Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…rsförbrukning relativ hög för att vara bergvärme?  (läst 16173 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad micke_011

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
300w på TV-tittande lät saftigt, med ditt räkneexempel skulle det uppgå till närmare 3000 kWh per år, även om jag antar att inte allt faktiskt står på 24/7.. Går det inte att köra enbart TV om man slötittar? En nyare LED borde ligga betydligt lägre, även inklusive stärkare och PS3 så ligger förbrukningen under hälften för oss, kör vi bara TV så är vi nere på betydligt mindre ändå.
ComfortZone CE50 inst 2011-10, 180 kvm souterräng-villa -89, 22 MWh/år 2010, rullande 12 mån 10800 kWh
IVT Nordic Inverter 12 LR-N installerad 2011-10, 50+ kvm sommarstuga från 1979, 9 MWh årlig förbrukning tidigare, rullande 12 mån 4100 kWh

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Det ska nog vare en grymt bra källare om man kan höja värmen där utan att det går mera el. Visst kan man tänka sig ett fall där mera värme i källaren skulle kunna resultera i att man kan sänka kurvan eftersom värmen stiger men inget jag tror ger lika förbrukning trots varmare källare.
Givetvis går det mer energi om mannhöjer temperaturen. Det jag mest syftade på var att det finns källare som är isolerade i samma standard som markplanet. Då drar dem väldigt lite energi. Vårt radiatorsystem i källaren är beräknat för 30w/m2. Och det stämmer bra med verkligheten.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Ska ta och köra utan förstärkare när man ser på tv och bara ha den då man kör ps3 mm. Det är en plasma jag har idag och tänkte köra den tills den rasar sen byter jag.

Ska försöka minska ner antalet timmar som vi ser pÃ¥ tv per dag ocksÃ¥, sen kan man ju alltid duscha kortare och köra diskmaskin osv mindre  samt tvätta fulla maskiner varje gÃ¥ng.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Jag förstÃ¥r inte vad meningen är?  Sc:,h

14500 är helt OK i totalförbrukning, om det inte handlar om nån "pissing contest", där det gäller att bräcka grannen eller nåt.

Vad har du för mätare till TV/förstärkare? Många av de man pluggar i vägguttaget kompenserar inte för effektfaktorn, och visar VA (voltampere) i stället för W (watt), och det värdet kan vara väldigt mycket högre än den aktiva effekten, som är vad din huvudmätare registrerar och som är vad du betalar för.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Glöm inte bort att man måste leva också även om det kostar nån kwh extra ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Har köpt dammlister nu men hur har ni gjort har ni satt den tätt runt om eller lämnat en glipa i mitten upp till eller i ett hörn för att slippa kondens?
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag provade med glipa, ca 10 cm, i mitten upptill och nedtill först, men det blev inte alls bra, efter första vintern sÃ¥g man att fönsterrutorna var skitigare mellan än ut och invändigt, det blev tydligen bara ännu mera ventialtion/kalldrag mellan rutorna dÃ¥.  help
Sen tätade jag tätt runt om - hela vägen, och det har funkat i 17 Ã¥r utan kondens.  :)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Då gör jag så också då :)
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Har reflekterat över en sak här hemma jämfört med kompisar som har bergvärme.

SÃ¥ fort det är - grader ute sÃ¥ mÃ¥ste jag ha ett börvärde pÃ¥ framledningen som är pÃ¥ ca 40 grader.  Hos bekanta och släktingar kan de ha mycket lägre börvärde men ändÃ¥ bibehÃ¥lla samma temp. Antar att det beror pÃ¥ att deras hus är bättre isolerade osv eller har jag fel?

Sen när kompressorn går laddar den alltid tills den uppnått 55 grader?
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Framledningen beror på hur bra isolerat huset är samt hur stora radiatorer du har. Vp har ett börvärde som den håller sig runt med en beräkning som kallas gradminuter och den värme nog max 10 grader över börvärde normalt lägre runt 5-6 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!