Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1245 - för hög framledning pÃ¥ golvvärme(klimatsystem 2)  (läst 3626 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Går cirkpumpen som den ska med så låg retur och hög framledningen verkar det konstigt framförallt om dom känns lite för kalla.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad keda82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tror jag löst gåtan. Det verkar vara kombinationen av termostat för ställdon samt vp reglering skapar detta beteende.

Lösning: Om jag ställer termostaten på max(ställdonen borde öppnas fullt) så får jag inte alls samma höga temperatur på framledning utan mer "normal".

Detta skapar onekligen ett intressant dilemma, hur borde jag konfigurerar pumpen för att den inte ska skapa en massa onödigt varmvatten? Om jag inte räknat helt galet verkar pumpen starta 30-40ggr per dygn(ni kanske ser bättre i loggen jag bifogade tidigare?) just nu vilket jag tolkar som för mycket om jag läser runt på forumet?

Tre alternativ snurrar i mitt huvud:
Alt 1 - Låter allt vara som det är men sänker kurvan för klimatsystem 2 med 1-2 steg(idag kurva 5 med max framledningstemp på 40 grader)
Alt 2 - Ställer termostaten på max och sänker kurvan för klimatsystem 2 tills jag är nöjd. Låter utegivaren bestämma temp
Alt 3 - Tar bort termostaten helt och sätter en innegivare där istället som jag kopplar till klimatsystem 2 så att pumpen själv får reglera

Vad tror ni?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Normalt kan man inte fÃ¥ högre temp pÃ¥ klimat system nr 2 än nr 1 även om man vill det det är tempen i nr 1 som späds ner till lägre temp i nr 2 sÃ¥ jag tror fortfarande pÃ¥ het skvätten som pÃ¥ grund av lÃ¥g cirkulation ligger kvar länge jo visst ett lÃ¥ng skott men vad annars  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Man kan justera gm för start av kompressorn då blir det mindre starter men din framledning ligger redan 9 grader över börvärde i slutet av en värme körning så jag skulle nog inte ändrat gm.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad keda82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag släpper frågan som skapade tråden då jag tycker vi har fått lite kläm på vad det kan vara om inte annat. Tack för all hjälp!

Hur ska jag tänka då gällande antalet starter, vad visade den loggen jag laddade upp? Läser man runt är rekommendationen runt 20-25/dygn och har man över 35-40 ska man börja fundera på vad som bör ändras om jag tolkar det rätt?

Har noterat att jag fått varmare i huset senaste dagarna(vädret eller fw update vad vet jag). Har nu sett till att ställa alla termostater som går på max(dock 2 termostater som jag måste ha strypa då det är i sovrum) samt sänkt kurvan på klimatsystem 1 för att se om det gör någon skillnad.

Vart kan jag få tag på ett program för att läsa av loggarna enklare? Import till Excel ger inte hela sanningen om man inte kan sortera datat lite smidigare

Ps. Om nån är sugen på att hjälpa mig på avstånd genom att jag skickar loggar och skruvar på inställningar kontakta mig så utlovar jag belöning .... :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Jag använder open office calc och tycker det funkar ok men excel bör vara liknande. Lägg in loggen i tråden så får du säkert hjälp av nån här på forumet. Lägger in ett litet skärmklipp från loggen så ser du hur det ser ut i calc.

Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad keda82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jo, kör den jag med och tycker det är svårt att få en överblick. Men det går ju som du säger att få fram det datat man vill ha om man vet vad man letar efter ... ;)

Här kommer loggar från 2 senaste dygnen. Ser ut som att pumpen startar c:a var 30e min? Ser ut som att det är ett rejält hopp vid -120 gradminuter

Notera att jag har en 8kw F1245

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Vad menar du med hopp ? Hittar ingenstans i loggen där vp hamnar på gm-120 men kan säkert missat nått. Det går minska gm för start av kompressorn då kommer den gå längre vid varje körning men den kommer värma högre över börvärde varje gång vill du ha mindre starter är det mera vatten volym som gäller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad keda82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, sÃ¥ att ändra gm -60  till mindre eller högre lÃ¥ter inte som ett alternativ om jag tolkar dig rätt? Enda rätta är att fÃ¥ dit en större vattenvolym att värma? Vad blir de negativa effekterna av att t.ex sätta gm pÃ¥ -120? Sämre delta T?

Låter som ett väldigt bökigt sätt att minska antal starter när man har så pass avancerad teknik man kan pilla med. Men jag antar att det är fysiska lagar vi har att göra med här som kanske inte kan påverkas av olika ändringar av triggervärden?

"Hoppen" jag syftar på är det 80-100 gradminuter plus som sker varje minut ungefär tills att kompressorn går igång igen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Vill du ha mindre starter går det prova med gm -100 men då kommer vp värma högre över börvärde och du ligger på runt 8 grader över bör i slutet av en värme körning och som default bryter Nibe vid 10 grader. Vill man låta vp värma högre kan man ändra max diff framledning till ett högre värde men jag skulle nog satsa på mera vatten istället men du kan ju prova ändra till -100 och se vad som händer det är inte skadligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad keda82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har fått en till bekräftelse på att det är nånting med kombinationen termostat för ställdon och vp styrning som blir knepigt med framledningen. Vp hade gått i 1-2 min och framledning var typ 42 grader på klimatsystem 2. Termostaten var stängd på golvvärmen så jag vred den på max och iakttog vframledning och kände samtidigt på rören. I början var rören varma (40+ grader) men efter 1min så släppte det helt och hållet(pumpen gick fortfarande) och framledning gick ner med 12-13 grader på bara någon minut.

Tänker närmaste dagarna kör fullt på termostaten för golvvärmen och reglera med värmekurva istället för att optimera driften

Baserat på ovan är jag lite lur på om detta i sin tur kanske kommer påverka delta T för klimatsystem 2 vilket i sin tur kan kräva justering av värmekurva även där. Ska bli intressant att se.

Vilka triggers är det som gör att Nibe vp bryter kompressor cykeln? Du nämner b.la 10 grader över börvärde, gäller detta för alla klimatsystem(verkar inte så). Finns andra triggers?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Jag antar att det är klimatsystem nr 1 som bryter kompressorn vid 10 grader över bör eftersom det är den tempen som är högst och den kompressorn jobbar mot klimat nr 2 är ju shuntad från nr 1. Det är en stor fördel att ha alla termostater öppen så vp får så mycket vatten som möjligt att jobba mot för mindre starter och arbete närmare börvärde.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad keda82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag ett intressant beteende på klimatsystem 2 vilket gör att jag inte vill peta på gm etc

Framledningstempen är betydligt lägre, typ 33-34(bör är 32) samt att returean ligger typ 1-2 grader lägre än framledning. Inte så stor skillnad.

Vrider jag manuellt på shunten så får jag upp framledningstempen, men auotmatregleringen verkar ganska nöjd med att ligga max 1-2 över bör.

Kan det vara aktuellt att höja/sänka externa cirkpumpen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!