Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur viktigt är SVEP  (läst 8071 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Hur viktigt är SVEP
« skrivet: 03 mars 2012, 16:24:47 »
Gillar ni denna organisation eller hur ser det ut egentligen?

Tycker ni konsumenter att det är rätt att man kan fatta beslut om sig själv? Vad skulle ett alternativ kunna vara?


Är det viktigt att företag är anslutna till den org?

 *vinkar*

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Hur viktigt är SVEP
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2012, 16:30:44 »
1. Nej
2a. Nej    2b. Vet ej
3. Tveksamt
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hur viktigt är SVEP
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2012, 16:40:57 »
Antingen ska det vara en konsumentorganisation eller också en branchorganisation, dom kan ju inte vara båda som dom är idag.
Särskilt inte när dom har hand om reklamationer, då MÅSTE dom vara oberoende.
Det är ju inte rimligt att en organisation som ska tillvarata konsumenters rättigheter har medlemmar (installatörer) som är med och bestämmer om utfallet. helt snurrigt  huvuddunk
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur viktigt är SVEP
« Svar #3 skrivet: 03 mars 2012, 16:45:15 »
När blev SVEP en konsumentorganisation?  Sc:,h





Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur viktigt är SVEP
« Svar #4 skrivet: 03 mars 2012, 16:45:56 »
Japp, styrelse medlemmar som säljer MASSOR av pumpar huvuddunk   Undrar vad utfallet blir där vid en eventuell tvist ::)

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Hur viktigt är SVEP
« Svar #5 skrivet: 03 mars 2012, 17:04:18 »
Det är säkert bra med SVEP, men det är en intresseorganisation för branschen och alltså inget för konsumenternas skull.

Så för egen del bryr jag mig inte om företag är anslutna.

Det skulle ju dock vara bra med en konsumentorganisation iom att det verkar vara en hel del strul med pumpar.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hur viktigt är SVEP
« Svar #6 skrivet: 03 mars 2012, 17:10:20 »
När blev SVEP en konsumentorganisation?  Sc:,h
Dom är ju inte utalat en konsumentorganisation med eftersom ARN inte hanterar värmepumpsfrÃ¥gor utan har lagt ut det pÃ¥ SVEP sÃ¥ blir det ju i princip en  konsumentorganisation.
En Branchorganisation som ska hantera reklamationer Ã¥t privatpersoner mot sina egna medlemmar.... är det bara jag som tycker det är märkligt?  Sc:,h
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur viktigt är SVEP
« Svar #7 skrivet: 03 mars 2012, 17:16:06 »
Nej det är inte bara märkligt utan faktiskt huvuddunk

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur viktigt är SVEP
« Svar #8 skrivet: 03 mars 2012, 17:16:55 »
Dom är ju inte utalat en konsumentorganisation

Okej!

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur viktigt är SVEP
« Svar #9 skrivet: 03 mars 2012, 19:19:19 »
Att SVEP ens existerar är orimligt.
I min bransch har vi riktig konkurrens och bara iden att vi skulle ha nån form av förening är löjlig.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Hur viktigt är SVEP
« Svar #10 skrivet: 03 mars 2012, 19:26:19 »
Det är väl det alla företagare drömmer om? Är ju perfekt att få med alla "branschkollegor" och därmed hålla priset uppe så länge det bara går. Sen skall vi inte bara prata om vilken nytta man har av det för att få igenom "sina ideér" till övermakten.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur viktigt är SVEP
« Svar #11 skrivet: 03 mars 2012, 19:29:16 »
Men har inte konsumenten en del i det hela?  Ofta ser man här pÃ¥ forumet att man rekommenderar folk att se om installatören är ansluten till SVEP.  Det tvingar ju de flesta att faktiskt gÃ¥ med i den organisationen för att inte se "sämre" ut än konkurrenerna :-\

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur viktigt är SVEP
« Svar #12 skrivet: 03 mars 2012, 19:34:50 »
VP-forum tog ju över all forumdiskussion från svep så kanske är det läge att starta upp en reklamationsnämnd som är helt opartisk också?
Det skulle t o m kunna gå att locka över en hel del installatörer, tillverkare och andra som idag betalar medlemskap i SVEP?
Reklamationsnämnden skulle då kunna utgöras av utvalda delar av medlemmarna här och kunna vara lite dynamisk så att man vid varje reklamation bara tar med personer som garanterat är helt ojäviga för just det fallet.

