Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "För liten volym för flytanded kondensering"?  (läst 14463 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: "För liten volym för flytanded kondensering"?
« Svar #30 skrivet: 25 oktober 2010, 21:20:10 »
Ja, det är väl TS som har problem...  han är övertygad om hur det är, men vÃ¥gar ändÃ¥ inte lita pÃ¥ det?  Om man är säker pÃ¥ hur det är, sÃ¥ är det väl bara att köra pÃ¥ det?

Har just installerat ny inombordare i bÃ¥ten förresten...  hÃ¥ller just pÃ¥ och krÃ¥nglar med sötvattenskylningen.  F-n att jag inte talade med värmeslösaren först sÃ¥ hade jag kunnat skippa allt det och bara gjutit in motorn i betong, sÃ¥ hade den hÃ¥llit sig sval och skön...  ::)
« Senast ändrad: 25 oktober 2010, 21:29:21 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: "För liten volym för flytanded kondensering"?
« Svar #31 skrivet: 25 oktober 2010, 22:13:55 »

Om vi tar vårt hus. 106 m2 med golvvärme i träbjälklag samt 33 i betongbjälklag.
Värme stiger i utrymmet med träbjälklag undefär 3 gånger snabbare. Vilket stämmer då betong inte kan ta till sig värme lika snabbt. Har man då hela husets golv i betong så kräver detta en större volym för att värmepumpen inte ska få för hög returtemp.

Temperaturledningstalet för trä (antar att det är det påståendet att värmen stiger 3 gånger snabbare i ett trägolv syftar på) är ett par gånger större än för betong men det är inte relevant i det här sammanhanget. Det som är det viktiga i det här fallet, när frågan gäller ekvivalent vattenvolym, är hur mycket värme som hinner lagras under en viss tid och där är betongen ett par gånger bättre än trä. Det är skillnad på temperatur och värmeenergi.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: "För liten volym för flytanded kondensering"?
« Svar #32 skrivet: 25 oktober 2010, 22:21:56 »
Det är inte frÃ¥gan om hur mycket värme som hinner LAGRAS.  Det är frÃ¥gan om hur mycket värme som hinner AVGES (frÃ¥n vattnet).

Dessutom är det inte så att du har kall betong att utgå ifrån, utan du har betong som är ett fåtal grader svalare än vattnet som det skall kyla av.

Sedan är det inte så att man i radiatorfallet räknar med att radiatorerna skall hinna med att kyla av vattnet innan det går tillbaka i returen, utan anledningen till att man vill ha stor vattenvolym är ju just för att man räknar med att systemet INTE hinner kyla av vattnet i någon större omfattning, så det från början (under off-perioden) avsvalnade vattnet skall matas in i pumpen som den kan arbeta med.

I ett golvvärmesystem med liten vattenvolym sÃ¥ tror jag att det är av ytterst marginell effekt den avkylning som själva betongen lyckas Ã¥stadkomma pÃ¥ vattnet.  Istället kommer vattnet snabbt att Ã¥tergÃ¥ till VPn utan att ha hunnit svalna av.

Jag ser inte heller att värmeslösaren har presenterat några praktiska experiment som är trovärdiga för att visa att så inte blir fallet, då han inte har någon uppgift på vilken cirkulation han har eller vilken effekt värmekällan har som åstadkommer temperaturstigningen.

Med lÃ¥g cirkulation sÃ¥ kan man ju ha jättehög Vb som aldrig kommer tillbaka i returen.  Det bevisar ingenting.

Det som är det viktiga i det här fallet, när frågan gäller ekvivalent vattenvolym, är hur mycket värme som hinner lagras under en viss tid och där är betongen ett par gånger bättre än trä. Det är skillnad på temperatur och värmeenergi.
Men Roland, för det första är det inte lagringen som är det viktiga, utan AVGIVNINGEN frÃ¥n vattnet.  DÄR spelar värmeledningsförmÃ¥gan i Pex och betong en viss roll.  Dessutom är det inte den absoluta mängden energi som kan lagras i betong som spelar nÃ¥gon roll ens pÃ¥ det sätt du ser det, utan det är delta-mängden som är intressant, dvs hur mycket EXTRA energi kan betongen lagra frÃ¥n den mängd energi den redan har när värmepumpen gÃ¥r igÃ¥ng.  DÃ¥ gäller det alltsÃ¥ att betonggolvet har hunnit svalna tillräckligt sÃ¥ att det kan uppta all den där energin som du talar om som kan lagras, och ni säger ju själva att betonggolvet är sÃ¥ trögt.... sÃ¥ hur fÃ¥r ni ihop det?
« Senast ändrad: 25 oktober 2010, 22:43:29 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: "För liten volym för flytanded kondensering"?
« Svar #33 skrivet: 25 oktober 2010, 22:25:04 »
TS?? är det VärmeSlukaren ni menar?? VS!!! Jag skrev elslukarn av misstag. Men förkortar man det blir det ES!

