Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump EcoAir105 beter sig konstigt  (läst 3599 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skalman6

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmepump EcoAir105 beter sig konstigt
« skrivet: 10 oktober 2016, 22:14:58 »
Hej !

Har lite funderingar på vår värmepumps beteende.
Det rör sig om en EcoAir105 kopplad till en EcoEl1550. Båda installerade 2006.

Bakgrund: Vi köpte vår villa 2013. Vid inflyttning (september) visade sig pumpen inte fungerade alls. Den stod bara och "tuggade" utan att leverera någonting. Är helt novis på värmepumpar så goda vänner (kyltekniker som tur är) kollade upp det hela. Troligtvis hade någon "förståsigpåare" fipplat med inställningarna utan att ha riktig koll. Lösningen blev att återta fabriksinställningarna. Kunde inte vara helt fel resonerade vi.

Med dessa inställningar + en liten justering på huskurvan (lutning 45) har anläggningen gått fullständigt felfritt med, vad jag anser, mycket låg elförbrukning. I vintras läste jag här på forumet om flera som hade problem med hög hetgastemp. Verkade vara ganska vanligt med EcoAir av vissa årsmodeller. Kollade vår värmepumps värden och jodå, visst var hetgastempen hög. Började närma sig larmgränsen. Kyltekniker tillkallades och han konstaterade ganska omgående att expansionsventilen var kass. Kärvat fast helt. Dessutom konstaterades ett litet läckage från mätuttag.

Expansionsventilen samt torkfilter byttes. Det visade sig dessutom att ca. 40% av köldmediet läckt ut under tidens gång. Efter detta ingrepp har allt funkat perfekt igen.

Nu till det konstiga beteendet som visat sig på senare tid:

Har noterat att värmepumpen går väldigt sällan. Ibland inte på över ett och ett halvt dygn! Ser detta då jag monterat en vanlig MAX/MIN termometer på ledningen från värmepumpen in mot EcoEl. Vitsen med detta är att kunna hålla koll på att värmepumpen har gått samt att temperaturen på vattnet ut från VP är vettig. (Fick tipset om termometern av min vän kylteknikern) Ser även på displayen på EcoEl att det varit noll starter och noll drift-timmar per dygn vid dessa tillfällen.

Inga som helst felkoder har visats. Alla värden ser helt normala ut.
Har även kollat på displayen på EcoAir och den visar ett blinkande A och efter A:et står det 10.
Blinkande A visar enl. instruktionsboken att EcoEl och EcoAir kommunicerar = Automatik-läge så det är väl okey.
Men vad betyder 10 ?

Har tagit kontakt med kylkillen som bytte exp. ventilen. Han tyckte det verkade skumt och föreslog att vi skulle bryta strömmen till EcoEl (och därmed även EcoAir) för att "nolla" systemet. Kunde bero på en "blipp" på nätet. Mycket kort strömavbrott menade han. Kunde tydligen ställa till det för styrsystemet i vissa lägen.
Då strömmen slogs på igen efter några minuter startade VP efter normal fördröjning på 10 minuter.
Har varit flera perioder med stillastående VP (=över ett dygn) efter detta.

Det skumma är att sommartid, då inget värmebehov finns (=stillastående radiatorcirkulationspump) och inget uttag av varmvatten sker (t.ex. när huset står tomt över en helg) brukar vår värmepump gå 2-3 gånger per dygn. Typ 3 körningar på 10 minuter styck. Detta måste bero på att värmepumpen går för att kompensera för värmeförluster från EcoEl antar jag? Har tyckt att detta verkat normalt.
Det mystiska är att nu vill den knappt gå någonting alls.

