Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hjärnsläpp?? (stigartemp VP)  (läst 3582 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
hjärnsläpp?? (stigartemp VP)
« skrivet: 03 september 2004, 12:16:30 »
Hej,
satt & funderade på en sak. Om man kör typ bergvärme i komb med VP så är det bättre ju lägre stigartemp man har. (tror att Bertil har max 43 garder eller nåt sånt... ;D)
Jag som kör min ECO air mot en "ack tank" som shuntar ut lämplig temp till radiatorerna, blir det samma sak eller? ??? ???. Antingen så går min pump med samma temp ut till acktanken eller så står den still.
Jag förstår ju givetvis att ju lägre temp ut på radiatorena desto billigare men ändå förstår jag inte riktigt.
Tacksam om nån kan reda ut begreppen i min förvirrade hjärna. (kan det bero på att det är fredag? ;))
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

admin

  • Gäst
admin
Re:hjärnsläpp?? (stigartemp VP)
« Svar #1 skrivet: 03 september 2004, 12:53:19 »
En värmepump ger högre verkningsgrad ju mindre den behöver lyfta temperaturen.

T.ex. så ger Nibes 7 kW:are hela 4.8 gånger tillförd effekt vid 0 grader inkommande (från berg/mark) och 35 graders stigartemp (framledningstemp)

Vid 0 graders KB och 50 graders framledningstemp ger den "bara" 3.3 gånger den tillförda effekten.

Det är av den anledningen man alltid skall eftersträva så låga temperaturer som möjligt i sitt system.

Om du kör din luftvärmepump mot acktank och sedan shuntar ut lagomt varmt vatten till radiatorerna så arbetar den förbodligen med s.k. fast kondensering - det betyder att den startar på en viss fastställd temperatur och värmer vattnet i acken till en högre fastställd temperatur.

Förmodligen ligger din VP:s arbetsområde någonstans i trakterna av: start vid ca 45 gr. Stopp vid 50-55 grader.

Har du en beredare i din acktank går värmepumpen med säkerhet och arbetar med fast kondensering, annars skulle du få för kallt vatten i din acktank/beredare.

Om den arbetar med fast kondensering skulle du med säkerhet tjäna in en ombyggnad, detta förutsatt att eltillskottet går att lösa på ett lämpligt sätt.

Fråga: har du elpatroner för tillskottet i din acktank eller har du en extern elkasset?

/Rickard

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:hjärnsläpp?? (stigartemp VP)
« Svar #2 skrivet: 03 september 2004, 12:53:26 »

Din maskin jobbar väl med "fast" kondensering?
Du har en fast start o stoptemperatur? sen schuntar du ut lämplig temp till radiatorena?

med flytande kondensering kör man direkt ut på radiatorena den temp som för tillfället behövs.
I praktiken blir det inte så stor skillnad, om värmesystemet kräver höga temperaturer.
Men i ett  lÃ¥gtempsystem blir det mycket lägre energiförbrukning med flytande kondensering.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:hjärnsläpp?? (stigartemp VP)
« Svar #3 skrivet: 03 september 2004, 13:15:18 »
Ett litet förtydligande är att EcoAir precis som EcoHeat jobbar med temperaturer mellan 35 grader upp till 55 grader i acken.

Som jag förstår det så är det flytande kondensering mellan dessa nivåer. I natt när vi hade en utetemperatur på 10 grader så värmde uteluftsvärmepumpen upp vattnet i acken till 35 grader.

Lägre än 35 grader tror jag aldrig acken tillåts bli för att klara varmvattnet som eftervärms i eldelen av tanken.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:hjärnsläpp?? (stigartemp VP)
« Svar #4 skrivet: 03 september 2004, 13:20:07 »
min"acktank är en eco el med 223 liter vatten i. Eco el är lika med en CTC ecoheat men utan VP. Värmen på vattnet i "acken" varierar. 3 starter i följd kör den upp temp till beräknad stigartemp + 5 grader, var 4:e upp till 55grader. Är detta en komb av fast och flytande kondensering ????
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:hjärnsläpp?? (stigartemp VP)
« Svar #5 skrivet: 03 september 2004, 15:23:36 »
Ja och nej skulle jag vilja säga. allt beror nog pÃ¥ hur du ser det. Jag skulle säga att det är mer Flytande andra kanske som du  ser det (svenne).

men då kan man också se likadant på nibe thermia, ivt,mfl. Dom lyfter vattnet i sin VV tank alltid till 55 gr
(eller inställt värde) eller.

kanske det är så att CTC's lösning är mer flytande dom värmer inte alltid sitt varmvatten till 55 grader ??

