Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: CarMan
« skrivet: 29 januari 2005, 01:05:59 »

Jag har ingen vp själv än. skomakarens barn osv.
men jag jobbar inom branchen sedan 8 år tebacks.
Nibe service

OK, låter intresant.
då bodre du konna ha bra förklaringer varför vissa sakker ska va på det viset du säger, jag kilar inte svar som inte har en förklaring.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 29 januari 2005, 00:45:17 »

laddar vp bara tanken Fast kondensering ?

nej, den kopplar man i serie med radiatorerna & då blir det mer vatten för pumpen att jobba med.
Skrivet av: SILVER
« skrivet: 29 januari 2005, 00:39:14 »

laddar vp bara tanken Fast kondensering ?
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 29 januari 2005, 00:32:02 »

Men vad händer vid varmare temperaturer ?

acken ser till att jag komer på samma gångtider som jag hade haft med en mindre pump & utan ack.
Skrivet av: SILVER
« skrivet: 29 januari 2005, 00:22:02 »

Men vad händer vid varmare temperaturer ?
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 28 januari 2005, 22:59:33 »

En rätt dimentionerad pump ska gå med tillsattsvärme ca 20% av komp tiden/år. En vp som klarar sig själv när det är kallt ute blir för stor under vår, sommar och höst. vilket betyder att han värmer upp systemet för fort och kommer starta och stanna för ofta.

ett optimalt system är bimensionerat till att presis klara sig utan el, även den kallaste dagen på året.
sen har sustemet en seriekoplad ack om nu radiatorsystemer innehåller för lite vatten.

detta är också bevisat här på forumet.

hur kul är det att betala tillskotts el om elpriset dubblas?
men det kanska blir billigare el om 10 år, vad tror ni ?
Skrivet av: admin
« skrivet: 28 januari 2005, 21:49:08 »

Citera
Det är bara att säga grattis. Det funkar för dig men skulle det funka lika hos någon annan ?

Det är just därför detta forum finns, att hjälpa de villaägare som känner på sig att installatörerna fegräknar för att det inte skall bli några problem med driften.

Vi hjälper dem att kolla upp sitt system ordentligt innan de ger sig i kast med leverantörerna.

Om man som villaägare vet att ens radiatorsystem kan göra av med 9 kW kontinuerligt tillförd effekt (med shunt och termostater fullt öppna) med en framledningstemp som inte överstiger 50 grader, varför skall man då köpa en värmepump som bara ger ut 7 kW om man vet att man har ett max effektbehov på t.ex. 12 kW.

Det är bra att det kommer in branschfolk i forumet, men luta dig tillbaks ett slag och begrunda lite av vad som skrivits i forumet och kanske även du börjar tänka i andra banor.

För oss som investerar är det minst lika viktigt att man når maximal besparing som att det fungerar perfekt på en gång.

För er som säljer/servar är det viktiga att det fungerar, helst direkt utan att det skall behövas någon som helst intrimmning eller utbildning av villaägaren, punkt - ser du intressekonflikten.

Om jag accepterat gängse dimensioneringsrekommendation om 50% av effektbehovet hade jag aldrig behövt starta detta forum...
Skrivet av: SILVER
« skrivet: 28 januari 2005, 20:43:56 »

Det är bara att säga grattis. Det funkar för dig men skulle det funka lika hos någon annan ? Sen kan man ju inte köpa/sälja något som lika gott kan skita sig totalt mot husägarens önskemål därför har man kommit på ett koncept som funkar för dom flesta. Men visst allt går att förbättra men med risk för att det kan skita sig och då står man där med en för stor vp.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 28 januari 2005, 20:26:27 »

Hej

Fin beskrivning av värme och reglering.
Ditt system verkar effektivt.

Jag tror jag aldrig når upp till den nivån regler tekn.
Med så liten svängn av rums temp.

Janne
Skrivet av: admin
« skrivet: 28 januari 2005, 20:17:12 »

Min värmepump värmer huset ned till ca -32 grader utan tillskott (nibe 1210-7 kW), den startar ca 1.16 ggr/drifttimma.
031119-041119 hade den startat 3859 ggr, drifttiden hade under perioden varit 3321 timmar.
Den går med andra ord ca 9.1 timme/dygn i snitt.

