Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine  (läst 17081 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« skrivet: 14 oktober 2007, 22:09:49 »
Såg i "vad återladdare en borra" att ngn skrev att botten temp i stockholm i ett 200 m hål var 12 grader. Han fick lite mothugg, men oavsett vilket exakt gradtal det är, så verkar alla vara överens om att tempen ökar med djupet.

Nu när det blir alltmer normalt med mkt djupare hål, en för säg tio år sedan, så kanske man ska fundera över detta. Problemet med permafrost i hålet som man hade förr verkar inte vara lika vanligt längre, det tolkar jag som att man idag borrar djupare, för samma effekt som förr.

Det verkar som om KB in i VP ligger lägre än de kanske maximalt 12 graderna, eller vad nu max är.

Min enkla fråga är:

Ju djupare hål desto större problem med att värmeväxlaren = KB slangen, går tillbaks "bredvid sig själv" dvs det på nedvägen i hålet uppvärmda brinet kommer att kylas av på vägen upp då det passerar nedåtslangens allt kallare sidor ju högre upp det kommer.

Dvs sträcker man ut brineslangen så kommer den att möta den varmaste omgivningen i mitten av slangen. O samma lägsta temp i början som i slutet av slangen.

Resultatet är att brinetempen är högre ngn stans i slangen på väg upp, i hålet än vad den är då man kör in den i VP. Det är dumt.

Ett annat resultat är ju att vvx verkningsgraden i KB-slangen blir mkt lägre än vad som är optimalt. en värmeväxlare funkar med ngn faktor typ 3 (jag kommer inte ihåg, men det är stor skillnad) bättre om man har motriktade strömmar än parallella strömmar av de bägge medierna. Det är ju inte så konstigt.

På väg ner leker livet, brinetempen är som lägst o ökar med ökande temp ner i hålet, så temperaturdiffen mellan brine o omgivande hål är stabil, dvs ju mer temp brine öker så ökar även omgivande temp. Så långt allt ok, men på väg upp blir allt uselt, den höga tempen på brinet möter nu en allt lägre omgivande temp o kyls av.

Ett par varianter har jag sett för att lösa detta problem, det en är att ha olika grovlek på ner- respktive uppslang. Stor dimension ner o litet flöde o smalare slang upp o därmed snabbt flöde som inte utsätter brinen för den elaka nedkylande behandlingen lika mkt.

En variant som går hela vägen är koaxialslangen, dvs en slang som har samma diameter som borrhålet o en uppslang med mindre diameter i mitten av denna slang. Jag läste om den i ngn testverksamhet för att antal år sedan men har inte sett ngt mer, kanske gick de inledande testerna dåligt. Man kan gissa att den blir dyr o kan vara svår att montera, annars är iden smart.

Ett enklare o i alla fall ngn mening effektivare sätt att lösa problemet skulle ju vara att cirkulera grundvattnet i hålet.

Man tar en vanlig djupvattenpump i botten av hålet o den får pumpa med kanske en lite mindre dimensionsionerad slang en de klassiska 40 mm som man har idag. Kan inget om slangar o flödesmotstånd men säg 30 mm. Vattnet passerar VPns värmevxl som vanligt o leds tillbaka till borrhålet.

Poängerna är flera.
Minskar radikalt problemet  beskrivet ovan med vvx effektivitet.
Förbättrar ytterligare vvx effektivitet markant (skulle jag tro) Genom mkt större värmeledande yta, dvs hela borrhålets yta i st f bara slangens yta, + att energin går dirkt från berg till vatten o inte från berg till vatten till polyeten (slangen) till spritblandat vatten (brine)
Vatten lagrar mer värme än sprit så man kan pumpa mindre = lägre flöde vid samma effektuttag, kanske inte så stor skillnad.
Mindre förlust på neråt vägen kanske dock motsvaras av högre förluster upp genom tunnare slang.
Större vattenvolym som flödar långsammare borde leda till att KB tempen sjunker långsammare vid VP körning =högre genomsnittlig KB-temp (=högre COP).
Men viktigast: Högre temp, kanske kan man komma upp i de där 12 graderna (eller vad nu maxtemp i botten av hålet är) = mkt högre COP. Kortare total körtid = minskat slitage.
Lite billigare? Hälften så mkt slang o den är mindre, samt inget brine. Men dock en pump, fast den ersätter i o f s KB cirkpumpen, så det blir nog billigare i alla fall.
Man slipper tryckkärl.
Man slipper brine. Etanolen eller vad det är.

