Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ligt bemötande  (läst 21561 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dåligt bemötande
« Svar #15 skrivet: 26 november 2010, 17:11:56 »
Vet inte vad Rickard menar med att utnyttja nätet för utpressning, tycker det är perfekt att förmedla erfarenheter, trodde att det var därför som forumet fans!!!
För övrigt kan jag meddela att jag har samma Cp i min pump och den skall bytas, för ett j-vla oljud pÃ¥ läge 3 vilket krävs vid 10-15 minus Wilo RS 25/7-3C  :o :o
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dåligt bemötande
« Svar #16 skrivet: 26 november 2010, 17:37:32 »
Det är helt OK att dela med sig av sina erfarenheter, typ att man fått pumpen bytt och att det blev bra.
Men att efter EN kontakt bli så upprörd att man går ut i ett forum som detta och anklagar generalagenten att skita i sina kunder anser jag vara lågt.

Är man inte nöjd skall man klaga till sin installatör. (Funkar som regel även om man kan behöva stöta på ett par gånger)
Om det inte hjälper skall man kontakta konsumentvägeldaren i Kommunen (Funkar nästan alltid om man har rätt i sina klagomål)
Om det inte hjälper anmäla till ARN, utom för värmepumpar när det är SVEP (Funkar alltid om man har rätt i sina klagomål)
Om det inte hjälper ta det till tingsrätten. (Högst osäkert att det funkar om man inte fått rätt tidigare)

Att offentligt smutskasta ett företag i ett forum som detta för att de gjort ett misstag, med målet att de skall agera för att minimera skadan som det kan bifoga företaget anser jag vara att överreagera och utöva utpressning.

Jag vet att jag har lite speciella uppfattningar i denna fråga, om det beror på att jag har fel, är mer empatisk än många andra, eller är gammaldags låter jag vara osagt.
Det är i alla fall min uppfattning, och den står jag för.
Någon slags ordning får det vara även när det gäller missnöjda kunder.
« Senast ändrad: 26 november 2010, 17:48:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dåligt bemötande
« Svar #17 skrivet: 26 november 2010, 18:16:48 »
Tycker det verkar som lackman bara ville fÃ¥ sin högljuda Cp utbytt, och mejlade Daikin för att han inte fick den respons som han ansÃ¥g  han skulle fÃ¥ av sin installaratör. Kalla det utpressning tycker jag är starkt, vet att du varit ute och skyddat Daikin i ett annat fall, är det sÃ¥ att du har nÃ¥gra barn ihop med Daikin ??
« Senast ändrad: 27 november 2010, 08:54:26 av lÃ¥ngen »
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dåligt bemötande
« Svar #18 skrivet: 26 november 2010, 18:20:37 »
Daikin är väl en av de få som inte annonserar i forumet, och det är därför jag vågar försvara dem (i detta fall) utan att riskera att ni medlemmar anser att jag är köpt.
Mina regler när det gäller förtal, smutskastning och utpressning gäller alla tillverkare oavsett om de annonserar här eller ej.

Jag har skyddat många importörer och tillverkare genom åren, jag tycker helt enkelt inte att det är schysst att offentligt i ett forum som detta hänga ut någon för att de inte svarat på ett mail.
« Senast ändrad: 26 november 2010, 18:22:24 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dåligt bemötande
« Svar #19 skrivet: 27 november 2010, 08:59:55 »
MÃ¥ sÃ¥ vara, men att inte svara pÃ¥ mejl är väl inte sÃ¥ bra, särskilt som dom är snabba om det gäller att sälja, dÃ¥ behöver man inte vänta, men detta gäller över hela linjen oavsett  vad man köper. ;) ???
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Dåligt bemötande
« Svar #20 skrivet: 27 november 2010, 09:33:27 »
Fick för 1 Ã¥r sedan installerat Daikin Altherma av ett mindre företag som gjorde ett bra och snyggt arbete, installatören ringde morgonen efter och frÃ¥gade om allt var till belÃ¥tenhet varvid jag svarade att cirkulationspumpen hörs väldigt högt speciellt nattetid är det besvärande. Detta resulterade i att de kom hit och ändrade Cp.hastighet frÃ¥n läge 3 till läge 1 dÃ¥ det naturligvis hörs mindre eftersom man sänker varvtalet . Läge 1 gÃ¥r an att köra pÃ¥ sommartid men den kalla Ã¥rstiden behöver jag bättre flöde /genomströmning i radiatorerna det märks  skillnad speciellt pÃ¥ handdukstorken när pumpen stÃ¥r i läge 3.
Jag har pÃ¥pekat problemet flera ggr. till installatören att jag vill ha bytt ut denna högljudda cirkulationpump av märke Wilo mot en tystgÃ¥ende  som gÃ¥r att köra i valfritt läge  utan oljud i huset. De kom hit i och  somras och dÃ¥  trodde jag att det skulle ske  men dÃ¥ och bytte  de bara ut displayen pÃ¥ hydroboxen som inte fungerade korrekt. Trots klagomÃ¥l sÃ¥ fÃ¥r jag inte det minsta respons varför jag skickade ett mail till Daikin.se men inte ett ljud till svar. Är det sÃ¥ här man sköter kunder  som som kommer med  synpunkter pÃ¥ en Vp. som är förträfflig men som har komponenter  som inte är av bästa sort. Att jag inte är ensam om problemet stÃ¥r ju helt klart när man börjar söka pÃ¥ nätet.