Tilläggas skall att den sommartid har en tämligen optimal drift då den värmer poolen, startar på tidur på morgonen och går så länge som krävs för att pooltermostaten skall bryta driften.

Genomsnittlig drifttid ca 9 timmar/dygn vid poolvärmning.

Med ett elpris på 62.5 öre ger det en pooluppvärmningskostnad på 1667 kr för 4.5 månader...

Med ett radiatorsystem som kan göra av med den tillförda effekten vid relativt låga temperaturer behöver man inte vara rädd för att köpa en stor värmepump, det är värre att köpa för liten och låta den gå dygnet runt hela eldnings-säsongen och låta elpatronen stötta så fort det blir lite extra kallt, det blir dyrt med elen och ger kortare livslängd på värmepumpen.

För er säljare/servicetekniker ger det dock en klent dimensionerad värmepump mindre bekymmer med intrimmning av reglerdatorn, för att inte tala om det problem som det innebär att avgöra om kundens radiatorsystem klarar av en rejält dimensionerad värmepump!

Jag skulle vilja vara så fräck att påstå att den rekommendation som för närvarande råder om en effekttäckning på 50% av värmepumpen till stora delar beror på bristande kompetens både vad gäller bedömningen av kundens radiatorsystem och installatörernas förmåga att trimma in reglerdatorn för optimal drift.

Då är det lättare att sälja en värmepump som garanterat ger så låg effekt att alla på marknaden förekommande radiatorsystem kan göra av med den effekt ger med en framledningstemp under 55 grader.

Att låta gradminutregleringen göra sitt jobb till fulla verkar också vara tabu bland branschfolket, varför fattar jag inte???
Om man som jag kan ställa om gradminutregleringen så att antalet start och stopp halveras utan att rumstempen svänger mer än ca +- 0.6 grader inne kan väl inte anses vara annat än en livslängdsförhöjande åtgärd som inte påverkat komforten det minsta.

Dessutom kan jag säga att rumsgivaren sett till så att tempsvängningarna som fanns innan jag ändrade gradminutregleringen halverades. Utan rumsgivare men med Nibes grundinställningar i styren kunde tempen svänga +-1.5-2 grader beroende på väder/vind och solinstrålning.

Oftast uppstod övertemp, varför jag helt kallt räknar med att den kommer att tjäna in sig inom en relativt överskådlig tid, ca 2 år, trots att den är snuskigt dyr.

/Rickard
Skrivet av: SILVER
« skrivet: 28 januari 2005, 19:43:08 »

En vp som har 3 starter/driftstimme går 20 min per gång och med en paustid på 10 min startar den då bara 2 gånger per normal timme. Medans en större vp med 5 starter/driftstimme går bara 12 min per gång och med en paustid på 10 min startar den "nästan" 3 gånger per normal timme. Vilket kan bli upp till 729 extra starter gämfört med en mindre vp. Man räknar att en vp går ca 4000 normal tim/år och tar man det gånger 3 för den lilla vp så den 12.000 starter per år och får en livslängd på 12.5 år, medans den större som vi tar gånger 5 har 20.000 starter per år och en livslängd på 7.5 år. Visst kan man hålla på att höja gradminuter eller förlänga 20 min fördröjningen med risk för att få temp upp och ner effekt. När jag vill hjälpa till försöker jag dela med mig fakta och få en så optimal drift och komfort som möjligt. Jag tror inte att varken jag eller någon på Nibe skulle rekomendera någon att köpa en kraftigare vp och sen ställa om den. För att det funkar bara i vissa hus och inte hos alla. Men det är ju klart kan man leva med ojämn värme så varsågod, men kom inte till mig om problemen kommer.
Skrivet av: admin
« skrivet: 28 januari 2005, 16:54:51 »

Fas det som räknas borde väl vara totala antalet starter oavsett drifttid. Om man vill att pumpen ska hålla i X antal år så är det väl antalet starter på X antal år som räknas, inte startar/drifttid under X antal år?

Ett exempel:

1. En klen VP 1000 drifttimmar med 3 starter per drifttimmar = totalt 3000 starter.

2. "Överdimensionerad" VP har under samma tidsperiod 600 drifttimmar med 5 starter per drifttimme = totalt 3000 starter.

Vilken pump slits ut snabbast?

