Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bäst kvalité: Nibe eller CTC?  (läst 6351 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cameljointen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Bäst kvalité: Nibe eller CTC?
« skrivet: 13 april 2007, 19:22:17 »
Hej,

Är inne på att köpa komplet system från Nibe eller CTC. Men jag undrar vilken av märkerna som generellt har minst problem/fel?

Tacksam för era erfarenheter

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bäst kvalité: Nibe eller CTC?
« Svar #1 skrivet: 13 april 2007, 20:00:03 »
Vad jag har sett på forumet så är de generellt sett väldigt få problem med båda dessa märken på luft/vatten värmepumparna.

Om man sen kollar på Folksams skadstatistik så finns knappast ens Nibe med på listan medan CTC ligger som högst på 8:e plats vilket kan förklaras med att CTC är rätt så populär luft/vattenvärmepump.

http://wpy.observer.se/wpyfs/00/00/00/00/00/09/5B/51/wkr0063.pdf

Statistiken tar ingen hänsyn till antalet sålda värmepumpar men min uppfattning, om man kollar på aktiviteten på forumet, är att CTC är större än Nibe på luft/vattenvärmepumpar medan Nibe är större än CTC på bergvärmepumpar.

Mitt råd är att ta den installatör som verkar bäst, om det skulle krångla (kan hända alla) så vill man ju kunna få bra hjälp.
« Senast ändrad: 13 april 2007, 20:11:02 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Bäst kvalité: Nibe eller CTC?
« Svar #2 skrivet: 13 april 2007, 21:00:21 »
Hej,

jag skulle kollat upp IVT's nya Optima. Den verkar vara grymt effektiv. Jag skulle inte valt CTC eftersom flera av mina grannar i området har haft hög elförbrukning och problem med inkörning av CTC. Men som alltid är väl den personliga servicen det viktigast, mycket viktigare än märket.

Mikael

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Bäst kvalité: Nibe eller CTC?
« Svar #3 skrivet: 14 april 2007, 17:33:43 »
Att nibe inte är med i Folksams statestik är väl inte så underligt när deras luft-vatten kom ut igår...
Nä men har den funnits i ett 1 år och jag vet ej hur ofta folksam uppdaterar sina sidor???
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bäst kvalité: Nibe eller CTC?
« Svar #4 skrivet: 14 april 2007, 20:21:24 »
Att nibe inte är med i Folksams statestik är väl inte så underligt när deras luft-vatten kom ut igår...
Nä men har den funnits i ett 1 år och jag vet ej hur ofta folksam uppdaterar sina sidor???

2005 och 2010 har väl funnits rätt många år vad jag vet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Bäst kvalité: Nibe eller CTC?
« Svar #5 skrivet: 14 april 2007, 21:52:49 »
Funnits ja, men när började folk installera den i mängd??
Alltså vad jag menar är att ska man referera till folksams listor så måste man ha en produkt som funnits en längre tid och det installerats många innan man kan dra ngn slutsats
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bäst kvalité: Nibe eller CTC?
« Svar #6 skrivet: 14 april 2007, 22:00:59 »
Det har i alla fall inte klagats speciellt mycket i forumet på Nibes luft/vattenvärmepumpar, tror faktiskt att en rejäl genomläsning av värmepumpsforum ger mer kalla fakta än folksams statistik...
Håller därför med CarlN om att det inte torde ha någon större betydelse vilket fabrikat frågeställeran väljer.

Att många väljer mellan Nibe och CTC beror antagligen på att man själv kan installera dem, inga "monopol" som skall säkerställa att försäljare/installatörer tjänar på installationen...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Bäst kvalité: Nibe eller CTC?
« Svar #7 skrivet: 16 april 2007, 17:43:43 »
Att nibe inte är med i Folksams statestik är väl inte så underligt när deras luft-vatten kom ut igår...
Nä men har den funnits i ett 1 år och jag vet ej hur ofta folksam uppdaterar sina sidor???

Dom första 2010 började tillverkas2002- 2003 tror jag men för mej är det INTE igår... men inte forntid heller såklart..

Tänk att det märks så tydligt att du INTE gillar Nibe av någon orsak..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bäst kvalité: Nibe eller CTC?
« Svar #8 skrivet: 21 april 2007, 13:59:24 »
Hej,

jag skulle kollat upp IVT's nya Optima. Den verkar vara grymt effektiv. Jag skulle inte valt CTC eftersom flera av mina grannar i området har haft hög elförbrukning och problem med inkörning av CTC. Men som alltid är väl den personliga servicen det viktigast, mycket viktigare än märket.