Tilläggas bör att vi eldar ganska flitigt i en murspis så huset kräver för tillfället ingen värme alls =shuntventilen helt stängd i princip hela tiden.
Har även noterat att det stundtals verkar vara något högre temp på returledningen än framledningen på EcoEl ??? Kan det vara så att radiatorerna "suger upp" lite energi från rumsluften(typ 22 grader) som är varmare än radiatorvattnet (typ 20 grader) p.g.a. eldningen i murspisen och denna energi via returledningen förs in i pannan och därmed "lurar" systemet att inte köra Eco Air?
 
Frågan är: borde inte vår EcoAir vara i drift några gånger per dygn ändå motsvarande som på sommaren?


Tips och synpunkter mottages vänligt men bestämt av:

           / Funderande husägare
 




Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Värmepump EcoAir105 beter sig konstigt
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2016, 23:00:31 »
Du måste läsa av lite driftdata för att det ska vara möjligt att se vad det är som händer.

VPmin på ditt system är väl 35 grader? Dvs även om framledningen är lägre än 35 grader så kommer tempen i nedre tanken pendla mellan 35 och 40, och så fort börvärdet för framledningen blir högre än 35 grader så kommer börvärdet för nedre tanken bli framledning+5.

Så om VPn inte startar så beror det på att systemet tror att nedre tanken är tillräckligt varm, och det i sin tur kan ju bero på nåt så enkelt som ett givarfel.

Läs av driftdata och leverera här.

PS. Siffran efter A ute i EcoAir är VPin eller VPut har jag för mig. Minns inte vilket och har inte manualen här.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump EcoAir105 beter sig konstigt
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2016, 01:14:39 »
Driftdata och inställningar är nödvändigt för korrekt analys.

En scenario jag kan tänka mig, förutsatt att inget varmvatten används, är att högt inställd temperatur och elpatronen i övre pannan får värme att sprida ig neråt i tanken. Vid sommardrift hålls en hög temperatur i nedre halvan så värmespridningen har ingen större inverkan och värmepumpen startar som den ska.
Nu vid svalare väder och litet värmebehov (eller inget om rumsgivare är installerad som känner av eldning) ligger nedre halvan av tanken på mingränsen, och då kan kanske värmespridningen vara tillräckligt för att temperaturen inte ska sjunka till startvärdet.

Om nu någon opponerar sig och säger att värme stiger, tanken är av metall och dessutom finns en kamflänsspiral genom båda tankarna, och metall leder värme så visst finns det en spridning neråt.

Så fort det tappas varmvatten kommer nedre tanken dock att snabbt sjunka i temperatur och värmepumpen ska då starta.

Siffran efter A i utedelens display är temperaturen på utgående vatten.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Värmepump EcoAir105 beter sig konstigt
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2016, 07:50:39 »
A10 betyder att VPin är 10 grader dvs lika med utetemperaturen om inte VPn gått på väldigt länge och det är 10 grader ute.

Om allt funkat förut men något är annorlunda nu så måste ju något ändrats. Antingen inställningar eller nåt tekniskt. Om inte inställningar ändrats så måste det vara nåt tekniskt, och då finns två logiska förklaringar. Antingen har styrkortet fått fnatt eller så visar tempgivaren för nedre tanken fel värde och lurar systemet. Det är ju bara att kolla vad den visar för värde.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Skalman6

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump EcoAir105 beter sig konstigt
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2016, 23:04:15 »
Här är lite driftdata och inställningar:

Utetemp              7
Rum                  22,7 (19)
Panna                52 (50)
Framledning       18 (0)
Panna nedre       36 (40)
Hetgas                 9
VP in/ut              13/14
Ute VP                 6
Radiatorpump       till       
Eleffekt               0,0+0

Inställningar:

Huskurva  lutning   45

Elpanna övre         50
Elpanna max kW     6
Elpanna nedre       50
Elpanna nedre kW   6

VP max                 55
VP min                  35

Värdet panna nedre verkar ligga inom rätta  35-40 grader samt 55 grader vid var fjärde körning.
Verkar inte vara något konstigt med givaren i nedre tanken.