Har funderat på att ta kontakt med Svt.Plus och liknade program för att belysa hur Daikin agerar mot sina kunder.
Svar på inkomna inlägg=1,Att det är Cp.Det är helt klarlagt det finns inga tvivel.
2, Att byta Cp. det är inga konstigheter, frågan är om det är rimligt att jag som kund först skall
köpa en komplett anläggning och sedan direkt lägga pengar på arbete och material för att få en godtagbar anläggning utan en massa oljud.
3,Jag har själv varit hantverkare med egen firma och skrivit många avtal som alla varit utformade så att båda parter skall vara nöjda innan affären avslutas.
Men det kanske inte är så noga idag som förr, det är ju bara att titta fuskande hantverkare på Tv. Att de inte begriper att de fördärvar både för sig själva och andra det är rent otroligt.

Tråkigt att du är missnöjd med din Altherma.

Hastigheten på Althermans 7-meters cirkulationspump bör aldrig köras på högsta fart i en vanlig villa.

Om du anser att högsta fart på Wilopumpen behövs för att få ditt värmesystem att fungera, så beror det på att flöden till värmeavgivande installationer inte är justerade.

Jag kan tänka mig att högsta fart passar för en större lagerlokal i Sydeuropa med golvvärme, som vill ha lite underhållsvärme.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dåligt bemötande
« Svar #21 skrivet: 27 november 2010, 10:19:25 »
MÃ¥ sÃ¥ vara, men att inte svara pÃ¥ mejl är väl inte sÃ¥ bra, särskilt som dom är snabba om det gäller att sälja, dÃ¥ behöver man inte vänta, men detta gäller över hela linjen oavsett  vad man köper. ;) ???

Jag har otroligt hög prio med avseende att svar på mail, men ändå händer det mer eller mindre varje månad att jag missar att svara på något enstaka mail, ofta för att jag måste undersöka något innan jag svarar, och att det sedan rinner ur mitt minne.
Har jag då glömt att markera mailet som oläst så förvinner det fort i listan över inkomna e-postmeddelanden, och till sist får man ett mail av en missnöjd kund (i bästa fall).
I värsta fall drabbas man av smutskastning på nätet, bara för att man missat att svara på ett mail, vilket jag inte tycker är en relevant reaktion.

Liiite empati måste man ha.

Dessutom måste man ha i åtanke att olika företag antagligen (eller säkert) prioriterar olika kontaktsätt på olika sätt.
Jag kollar t.ex. aldrig av mina röstmeddelanden på mobiln, för tidskrävande, efter att jag fått kritik för detta har jag nu gjort en vidarekoppling till kontoret, finns jag varken på mobilen eller kontoret så kan man inte lämna ett meddelande, så nu slipper jag i vart fall få kritik för att jag inte lyssnar av mina röstmeddelanden.

Idag finns dessutom så många kommunikationssätt.
Brev, telefon, facebook, twitter, bloggar mm mm, så att ett företag då och då missar ett meddelande måste man bara kunna acceptera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Dåligt bemötande
« Svar #22 skrivet: 27 november 2010, 11:10:27 »
HÃ¥ller med Rickard.

