Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Volymtank till Thermia Diplomat Optimum G2  (läst 8290 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad artik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Volymtank till Thermia Diplomat Optimum G2
« skrivet: 19 januari 2011, 09:10:29 »

Jag har fått en offert på en G2 10 KW och 200 m borrhål, golvvärme på 140 m2 plan(280m2) södra norrland (139 000:- efter rotavderag) bra eller dåligt ? Nu undrar jag om man inte ska ha en volymtank eller behövs det inte till en G2, dem har då inte räknat med en sån ?
Pelle

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Volymtank till Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2011, 15:20:02 »
Hej!
Priset är nog OK, men jag tycker som du att en volymtank är en bra idé med golvvärme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Volymtank till Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2011, 16:17:31 »
Priset känns OK. Tank eller inte beror på två saker:

1. Är den totala systemvolymen alltid (alltså även när ev. reglering/termostat stängt av en slinga eller två) minst 20 liter/kW, dvs ca 190 liter VB-vatten i ditt fall? Om den inte är det bör du ha en volymtank.

2. Hur är din golvvärme lagd? Beroende på läggningsmönster och avstånd mellan slingorna kan din golvvärme för bra värmekomfort kräva olika VB-diff. Många system kräver 4-5 graders diff för att ge god komfort. Din vp vill helst att diffen ska vara 8 grader. Om de två grejerna inte kommer överens så är en tank också bra, dock blir det då en arbetstankskoppling som gäller, med extra cirkpump.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Volymtank till Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2011, 16:43:57 »
Citera
2. Hur är din golvvärme lagd? Beroende på läggningsmönster och avstånd mellan slingorna kan din golvvärme för bra värmekomfort kräva olika VB-diff. Många system kräver 4-5 graders diff för att ge god komfort. Din vp vill helst att diffen ska vara 8 grader. Om de två grejerna inte kommer överens så är en tank också bra, dock blir det då en arbetstankskoppling som gäller, med extra cirkpump.
Om volymen räcker, så är det möjligt att sätta en extra cp utanför vp med en bypass mellan vp och cp. Då får du ett högre flöde över golvvärmen och ett lägre över vp. Billigare än tank.
Oftast så klarar inte vp:ns cirkpump tryckfallen över både växlaren och golvvärmen.
Och precis som Labold säger så jobbar de helst med olika deltan.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad artik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Volymtank till Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2011, 20:56:45 »

Tack för svaren vilket jobb ni lagt ner. Om man räknar ut volymen pÃ¥ 20mm slang till 0,25lit/m och jag har 900-950 meter slang (cc300) vilket ger en volym pÃ¥ 220-230 liter sÃ¥ borde jag klara mig utan volymtank. Om det  inte räcker sÃ¥ fÃ¥r jag väl montera en bypass som en av er säger, det blir lite trÃ¥ngt med en volymtank. Tack för hjälpen
Pelle

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Volymtank till Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2011, 21:05:37 »

Tack för svaren vilket jobb ni lagt ner. Om man räknar ut volymen pÃ¥ 20mm slang till 0,25lit/m och jag har 900-950 meter slang (cc300) vilket ger en volym pÃ¥ 220-230 liter sÃ¥ borde jag klara mig utan volymtank. Om det  inte räcker sÃ¥ fÃ¥r jag väl montera en bypass som en av er säger, det blir lite trÃ¥ngt med en volymtank. Tack för hjälpen

OK, då har du tillräcklig volym då. Men det som jag nämnde i min punkt 2 ovan, och som Tobocop kommenterade, handlar alltså inte om volymen, utan om flödet:

Det är alltså möjligt, för att inte säga troligt, att dina golv kommer bli ojämnt varma (de blir svalare i slutet av slingorna) om du kör med den vb-diff, 8 grader, som din Optimum kommer sträva efter. Om så blir fallet, kan du alltså välja mellan:

1. Leva med den sämre värmekomforten.
2. Prioritera värmekomforten genom att ställa in vp-ns styr så att den strävar efter cirka 5 graders vb-diff istället. Detta kommer ge något sämre COP.
3. Skaffa bypass eller arbetstank, med en extra cirkpump. Då kan både golvvärmen och vp-n få optimala driftsförhållanden - alltså bra värmekomfort OCH bra COP.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad artik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Volymtank till Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2011, 22:01:01 »
okej. tack så mycket.
Pelle

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Volymtank till Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2011, 10:17:06 »
 Thumbsup
Kör pÃ¥ bypass! Funkar fin-fint. Behövs bara en yttre cirkpump och tvÃ¥ T-rör med en rörstump emellen med backventil pÃ¥.  knUp Klart. *vinkar*

170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad artik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Volymtank till Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2011, 13:01:29 »

Ska nog prova det. tack så mycket.
Pelle

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Volymtank till Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2011, 13:46:06 »
Vill du ha en G2 för att den är snygg? Eller är du ute efter mer vv?
Eftersom du kör golvvärme över allt så kör man en lägre kurva, oftast kurva 30. Det innebär att vp jobbar mot lägre temperaturer.
För att få ut någonting extra ur en G2 krävs temperaturer upp mot 40 gr på framledning. Detta händer ganska sällan eftersom det inte behövs förrän ner mot -10 ºC kke. Nu är det ju kallare hos dig än här nere så det lär ju inträffa oftare. Men den kostar ju också...
Fundera lite på det.
Det är ganska stor skillnad ner till en vanlig Diplomat. Utan Optimum. Det behövs i regel inte med en yttre cp och bypass. Lite justering av hastighet på cp bara och ev en STAD (reglerventil) på VP så får du en bra intrimmning ändå. (se min sign.) Thumbsup
Kolla bilderna
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad artik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Volymtank till Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2011, 20:55:21 »

