0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Kräva c:a 20 liter/kW effekt som pumpen ger. Enkelt att åtgärda med en tank på 1-200 liter. Denna sätts på framledningen till systemet.
Får du knäppningar med golvvärme och plaströr och betong, så är du förmodligen unik! Det knäpper lite i min nibe då den växlar från vvb 55 grader till golvv prod. Men det är inuti vp'n med kopparrör och annat. Så det knäppet kommer man inte undan.
Hade besök av en potentiell installatör, vi diskuterade olika varianter men han avrådde från flytande kondensering eftersom vårt system är ganska litet. Såvitt jag förstår är farhågan att det blir varmt för fort.Detta köper jag helt och fullt. OM systemet hade varit radiatorbaserat. Ett sådant har väldigt liten tröghet så när VP börjar arbeta får returen upp temperaturen ganska snabbt och pumpen stannar. Men nu har ju vi golvvärme i betongplatta. Systemet är riktigt trögt.Jag får intrycket att denna installatören bara tittar på vattenvolym och inte tar hänsyn till den riktiga fysiken; alltså den verkliga trögheten. Har han rätt eller fel...?
Det är sant att det är trögt med betong. Men då pratar man uppstart eller justeringar av flöden. Temperatursvängningar ute märker i alla fall inte jag av. Stryper jag en slinga så märker man omedelbart av en sänkning i returen. Men innan det påverkar i rummet,tar några dygn att få stabilt. Det blir skillnader i temp i plattan där värmen åker iväg. Men varför oroar du dig för detta?
Kom ihåg att flödet över kondensorn i pumpen måste vara säkrat. Den måste hela tiden ha ett, helst konstant högt flöde över sig för att fungera bra och kunna avge den effekt som skapas.Det är lätt att ha höga delta med FÖR låga flöden så försök att ta reda på önskat flöde över vald VP samt vilket flöde du har i ditt eget system./Raptor
Jag förstår inte riktigt vad betongens tröghet har med detta att göra. Det intallatören oroar sig för är väl att VPn inte skall kunna göra sig av med den energi den producerar utan att den kommer tillbaka i returen tämligen snabbt. Det är därför som en stor vattenvolym är bra, då det tar längre tid innan det vatten VPn redan har värmt upp kommer tillbaka i returen.Om du nu istället har lite vatten i systemet så måste du ha en bättre VÄRMEÖVERFÖRING från vattnet till omgivningen för att kompensera för detta, så att vattnet som kommer i retur har hunnit svalna av bättre. Då vet jag inte om några hundra meter PEX-ledning är idealiskt för att stimulera detta?
Citat från: Raptor skrivet 25 oktober 2010, 11:11:47Kom ihåg att flödet över kondensorn i pumpen måste vara säkrat. Den måste hela tiden ha ett, helst konstant högt flöde över sig för att fungera bra och kunna avge den effekt som skapas.Det är lätt att ha höga delta med FÖR låga flöden så försök att ta reda på önskat flöde över vald VP samt vilket flöde du har i ditt eget system./RaptorVarje kg vatten per sekund avger 20.9 kW med ett dT på 5ºC baserat på 4,18 kJ/(kg·K). Om vårt hus då snittar 3 kW i dagens driftläge (jag har ungefär 85 kWh/dag just nu inkl allt) så kommer jag fram till att systemet kör ut 8.6 liter vatten per minut.Nu har jag förvisso ingen aning om detta är högt eller lågt. Men ska man ha dT=5ºC vid 3 kW så är det det man "ska ha". Om jag inte har räknat fel då alltså...Om detta är en lågt flöde så förstår jag också varför en höjning av framledningen inte ger en omedelbar höjning av returen hos oss./Marcus
Det är mycket enkelt: betongens tröghet, om värmeöverföringen till denna är tillräckligt bra, medför att returen inte stiger snabbt när framledningen gör det. Det är det jag försöker framföra.
Om du nu istället har lite vatten i systemet så måste du ha en bättre VÄRMEÖVERFÖRING från vattnet till omgivningen för att kompensera för detta, så att vattnet som kommer i retur har hunnit svalna av bättre. Då vet jag inte om några hundra meter PEX-ledning är idealiskt för att stimulera detta?
Citat från: Värmeslösaren skrivet 25 oktober 2010, 12:19:59Det är mycket enkelt: betongens tröghet, om värmeöverföringen till denna är tillräckligt bra, medför att returen inte stiger snabbt när framledningen gör det. Det är det jag försöker framföra.Jo, men jag tror inte ett ögonblick att betongens tröghet hjälper dig. Värmeöverföringen till betongen är väl tämligen medioker och dessutom vet jag inte riktigt hur trögheten hjälper dig? Då stjälper den dig i precis lika stor grad, eftersom betongen kan tänkas vara ganska varm jämfört med omgivande luft, vilket gör att deltaT mellan Vb och omgivande massa som skall värmas är lägre i betongens fall.
