Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: En frÃ¥ga om dimensionering av värmepump+borrhÃ¥l  (läst 4063 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Compact

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Hej!
Jag undrar om det finns någon som kan tala om för mig vad jag ska ha för storlek på värmepumpen och längd på borrhålet?
Lite information:2-plans hus,byggår ca:1850,hela huset är byggt på timmerstomme,timmer i alla ytterväggar,tilläggsisolerat med mineralull invändigt 35 mm och utvändigt 35 mm i alla ytterväggar,fasaden är brädsfodrad,ca: 200 mm isolering i tak,ca:200 mm isolering i golv,kopplade 2-glasfönster,1- rörsystem,10 st sektionsradiatorer+5st panelradiatorer,150 m2 uppvärmd yta,2 vuxna+3 barn,nuvarande elförbrukning ca:12000 kwh/år till varmvatten+hushållsel,eldar med ved endast till uppvärmning av hus ,förbrukning ca: 21 m3 travad ved/år.Vill ha ca: 22 grader inne.Vad tror ni jag behöver för storlek på pump+längd på borrhålet.Hur mycket ström tror ni det kommer gå åt sen?Huset ligger i västra värmland.Tack för svar.

Utloggad zoogian

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: En fråga om dimensionering av värmepump+borrhål
« Svar #1 skrivet: 01 juli 2009, 00:01:37 »
fÃ¥r man vara fräck och föreslÃ¥ en Viessmann 300-G 8,4 kW ?  har ju en själv, sÃ¥ väldigt partisk... 
samt en ordentlig VVB...

pumpen klarar av att göra 60 grader i hela VVB utan eltillskott och andra finesser, det var mer än vad jag trodde i all fall..

170-180 m kanske?
Viessmann 300-G 8,4 kW. 180 m borr (ca 170 aktivt), 100 l volymtank. Thermia MBH 300 liter VVB med TWS.

1-plans hus 167 m2 byggt 1988. Konverterat 2009 till vattenburet från Luftburen värme. Viessmann-radiatorer.

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: En fråga om dimensionering av värmepump+borrhål
« Svar #2 skrivet: 15 juli 2009, 21:41:20 »
Jag skulle nog ägna en del tid eller pengar åt att beräkna systemet. Ett-rörssystem är svåra att få att fungera väl med vp. Vilken dimensionerande framledningstemp systemet har är avgörande för om en vp fungerar väl. Högtempsystem = dålig effekt i vp-system.

Eftersom du eldat med ved är du ju van att kunna shunta ut höga temperaturer, men med vp vill man ju hålla nere temperaturen för att hålla verkningsgraden hög.
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: En fråga om dimensionering av värmepump+borrhål
« Svar #3 skrivet: 15 juli 2009, 22:18:28 »
Min uppskattning av energibehov är 21 x 1200 x 0,75 + 6000= 25 000 kWh och då bör du ha en 7-8 kW VP och ca 150 m borra. Den kommer gissningsvis göra av med ca 8000 kWh (plus då ca 6000 kWh HH-el, totalt 14000 kWh).

Det är inte säkert att 1-rörsystemet är för klent, 15 raddar till ett 150 m2 hus räcker om de är någorlunda stora. Fast är det små sketna grejor så blir det problem, har du koll på hur varmt du shuntar fram på vintern?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: En fråga om dimensionering av värmepump+borrhål
« Svar #4 skrivet: 16 juli 2009, 08:37:04 »
Den energimängd man får ut av vedeldning är ganska svår att beräkna.

I detta fal säger man att man har använt 21 m3 travad ved, vilket innebär i storleksordningen 13 m3/f (fastkubikmeter). Eldar man björkved vid 20% fuktighet som innehåller 2820 kWh/m3f så ger detta brutto 36 600 kWh, eldar man al med 2060 kWh/m3f så blir det 26 700 kWh. Vi vet inte vad för ved man eldade.

Nästa fråga är vilken typ av panna använde man och hur eldade man, detta vet vi inget om. Här kan man nog få skillnader i verkningsgrad från under 50% till en bra bit över 80%.

Med ovan "felmarginaler" så är nettovärmebehovet någonstans mellan 13 000 och 30 000 kWh/år, plus varmvattnet som värmdes med el. Den låga energibehovet med en kass panna och al ved, den höga förbrukningen med en bra panna och björkved.

Relativt ofta så missbedömer man vedeldningens energiproduktion vilket beräkningarna ovan visar, en viss försiktighet bör iaktagas när man utgår från ved vid dimensionering av en ny värmeanläggning. Eftersom vi saknar uppgifter på vilken typ av ved som avses och vilken typ av eldningsutrustning som använts så skulle iallafall inte jag använda denna uppgift för dimensionering av en värmepump.

PerJ




Utloggad Compact

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: En fråga om dimensionering av värmepump+borrhål
« Svar #5 skrivet: 17 juli 2009, 14:40:13 »
Hej!
Det är björkved jag eldar med och det är en albin 225 vedpanna med omvänd förbränning,självdrag,keramik+2 stycken 500 liters acctankar till det.Allt är från 1989.
jag vet inte vad det kan vara för verkningsgrad på den pannan men den är väl inte känd för att vara den effektivaste.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: En fråga om dimensionering av värmepump+borrhål
« Svar #6 skrivet: 18 juli 2009, 20:21:57 »
Räknar man med 75% verkningsgrad så får man ca 27 000 kWh/år plus varmvatten som man kan uppskatta till 5000-6000 kWh/år. Totalt hamnar vi då på drygt 32 000 kWh/år i värmebehov.

PerJ

Utloggad Compact

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: En fråga om dimensionering av värmepump+borrhål
« Svar #7 skrivet: 18 juli 2009, 20:40:55 »
Hej!
Vad tror du Per vad jag ska ha för storlek på värmepump och längd på borra då?

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: En fråga om dimensionering av värmepump+borrhål
« Svar #8 skrivet: 18 juli 2009, 21:31:41 »
Med reservation att jag inte sätt huset så tror jag ett borrhål med aktiv längd på 170 meter och en värmepump som ger 8 kW vid DUT skulle vara lagom. (Dut = Dimensionerande UteTemperatur).

PerJ


Utloggad Compact

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: En fråga om dimensionering av värmepump+borrhål
« Svar #9 skrivet: 19 juli 2009, 09:47:01 »
Hej!
Jag har tänkt mig en Thermia diplomat optimum 8 kw.Skulle en sån pump passa bra tro! Sen undrar jag om jag skulle borra 200 m istället för 170m vad kan hända blir det sämre eller är det bättre av att göra det?

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: En fråga om dimensionering av värmepump+borrhål
« Svar #10 skrivet: 19 juli 2009, 18:08:02 »
Ett djupare hål ökar verkningsgraden på värmepumpen, dvs sänkt elförbrukning, men om de extra meter hål är ekonomiskt försvarbart är en helt annan fråga. Men det känns ju alltid bra med lite extra marginal som de extre meterna borrhål ger, så gå på 200 meter så sover du lungnare...

PerJ

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!