2006, 11:50:51 »
Jag känner folk här i norr som i sommar åker till kina för att montera jordvärmeanläggningar, undrar hur länge det tar innan vi kan köpa exakta kopior förmodligen innan jul.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Prisbarometer ?!??!?!?
« Svar #7 skrivet: 18 mars 2006, 12:22:44 »
Jag känner folk här i norr som i sommar åker till kina för att montera jordvärmeanläggningar, undrar hur länge det tar innan vi kan köpa exakta kopior förmodligen innan jul.

Troligen nÃ¥t sÃ¥n´t. Ã… den värmepump frÃ¥n Wichita, som jag funderar pÃ¥ att köpa, finns som EXAKT kopia i Kina..., eller kanske det är tvärtom???  :) :)

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Prisbarometer ?!??!?!?
« Svar #8 skrivet: 18 mars 2006, 14:19:54 »
Rikard .... (och ni andra) Borde det inte finnas nån tråd som endast behandlade priser ?, här finns väl så stort underlag att man borde kunna räkna ut nån slags index .. pumpstorlek x borrhål / totalpris eller nåt .... visst anläggningarna är lite olika men i genomsnitt ganska lika . Trendkurvor märke för märke ...
Pris och pengar är ju liite schämmigt ibland men pratar vi allt annat så tycker jag att även prisbilden är av intresse ... särskilt för nya medlemar som är på g att köpa VP.
Tyck till nu allihopa !

Alla som har köpt anläggningar, skulle ju kunna skriva vad dom betalt. Ett pris för anläggningen (gärna lite uppspecat), Ã¥ ev ett för anläggning inkl installation. Om forumet nu ska vara sÃ¥ oberoende, som det vill göra sken av, sÃ¥ är priset en av dom viktigaste aspekterna. Ã… borde därför ges en större plats, när det nu är sÃ¥ besvärligt att själv kunna jämföra pÃ¥ Internet. FörstÃ¥r inte varför det ska vara sÃ¥ "hemligt", det är ju bara för varje butik, Ã¥ skriva vad man tar för resp artikel. Precis som det görs med de allra flesta andra saker, som kan köpas pÃ¥ Internet  Sc:,h

mvh humlan.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Prisbarometer ?!??!?!?
« Svar #9 skrivet: 18 mars 2006, 17:33:15 »
Snart kommer kineserna att leverera värmepumpar hit, å då kommer priserna att sjunka kraftigt. Dom är ju redan nu världsledande på solvärme, å installerar/tillverkar mest i hela världen av det.

mvh humlan.

I Kina finns ju stora områden som är ruskigt kalla på vintern trots att solen står ganska högt. Dessutom är det varmt på sommaren. (Extremt inlandsklimat)
Både solfångare och bergvärme med frikyla borde vara lämpligt i Kina.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Prisbarometer ?!??!?!?
« Svar #10 skrivet: 18 mars 2006, 22:48:00 »
Rikard .... (och ni andra) Borde det inte finnas nån tråd som endast behandlade priser ?, här finns väl så stort underlag att man borde kunna räkna ut nån slags index .. pumpstorlek x borrhål / totalpris eller nåt .... visst anläggningarna är lite olika men i genomsnitt ganska lika . Trendkurvor märke för märke ...
Pris och pengar är ju liite schämmigt ibland men pratar vi allt annat så tycker jag att även prisbilden är av intresse ... särskilt för nya medlemar som är på g att köpa VP.
Tyck till nu allihopa !

Alla som har köpt anläggningar, skulle ju kunna skriva vad dom betalt. Ett pris för anläggningen (gärna lite uppspecat), å ev ett för anläggning inkl installation. Om forumet nu ska vara så oberoende, som det vill göra sken av, så är priset en av dom viktigaste aspekterna. Å borde därför ges en större plats, när det nu är så besvärligt att själv kunna jämföra på Internet. Förstår inte varför det ska vara så "hemligt", det är ju bara för varje butik, å skriva vad man tar för resp artikel. Precis som det görs med de allra flesta andra saker, som kan köpas på Internet  Sc:,h

mvh humlan.


Priset är helt klart en av de mest intressanta frågorna, problemet är ju bara ett...

