Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bobo
« skrivet: 07 november 2006, 08:00:32 »

En del Puls4:or har kompletterats med en kraftigare startutrustning för att motverka larm vid start.
Kondensatorn till motorn var lite klen i vissa maskiner.


Den har aldrig haft svårt att starta, den stannar och larmar innan den uppnått inställd stopptemp. Bryter man spänningen momentant startar den snällt efter 15min som den ska.
Det räcker inte att trycka på återställningsknappen.
Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 06 november 2006, 22:04:23 »

En del Puls4:or har kompletterats med en kraftigare startutrustning för att motverka larm vid start.
Kondensatorn till motorn var lite klen i vissa maskiner.
Skrivet av: Bobo
« skrivet: 06 november 2006, 21:54:42 »

Den opålitliga IVT:n har nu pensionerats, men efter att detta gjorts fick jag ett tips om att felet kunde vara för lite köldmedium. Alltså fyll på igen och den skulle bli frisk.
Jag vet för litet om kompressorer för att för att kunna bedömma om det är värt kostnaden att låta en kyltekniker göra detta. Bortsett från de upprepade kompressorlarmen verkar ju allt vara i sin ordning.
 Vet någon om det som beskrivits ovan i denna tråd kan vara en rimlig felorsak?

(Den nya kompisen verkar klara IVT:ns jobb med en klackspark  studs)
Skrivet av: Bobo
« skrivet: 18 augusti 2006, 21:14:46 »

För fyra veckor sedan, efter en veckas bortavaro, startade jag VP:n manuellt "som vanligt" sedan i påskas och den har nu fungerat helt normalt sedan dess, inte ett enda larm. Detta stärker mig i tron att det är ett litet "skitfel" av något slag. Det kan väl inte vara så att den märker att jag förbereder installation av den nya Niben och måste visa att den kan.   ;)
Skrivet av: Bobo
« skrivet: 30 maj 2006, 20:24:38 »

Det var problem med kompressorn i den första serien, min lade av efter drygt tre år (hade tillverkn.nr 177), på våren -99 och jag fick då en utbytes-VP som fått ny kompressor, nya cirk.pumpar och ny elektronik.
Sedan jag skrev sist har jag kollat/mätt upp alla givarna. De var OK. Kompressorn drar normal effekt, delta-T är 4 resp 8°, dvs bra. Kompressorn låter normalt.
Numera går den mellan 10min och ca 3 tim. Därefter kompressorlarm och aldrig något annat larm.
Trycker jag på återställningsknappen händer ingenting. Nätspännigen måste brytas på något sätt.
Problemen har satt igång nästa projekt, ny VP. Idag kom 800 m kollektor samt en massa sprit, på måndag hämtar jag en 1130-8. Sen finns det litet att göra, bl a gjuta minst 200 vikter mm.
Skrivet av: Tottebo
« skrivet: 22 maj 2006, 22:27:04 »

Hej!

Jag vill bara säga att jag har samma problem med min pump (greenline puls 4 som är från -96. Problemet har jag haft i minst 6år utan att någon kan tala om för mig vad felet är. Det är på sommartid då pumpen startar o stannar mycket som de största problemen är, men hos mig ryker t.o.m. 10A säkringen till pumpen ganska ofta. Läste nyss något om att denna modell hade problem med kompressorn på de 1000 första exemplaren, men vad det var för sorts fel vet jag inte.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 22 maj 2006, 22:18:24 »

Jag känner till en som jag byggt om, skrotat bort elektroniken och ersatt med pressostat samt termostat. Men den går upp till temp varpå den stannar när det är tid att starta igen går den bara någon minut. Jag är övertygad om att det är överhettningskyddet i motorn som löser. verkar ha tappat spänsten och löser för tidigt. Problemet kom efterhand och alt oftare, jag trodde som du, att det var elektroniken så jag rev bort den, men problemet kvarstod. :-\
Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 22 maj 2006, 21:35:57 »

Det sitter mycket riktigt ingen externt motorskydd till kompressorn, det är inbyggt.
Du ska inte behöva rycka ut sladden varje gång ,tryck på återställknappen istället.