Det var firman som lämnat pris, som gav förslag pÃ¥ en G2 för varmvattnets skull. Jag fÃ¥r inte plats med en extra varmvattenberedare huset, isÃ¥fall fÃ¥r jag sätta vp i gamla pannrummet i garaget. det skulle ju gÃ¥ det ocksÃ¥ det finns ju kulvert (15m) men dÃ¥ mÃ¥ste man ha cirkulation pÃ¥ varmvattnet. Jag har en elvarmvattenberdare(100liter)  i huset som jag tänkte seriekoppla med G2:en för att fÃ¥ tillräckligt med vatten till ett större badkar. 
Pelle

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Volymtank till Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #11 skrivet: 20 januari 2011, 22:05:14 »
Visst ger den extra vv. Men de är hus med radiatorer som drar de stora stålarna på den. Och det är ju som sagt lite kallare i Norrland...
Du kke inte drar upp vv i högre temp, men den behöver antagligen inte göra vv så ofta.
Bara så att du vet Thumbsup
Men de är en jäkligt snygg maskin Thumbsup
Lycka Till!
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Volymtank till Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2011, 20:47:33 »

Tack för svaren vilket jobb ni lagt ner. Om man räknar ut volymen pÃ¥ 20mm slang till 0,25lit/m och jag har 900-950 meter slang (cc300) vilket ger en volym pÃ¥ 220-230 liter sÃ¥ borde jag klara mig utan volymtank. Om det  inte räcker sÃ¥ fÃ¥r jag väl montera en bypass som en av er säger, det blir lite trÃ¥ngt med en volymtank. Tack för hjälpen

OK, då har du tillräcklig volym då. Men det som jag nämnde i min punkt 2 ovan, och som Tobocop kommenterade, handlar alltså inte om volymen, utan om flödet:

Det är alltså möjligt, för att inte säga troligt, att dina golv kommer bli ojämnt varma (de blir svalare i slutet av slingorna) om du kör med den vb-diff, 8 grader, som din Optimum kommer sträva efter. Om så blir fallet, kan du alltså välja mellan:

1. Leva med den sämre värmekomforten.
2. Prioritera värmekomforten genom att ställa in vp-ns styr så att den strävar efter cirka 5 graders vb-diff istället. Detta kommer ge något sämre COP.
3. Skaffa bypass eller arbetstank, med en extra cirkpump. Då kan både golvvärmen och vp-n få optimala driftsförhållanden - alltså bra värmekomfort OCH bra COP.

Borde det inte bli sämre cop med en extra cirkpump om man har diff på 5 grader påverkar väl inte cop så mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Volymtank till Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2011, 21:32:26 »
Borde det inte bli sämre cop med en extra cirkpump.

Jo det blir det förstås (alltså sämre COP för hela anläggningen, själva VP-n får förstås bättre COP). Som vanligt är det fråga om att väga två saker mot varandra, i det här fallet lite ökad strömförbrukning samt kostnaden för cirkpumpen mot en bättre verkningsgrad i själva värmepumpen. Hur många kronor man kan tjäna på den bättre verkningsgraden och därigenom hur många års återbetalningstid det blir kan inte jag svara på.
Låt oss säga 2000 spänn för en A-klassad pump med snittförbrukning 20 W, borde kunna bli 200 spänn om året i drivström. Utslaget på 20 år blir det 300 kronor per år. Om jag sen gissar att TS hade 35000 kWh värmeförbrukning och når COP 3,5 så blir det 10000 kWh om året, kanske 12000 spänn. Då ska man få upp verkningsgraden med cirkus 2,5-3% för att det ska börja betala sig. Om det går vet inte jag. Kalkylen bygger ju också på hur liten diff TS golvvärme kräver, 5 grader var ju en hypotetisk siffra, det kan ju vara 3 grader (vilket skulle ge större försämring av verkningsgraden), det kan vara 7.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Volymtank till Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #14 skrivet: 22 januari 2011, 09:24:52 »
Borde det inte bli sämre cop med en extra cirkpump.

Jo det blir det förstås (alltså sämre COP för hela anläggningen, själva VP-n får förstås bättre COP). Som vanligt är det fråga om att väga två saker mot varandra, i det här fallet lite ökad strömförbrukning samt kostnaden för cirkpumpen mot en bättre verkningsgrad i själva värmepumpen. Hur många kronor man kan tjäna på den bättre verkningsgraden och därigenom hur många års återbetalningstid det blir kan inte jag svara på.
Låt oss säga 2000 spänn för en A-klassad pump med snittförbrukning 20 W, borde kunna bli 200 spänn om året i drivström. Utslaget på 20 år blir det 300 kronor per år. Om jag sen gissar att TS hade 35000 kWh värmeförbrukning och når COP 3,5 så blir det 10000 kWh om året, kanske 12000 spänn. Då ska man få upp verkningsgraden med cirkus 2,5-3% för att det ska börja betala sig. Om det går vet inte jag. Kalkylen bygger ju också på hur liten diff TS golvvärme kräver, 5 grader var ju en hypotetisk siffra, det kan ju vara 3 grader (vilket skulle ge större försämring av verkningsgraden), det kan vara 7.


Om inte jag fått allt om bakfotten så är vp lika effektiv med 8 grader diff som 5 grader men man brukar förespråka 8 grader för det är en bra kompromiss för om man sänker diffen så drar cp mera ström och total cop blir sämre. Eller är det så att den är mera effektiv med 8 grader diff Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!