Självklart får man problemet med att alla inte följer nämndens beslut, men beslutet kan ju faktiskt vara nått som kan användas vid en ev efterföljande rättslig tvist?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur viktigt är SVEP
« Svar #13 skrivet: 03 mars 2012, 19:36:56 »
Fixar du Calle så blir jag medlem nr 1 Thumbsup :D

Det är ju helt sjukt med alla certifieringar.  Har kommit ytterligare en kylcert grej.  DÃ¥ mÃ¥ste jag som egen ha 3 cert samt löd cert och tryckprov cert för att verkligen vara kylis huvuddunk

Man ska va med i svep och kv företagen
vvs företagen

Sedan säkervatten + firmans säkervatten + +++++++++++ :P
« Senast ändrad: 03 mars 2012, 19:39:58 av VP ORAKLET »

Utloggad Megajool

  • Vet mer och mer men fortfarande nästan ingenting...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Hur viktigt är SVEP
« Svar #14 skrivet: 03 mars 2012, 19:48:33 »
Såga av grenen man sitter på? :D
Vem biter handen som matar en? a:gl
Villa, 1-plan med källare, tvÃ¥glasfönster, självdragsvent, byggd 1937 Danderyd, 3 pers. NIBE 1245/8 kW med 6 kW spetsvärme (16 A). Borra: 160 m. VP i drift sedan 1 december 2011, VÃ¥ningsplan 108 m2, uppvärmd källardel 106 m2 varav garage, 30 m2, (sparsamt uppvärmt).

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Hur viktigt är SVEP
« Svar #15 skrivet: 03 mars 2012, 20:28:03 »
Men har inte konsumenten en del i det hela?  Ofta ser man här pÃ¥ forumet att man rekommenderar folk att se om installatören är ansluten till SVEP.  Det tvingar ju de flesta att faktiskt gÃ¥ med i den organisationen för att inte se "sämre" ut än konkurrenerna :-\

Både ja och nej skulle jag vilja säga, det finns en del av SVEP som kallas/heter VPN (Värmepumpsbranchens Reklamationsnämnd) men i denna nämnd sitter samma gubbar som är med i övriga svep, dvs tillverkare och säljare av det som reklameras.

Läs gärna på http://www.svepinfo.se/reklamationsnamnd/stadgar/
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur viktigt är SVEP
« Svar #16 skrivet: 03 mars 2012, 20:43:42 »
Ja det är sjukt att en som kränger 1000 maskiner på ett år ska få sköta reklamationerna av dessa huvuddunk

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Hur viktigt är SVEP
« Svar #17 skrivet: 03 mars 2012, 20:53:07 »
Japp, men å andra sidan så är det kanske inte så lätt att hitta dokumenterat duktiga personer i branschen som inte jobbar i branschen.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hur viktigt är SVEP
« Svar #18 skrivet: 03 mars 2012, 21:14:50 »
Gossen,
Klart att det finns duktigt folk i Branschen  som med lätthet skulle pÃ¥ ett opartiskt sätt sköta det svep gör , jag tycker som TS här. det är fel sÃ¥ som svep ser ut idag .

cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Villaägare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump i mälardalen
SV: Hur viktigt är SVEP
« Svar #19 skrivet: 03 mars 2012, 22:26:53 »
Enligt SVEPs stadgar så BÖR deras medlemmar följa nämndens beslut. Men det är inte så många som är medlemmar. Det finns stora fabrikat och installatörer som inte är med. De bryr sig inte ett skvatt om vad som beslutas.

Nej vi konsumenter får använda ett annat vapen. Som tur är finns det ett. Samma som gör det möjligt att störta diktaturer, nämligen kommunikation och information. Det här forumet är ett bra exempel. Vi kan skriva omdömmen (ros och ris) i t.ex. rejta.se . Vi kan förmedla detta i lokaltidningarnas insändarspalter och varna presumtiva köpare och råda dom att kolla på dessa sajter före ett köp.
Varna för att ARN inte gäller, att garantier på produkterna inte är värda något mm.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur viktigt är SVEP
« Svar #20 skrivet: 03 mars 2012, 22:58:47 »
Men vill du att alla ska vara med eller?  det lÃ¥ter som om du inte gillar de som inte är med och dÃ¥ kan strunta i vad svep säger,,fattar jag rätt dÃ¥? *vinkar*