Vi nyttjar ju systemet på ett ganska konstigt sätt då vi gärna eldar i spisen och huset därmed normalt inte kräver något bidrag från värmesystemet.
Glömde skriva att innegivaren är aktiverad. Ganska snart efter att vi börjat elda styr innegivaren ner tempen på framledningens börvärde mot låga värden typ 20 grader eller lägre. Med sådana låga börvärden är det väl rätt att VP inte startar föränn tempen i nedre pannan kommer ner till 35 grader vad jag kan förstå.
Det hör till ovanligheterna att framledningstemperaturen i vår anläggning går över 30-35 grader. Huset är relativt bra isolerat trots byggår -79

Denna vecka har vi tonÃ¥rsbarn hemma med tillhörande ökad varmvattenförbrukning  :( och dÃ¥ kan jag se att VP gÃ¥tt mera normalt.
Vi är nöjda med balansen mellan värmepumpens bidrag kontra nyttjandet av elpatronen för varmvattnet. Kör ju med fabriksinställningen och det verkar vara en bra kompromiss mellan ekonomi och komfort.
Har heller inte noterat att elpatronen är i drift i onödan / särskilt mycket.

Är inne på teorin presenterad av GabrielH.
Kanske är så att det är vår lite annorlunda drift av systemet som "ställer till det".


   



Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Värmepump EcoAir105 beter sig konstigt
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2016, 09:32:34 »
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump EcoAir105 beter sig konstigt
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2016, 18:32:19 »
Skrivfel?

Nejdå. När rumsgivaren mäter några grader över inställt värde blir det så låga börvärden på framledningen.

Skalman6: Det är väl bara att börja sänka temperaturen i övre pannan 1-2 grader per dag och se om systemet uppför sig annorlunda, och om komforten bibehålls.

Själv har jag som sommarläge helt avstängd elpatron och när jag aktiverar elpatronen låter jag temperaturen vara 38 grader för att i möjligaste mån låta värmepumpen ta hand om varmvattnet.

Måste tillägga att jag har satt in en liten 15 liters VVB i källaren under badrummet. Främsta skälet var att det är långt och mycket grovt rör från panna till badrum. Tog väl en halv minut med fullt öppen kran innan varmvattnet nådde badrummet.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Värmepump EcoAir105 beter sig konstigt
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2016, 22:10:50 »
Fast det är ändå nåt som inte stämmer. Om radiatorerna värms av rumsvärmen som är 22,7 så verkar det märkligt att framledningen är 18, och att börvärdet på framledningen skulle sättas till 0 verkar också skumt. Jag tycker mer att det ser ut som om en märklig kombination av huskurva, låg rums-bör och högre temp inne trots viss kyla ute, gör att nånting i styrprogrammet blir fel. Det är en situation som algoritmen inte räknat med.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepump EcoAir105 beter sig konstigt
« Svar #8 skrivet: 14 oktober 2016, 13:16:09 »
Är det inte märkligt att VP in/ut är 13/14, när panntempen är 36 resp 52 grader? Eller är det inte data under drift?
« Senast ändrad: 14 oktober 2016, 13:17:53 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Värmepump EcoAir105 beter sig konstigt
« Svar #9 skrivet: 14 oktober 2016, 19:50:13 »
Erp jag har för mig att laddpumpen startar runt nollan i utetemp, eldar han mycket så kan pumpen stå still långa perioder och då borde man kunna få detta syndromet..

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Värmepump EcoAir105 beter sig konstigt
« Svar #10 skrivet: 14 oktober 2016, 20:01:46 »
Laddpumpen startar vid +3 men det ser ut som om den stod still när han läste av.
Men framledning 0 tror jag inte på. Så mycket brukar inte innegivaren kunna ändra framledningen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump EcoAir105 beter sig konstigt
« Svar #11 skrivet: 14 oktober 2016, 22:35:55 »
Hetgas på 9 grader vid utetemp på 6 grader. Den har stått stilla många timmar.