Mikael

Hej!
Det som är oerhört viktigt vid optimering av ett pumpsystem är att känna till alla fakta om det gamla systemet utan pump, annars är det lite som att famla i blindo och det medför oftast en högre årsförbrukning och krånglig inkörning.
Året innan jag installerade min pump trimmade jag oljepannan varje dag för att få en bild av vilken framledningstemp huset vill ha vid varje given utetemp. Denna data fördes sedan in i Excel för vidare bearbetning och sedan när så pumpen kom var det en smal sak att föra över huskurvan till pumpstyret. År 1 visade att min pump har ett medelCOP på 2,78 så jag kan inte riktigt hålla med dig i din rekomendation avseende CTC- pumpar.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Bäst kvalité: Nibe eller CTC?
« Svar #9 skrivet: 21 april 2007, 20:32:04 »
Hej,

jag skulle kollat upp IVT's nya Optima. Den verkar vara grymt effektiv. Jag skulle inte valt CTC eftersom flera av mina grannar i området har haft hög elförbrukning och problem med inkörning av CTC. Men som alltid är väl den personliga servicen det viktigast, mycket viktigare än märket.

Mikael

Hej!
Det som är oerhört viktigt vid optimering av ett pumpsystem är att känna till alla fakta om det gamla systemet utan pump, annars är det lite som att famla i blindo och det medför oftast en högre årsförbrukning och krånglig inkörning.
Året innan jag installerade min pump trimmade jag oljepannan varje dag för att få en bild av vilken framledningstemp huset vill ha vid varje given utetemp. Denna data fördes sedan in i Excel för vidare bearbetning och sedan när så pumpen kom var det en smal sak att föra över huskurvan till pumpstyret. År 1 visade att min pump har ett medelCOP på 2,78 så jag kan inte riktigt hålla med dig i din rekomendation avseende CTC- pumpar.

// Grolim

Hej Grolim,

Jag tror visst att CTC är ett bra val men det verkar som att några i mitt granskap har haft problem med inkörningen. Dessa har ingen eller begränsad kunskap om värmepumpar och man kan väl inte förvänta sig att normal användaren arbetar med Excel för att få pumpen att fungera ;).

Mikael

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bäst kvalité: Nibe eller CTC?
« Svar #10 skrivet: 21 april 2007, 22:58:25 »
Nej, det har du rätt i, men man kan förvänta sig att de åtminstone har till tillgång till papper och penna för sin bokföring >:D

Nä, skämt åt sido, tyvärr är det så i de flesta fall av pumpinstallationer att det kommer hem en snubbe som lovar guld men bara levererar koppar i bästa fall p.g.a. utebliven optimering då kunden inte har en aning om vilka värden som gäller för just det huset och sedan så står kunden där med brallorna nere vid knäna, besviken. Men faktiskt så tycker jag att även kunden har del i att han känner sig besviken och/eller i värsta fall lurad på konfekten då det till syvende och sist är han/hon som ansvarar för hur väl denne har satt sig in i hur ägodelarna fungerar, det ansvaret kom tillsammans med husköpet.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad an024680

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Bäst kvalité: Nibe eller CTC?
« Svar #11 skrivet: 27 maj 2007, 12:25:15 »
Hej,

Är inne på att köpa komplett system från Nibe eller CTC. Men jag undrar vilken av märkena som generellt har minst problem/fel?

Tacksam för era erfarenheter

Hej!
Har läst din förfrågan angående värmepumparna Nibe eller CTC. Då jag läst om många värmepumpar så har jag själv fastnat för Dankins Mini Chiller, den är inverterstyrd har inbyggd cirkulationspump och alla avstängningsventiler inbyggda så det skall bara vara till att ansluta de två rören till befintlig panna o el anslutningen. Verkar vara väl så bra som de andra två.
MVH
Arne N

Utloggad tobbe73

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bäst kvalité: Nibe eller CTC?
« Svar #12 skrivet: 30 juli 2007, 19:29:40 »
Nej, det har du rätt i, men man kan förvänta sig att de åtminstone har till tillgång till papper och penna för sin bokföring >:D

Är i samma situation som frÃ¥geställaren, men har inga data för huset. 
Vilka temperaturer är det som är intressant? Är det framledningstemp vid 0, -10, -15 - 20 etc som är av intresse?

Mvh Tobbe


Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bäst kvalité: Nibe eller CTC?
« Svar #13 skrivet: 31 juli 2007, 02:04:40 »
Alla utetemperaturer är av intresse, men för ctc gäller just -15 ºC som ett nedre värde... för att veta vad just ditt hus kräver i minsta möjliga framledningstemp vid varje given utetemp skall du :

1. öppna termostaterna för fullt på alla radiatorerna som finns i huset (innetempen kommer att svänga mycket under inkörningstiden, ca 2 veckor)
2. shunta ut så låg vattentemp som möjligt från pannan, hos mig gäller att utetemp = 0 ºC då shuntar pannan ut +30 ºC, vid utetemp -15 ºC är framledningen +43 ºC
3. kurvlutningen skall vara så flack som möjligt, om det behövs så är det bättre att pararellförskjuta en flack kurva uppåt än att öka lutningen om det skulle bli för kallt inomhus
4. dokumentera vid varje förändring du gör (utetemp, framledningstemp, innetemp) och vänta något dygn innan du justerar igen

justeringarna du gör bygger på att du ska hålla innetempen så stabil och nära önskad innetemp som det bara går och efter ett par veckor kommer du att ha en väldigt massa data på just ditt hus som du sedan kan föra över på pumpen när den installerats.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!