0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det verkar (med min begränsade kunskap) som att returvattnet "genar" direkt till pumpen och åter ut i elementen utan att gå genom värmepumpen. Jag behöver hjälp med tips och förslag på hur jag ska kunna fortsätta felsökningen/injusteringen.Returvattnet från radiatorerna ska kunna "gena", i manualen står att detta flöde ska vara större än det genom värmepumpen.Kan det vara fel på en "circulationspump" inne i värmpumpen så att vattnet står stilla i den?Det finns en cirkulationspump inne i värmepumpen och denna kan också ställas i tre lägen. Filtret kan sättas igen och är ganska lätt att rensa.Kan det räcka med att minska hastigheten på den yttre cirkulationspumpen så att de går mer lika i hastighet? Det är inte nödvändigt att de går lika, det handlar mer om temperaturerna.Kan det vara beroende på det låga trycket i systemet? NejSka det verkligen vara fritt flöde mellan ABC och D? (Jag skulle vilja ha en stängd ventil därimellan.) Ja, det ska vara så, man justerar in flödet över VP och sedan flödet över radiatorkretsen separat som Janne beskrivitSaknas det någon information som gör det lättare att dra slutssatser? Har du manualen till pumpen? Beskrivning över CL300 finns annars i gamla manualer för Optima luft/vattenvärmepump
Kan det vara så enkelt att jag bara tappar på vatten till dess att det bilr samma tryck på manometern som innan och sedan öppnar ventilerna och drar igång VPn igen?
Jag har upptäckt att cirkulationspumpen inne i VPn stod på läge 1 av 4 så det finns gott hopp att kunna få ut mer värme till elementen. Kvällen är räddad med mer sittande i pannrummet med termometrar ;-)
Nu kör jag den inre pumpen på 4/4 och den yttre på 1/3 och får trots det inte fel riktning i bypassen eller särskillt mycket värme ut i radiatorerna. RETUR och VP_IN ligger på 30 grader, VP_UT på 48,5 samt UT på 35. Något är skumt. Jag vet inte om den yttre pumpen är orginal från -97 men den borde väl inte kunna vara så fruktansvärt överdimensionerad?
Kan det vara ventilen som styr mellan radiatorer och varmvatten som inte är tät? När jag har loggat pannan så värmer den bara varmvatten i några (2 till 3) minuter var tredje-fjärde timme på natten.
Med flexslangar, menar du då anslutningsslangar till själva VPn eller slangar som är inne i VPn?
Vad är nu rätt?e3mo har slangar med röd markering. jag själv köpte slangar med grön markering.Betyder röd värme slangar, för normalt visar man röd färg som värme?Då är det rätt slangar hos e3mo.
Mina slangar har röda och blåa ränder... undrar vad det betyder då???
Du dricker väl ändå inte så många liter varmvatten om dagen, eller?
Visar sig nu också att en ventil har läckt lite troligen ända sedan nyinstallation vilket märktes första ggn efter ett knappt år då det blev 13 grader på övervåningen i januari pga att systemet trappat tryck. Felet hittade vi nu och fram till dess har man fått fylla på systemet lite några ggr/år (ventilen inte bytt än, tänkte vänta tills jag vet om flexslangen ska bytas och isåfall till vad). Kan påfyllandet av nån liter syrehaltigt vatten i månaden ha betydelse? Blir det troligen bättre om systemet blir helt tätt eller måste flexslangen bytas och till vad i så fall? Servicekillen som jobbat med begvärmepumpar i många år och är rätt seriös trots allt hade ingen aning om vad flexslangen var för material invändigt.Tack för detta suveräna forum! Hoppas någon orkade läsa och svara på detta antagligen onödigt långa inlägg.
"Flexslangar" finns i två varianter den ena avsedd för kv/vv och klarar tryck men är inte diffusionstät och skall aldrig användas för värmesystemet. Den andra diffusionstät men klarar inte höga tryck skall alltid användas för värmesystemet.Eftersom jag nästan aldrig använder slangar så har jag inte färgmarkeringen i huvudet, men den ena slangen har en röd tråd invävd och den andra en grön tråd. Resultatet blir inte bara igensatta slangar utan elpatroner tar stryk, golvärmesystem sätts igen etc.