Nackdelar
Man får absolut inte riskera att få minusgrader på KB, dvs man måste överdimensionera borran. (fast det i sig leder till ytterligare bättre COP.) Fast om man operera vid en högre temp, tex i stället för att ha 6 grader o gå ner till 0, så kanske man har 12 grader o går ner till 6, under en säsong?
Kanske korroderar färskvatten vvx? Fast man har ju samma lösning i grundvattenanläggningar.
Kanske tycker ngn att man inte ska blanda runt vattnet i hålet? Fast det gör man ju redan genom att trycka ner ett smutsigt borrhuvud o gud vet hur många kubikmeter smutsig tryckluft då man borrar. Det blir ju ett relativt slutet system så problemet borde inte vara överhängande.
Man måste isolera bättre eftersom det är frostrisk på vattnet till o från hålet.

Invändningar?
Erfarenhet, ngn som har en sådan anläggning?
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2007, 02:25:22 »
Hej

Jag skall bara ta en liten detalj, det är berget som är varmare längst ner.
Det betyder inte att vattnet som omger slangen är varmast längs ner.
Varmt vatten från 4 grader blir lättare med högre temperatur.

MVH
Messer

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2007, 05:41:23 »
Har för mig att man inte får cirkulera grundvatten i djupa borror då det finns risk att man kontaminerar grundvattnet med ytvatten. Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2007, 08:05:42 »
Messer:
Om vattnet inte ska ha samma temp som omkringliggande berg i opåverkat hål, så måste det ju ske konvektion. Jag vet inte, men kan den vara så stor i ett kärl som är 0,1 x200 meter, med mkt små tempskillnader per meter?

Richard:
Menar du med ytvatten, ytligt vatten i hålet eller vatten från Ytan? Är det det senare så tänker jag mig ett slutet system. Vad man i så fall skickar ner i hålet utöver konventionell slangsättning blir då eventuella orenheter inuti slangen o inuti vvx. Jämfört med orenheterna utanpå slangen som man stoppar i hålet är det rimligtvis mkt lite. Är det det förra så blir det ju mer problematiskt.
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #4 skrivet: 15 oktober 2007, 08:58:06 »




Man tar en vanlig djupvattenpump i botten av hålet o den får pumpa med kanske en lite mindre dimensionsionerad slang en de klassiska 40 mm som man har idag. Kan inget om slangar o flödesmotstånd men säg 30 mm. Vattnet passerar VPns värmevxl som vanligt o leds tillbaka till borrhålet.

Lite billigare? Hälften så mkt slang o den är mindre, samt inget brine. Men dock en pump, fast den ersätter i o f s KB cirkpumpen, så det blir nog billigare i alla fall.

Invändningar?

Jag ser bara ett LITET problem med ditt resonemang när det gäller att vinna litet COP.
En slang ner betyder att ditt nästan slutna system inte är slutet över huvud taget. Vitsen med det normala 2-rörsystemet stavas kommunicerande kärl. Du vill således ersätta en 200W CP med en djupbrunnspump på minst 2000W som ändock inte klarar av mer än ca 175 m djup och ger ca 30 minutliter. Hur någon ynka grads förhöjd Brinetemp skall uppväga den energiförlusten förstår inte jag.
Du vill spara 2000 kr på 200m slang men investerar gärna 9000 kr i en energislukande pump?
« Senast ändrad: 15 oktober 2007, 09:17:49 av Bobo »
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #5 skrivet: 15 oktober 2007, 09:09:49 »

Ju djupare hål desto större problem med att värmeväxlaren = KB slangen, går tillbaks "bredvid sig själv" dvs det på nedvägen i hålet uppvärmda brinet kommer att kylas av på vägen upp då det passerar nedåtslangens allt kallare sidor ju högre upp det kommer.