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur viktigt är SVEP
« Svar #21 skrivet: 04 mars 2012, 00:21:26 »
Det bästa vore att SVEP enbart satsade på att ta fram regelverk och kvalitetssäkring, ungefär som övriga branschorganisationer brukar fungera.
Hela konstruktionen med VPN gränsar ju till jäv...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur viktigt är SVEP
« Svar #22 skrivet: 04 mars 2012, 09:57:10 »
Men har inte konsumenten en del i det hela?  Ofta ser man här pÃ¥ forumet att man rekommenderar folk att se om installatören är ansluten till SVEP.  Det tvingar ju de flesta att faktiskt gÃ¥ med i den organisationen för att inte se "sämre" ut än konkurrenerna :-\

Vad kommer du att rekommendera medlemmar och vänner, om de frågar efter råd angående firma för installation av bergvärme?

De har två alternativa firmor att välja mellan. En firma som är känd för sina talanger med våtutrymmen och vedpannor, och en firma med medlemskap, utbildning/certifiering i SVEP.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur viktigt är SVEP
« Svar #23 skrivet: 04 mars 2012, 10:29:59 »
Svår fråga Lexus :-\

Men jag själv är inte med där, inte Cougar heller och honom köper jag av vilken dag som helst hellre än de stora firmor som nästan bara syssalr med BV installationer via sin polacker som skruvar in grejerna och bär ut det gamla ;)

Skulle du köpa av mig och Cougar eller en stor firma som har fina diplom från SVEP och gamla försäkringsgubbar till säljare :)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur viktigt är SVEP
« Svar #24 skrivet: 04 mars 2012, 13:55:01 »
Svår fråga Lexus :-\

Jag kan inte lägga någon värdering på om firman är stor eller liten och varifrån de anställda har sitt ursprung.
Menar du att de oberoende rörkrökarna runt om i landet, har lika bra kännedom om värmepumpar som de SVEP-certifierade installatörerna? Eller anser du att kunderna ska skita i vilket?

En certifierad installatör bör ha bättre kunskaper om värmepumpsinstallationer, än den som inte har utbildat sig i SVEP:s regi.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur viktigt är SVEP
« Svar #25 skrivet: 04 mars 2012, 14:04:56 »
Jag menar att pÃ¥ en stor firma sÃ¥ kanske det är chefen som gÃ¥tt en kurs, de andra har inte gjort det.  De som jobbar pÃ¥ en stor firma jobbar bara sen Ã¥ker de hem.  SmÃ¥ firmor tenderar att vara mer driftiga och intresserade. Det är inget man kan beskylla de stora för, och nu snackar jag inte YIT Bravida stora. Jag menar stora i BV världen.

men jag vill mest bara veta om kunderna sätter värde i att inst är medlem i svep.  Att du gillar svep och betalar ditt är väl ganska uppenbart ;)  Heter du Forssén i efternamn ^-^

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Hur viktigt är SVEP
« Svar #26 skrivet: 04 mars 2012, 15:29:25 »
Jag tycker Råd&Röns artikel säger en hel del http://www.radron.se/Artiklar/Rekordmanga-konsumenter-gar-pa-pumpen/

Tex.
Citera
Kanske är det priset som avskräcker; att göra en anmälan kostar nämligen 1 500 kronor. Martin Forsén ser inget konstigt i det.

– Det är ju ett sätt att markera, att det inte ska tas upp struntsaker i nämnden. Det är väldigt kostsamma utredningar. Men de här pengarna får man tillbaka om man får rätt.

Är det bra för konsumenten, tycker du, att en intresseorganisation ansvarar för reklamationer som rör den egna branschen?

– Definitivt. Allmänna reklamationsnämnden har inte möjlighet att upprätthålla kompetens på alla konsumentprodukter som finns, och den här typen av produkter kräver en mycket hög teknisk kompetens. 
Kräver hög kompetens? Visst, men det finns det nog fler än intreesorganisationen som har. Artikeln nämner jämförelse med bilar som är långt mycker mer komplicerade och det lyckas(?) ARN ta hand om. Även andra produkter är idag så avancerade att en VP känns som rena stenåldern vid en jämförlse...
Citera

Men kan jag som konsument vara säker på att nämnden är neutral?

– Ja, det skulle jag nog vilja påstå. 

Tror jag nog att han skulle vilja påstå...
Citera

Vilka företräder konsumenterna?

– Det är det som skiljer oss från Allmänna reklamationsnämnden: Vi har ingen företrädare för någon konsumentgrupp i vår reklamationsnämnd.

Just det...

1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!