Bara för att jag kans se att du har betalat xxxxx antal kronor för din värmepump så betyder ju inte det att jag kan köpa den för det priset Sc:,h
Att man dessutom skulle få skriva in vilket företag som sålt vara för det priset tillåter jag inte då det bara skulle innebära en massa falska inlägg, kanske inte bara, men ofta.
Att ha prisjämförelser och barometrar typ "prisjakt" skulle väl i.o.f.s. kunna gå, men tyvärr kräver det mer tid och kapital än vad jag har för att bygga upp en sådan funktion i forumet.

En tavla som var dedikerad för prisuppgifter skulle kunna vara en lösning (utan att nämna säljande företag), men mitt rpoblem därvidlag är att förstasida börjar vara nog så lång redan som det är...

En officiell pristråd i varje värmepumpstavla skulle man väl kunna sätta in, men skall då alla olika tillverkares värmepumpar samsas i samma tråd?

Jag vill gärna ha bättre förslag, nåt som kan fungera med de begränsade resurser som jag har.

Citera
Om forumet nu ska vara så oberoende, som det vill göra sken av, så är priset en av dom viktigaste aspekterna.

Kan du förklara hur du tänker, vad vill du skall få läggas in? pris, leverantör, butik. Vem skall kontrollera sanningshalten i inläggen.
Eller tycker du inte att det behövs?

I så fall har vi inte samma kvalitetsbegrepp.

För de som vill skriva in vad de betalat så finns det inget hinder för det, jag har aldrig tagit bort några inlägg där det framgår, nämnade av leverantör godkänns däremot inte. (men naturligtvis vilket fabrikat/modell)

Än en gång, vad gäller mitt oberoende har jag inget att dölja, men jag tar helst inte diskussionen i forumet då det gärna överskuggar den ursprunliga frågeställarens fråga.

Kom gärna med förslag på hur man skulle fixa nåt bra i praktiken vad gäller detta. Childboards?

« Senast ändrad: 18 mars 2006, 22:50:05 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Prisbarometer ?!??!?!?
« Svar #11 skrivet: 18 mars 2006, 23:16:44 »
oki ... vet du att det finns problem med falska inlägg så skippar vi möjligheten att namnge någon firma ... så är väl det löst.

och är det inte görligt att få en "räknande prisbarometer" så är väl en "tavla" helt ok, finns det stöd i programvaran att göra tavlan i form av ett formulär (typ de somredan finns i en del frågor ) så är det väl kanon för då kan ju datat likriktas hyfsat.

vad gäller ingången så kan den väl gott få plats på förstasidan eftersom den redan är längre än vad som ryms på en sida spelar inte nån rubrik mer eller mindre nån roll . HAr för mig att man brukar säga att möjligheten att överblicka slutar nånstans vid 3 sidor. Dessutom tycker jag att det går att rensa de nuvarande rubrikerna .... ungefär så här
=====
Mark/Berg-värmepumpar
Här postar du frågor och svar om mark eller berg-värmepumpar och allt som hör till.
Moderatorer: Bertil, Thomas
Deltavlor: Frikyla!, Driftsforum
======
Detta är väl lite överskottsinfo, rubriken säger tillräckligt.
Vem som modererar räcker väl att få veta "längre ner" när man ev vill moderatorn nåt ang ett specifik inlägg..
« Senast ändrad: 18 mars 2006, 23:21:00 av GöranMelin »
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Prisbarometer ?!??!?!?
« Svar #12 skrivet: 19 mars 2006, 00:12:46 »
priser blir ju så snabbt inaktuella. forumet kommer ju finnas i många år (hoppas jag) & priserna varierar ständigt, så det blir mssvisande.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Prisbarometer ?!??!?!?
« Svar #13 skrivet: 19 mars 2006, 09:18:01 »
Jag tror också att en "prislista" som är rättvisande är svår att få till. Priset beror ju så ofta på hur duktig man är att förhandla och vilka relationer o kontakter man har, jag känner sjäv till flera VP- affärer där prisskillnaden har varet över 4o ooo för likvärdiga anläggningar och sålda av samma firma.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Prisbarometer ?!??!?!?
« Svar #14 skrivet: 19 mars 2006, 11:19:17 »
Det som oroar mig är hur det skall administreras...

OM man verkligen vill ha en prisbarometer så bör någon vara ansvarig för den och uppdatera listorna, helst med ca-priser från tillverkarna, för som Kocken skriver så beror ju det slutliga priset väldigt mycket på vilka kontakter man har och hur bra man är på att förhandla.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!