Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 28 maj 2012, 21:24:43 »

Plättlätt: Det finns en våg strax norr om infart till Helsingborg på södergåede sida . Bara att svänga in o väga sig. På vägen hem så finns en våg norr om Helsingborg på norrgående sida. Så ser du hur mycke överlast du har. Har vägt mig där några ggr. E6:an är det som har det
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 28 maj 2012, 13:39:09 »

Man ska också komma ihåg att när en bil registreringsbesiktigas efter dragkroksmontering så brukar det inte göras någon vägning utan man lägger på en schablonsiffra (20 kg?) till den ursprungliga tjänstevikten.
Jag har för mig att man slutat lägga på något när dragkroken monteras.  När jag monterade dragkrok för 10 år sedan eller något sådant, så minskade man lastvikten med en schablon och eftersom varje passagerare har en schablonvikt, så innebar det att min Volvo S70 helt plötsligt bara fick ta 3 passagerare, något som varken jag eller bilprovningen uppmärksammade.  Det upptäckte jag av en slump flera år senare och då ringde jag upp Volvo, bilprovningen m.m. för att reda ut varför min bil bara fick ta tre passagerare och då lyckades man till slut härleda det till dragkroksmonteringen.  Då sa de även att de slutat med att ändra lastvikten vid dragskroksmontage.  Fick i alla fall åka in till bilprovningen (efter att ha lastat ut allt onödigt) och göra en omregistrering där de vägde upp fordonet och då blev den uppmätta tjänstevikten tillräckligt låg för att återigen får utrymme för 4 passagerare (och till och med en del bagage).
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 28 maj 2012, 13:16:38 »

Och det är du som själv måste hålla reda på huruvida bilens tjänstevikt stämmer. Polisen väger hela ekipaget och jämför med totalvikten i registreringsbeviset. Har du mindre last än vad som står där men ändå väger för mycket så är det ditt problem...
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 28 maj 2012, 12:46:11 »

tänk även på att en del billtillverares bilar väger mer än det står på papperet och därför blir det ibland ännu mindre kvar att lasta.
I den där extravikten får man väl också räkna in lera under stänkskärmarna, golvmattor och isolering som har dragit åt sig vatten, rostskyddsmedel, underredsmassa mm. Det kan bli några tiotal kg det också.
Sen kan ju bilen ha fått tyngande extrautrustning påhängd i efterhand utan att det har gjorts någon registreringsbesiktning (t ex bensinvärmare med tillbehör). Man ska också komma ihåg att när en bil registreringsbesiktigas efter dragkroksmontering så brukar det inte göras någon vägning utan man lägger på en schablonsiffra (20 kg?) till den ursprungliga tjänstevikten.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 27 maj 2012, 22:10:02 »

Det var väl bara två st 110+ som skulle med? Men, som sagt var - Varje kilo räknas och det är totalvikten som är det intressanta. Tjänstevikten fastställer man genom att tanka bilen, fylla på övriga vätskor och lägga på 70kg för en 'normal' förare. Väger man mer så blir det mindre man kan lasta.
Men tillverkaren orkar ju inte fastställa tjänstevikten för varje kombination av olika utrustning etc i bilen, så det kan skilja några tiotal kilo beroende på vad man har för prylar i bilen, vilket gör att den uppgivna maxlasten också kan diffa lika mycket.

Det bästa är att väga bilen med en känd mängd bränsle och så vet du precis hur mycket last och passagerare får väga...
Skrivet av: Mike
« skrivet: 27 maj 2012, 21:54:18 »

När de testar kör dem uppbilen på en våg så all vikt räknas, tänk även på att en del billtillverares bilar väger mer än det står på papperet och därför blir det ibland ännu mindre kvar att lasta.
 
5 st 110+ betyder inget bagage alls. Ta släpkärran.
Skrivet av: BosseBus
« skrivet: 27 maj 2012, 21:09:47 »

430 maxlast... förare övervikt 40kg, 390 kvar.. kompis -110 280 kg kvar... Altså  848 pilsner 33cl >:(
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 27 maj 2012, 16:29:44 »

Kanske bäst att ringa till Transportstyrelsen och fråga så man iaf vet om man får överlass...
Skrivet av: rocas
« skrivet: 27 maj 2012, 16:21:36 »

Jag vet inte.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 27 maj 2012, 16:07:35 »

Nu är det jag och kompisen som ska iväg.
Vi väger båda 110+ men vi räknas alltså ändå som om vi vägde 70kg styck menar du  :)
Skrivet av: rocas
« skrivet: 27 maj 2012, 16:01:04 »

Totalvikt minus tjänstevikt är maxlast.

Tjänstevikten består av (fulltankad) bil+ förare(70 kg).

Åker ni hela familjen( 4+1 x 70 kg) så blir det ju endast (430-280 kg) 150 kg packning......
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 27 maj 2012, 15:40:02 »

I registreringsbeviset står det att MAX lastvikt är 430kg i min Passat.
Är det vikten man får lasta + 5st personer i bilen eller är det inklusive 5 personer i bilen  Sc:,h
Har fått för mig att man har ett chablon för hur mkt en person väger, om det var 70kg tro men är inte säker på det...

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!