Ridax.. Har du problem med kylningen bor du för långt söderut. Här uppe i norr späder älvarna ut saltet, så folk kör på grund i enkom bara för att ha en anledning att köpa ny större motor.. Anod katod är bara någe vi har hört talas om. Målar någon om riggen från all körning i is så blir ev anod övermålad. Jag har en vit fungerande 4 cylindrig Mercury på 40 kusar. Garanterat 2takt och nästan i nyskick.

Golvvärme i betong kräver inte någon extratank. Inte ens med en överdimensionerad vp. Är huset dessutom som i värmeslukarens fall oisolerat torde en extratank te sig lite onödigt. Såvida inte typ badrum skall värmas sommartid.

Om jag bara kör mot de 2 slingor som är för garaget (runt 50m2), så rusar tempen och returen upp en hel del rätt fort. Men sedan så blir det stopp på temprusningen. Och vp'n får jobba en bra stund för varenda grad som ska ökas.

Detta skulle inte fungera med min utrustning i en lokal på 50m2 och radiatorer. Då skulle vp'n få utlösning direkt! "rodnar"

Hokanp. fyller du ditt trägolv med betong kan du skippa din extratank. Eller använda den att förvärma kallvatten innan det hamnar i vvb'n.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: "För liten volym för flytanded kondensering"?
« Svar #34 skrivet: 25 oktober 2010, 23:24:24 »
TS=TrådStartaren

Golvvärme i betong kräver inte någon extratank. Inte ens med en överdimensionerad vp. Är huset dessutom som i värmeslukarens fall oisolerat torde en extratank te sig lite onödigt. Såvida inte typ badrum skall värmas sommartid.

Bra det var så jag trodde också.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: "För liten volym för flytanded kondensering"?
« Svar #35 skrivet: 26 oktober 2010, 00:14:53 »
TS=TrådStartaren

Golvvärme i betong kräver inte någon extratank. Inte ens med en överdimensionerad vp. Är huset dessutom som i värmeslukarens fall oisolerat torde en extratank te sig lite onödigt. Såvida inte typ badrum skall värmas sommartid.

Bra det var så jag trodde också.

Ha ha!! Jag hade redan sett min miss med "elslukaren" Så jag tog förgivet att hokan och ridax var vilse. Och jag anser att hokanp och ridax redan är på villovägar så om dom missar på värmeslukaren så är det bara en mindre tavla i deras påståenden.

Men nu har jag lärt mig någe nytt och TS ligger lagrat i någen cell i pannrummet.

Jag startade en tråd för att höra om någon testat vända på vb och då få varmare på mitten av golven där man är som oftast.
Men jag blir inte klokare av den tråden. Där blandas mitt hus ihop med energihus som ingen vp ens är dimensionerad för. Ett sådant hus, som en oavfrostad frys skulle få inne tempen att rusa i höjden.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=36478.0

Jag tycker det är lustigt att somliga rent ut påstår att mitt värmesystem inte fungerar. Nu är det ett tag sedan jag var på forumet, (sommarlov) men jag läste då och då att många har hört, eller känner någon som har hört att golvvärme i betong inte hinner med utetempsvängningar. Vilket är helt fel. Jag är övertygad att om jag bytte ut min 7kw nibe mot en 4'a så skulle den också hinna med, fast inte riktigt så lågt ner i utetemp som min 7'a förståss. (Men nästan lika lågt som glokalnet) :D

Nä! Nu börjar det bli kallt inne. Så jag måste locka in katten så jag får upp värmen inne! *roflmao*
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: "För liten volym för flytanded kondensering"?
« Svar #36 skrivet: 26 oktober 2010, 11:18:22 »
Det är inte frÃ¥gan om hur mycket värme som hinner LAGRAS.  Det är frÃ¥gan om hur mycket värme som hinner AVGES (frÃ¥n vattnet).

Den värme som lagras måste ju först ha avgetts från vattnet, det är rätt självklart. Är värmeavgivningen dålig blir det mindre värme lagrad i golvet under en den tid värmepumpen går. Ekvivalenta vattenvolymen blir mindre än vad den skulle ha blivit med bra värmeledning vatten-golv.