Utloggad lackman

  • Lackman
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Laholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dåligt bemötande
« Svar #23 skrivet: 27 november 2010, 16:50:17 »
Jag är inte ute efter att smutskasta varken Daikin.Se eller installatör . Men har man som jag redan dagen efter installationen pÃ¥talat olägenheten med den högljudda Wilo pumpen och det inte fÃ¥r det minsta respons sÃ¥ mÃ¥ste man ge det offentlighet. Det är ju upp till leverantören vilket renommé de vill skapa sig, antingen sÃ¥ lyssnar man pÃ¥ kunden och Ã¥tgärdar ev.fel, eller  som i mitt fall sÃ¥ ignorerar  man de totalt under ett Ã¥r och först när det  blev offentligt sÃ¥ vaknar man och Ã¥tgärdar problemet. SÃ¥ skapar man inte ett gott renommé. Att ge det offentlighet kan ju ge presumtiva kunder en fingervisning om vad  de skall tänka pÃ¥ och  skriva in vid beställning/installation,  och i detta avtal omnämna att alla  olägenheter i drift/ funktion och eventuella byte av redan installerade komponenter skall ingÃ¥ i avtalet och att det skall fungera pÃ¥ ett för kunden godtagbart sätt innan installationen kan anses som klar och slutbesiktigad. Ett sÃ¥dant avtal hade sparat mÃ¥nga hÃ¥rda ord och besvär hos kunden samtidigt som det hade styrkt anseendet och renommét   hos det företag som levererar och utför arbetet.
De svar  jag fÃ¥tt om att Wilo pumpen är för kraftig/ har för stort flöde är helt ointressant för mig. Jag har efter kontakt och besök för bedömning
av mitt hus blivit rekommenderad en lämplig storlek på anläggning. Då är det upp till installatören att leverera utlovat vad som sagts och att det fungerar oavsett viken hastighet pumpen är inställd på.Säljs Daikin Altherma med en förinstallerad Wilo cirkulationspump så är det Ok, men bara om den fungerar utan olägenheter.
F.d. hantverkare ,smÃ¥företagare.Värmepump Daikin Altherma  ERHQ008ADV38+Vv.beredareEKHB008AA6WN +HydroboxEKHVS300BZ2

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dåligt bemötande
« Svar #24 skrivet: 27 november 2010, 19:00:05 »
Nu är det ju mina regler som gäller i detta forum, och vad du eller andra tycker i just denna fråga påverkar mig inte mer än marginellt.

Om du gjort ett flagrant övertramp vad gäller ditt inlägg hade jag raderat alltihop, men då du håller dig på en rimlig nivå med din kritik, och även visar läsarna på hur lite du egentligen gjort för att få hjälp av grossisten så anser jag inte att kritiken är så allvarlig, än en gång, alla måste ha rätt att missa ett mail.

Egentligen är det ju framförallt du som inte hanterat situationen som man som missnöjd kund bör göra, och det är också därför det dragit ut så länge på tiden att få det hela åtgärdat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Dåligt bemötande
« Svar #25 skrivet: 27 november 2010, 20:23:56 »
Nu är det ju mina regler som gäller i detta forum, och vad du eller andra tycker i just denna fråga påverkar mig inte mer än marginellt.

Om du gjort ett flagrant övertramp vad gäller ditt inlägg hade jag raderat alltihop, men då du håller dig på en rimlig nivå med din kritik, och även visar läsarna på hur lite du egentligen gjort för att få hjälp av grossisten så anser jag inte att kritiken är så allvarlig, än en gång, alla måste ha rätt att missa ett mail.

Egentligen är det ju framförallt du som inte hanterat situationen som man som missnöjd kund bör göra, och det är också därför det dragit ut så länge på tiden att få det hela åtgärdat.