Jag betvivlar inte alls att 0 grader i börvärde skulle vara fel när innetempen ligger 3,7 grader över inställt värde. Just nu har jag 21,3 grader innetemp enl pannan. Sänker jag önskad temp till 18 grader (3,3 över) så blir framledning 6 grader och vid 17,5 grader (3,8 över) blir det 2 grader. Noll får jag aldrig men det kan kanske bero på att jag har 2 grader förskjutning i huskurvan.

Prövade för skojs skull att se vad som händer med 0 och -1 i förskjutning, och då fick jag noll grader i börvärde på båda. Ser alltså ut som att 0 är algoritmens minvärde, och det följer förskjutningen uppåt.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Värmepump EcoAir105 beter sig konstigt
« Svar #12 skrivet: 15 oktober 2016, 08:16:44 »
7 grader upp och ner kan innegivaren knäcka kurvan

Utloggad Skalman6

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump EcoAir105 beter sig konstigt
« Svar #13 skrivet: 15 oktober 2016, 10:51:48 »
Hej igen!

Driftdata som noterades tidigare var med stillastående VP. Inte så smart av mig att kolla då kanske, men har inte varit i närheten av prylarna precis när VP varit i drift.
Lyckades "pricka in" en 55 graders körning i morse och fick då följande värden:

Utetemp              6
Rum                  19,9 (19)
Panna                50 (50)
Framledning        24 (24)
Panna nedre        52 (55)
Hetgas                92
VP in/ut               45/50
Ute VP                   6
Radiatorpump      till
Eleffekt               0,0+0

Tilläggas kan att jag monterat termometrar på framledning och retur och värdena som anges på framledningstemp i displayen stämmer med avläst värde på termometern.

lunk skrev :  Om radiatorerna värms av rumsvärmen som är 22,7 sÃ¥ verkar det märkligt att framledningen är 18.

Ett förtydligande:
Vårat hus har 3st värmekretsar. 2st i "bodelen" samt en krets i biutrymmen (tvättstuga, groventré, liten verkstad och garage.)
Rumstempen i de olika utrymmena skiftar ganska mycket beroende på eldningen i kombination med ingen värme på radiatorerna. I rummet där spisen står är det ofta runt 22-23 grader. I samma rum men i andra änden sitter innegivaren. Öppen planlösning. Tempen blir naturligtvis lägre i rummen desto längre från spisen man kommer. Typ sovrum där man vill ha det lite svalare. I vissa av biutrymmena är det bara 13-14 grader men det är okey.
Returvattnet till pannan borde dÃ¥ fÃ¥ en temperatur som är en kombo av returtempen frÃ¥n dom tre kretsarna.  AlltsÃ¥ blandning mellan 23 ner till 13 grader. Kanske blir typ 18 grader eller sÃ¥.  Tänker jag rätt?

Vidare tänkte jag sÃ¥ här:  om huset inte kallar pÃ¥ nÃ¥gon värme alls, vad händer dÃ¥ med shuntventilen? Den tar ju ingen värme frÃ¥n tanken. Öppnar den dÃ¥ för att bara släppa igenom returvattnet ut i framledningen igen? Om sÃ¥ är fallet är det ju inte konstigt om framledningen hÃ¥ller runt 18 grader.

M.v.h     / Skalman6
 

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump EcoAir105 beter sig konstigt
« Svar #14 skrivet: 15 oktober 2016, 11:04:16 »
Du tänker helt rätt om temperaturerna och shuntventilen.  tummenupp

Det finns i historiken hur mycket värmepumpen gått senaste dygnet. För elpatronerna är det bara en räknare så du får själv skriva upp dag för dag för att se hur mycket el som går.

Nu väntar vi bara på att du ska sänka tempen i övre pannan för att se om VP arbetar mer och eltillskottet minskar.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!