 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:hjärnsläpp?? (stigartemp VP)
« Svar #6 skrivet: 03 september 2004, 15:34:56 »
Jag känns flytande, min lyfter aldrig värmen till mera än 42 grader. Det räcker för mig.

många klagar ju på varmvattnet i CTC pga av att den inte lyfter det tillräckligt.
Det blir bättre med varmvattnet när det blir kallt ute,  fÃ¥r jag höra av mÃ¥nga ctc ägare. ( mÃ¥ste vara feltänkt)

VV tempen bör nog lyftas max för att därigenom ge tillräcklig mängd varmvatten.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:hjärnsläpp?? (stigartemp VP)
« Svar #7 skrivet: 03 september 2004, 21:19:46 »
Jag vill bara skrika !!! har inga PROBLEM med varmvatten !!!! (fast det visste du säker redan, bertil) trots att jag har ställt eldelen på 40grader och slagit av elpatronen.

Kan nämna att temperaturen för eldelen INTE verkar inverka på hur Kompressorn startar och stoppar, utan bara styr elpatronen.

jag har haft 38 grader på eldelen och ändå startar inte kompressorn.

Nja tror inte det är när det är som kallast du har mest varmvatten i ett medel /lågtemp system utan när du har många start och stopp med relativt hägt värme behov.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:hjärnsläpp?? (stigartemp VP)
« Svar #8 skrivet: 03 september 2004, 21:37:28 »
det är det sämst när det är medeltemp ute på CTC. Bra vv temp när det är kallt och bra när det är varmt ute. Det är som jag fått det beskrivet av flera.
Ex.
En 20 år gammal pump med fast kondensering (föråldrat och innefektivt) byttes ut till en CTC 13 kw.
Dom klagade bittert på varmvattnet, vid "mellantemp" ute.
Ganska stor vv förbrukning har dom men tidigare lösning funkade bra.

Men vad värre är deras elförbrukning steg 10´kwh/Ã¥r, dom fick en chock när elräkningen kom.  >:(

Deras energibehov är sÃ¥ stort att elpatronen mÃ¥ste vara stanby hela vintern.  SÃ¥ det gÃ¥r inte att rätta till genom att stänga av tillskottet tyvärr, det har en kompis gjort efter sin första chockräkning.
Dom har fått rejäl hjälp av installatören som fått både skäll o annat!! men inget har hjälpt.
Jag har försökt hjälpa dom, även haft funderingar kring Academics tips. Men problemen är inte likartade tyvärr.

Dom har resignerat synd med en jätteinvestering.

OBS! jag tvivlar inte en sekund på att dom kan funka bra oxå.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:hjärnsläpp?? (stigartemp VP)
« Svar #9 skrivet: 03 september 2004, 21:55:38 »
Nä det är väl sÃ¥ att alla VP'n inte passar pÃ¥ alla ställen, Tror att har du vädligt stor varm vatten förbrukning, sÃ¥ kan det ev bli problem med varmvattnet det tvivlar jag inte pÃ¥.  du bertil vi verkar fastna i denna diskution gÃ¥ng pÃ¥ gÃ¥ng och vi är nog ganska överens ändÃ¥ rörande ämmet.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:hjärnsläpp?? (stigartemp VP)
« Svar #10 skrivet: 03 september 2004, 22:01:48 »
Jorå det är vi.
lätt att veva käpphästarna in absurdum  :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Jeppe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöde, Sundsvall
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jeppe
Ang KB temp
« Svar #11 skrivet: 05 september 2004, 19:06:16 »
Om Nibe har en COP

Citera

T.ex. så ger Nibes 7 kW:are hela 4.8 gånger tillförd effekt vid 0 grader inkommande (från berg/mark) och 35 graders stigartemp (framledningstemp)

Vid 0 graders KB och 50 graders framledningstemp ger den "bara" 3.3 gånger den tillförda effekten.


Hur blir detta om jag ökar borrhålet så jag isf 0 på KB in så har jag typ +5 grader. Ska jag ställa om för att få så stort delta mellan in/ut jag kan utan att få - grader in och på så sätt få bättre täckning utan el?
180 m2 i två plan + källare. Satt in Nibe fighter 1215-7 kW med 150 borrhål 2003 utbytt efter ett år till 1215-8,5 + 220 m borrhål tidigare 6,5 m3 olja. Förbrukning år 1 15853 kWh varav VP 11125 kWh,5057 tim VP 785 tim TS 4602 starter . Energitäckning 88,2% och effekttäckning 49%. Hushållsel 7275 kW

admin

  • Gäst
admin
Re:hjärnsläpp?? (stigartemp VP)
« Svar #12 skrivet: 05 september 2004, 20:05:26 »
Med att "ställa om" antar jag att du menar att du skall sänka cirkpumpens hastighet.

Rent teretiskt får du alltid högre uteffekt från värmepumpen om du kör cirkpumpen på högsta varvtalet.