Hallå
Tycker att det är lite synd Rickard att du i ena änden är så praktfull och talar om vad man bör skriva/ska skriva och i andra ändan tycker att det är helt okey att kasta ut roliga kommentarer som kan ha negativ effekt på personer du kommenterar.
Och då hjälper det inte att du trycker dit dina smilys.
Frågan är vad som är värst,att någon skriver något som inte passar dej-eller att du som ägare kan skriva vad som behagar dej.....
//Thommy J
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dåligt bemötande
« Svar #26 skrivet: 28 november 2010, 08:47:31 »
Mmm, det kan du säkert ha rätt i.
Jag har aldrig påstått att jag är felfri, och jag ser gärna att ni framför om/när ni anser att jag trampar någon på tårna.
I ämnen som dessa, där personer/kunder använder forumet för att "utpressa" företag att åtgärda påstådda fel så ÄR jag medvetet lite tuff mot dem, är man själv tuff mot andra så bör man tåla en del kritik själv...

När det gäller reglerna för smutskastning av företag/leverantörer i forumet är det en principsak som jag beslutat skall gälla i forumet.
Jag vet att det finns många forum och sajter som anser att det är bra att kunderna kritiserar olika företag offentligt, men jag är inte en anhängare av den åsikten, lika lite som att jag anser att man skall hänga ut privatpersoner med namn och bild på nätet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dåligt bemötande
« Svar #27 skrivet: 28 november 2010, 09:29:11 »
Håller med Rickard att det inte skall förekomma smutskastning på forumet, och tycker i att det fungerar alldeles utmärkt, om jag får tycka så är det uppfriskande med olika synpunkter, och vist kan man glömma svara på mejl, men inte flera ggr,,, :D
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad lackman

  • Lackman
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Laholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dåligt bemötande
« Svar #28 skrivet: 28 november 2010, 10:58:12 »
Jag fÃ¥r korrigera mig själv eftersom jag i mitt första  mail rÃ¥kade skriva att jag kontaktat Daikin.Se via mail
Det var inte EN gÃ¥ng, som Richard tydligen hängt upp sig pÃ¥. Nej först skickade jag  ett mail till Daikin och samtidigt informerade jag  till installatören om detta.Därefter gick det drygt en vecka och inget gensvar frÃ¥n nÃ¥got hÃ¥ll. DÃ¥ började jag att sända mail till Daikin ett flertal ggr, med hopp om att fÃ¥ ett svar, och till sist  förstod att det var dags att agera eftersom  Daikin kontaktade installatören och tydligen bad honom att informera mig  att det var dags att byta pumpen  som ocksÃ¥ senare skedde. Detta är den korrekta gÃ¥ngen  i ärendet  Jag har drivit firma sedan 1965  och det har jag lärt mig att skall man behÃ¥lla sina kunder sÃ¥  mÃ¥ste man uppfylla vad som utlovats och helst göra lite därutöver  för att kundrelationen skall bestÃ¥ och att kunden skall Ã¥terkomma med nya order. Dessutom sÃ¥ bör jag kanske pÃ¥peka att otillbörliga uttalanden och andra klumpigheter aldrig leder till nÃ¥got gott  utan uppträder man vÃ¥rdat i bÃ¥de tal och övrig kommunikation sÃ¥ skall man ocksÃ¥ bli bemött pÃ¥ samma sätt och det brukar inte vara nÃ¥gra problem i mitt fall.
F.d. hantverkare ,smÃ¥företagare.Värmepump Daikin Altherma  ERHQ008ADV38+Vv.beredareEKHB008AA6WN +HydroboxEKHVS300BZ2

Utloggad Tallträsket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
    • BJJ
SV: Dåligt bemötande
« Svar #29 skrivet: 28 november 2010, 11:35:39 »
Daikin har fått mkt kritik för att de stora Wilo pumparna och Altherman inte synkar.
För mkt oljud helt enkelt.
Men till deras fördel vill jag säga att de är hjälpsamma om du påpekar detta och byter gärna pump om så behövs..................... tomte::
Wilo pump oljud kan bero på ....för lite vattentryck i systemet...kallt vatten.......något vred på ett element som inte är helt öppet.
Tiden den verka slita till sig......min Wilo är ganska tyst nu efter 1 år.
Daikin har bytt till en tystare Wilo för ca 9 mån sedan...inget problem.
Fick även mail att om jag inte var nöjd med denna nya Wilo kan de byta till en Grundfos.
Jag har fått väldigt god service......... tomte::
Altherman är ju väldigt snål på el oxå
Jag är väldigt nöjd efter 14 månader.
Daikin Altherma 16 kw

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!