Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Villa en-fas har gÃ¥tt vid ett par tillfällen  (läst 3522 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sccarber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Vi har en Thermia villa ca 5 år gammal.

Förra året gjorde vi en till/ombyggnad och flyttade då pumpen till tillbyggnaden. Iom detta drogs även elen om i hela huset. Under jul/nyår har det varit "kallt" i Stockholm, ner till ca -17 gr. Vår pump har då vid två tillfällen löst ut sitt motorskydd, anledningen har varit att en av säkringarna i proppskåpet löst ut (det är nya automatsäkringar). Pumpen har gått igång igen genom att slå av alla tre säkringar och slå på dem igen.

Iom flytt av pump så installerade rörmokaren ett tryckkärl till köldbäraren, dvs en röd plåttank. Denna tappar trycket och han har "pumpat upp den" vid ett tillfälle. Den är nu nere på halva trycket, det var 1 när den var nytankad, nu nere på 0.5 (är det bar, tro?) Han påstår att det skall vara så, har med temperatur skillnader i berget att göra. I vårt förra hus med nyinstallerad bergvärme minskade aldrig nivån i flaskan.

Jag har alltså ingen möjlighet att se hur mycket sprit som finns i tanken.

Kan detta ha något med att en säkring går? Eller är det så att elektrikern kopplat faserna så de blir överbelastade? Det är nattetid propparna gått, vi har inte haft andra energikrävande maskiner igång.

Tidigare år har vi inte haft detta problem.

En sak till, efter flytten kopplade elektrikern faserna fel, så kompressorn gick åt fel håll under något dygn, men detta var som sagt förra vintern, och den vintern gick inte propparna.

Jag TROR att säkringarna är på 30 A, är inte på plats och kan kolla.

Tacksam för tips!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Är det säkringarna till pumpen som går? Dom är inte på 30 A, det kan hända att det sitter för "små" säkringar i förhållande till tillskottet. Att dom går på natten är inte så konstigt för det har säkert varit kallare då.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad sccarber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Villa en-fas har gått vid ett par tillfällen
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2010, 15:29:00 »
Det sitter ju tre säkringar i proppskåpet som hör till pumpen, en av dessa är det som löser ut. Men jag "tycker" att det borde hänt även förra vintern, kanske inte var lika stora temp skillnader då. Är det huvudsäkringarna som är på 30 A, kanske... Jag får kolla vad de är märkta med då jag kommer hem.

Men du tror inte det är allvarligare än så? Trisst bara om den skulle slå ifrån när vi reser bort.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Om det är ett "vanligt" hus/villa du har har du nästan helt säkert endera, 16 grå "pluttar" eller 20 blå eller 25 gula.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Villa en-fas har gått vid ett par tillfällen
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2010, 16:21:20 »
Kan du inte begränsa tillskottet av elpanna i värmepumpen? titta vad tillskottet är inställt på att gå max 1/3 2/3 eller 3/3 om det är en 3 stegs elpanna dvs. Prova sänk max tillskott ett steg så lär det inte bli något bekymmer sen, dock kan ni få det aningen svalt när det är som kallast ute.
men ska ni tex åka bort gör det ju absolut inget.
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Jag kan tänka mig ett par ytterligare möjligheter:

-Matas något annat i huset från samma gruppsäkringar som värmepumpen? I så fall kanske det är där felet ligger.

-Om det alltid är samma fas som löser ut, så kan det ju vara fel på just den automatsäkringen eller också värms den upp pga varmgång och dålig kontakt i elcentralen, sånt är vanligt om en stressad elektriker har varit i farten. Klämskruvar kan vara dåligt åtdragna eller kabeln för kort skalad så att klämskruven trycker på isoleringen och det bara är slumpen som gör att någon tråd gör kontakt. Om man märker att just den säkringen blir varmare än de andra vid normal drift så ska man nog titta närmare på elcentralen.

-Automatsäkringar har ju dels en termisk, tidsberoende utlösningsfunktion och dels en momentanutlösning som styrs magnetiskt. Om automatsäkringarna är av en typ som har alltför känslig momentanutlösning (det finns olika karaktäristiker som är avsedda för olika tillämpningar) så kan det tänkas att kompressorns startström räcker för att lösa ut momentanutlösningen. I så fall är lösningen på problemet att byta till automatsäkringar med samma märkström men en lämpligare karaktäristik. Thermia bör kunna lämna besked om startströmmen och/eller föreslå lämplig typ av säkring.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!