Du verkar ju övertygad och vill inte förstå några argument, så kör hårt. Installera vad du vill. Varför frågar du egentligen? Men trögt är inte samma sak som att det tar upp värme bra. Att det tar lång tid att få värme i plattan kan ju precis lika gärna vara ett tecken på DÅLIG värmeöverföring.
Värmekapacitivitet och värmekonduktivitet är två olika saker. För att ta hand om all den effekt som en on/off VP ger då den går så skall värmekonduktiviteten från värmebäraren till annan massa vara så stor som möjligt. Det spelar ingen större roll vad det är för värmekapacitivitet i det sammanhanget.För att ta ett exempel, varför tror du kylflänsarna i din dator är gjorda av aluminium? Tror du det beror på att de har hög värmekonduktivitet eller för dess värmekapacitivitet?Du säger att ditt betonggolv inte släpper igen ökad värmebärare speciellt snabbt. Men hur vet du det? Har du PROVAT att sätta in en 8 kW värmekälla (eller vilken VP som nu är aktuell) och se hur fort returen ökar? Du kan ju inte ta "slumpmässig" värmekälla med slumpmässig effekt och bara säga att det inte blev någon speciellt snabb ökning... Hur snabbt returen ökar beror ju inte bara på vilka radiatorer du har utan minst lika mycket vilken värmekälla och cirkulation du har.
Men trögt är inte samma sak som att det tar upp värme bra. Att det tar lång tid att få värme i plattan kan ju precis lika gärna vara ett tecken på DÅLIG värmeöverföring.
Du verkar ju övertygad och vill inte förstå några argument, så kör hårt. Installera vad du vill.
hokanp...... vem har problem?
Om vi tar vårt hus. 106 m2 med golvvärme i träbjälklag samt 33 i betongbjälklag.Värme stiger i utrymmet med träbjälklag undefär 3 gånger snabbare. Vilket stämmer då betong inte kan ta till sig värme lika snabbt. Har man då hela husets golv i betong så kräver detta en större volym för att värmepumpen inte ska få för hög returtemp.
Det som är det viktiga i det här fallet, när frågan gäller ekvivalent vattenvolym, är hur mycket värme som hinner lagras under en viss tid och där är betongen ett par gånger bättre än trä. Det är skillnad på temperatur och värmeenergi.
Golvvärme i betong kräver inte någon extratank. Inte ens med en överdimensionerad vp. Är huset dessutom som i värmeslukarens fall oisolerat torde en extratank te sig lite onödigt. Såvida inte typ badrum skall värmas sommartid.
TS=TrådStartarenCitat från: Stig-H skrivet 25 oktober 2010, 22:25:04Golvvärme i betong kräver inte någon extratank. Inte ens med en överdimensionerad vp. Är huset dessutom som i värmeslukarens fall oisolerat torde en extratank te sig lite onödigt. Såvida inte typ badrum skall värmas sommartid.Bra det var så jag trodde också.
Det är inte frågan om hur mycket värme som hinner LAGRAS. Det är frågan om hur mycket värme som hinner AVGES (från vattnet).
Dessutom är det inte så att du har kall betong att utgå ifrån, utan du har betong som är ett fåtal grader svalare än vattnet som det skall kyla av.
Citat från: Roland skrivet 25 oktober 2010, 22:13:55Det som är det viktiga i det här fallet, när frågan gäller ekvivalent vattenvolym, är hur mycket värme som hinner lagras under en viss tid och där är betongen ett par gånger bättre än trä. Det är skillnad på temperatur och värmeenergi. Men Roland, för det första är det inte lagringen som är det viktiga, utan AVGIVNINGEN från vattnet. DÄR spelar värmeledningsförmågan i Pex och betong en viss roll. Dessutom är det inte den absoluta mängden energi som kan lagras i betong som spelar någon roll ens på det sätt du ser det, utan det är delta-mängden som är intressant, dvs hur mycket EXTRA energi kan betongen lagra från den mängd energi den redan har när värmepumpen går igång. Då gäller det alltså att betonggolvet har hunnit svalna tillräckligt så att det kan uppta all den där energin som du talar om som kan lagras, och ni säger ju själva att betonggolvet är så trögt.... så hur får ni ihop det?