Med kort slinga behöver man dock inte köra cirkpumpen på högsta varvtal för att få god verkningsgrad i kalla sidans värmeväxlare varför högsta varvtal i en kort slinga kan kosta mer (cirkpumpens effektförbrukning ökar) än det smakar. (i vunnen COP/uteffekt)

En längre slinga skapar dock ett behov av att köra cirkpumpen på relativt höga varvtal, varför jag inte tror att det är lämpligt att kombinera längre slinga med sänkt varvtal på cirkpumpen.

Skall man ha mer än 400 meter slinga bör man eftersträva dubbla slingor/borror.

Detta för att få låga difftemperaturer över kalla sidans värmeväxlare utan att behöva köra cirkpumpen på högsta varvtalet.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:hjärnsläpp?? (stigartemp VP)
« Svar #13 skrivet: 05 september 2004, 20:55:10 »
Citera
Hur blir detta om jag ökar borrhålet så jag isf 0 på KB in så har jag typ +5 grader
Jag är ingen expert pÃ¥ energibrunnar.  Svenne Svedberg, som driver ett företag som borrar och säljer VP, hävdade i ett samtal följande :
- - Temperaturen  i hÃ¥let okar normalt inte pÃ¥tagligt med ökande hÃ¥ldjup (hÃ¥l för villa VP, granit. Djupet skall vara tillräckligt för värmeuttaget )
- - Den som dimensionerar hÃ¥let bör garantera att temperature inte understiger -2 under de första 5 Ã¥ren.  
- - Det tar längre tid än 2 år innan man kan bedäma om ett hål är tillräckligt djupt för värmeuttaget.
- - Den värme som tas frÃ¥n berget tillförs inte  inte frÃ¥n jordens inre lager. Värmen  tillförs berget via sol, regn etc. (Gäller normala villa förhÃ¥llanden)
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:hjärnsläpp?? (stigartemp VP)
« Svar #14 skrivet: 05 september 2004, 23:17:18 »
Svenne har rätt, men tempen in vete tusan!!

Temperaturen i berget ökar i princip inte med ökat djup på en energibrunn.
Men som han sa är den underdimensionerad, då blir den för kall.
Så tempen in stiger ju djupare brunn du har, eftersom uttaget per meter minskar. men inte pga att berget är varmare på större djup.

Med dagens elpris skall man sikta på +-0 grader in som kallast, helst ändå varmare.
Ökade borrdjup har blivit mycket mera lönsam eftersom elpriset stigit. allt tyder på en real ökning av elpriset i framtiden då blir optimala int emperaturen från borran ändå högre.
Pumparna blir effektivare många som byter pump nu eftar ca 20 års drift står där med en för vek kolektor. Utvecklingen mot bättre verkningsgrad fortsätter och kostnaden för extra meter är väldigt liten!! initialt och det vinner man igen genom lägre energiförbrukning.
Borran håller minst 100 år (fodrröret rostar) troligtsvis för ALL framtid. det går säkert fodra om invändigt den dagen det behövs.
Även Nelson på brunnsforum talar om att sikta på +-0 grader.
Fråga Svenne vilken realränta energipris och avskrivning han använder för att få fram -2 grader som mest optimalt.
Jag LOVAR att då svävar han på målet.
-2 var nog ok för några år sen.
Det är samma sak med effekttäckningen där släpar man oxÃ¥ den ska ökas nu med högt elpris och lÃ¥g  ränta, tillskottselen är förödande dyr.

Studera även energidiagrammen för resp. pumpar då kan du se vad otroligt viktigt det är att ha en "varm" brine.

Ang frågan brine +-0 resp +5. En uppskattning för Thermia villa (dåligt diagram) brine 0 framledning + 35 grader COP 4,4 skriftlig uppgift.
Brine +5 och 35 grader fram COP ca 5,0.
Kan man höja brine 5 grader (orealistiskt mycket?) då vinner man över 10% på energiförbrukningen.

Även framledningstemperaturen är otroligt viktig att "hålla" ned, i många anläggningar skulle det va en jätteaffär att först utöka radiatorytorna!!! för att därmed få ned framledningstemperaturen.
Långsam tempsänkning i flera år stämmer bra.
Osså är det en förnyelsbar (solenergi) värmekälla precis som med ytjordvärme.
Det fina med borran är att "laddningen" från sommarsäsongen sker under en stor del av vintern, det ger stabila temperaturer in.
Till skillnad mot ytjordvärme som ger jättehöga temperaturer, men laddning sker nästan momentant därför sjunker tempen i slingan snabbt med sjunkande lufttemperatur. Men troligen är ytjord o bergborra ändå ganska likvärdiga i effektivitet.
Bäst är dock sjövärme, höga temperaturer genom hela vintern ger topp COP.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!