Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Randig EcoAir  (läst 6296 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Randig EcoAir
« Svar #15 skrivet: 01 februari 2010, 21:04:14 »
Min pump är randig, det är inte bara i överkant som den är isfri. Att bara toppen är isfri verkar vara lite vanligare och inte ett säkert tecken på gasbrist. Är inte helt säker att min har det heller, tex ser jag inga bubblor.

Vi får se vad CTC kommer fram till.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Randig EcoAir
« Svar #16 skrivet: 01 februari 2010, 21:10:06 »
Nu har tekniker varit pÃ¥ plats. Domen är brist pÃ¥ köldmedel.  FÃ¥r se vad det beror pÃ¥ när CTC kommer hit och Ã¥tgärdar...

Min Ecoair har ett jämnt frostlager på baksidan innan avfrostning men 15-20cm från toppen är frostfritt precis som på din bild. Min pump köptes ny tillsammans med Ecoel 1550 och driftsattes i juli månad 2009, hoppas verkligen inte att köldmedelsbrist kan uppstå redan efter 7 månader, i så fall är det riktigt illa!
Har mejlat frågan till CTC men ej fått något svar ännu.
/Magnus

Precis så har min pump också sett ut under någon månad. Men häromkvällen när jag tittade på den, var den alldeles jämn med ett grått frostlager över hela baksidan.
Ett par dagar senare var den åter frostfri längs överkant.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad XJR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Randig EcoAir
« Svar #17 skrivet: 01 februari 2010, 21:24:06 »
Citera
Precis så har min pump också sett ut under någon månad. Men häromkvällen när jag tittade på den, var den alldeles jämn med ett grått frostlager över hela baksidan.
Ett par dagar senare var den åter frostfri längs överkant.

//Ronnie

Egendomligt!! Kan ju bara hoppas att CTC har ett vettigt svar på problemet, jag återkommer när dom svarat mig.
/Magnus


Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Randig EcoAir
« Svar #18 skrivet: 01 februari 2010, 21:34:05 »
Förslaget med en kärvande exp. ventil är nog inte så dumt. Verkar vara ett samband mellan frostfritt och högre hetgas temp då. När baksidan är helfrostig är hetgastempen lägre. Ventilen fungerar ibland, ibland inte. Men min pump är konstant randig som en tiger.

ERP går din hetgas upp och ner i takt med med frostfri topp?
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Randig EcoAir
« Svar #19 skrivet: 01 februari 2010, 23:12:32 »
jag målade min men det kanske inte hjälper

En annan metod...

är att sätta pä böjliga "dragspels" aluminumrör, som man har till ventilation. 10 cm körde jag med. Problemet är att man måste lossa rör-kopplingarna i ena änden. Trä på dom över isoleringen och dra ut dom som dragspel.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Randig EcoAir
« Svar #20 skrivet: 01 februari 2010, 23:13:50 »
Nej, det verkar inte så. Jag tycker det är hur kallt det är ute som påverkar hetgasen. När det är omkring noll eller varmare funkar den bra, men blir det kallt närmar den sig 130º.
Men den har blivit bättre sedan dom justerade expansionsventilen. Nu går den utan vidare 22-23 timmar under ett dygn om det behövs.
Jag har bara sett baksidan helt jämnt frostigt en gång, det var när jag såg din bild, nu är den frostfri högst upp igen.

Men framöver till våren när det blir lite varmare ute får jag nog ta hit någon, som kollar upp den lite närmare.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Randig EcoAir
« Svar #21 skrivet: 01 februari 2010, 23:26:48 »
Var ute och tittade på pumpen just nu. Den är utan någon frostfri rand nu, jämnt frostas över hela ytan ända upp till överkant.
Den kör till 54º och är just nu på 53º så den stannar nog snart. hetgastemperatur = 123º, det verkar helt ok för min pump.
Det kanske inte omöjligt att hetgasen blir varmare, när den är frostfri högst upp, men jag är inte säker på det.

Tycker det är konstigt att den ibland tydlige är helt täckt med frost och ibland inte blir frostad högst upp.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Randig EcoAir
« Svar #22 skrivet: 02 februari 2010, 16:58:36 »
gÃ¥r vp med 407 gas varmare än r404?  har för mig att vid -10 och 50 framledning hade jag 88 ºC i hetgas
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!