Varför motorskyddet löser är dock en annan fråga.
Du bör nog ta ut en servicetekniker.
Skrivet av: Bobo
« skrivet: 13 maj 2006, 12:37:14 »

Nu verkar det dra ihop sig. VP:n har nu fungerat normalt i 2,5 veckor men igår började den larma för kompressorfel igen. Jag bröt matningsspänningen, och larmet försvann och efter ytterligare 15 min startade den och stannade först när inställd temp uppnåtts (över 1 timmes drift). Samtidigt tändes larmet igen. Allt verkade vara "som vanligt men idag startar den, går bara några minuter och stannar samtidigt som larmdioden tänds. Delta-T på både VB och KB är helt normala och kompressorn låter som vanligt. Alltså inga syn- eller hörbara fel. Låter jag VP:n svala tycks den gå något längre än om jag gör upprepade starter (10 resp 3 min). Ett bekymmer är att IVT inte tycks känna till dessa litet äldre konstruktioner, de verkar inte ens ha eller kunna få fram ett kopplingsschema så man har något att fundera kring.
Vem kan mer om detta problem???
Skrivet av: Bobo
« skrivet: 24 april 2006, 22:11:55 »

Troligen är det inte något motorskydd som krånglar om det ens finns ett sådant. Efter de två larmen fungerade den normalt två dygn för att sedan ge ett nytt larm. Sedan har den åter fungerat normalt. Kompressorlarmet kommer i samband med att den stannar "normalt" p g a att den uppnått inställd temperatur. Genom att dra ur kontakten och direkt sätta i den igen är larmindikeringen borta och den kommer att starta normalt så småningom. Det lutar fortfarande åt något elektronik- eller givarfel. Tyvärr har jag inte något kopplingsschema som vägledning i mina funderingar. En nödlösning vore att konstruera en reläkrets som automatiskt bryter nätspänningen någon sekund efter varje laddning. Åtminstone tills det intermitenta felet övergår till ett mer permanent alternativt VP:n byts enligt planerna.
Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 20 april 2006, 17:20:27 »

Jag ser i min handbok för IVT Greenline Compact 5 att det bara är Compact 5 och 8 som har externt motorskydd för kompressorn.
Compact 4 skall ha inbyggt skydd i kompressorn. Möjligen kan dess inbyggda skydd justeras pss som det externa kan?
Skrivet av: Bobo
« skrivet: 20 april 2006, 16:40:40 »

Hej,
Nej det är inget motorskydd. Återställningsknappen sitter på VP:ns "styrdatorkort".
Där finns också till- och frånslag av nätspänningen (1-fas). Efter de två "larmen" i natt och i morse har den skött sig.
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 20 april 2006, 14:45:26 »

Hej,
min trotjänare från 90-talet beter sig underligt.  :'( :'(  Samma sak har inträffat för ca 3 år sedan, för ett år sedan och två gånger idag. Pumpen startar inte utan den röda lysdioden för kompressor lyser. Trycker man på återställningsknappen börjar dioden blinka, det är allt. Stänger man av VP:n (bryter spänningen) och slår på den är den lille röda släckt och allt ser normalt ut och efter 15 min startar allt precis som vanligt och alla värden är normala. För ett resp tre år sedan gick den sedan helt normalt men idag tycks den ha gått tills den uppnått inställd temp för att sedan stanna och larma. Det lutar alltså åt givar- eller elektronikfel. Men vad kan det vara.  Sc:,h Någon med liknande erfarenhet???

Återställningsknappen är den på motorskyddet (en sådan här http://www.elbutik.se/Dynapic/elmateriel/88667-1.jpg) eller hur?
Det är till för att bryta matningen till kompressorn om den börjar dra för mycket ström. Om den är lite feljusterad så kan den lösa ut utan att det är något fel. Det finns en inställning på den i Ampere som skall stämma överens med strömmen som finns på komressorns skylt.

Att det blinkar efter återställning är normalt, det är startfördröjning för stt skydda kompressorn mot för tidig återstart.

Du borde låna en tångamperemeter och mäta strömmen, om den är rimlig enligt märkdata och samma på alla tre faserna. Eller be en elektriker...
Skrivet av: Bobo
« skrivet: 20 april 2006, 12:10:02 »

Hej,
min trotjänare från 90-talet beter sig underligt.  :'( :'(  Samma sak har inträffat för ca 3 år sedan, för ett år sedan och två gånger idag. Pumpen startar inte utan den röda lysdioden för kompressor lyser. Trycker man på återställningsknappen börjar dioden blinka, det är allt. Stänger man av VP:n (bryter spänningen) och slår på den är den lille röda släckt och allt ser normalt ut och efter 15 min startar allt precis som vanligt och alla värden är normala. För ett resp tre år sedan gick den sedan helt normalt men idag tycks den ha gått tills den uppnått inställd temp för att sedan stanna och larma. Det lutar alltså åt givar- eller elektronikfel. Men vad kan det vara.  Sc:,h Någon med liknande erfarenhet???

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!