Dvs sträcker man ut brineslangen så kommer den att möta den varmaste omgivningen i mitten av slangen. O samma lägsta temp i början som i slutet av slangen.

Resultatet är att brinetempen är högre ngn stans i slangen på väg upp, i hålet än vad den är då man kör in den i VP. Det är dumt.

Ett annat resultat är ju att vvx verkningsgraden i KB-slangen blir mkt lägre än vad som är optimalt. en värmeväxlare funkar med ngn faktor typ 3 (jag kommer inte ihåg, men det är stor skillnad) bättre om man har motriktade strömmar än parallella strömmar av de bägge medierna. Det är ju inte så konstigt.


För normala borrhÃ¥lsdjup stiger köldbärartemperaturen hela tiden lÃ¥t vara att ökningen sker lÃ¥ngsammare pÃ¥ vägen upp. Det är inte sÃ¥ att köldbäraren är varmast i botten. Först när  borrhÃ¥lsdjupen blir avsevärt djupare än de 200 meter som normalt förekommer kan det bli som det beskrivs.

Motström är bättre än medström men i fallet borrhÃ¥l är temperaturskillnaden pÃ¥ varma sidan liten i förhÃ¥llande till temperaturdifferensen köldbärare-berg sÃ¥ det spelar ingen större roll. NÃ¥gon faktor 3 finns inte generellt.  

Det finns en del att vinna på varianter som två slangar ner och en upp alt. någon form av fjädrar mellan slangarna som pressar dem mot berget men av någon anledning används de inte.

Jag tror inte det kommer att bli aktuellt med så mycket djupare hål än 200 meter. Erforderlig pumpeffekt blir så stor att två parallellkopplade hål är en bättre lösning. Det finns ju maxlängd på jordvärmeslingor också.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2007, 16:49:52 »
Jag tänker försöka utnyttja grundvattenvärmen i mitt borrhål för att öka temperaturen något.
Men inte på det sätt du beskriver utan genom att tappa lite vatten från borrhålet.
Eftersom jag vet att hålet gav vatten först vid fullt djup tror jag att jag kan pumpa bort avkylt vatten och få upp vatten från botten så temperaturen ökar någon grad.
Annars är det så att frysvärmen gör att borrhålet ofta hamnar vid 0 eftersom det överförs en hel del värme i samband med frysning.

Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #7 skrivet: 15 oktober 2007, 20:24:17 »
Jag tänker försöka utnyttja grundvattenvärmen i mitt borrhål för att öka temperaturen något.
Men inte på det sätt du beskriver utan genom att tappa lite vatten från borrhålet.
Eftersom jag vet att hålet gav vatten först vid fullt djup tror jag att jag kan pumpa bort avkylt vatten och få upp vatten från botten så temperaturen ökar någon grad.
Annars är det så att frysvärmen gör att borrhålet ofta hamnar vid 0 eftersom det överförs en hel del värme i samband med frysning.



provade detta med mitt förra hus !!
fick sådant bra borrhål att vatten trängde upp genom foder röret då locket ej var på skruvat.
borrade ett hål i sidan på foder röret o satt in en 22 mm muff o en nedgrävd slang ut till diket. höll konstant +4 grader på ett 130 m hål till en 9 kw v pump.
huset drog tidigare 4 m3 olja.el tilskottet blev ca 800 kw / år.

nu rekomenderar jag inte detta då jag numera vet att detta är förbjudet .

provade även att suga vatten från denna borra till mitt nästa hus o genom en v vxlare innan det gick in i v pumpen.
jätte bra funktion!! vattnet skänkte jag till komunens avlopp genom min golv brunn. gick bra i 2 Ã¥r tills min granne borrade o det trängde in borr kaks i min borra sÃ¥ pumpen sög med sig sand o satte igen min golv syfon!!  hmmm svÃ¥rt att förklara för mitt försäkrings bolag hur i friden det kunnat bli sÃ¥ mycket vatten i i källaren !!  i teorin är det lätt !!! men man lär sig altid nÃ¥tt Thumbsup
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #8 skrivet: 15 oktober 2007, 22:25:27 »


Jag ser bara ett LITET problem med ditt resonemang när det gäller att vinna litet COP.
En slang ner betyder att ditt nästan slutna system inte är slutet över huvud taget. Vitsen med det normala 2-rörsystemet stavas kommunicerande kärl. Du vill således ersätta en 200W CP med en djupbrunnspump på minst 2000W som ändock inte klarar av mer än ca 175 m djup och ger ca 30 minutliter. Hur någon ynka grads förhöjd Brinetemp skall uppväga den energiförlusten förstår inte jag.
Du vill spara 2000 kr på 200m slang men investerar gärna 9000 kr i en energislukande pump?