Citera
Dessutom är det inte så att du har kall betong att utgå ifrån, utan du har betong som är ett fåtal grader svalare än vattnet som det skall kyla av.

Det spelar ingen roll, det är differenserna som är det handlar om. Om betongen är 30 grader och pumpen börjar leverera vatten med 35 grader eller om betongen är 25 grader och pumpen börjar leverera vatten med 30 grader ger samma resultat. Det jag diskuterar är hur trögt systemet blir jämfört med fallet att ekvivalenta vattenvolymen är lika med vattnets volym. Även PEX-slang med isolering runt om kommer att ha en ekvivalent vattenvolym som är ca 35 % (om jag har räknat rätt i hastigheten) större än mängden vatten i slangen pga slangens bidrag. Är det kopparrör i stället för i stället för PEX blir ekvivalenta vattenvolymen ännu större. Hur mycket värme betongen kan ta upp har jag inte funderat närmare över men det kan gärna inte vara försumbart.

Citera
Det som är det viktiga i det här fallet, när frågan gäller ekvivalent vattenvolym, är hur mycket värme som hinner lagras under en viss tid och där är betongen ett par gånger bättre än trä. Det är skillnad på temperatur och värmeenergi.
Men Roland, för det första är det inte lagringen som är det viktiga, utan AVGIVNINGEN frÃ¥n vattnet.  DÄR spelar värmeledningsförmÃ¥gan i Pex och betong en viss roll.  Dessutom är det inte den absoluta mängden energi som kan lagras i betong som spelar nÃ¥gon roll ens pÃ¥ det sätt du ser det, utan det är delta-mängden som är intressant, dvs hur mycket EXTRA energi kan betongen lagra frÃ¥n den mängd energi den redan har när värmepumpen gÃ¥r igÃ¥ng.  DÃ¥ gäller det alltsÃ¥ att betonggolvet har hunnit svalna tillräckligt sÃ¥ att det kan uppta all den där energin som du talar om som kan lagras, och ni säger ju själva att betonggolvet är sÃ¥ trögt.... sÃ¥ hur fÃ¥r ni ihop det?


Instämmer, men det är en missuppfattning i sista meningen. Vad jag har diskuterat är hur mycket värme som lagras totalt jämfört med värmemängden som lagras i vattnet för en viss temperaturhöjning på vattnet. Då spelar det ingen roll vad golvet har för temperatur. Det är differenserna som är intressanta.

Det är klart att betongolvet har hunnit svalna tillräckligt, annars skulle inte pumpen starta. Golvets temperatur bestämmer ju returtemperaturen till pumpen som den räknar gradminuter efter eller styr direkt efter. Även om golvet inte hade svalnat tillräckligt skulle det bara betyda att pumpen fÃ¥r arbeta med en högre returtemperatur som i sin tur ger högre framledning vilket betyder samma deltaT. SÃ¥ smÃ¥ningom fÃ¥r golvet den temperatur som krävs för att täcka husets värmebehov. Vid den temperaturen hinner betongen svalna tillräckligt. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad eftertänksam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: "För liten volym för flytanded kondensering"?
« Svar #37 skrivet: 28 december 2010, 23:34:03 »
Några praktiska erfarenheter av golvvärme i betong, totalt 160 m2 i betong + 80 m2 i träbjälklag.
Totalt har jag ca 50 ton betong som golvvärmen ligger i.
Har en nyinstallerad Thermia diplomat 8 som klarar sig ner till ca -12.
Vi 0 - 5 plusgrader grader (dvs en dutycycle på ca 50% från pumpen) och 15 starter per dygn
varierar returen max 3 grader och framledningen beter sig nästan som en fyrkantvåg, dvs (åtminstone i mitt fall)
1, Värmeöverföringen från golvvärmeslingorna till betongen är inte någon begränsande faktor
2, Värmelagringsförmågan i betongen är den väsentliga dimensionerande faktorn, vattenvolymen är av underordnad betydelse
(har ca 160 liter totalt)
Ur en komfortsynvinkel kan jag reducera antalet starter per dygn betydligt.
Den dimensionerande faktorn i detta fall blir att pumpen inte skall köra elpatron vid temperatur under -12
för att integralen redan står på -400/500 innan pumpen drar igång...
« Senast ändrad: 28 december 2010, 23:39:00 av eftertänksam »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!