Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 1215. För lÃ¥g inomhustemp pÃ¥ vintern  (läst 10724 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #30 skrivet: 01 februari 2012, 12:48:26 »
Med kortsluter menar jag att flödet genom en radiator är så högt i förhållande till dess kapacitet att avge värme att det är nästan samma temperatur på vattnet från radiatorn som ingående vatten. Har man en värmepump medför det att pumpen får arbeta vid onödigt hög temperatur vilket kostar extra el. Har man oljeeldning eller elpanna spelar kortslutande radiatorer ingen roll så det är inte ovanligt att det finns sådana i systemet.

Om pumpen installerades i början av 2007 har den gått nästan 5 år vilket betyder runt 3300 timmar/år vilket i sin tur betyder att den är bra dimensionerad. Ca 160 timmar tillsatsel per år säger samma sak. Vad är det för effekt på pumpen? Vad är inkopplad tillsatseffekt?

Antal starter, var det verkligen rätt avläst? 682 starter får inte jag ihop med över 15000 timmar kompressordrift.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #31 skrivet: 01 februari 2012, 14:35:13 »
Pumpen går väll kontinuerligt nu, vi vet inte köldbärartemperaturer nu när givarna är kass på KB sidan.
Kan man fråga vilken hastighet köldbärarpumpen går? Den har också viss betydelse i effekten ut.
Kan mycket väll vara så att pumpen räcker inte till utan tillsats el, men än är det inte så himla kalt, man
vill  prova alt annat först.
Skulle byta givarna på KB fast det hjälper inte annat än att det är lättare att avgöra om man ska öka eller
minska hastighen pÃ¥ Cp:n. 

Utloggad tanner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #32 skrivet: 02 februari 2012, 19:31:13 »
Viss del av det som skrivs låter som ett problem jag hade förra året med min Fighter 1215 (5år). Fick inte upp tempen än hur jag justerade samt att ljudnivån hade lite att önska.

Jag hade en tekniker ute som lyssnade och mätte och det slutade med att jag fick hela paketet utbytt med växlare och kompressor. tappade 1000-1500W mot vad den gav ut och ngn packning/ljuddämpning var helt nedsmält inne i den. Kan kanske vara ett första steg att få den uppmätt så att allt fungerar som det ska.

Utloggad Börstig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #33 skrivet: 06 februari 2012, 10:18:38 »
Löst! (Tror jag...)

En VVS-kille var här precis och bytte ut en ventil. Var tydligen ett vanligt fel. Så nu väntar jag på att den ska komma upp i temperatur igen (hoppas!).

En till fundering kom dock upp:
Varmvattnet, vilka värden är bäst att ha där? Nuvarande är 45-55.
Är det bra att ha så stor skillnad mellan värdena?

/Adam

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #34 skrivet: 06 februari 2012, 10:46:19 »
En sak du kan kolla är att överhettningsskyddet på elpatronerna inte löst ut.
Det sitter bakomför styrkortet under panelen (bakom fronten), lite knöligt att komma åt men det står i manualen hur man gör.
Tryck in överhettningsskyddet hårt med en mejsel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!