Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Trasigt driftrelä Nibe 1210? Reläkort?  (läst 6159 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trasigt driftrelä Nibe 1210? Reläkort?
« Svar #15 skrivet: 03 mars 2016, 19:44:36 »
Jag har inte allt 100 klart för mig men motorskyddet är en egen grej som bryter och HP löser ut motorskyddet så den påverkas inte heller.
Däremot är jag inte säker på att LP bryter grejerna om man kör kompressorn via relä 6???
Troligen stannar köldbärarpumpen vid LP-larm men jag kan inte svära på det.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad knockknockontheVPdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasigt driftrelä Nibe 1210? Reläkort?
« Svar #16 skrivet: 03 mars 2016, 20:26:07 »
Har själv aldrig fått några HP/LP larm.
sidan 27 i manualen står det att Vid LP alarm måste man ändra huvudbrytaren till 0 sedan till 1, precis som vid HP alarm.
Låter som ett general stop, men offrar inte ett lillfinger på det.

Utloggad knockknockontheVPdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasigt driftrelä Nibe 1210? Reläkort?
« Svar #17 skrivet: 03 mars 2016, 22:31:18 »
Behöver inte vänta på hans nästa riktiga LP larm.
God ide att simulera ett LP larm igenom att lossa en sladd till LP-givaren på plinten under drift och se vad som händer.  8)

Utloggad knockknockontheVPdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasigt driftrelä Nibe 1210? Reläkort?
« Svar #18 skrivet: 05 mars 2016, 20:26:17 »
Vill bara saxa över min länk här, om andra vill fixa till en nödlösning i framtiden.
Gå gärna igenom denna superba lilla relä studie.
http://www.allaboutcircuits.com/worksheets/electromechanical-relay-logic/

Utloggad term

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasigt driftrelä Nibe 1210? Reläkort?
« Svar #19 skrivet: 31 mars 2022, 07:07:34 »
För den som undrade - det fungerade alldeles utmärkt under många år. LP-larm bröt KB-pumpen. Trots detta kom jag över ett nytt reläkort och bytte ut det gamla förra året. Det fungerade då som nytt.

Döm om min förvåning när exakt samma bekymmer började igen nu under våren - när det sker många VP-starter. Den här gången fungerade det också att ”dubbelmacka” ledaren från relät till KB-pumpen till kompressorns kontaktor.

Däremot blev jag så irriterad att jag bestämde mig för att försöka lösa problemet. Bekymret är alltså att relät som styr kontaktorn till kompressorn inte slår ifrån trots att det borde. KB-pumpen - som har ett eget relä - slår av som det ska vilket leder till att köldbäraren fryser till en ispropp och löser på LP-larm.

Kikar man närmare på reläkortet ser man att det sitter två zenerdioder precis innan spolen som drar relät. Detta finns bara på relät till kompressorns kontaktor, inte på övriga relän. Kan det vara här det blir tjall eller läckström som håller kvar relät draget? Det vore väl själva fan om man inte kan få pumpen att gå fem år till.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 638
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!