Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering, hjälp behövs  (läst 1391 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JEsseJames

  • Gäst
JEsseJames
Dimensionering, hjälp behövs
« skrivet: 11 september 2006, 02:42:55 »
Är i valet och kvalet mellan 9kW och 200m eller 11kW:s pump och 210m.
BÃ¥da IVT HT+ E med 300l beredare.

Nu är det på 63m2 plus 63m2 källare som ligger till största delen över mark. Byggår 1945 med 3cm isolering, tvåglas och plankvägg samt betong hålssten i källaren i Stockholmstrakten. Källaren är uppvärmd.

Håller på att bygga till. Huset kommer att bli 130m2 plus 140m2 källare.
48m2 av källaren blir separat lägenhet med golvvärme, 20cm isolering i plattan.
En stor takfläktkonvektor kommer att monteras i övervåningen för värme/kyla samt mer
golvärme i nya delen.
Den nybyggda delen kommer att bli hyfsat isolerad, 195+45 samt leca iso block i källaren, isolerglas fönster. Tidsnog blir gamla delen tillägsisolerad. Eventuellt kommer ett garage att byggas som ska värmas upp.

Första året kommer pumpen att värma ursprungshuset som bara har 8 radiatorer varav 4 är sektionsradiatorer och 4 är panel med ganska stor volym. Tänkte att installera 100 liters volymförstorare hur som helst.

Nu gör vi av med ca 30MWh inkl hushållsel. Vad det nya kommer att dra är ovisst.
Räkna med 4 personer + 2 hyresgäster.

Tror att 9:an blir lagom men det skiljer bara 6000:- till 11:an med 10m mer hål.
Första året kommer båda att vara för stora. Kommer det att bli problem med det?

Hur göra, är villrådig.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering, hjälp behövs
« Svar #1 skrivet: 11 september 2006, 07:53:20 »
Tack vare att IVT styr med hjälp av hysteres kommer det att fungera rätt bra även med för stor värmepump, du kommer att få rätt månaga starter, men det kommer inte att resultera i utlösning på grund av hög temp i systemet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

JEsseJames

  • Gäst
JEsseJames
SV: Dimensionering, hjälp behövs
« Svar #2 skrivet: 11 september 2006, 09:55:23 »
Ok, tack. Det låter bra.

Tror du 11:an blir aldeles för stor när ombygnaden är klar?
Har jag tagit till borrdjupet tillräckligt, har berg nästan i dagen?

Såg att du skaffat en Veneto takkonvektor. Det är en sådan jag tänkt skaffa på
sikt, fast funderar på 80cm modellen.
Låter den mycket på lägsta fläkthastighrt? Ska ha den 4m från tv soffan, kommer
man att störas av ljudet?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering, hjälp behövs
« Svar #3 skrivet: 11 september 2006, 10:36:58 »
Jag kan tyvärr inte bedöma huruvida en 9:a eller 11:a är rätt storlek för dig, skulle gissa att det hänger rätt mycket på huruvida du bygger garaget eller ej.
Viktigt att veta är att man inte sparar många kronor på de sista % i energitäckningsgrad, det rör sig oftast om mindre än 1000 kr/år.

När det gäller min fläktkonvektor har jag dimensionerat den för att ge tillräcklig värme på lägsta fläkthastighet, när jag behöver kyla går den dock rätt ofta på max hastighet, lägsta hastigheten är hörbar, det skall jag inte sticka under stol med, men tittar man på tv så dränks fläktljudet helt i ljudet från TV:n.

Det är alltid svårt att förklara hur mycket ljud stör en människa, men i kylläge och på högsta hastighet, visst hör man den, nyttan med kylan är dock så pass stor att man (jag i alla fall) accepterar det.

Din radiator har dock större och mer kraftfull fläkt, har inte kollat på ljuddata men kan tänka mig att den bullrar lite mer om man väljer en större, i alla fall på hög hastighet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering, hjälp behövs
« Svar #4 skrivet: 11 september 2006, 10:59:55 »
Om du tvekar med isoleringen till de "gamla" 126 m2 så bör du nog ta 11:an. Ska allt isoleras så räcker 9:an gott.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!