Det är ju så fiffigt ordnat i naturen att om du lägger ner en öppen slang i ett hål med vatten, så kommer slangen att fyllas med vatten till samma nivå som den omgivande vattenytan, dvs pumpen behöver inte jobba för att fylla slangen till vattenytan ;)

Så, även min föreslagna lösning kan nog stavas kommunicerande kärl. Eftersom borrhålet är fyllt till toppen (typ) så ska ju pumpen bara övervinna slangfriktionen, dvs exakt samma som med cirkpump. Nivån är ju konstant eftersom det fylls på precis lika mkt vatten som det tappas ut (=ganska slutet system)

I en vattenbrunn sjunker nivån då man pumpar (givetvis beroende på återrinning vs pumpkapacitet) så då ska den jobba för att ge lyfthöjd för alla meter ovanför vattenytan, det gäller ju inte om den ska pumpa vattnet till ytan i det kärl den är nedsänkt i.

I vattenbrunnen ska pumpen dessutom bygga upp ett jämförelsevist högt tryck, det är nog till det som de flesta kw går till, men det behövs ju endast ett relativt modest tryck om man enbart ska cirkulera.

Fast jag vet inget om pumpar så det kanske är felaktigt tänkt?

Däremot kanske det ökar friktionen att det inte är ett sant slutet system? I en sluten slang får man ju ett moment i vattenrörelsen, som så att säga bara behöver knuffas på för att övervinna friktionen. Men i ett semislutet system kanske rörelseenergin övergår till värme då man släpper vattnet i borrhålet? Fast det tror jag inte.

280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2007, 23:12:23 »

För normala borrhÃ¥lsdjup stiger köldbärartemperaturen hela tiden lÃ¥t vara att ökningen sker lÃ¥ngsammare pÃ¥ vägen upp. Det är inte sÃ¥ att köldbäraren är varmast i botten. Först när  borrhÃ¥lsdjupen blir avsevärt djupare än de 200 meter som normalt förekommer kan det bli som det beskrivs.

Motström är bättre än medström men i fallet borrhÃ¥l är temperaturskillnaden pÃ¥ varma sidan liten i förhÃ¥llande till temperaturdifferensen köldbärare-berg sÃ¥ det spelar ingen större roll. NÃ¥gon faktor 3 finns inte generellt.  

Det finns en del att vinna på varianter som två slangar ner och en upp alt. någon form av fjädrar mellan slangarna som pressar dem mot berget men av någon anledning används de inte.

Jag tror inte det kommer att bli aktuellt med så mycket djupare hål än 200 meter. Erforderlig pumpeffekt blir så stor att två parallellkopplade hål är en bättre lösning. Det finns ju maxlängd på jordvärmeslingor också.

En optimal brunninstallation ger ju ut samma temp som den högsta temp på det media som man hämtar energi från. om brinet värms på vägen upp så innebär det åtminstone ett par tre grader under optimum eftersom den högsta tempen finns i botten.

Jag har förstått att det är av synnerlig vikt att få hög brinetemp. Alltså borde det vara en bra ide. Vid sidan av eventuellt förbud så verkar det vara en bra ide?

Jag tänkte försöka borra typ 300 meter, egentligen för att öka tempen på brinet eftersom tempen ökar med mellan 1-3 grader / 100 meter (enligt olika inlägg på forumet). I stället för att ha fler hål.

Ska man gå upp i Brineslangsdimension då? Vilken dimension? Kostar 50 mm slang mkt mer än traditionell 40mm?

(om man trots allt inte cirkulerar grundvatten, som ju både får lägre friktionsförluster o bättre värmeväxling?)