3. "Överdimensionerad" VP har under samma tidsperiod 600 drifttimmar med 1 starter per drifttimme = totalt 600 starter. (gradminutregleringen optimerad för få start/stopp)

Vilken slits ut fortast?

Silver, om du vill att vi skall ta till oss av dina synpunkter får du gärna förklara vilken kompetens du besitter i detta ämne.

/Rickard
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 januari 2005, 11:35:26 »

Fas det som räknas borde väl vara totala antalet starter oavsett drifttid. Om man vill att pumpen ska hålla i X antal år så är det väl antalet starter på X antal år som räknas, inte startar/drifttid under X antal år?

Ett exempel:

1. En klen VP 1000 drifttimmar med 3 starter per drifttimmar = totalt 3000 starter.

2. "Överdimensionerad" VP har under samma tidsperiod 600 drifttimmar med 5 starter per drifttimme = totalt 3000 starter.

Vilken pump slits ut snabbast?
Skrivet av: SILVER
« skrivet: 28 januari 2005, 11:27:36 »

Starter delat på antal timmar kompressorn har gått = DRIFTSTIMME. 20 min räknar start-start inte stopp-start.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 januari 2005, 11:23:35 »

En rätt dimentionerad pump ska gå med tillsattsvärme ca 20% av komp tiden/år. En vp som klarar sig själv när det är kallt ute blir för stor under vår, sommar och höst. vilket betyder att han värmer upp systemet för fort och kommer starta och stanna för ofta.

Jag tyckte du skrev att 3 starter i timman var OK, hur ska du ha det?  
Mer än 3 blir det inte med mintid 20 min mellan starter.
Skrivet av: SILVER
« skrivet: 28 januari 2005, 10:54:46 »

En rätt dimentionerad pump ska gå med tillsattsvärme ca 20% av komp tiden/år. En vp som klarar sig själv när det är kallt ute blir för stor under vår, sommar och höst. vilket betyder att han värmer upp systemet för fort och kommer starta och stanna för ofta.
Skrivet av: Tone
« skrivet: 27 januari 2005, 19:58:03 »

Jag har en elberedare på 30 liter som ser till att det alltid är minst 55 grader ut till kranarna.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 januari 2005, 15:11:28 »

I julhelgen gick pumpen konstant i ca 3 dygn, med framl-temp på ca 43 grader. Ute ca -18 till -20 . Efter ca 2,5 dygn började innetempen sjunka (har normalt ca 21 grader). Stödeldar med pelletkamin ALDRIG eltillskott!!!

Hur fixar du då legionellaskyddet?
Skrivet av: Tone
« skrivet: 27 januari 2005, 11:44:57 »

I julhelgen gick pumpen konstant i ca 3 dygn, med framl-temp på ca 43 grader. Ute ca -18 till -20 . Efter ca 2,5 dygn började innetempen sjunka (har normalt ca 21 grader). Stödeldar med pelletkamin ALDRIG eltillskott!!!
Skrivet av: ingo
« skrivet: 27 januari 2005, 11:19:06 »

Jag har ju en 7:a...
Teoretiskt: Om jag hade haft en 8,5:a vad hade jag kunnat haft för framledning vid samma förhållande som ovan?
Kan man fråga så?  ???
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 25 januari 2005, 13:07:33 »

Ju lägre temp fran desto bättre verkningsgrad på värmepumpen.
Minklara av 42 grader vid kontinuerlig drift jag är glad som en lärka.

Det viktiga är vilken utetemp man klarar utan tillskottsel!!!
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 25 januari 2005, 11:14:26 »

det beror på hur mycke effekt dina radiatorer gör av med.

en radiator igång & alla andra avstängda så ska du se att den klarar 55 grader.

alla fönster öppna & alla radiatorer igång så hamnar du kanske på 40 grader.

jag tycker det ser bra ut, du vill inte koma närmare 55 grader, då riskerar du att pumpen stannar när spetsvärmen slår i o höjer tempraturen
Skrivet av: ingo
« skrivet: 25 januari 2005, 10:51:00 »

Min pump har nu gått kontinuerligt i 2,5 dygn och högsta frmledningstemp som den lämnar är 49°.
Är inte det lite lite?
Vilka faktorer påverkar VP så att den inte lämnar tex 52° som jag sett den göra innan?
Jag har KB -3° ut och 0° in. Delta T på VB är 4°. Värmekurva 10.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!