280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #10 skrivet: 25 oktober 2007, 02:26:53 »
Hej

Ang konvektion i vatten, ja jag tror hastigheten är säkert minst lika snabb som värme-överföringen från berg till vatten.

Ang slang-grovlek: ju grövre slang desto mer vatten att värma per ytenhet.
Provräknade lite 30mm slang 1 meter lång gav 7,065 liter vatten med ytan 9,42 dm2
40mm slang gav 12,56 liter med ytan 12,56 dm2
60mm slang gav 28,26 liter med ytan 18,84 dm2

Som du ser med 30 o 60 mm diameter så ökar ytan på slangen med 2ggr samtidigt som volymen ökar ung 4 ggr.

Nu har jag tänkt lite till, och då tänkte jag om man t.ex pumpar med 10L/minut så kommer det att ta vattnet i 30mm slangen 42,39 sek att komma en meter.
Och i 60m  slangen kommer det att ta 169,56 sekunder.
Om man då tar ytan gånger tiden så blir det för 30mm 399,3138 och för 60mm slangen blir det 3194,51 det borde betyda att den grövre slangen är nästan 10 ggr bättre.

Kanske Roland kan kolla o komentera ?

MVH
Messer
« Senast ändrad: 25 oktober 2007, 03:20:22 av messer »

Utloggad Benny A

  • Energiingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #11 skrivet: 19 november 2007, 15:09:19 »
Nu får man juh inte dumpa grundvatten från en värmepumpsanlägning i ett dike eller avloppet. MEN, man får lov att vattna hur mycket man vill (om det ej e bevatningsförbud iofs...).
Så passa på att ta ut rejält med vatten ur hålet och vattna tomten med!
(sen om man rÃ¥kar fulkomligen dränka omrÃ¥det precis över dräneringen, tja det e juh lite olyckligt...  a:gl )
Fyll upp trädgårdsdammar och era pooler tja man kan nog komma på många sätt att använda vattnet och inte bara dumpa det!
Sedan kan man juh alltid använda en del till hushållet med, typ biltvätt, toaletter och andra ställen där det inte gör något att det är något kallare än vanligt kommunalt!

Om inte grundvattnet är RIKTIGT djupt ned så skulle jag nog rekomendera en vanlig sugpump ovan mark, på det viset säkerställer man desutom att man inte tömmer borrhålet eller på annat sätt sänker nivån så pass att slangen kan röra sig/skadas, ett tomt borrhål med säg 200m kolektor hägandes fritt, det är nog inte SÅ bra i längden direkt...

Så nog skulle man kunna få lite snurr på vattnet och kunna vara HELT laglydig, om man nu tvunget vill....
Benny
Energi, det enda som består!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #12 skrivet: 20 november 2007, 08:54:05 »


Om man då tar ytan gånger tiden så blir det för 30mm 399,3138 och för 60mm slangen blir det 3194,51 det borde betyda att den grövre slangen är nästan 10 ggr bättre.


Värmeövergångstalet (överförd värmemängd per ytenhet och tid) ökar med ungefär roten ur strömningshastigheten när det är turbulent strömning. Väljer man för stor slang kan strömningen slå om och bli laminär och då sjunker värmeövergångtalet ordentligt. Det är inte så enkelt, kräver en hel del räknande.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #13 skrivet: 20 november 2007, 09:10:39 »
Vad tror ni om det här?
En bekant som tog fram den för ett antal år sedan. :o

http://www.wipo.int/pctdb/en/wo.jsp?wo=2000037862&IA=WO2000037862&DISPLAY=STATUS
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #14 skrivet: 20 november 2007, 11:07:02 »
Vad tror ni om det här?
En bekant som tog fram den för ett antal år sedan. :o

http://www.wipo.int/pctdb/en/wo.jsp?wo=2000037862&IA=WO2000037862&DISPLAY=STATUS

jag gissar att det kan frysa i övre delen av borran.
berg eller ytjord innehåller endast en viss mängd energi per meter så slang längd måste alltid anpassas efter effekt ut taget.

gissar att vitsen med detta är att få kortare borra.

så om man nu gräver ytjord med tex halva rekomenderade längden så kommer man att få rejält med pem frost + tjäl resning.


krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!