Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Orolig för konvertering  (läst 4751 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jons

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Orolig för konvertering
« skrivet: 04 augusti 2010, 10:17:04 »
Hej allihop!

Jag har länge funderat på att konvertera mitt hus från direktverkade el till vattenburet.
Förra året tog jag in lite offerter men det blev ingenting av det, men nu har jag åter igen börjat jaga offerter...

Huset jag bor i är ett 60 år gammalt 2 plans+oinredd källare hus med putsfasad utan tilläggsisolering, beläget i Gävleborgs län.
Boytan är på 180 m2
biytan ca 100m2
Nedervåning(ca 100 m2) bestående av hall, kök, toalett och vardagsrum
toalett har idag elgolvvärme.
Övervåning (ca 80 m2) bestående av hall, toalett, 3st sovrum(1 värms inte idag), kök(används som förråd) + en inredd skrubb på ca 7 m2.
I källaren finns 1 inrett rum(används som förråd) och tvättstuga(som värms upp, VP placeras här)
3 glas aluminium fönster(från tidigt 90-tal) i hela huset.
Luft/luft pump finns i nedervåning, men klarar i stort sett bara att värma köket och hallen.
Kamin finns i vardagsrum. vedspis i kök(används inte så flitigt) 6-7 m3 går det väl kanske åt.
varmvattenberedare från 2005.

I huset bor 2st. vuxna och två barn, 7 respektive 1,5 år.

Elförbrukning(inkl. allt) från att vi flyttade in har stadigt ökat från 21000 Kwh(2006) till 25000 Kwh (räknat 12 månader tillbaks)
Vintertid hamnar förbrukningen på ca 4000 Kwh. (09-10 var första gången jag var över 4000 Kwh)
Då kan jag säga att det inte har varit speciellt varmt hemma...

Nu till lite frågor angående konverteringen:

1: Hur ska jag veta vad jag ska dimensionera pumpen för, självklart vill jag ha runt 20 grader hela tiden?
    En installatör har räknat med 33000 Kwh, och en annan med 29000.

2: Jag vill helst undvika spetsel men det är väl kanske oundvikligt? Hur mycket spetsel ska man förvänta sig?

3: Som jag har förstått det skall det vara så lågtempererat som möjligt, men vad ska man räkna med? 55 grader vid DUT?
    Om det dÃ¥ är kallare än DUT? generell förklaring pÃ¥ framledningstemperaturer vore bra.

4: Vilken effekt skall man räkna på radiatorerna? 40 W/m3 i 55/45 tabellen?

5: Om det skall vara låg framledning antar jag att det betyder större radiatorer, men borde inte pumpens storlek påverkas då?
    Ifall totala effekten pÃ¥ radiatorerna är högre än pumpens totaleffekt, vad händer dÃ¥? spetsel? eller är det inget samband?

6: Innegivare skall jag ha pga kamin. går det att på något sätt få innegivaren att bara justera nedervåningen?
    Det känns som att kaminen mest värmer nere. eller är det bättre att justera hela?

7: Termostater? En sa att dom egentligen inte behövs och att jag kunde plocka bort dessa. En annan sa att det skulle vara termostater för att systemet
    kommer vara sÃ¥ lÃ¥gtempererat, vad menar han med det?

Det jag är mest rädd för är systemet ska bli underdimensionerat, vilket kanske är lätt hänt eftersom att det är svårt att veta vad huset har för effektbehov, förbrukningen idag påverkas ju av följande.

Temperatur inne(svinkallt på mornarna, ok vid eldning i vissa delar)
Luftvärmepump som jag inte vet hur mycket den egentligen ger(personen innan hade samma förbrukning utan pump, men han var i stort sett själv).
kaminen.
Nu skall även yngsta få ett eget rum, vilket betyder att ytterligare ett rum skall värmas upp.
delar av källare skall värmas lite grann(endast för att hålla bort fukten)
framtida uppvärmning av ytterligare ett rum på övervåning och kanske källare(långt fram i tiden)

Eftersom konverteringen inte direkt är lönsam, hoppas kunna gå +/- 0, men det förutsätter att jag kan lita på installatörernas siffror.
blir det ytterligare spetel(som ingen direkt verkar räkna med) så kan det bli ganska dyrt. och det går ju att köpa ganska mycket el för ~200,000 Kr...

Det blev visst ganska mycket, hoppas någon orkar läsa igenom? =)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Orolig för konvertering
« Svar #1 skrivet: 04 augusti 2010, 10:34:20 »
Mina 50 cent:


3: Som jag har förstått det skall det vara så lågtempererat som möjligt, men vad ska man räkna med? 55 grader vid DUT?
    Om det dÃ¥ är kallare än DUT? generell förklaring pÃ¥ framledningstemperaturer vore bra.
DUT används som en måttstock för vilken temperatur det är ekonomiskt försvarbart att dimensionera värmeanläggningen för. Visst kan man bygga för lägre temp, men då blir investeringskostnaden större än merkostnaden för nåt extra element/kupevärmare och/eller lite sämre komfort de fåtal dagar per år som det rör sig om.

Citera
5: Om det skall vara låg framledning antar jag att det betyder större radiatorer, men borde inte pumpens storlek påverkas då?
    Ifall totala effekten pÃ¥ radiatorerna är högre än pumpens totaleffekt, vad händer dÃ¥? spetsel? eller är det inget samband?
Husets effektbehov är ju fortfarande lika stort. Om huset behöver 3kW vid en given utetemp så spelar det ingen roll hur stora radiatorer du har - Det behövs fortfarande 3kW.
Dock har värmepumar den egenskapen att dom trivs bäst med så låga temperaturer som möjligt, så har du möjlighet att stoppa in större radiatorer så kommer det att gynna VP'n iom att det behövs lite lägre framledningstemp.

Citera
6: Innegivare skall jag ha pga kamin. går det att på något sätt få innegivaren att bara justera nedervåningen?
    Det känns som att kaminen mest värmer nere. eller är det bättre att justera hela?
Många styrsystem har möjlighet att dela upp värmesystemet i flera delar (Använd t ex om man har både radiatorer och golvvärme). Det skiljer dock mellan olika tillverkare vilka möjligheter man har till individuell justering av de olika delarna.

Citera
7: Termostater? En sa att dom egentligen inte behövs och att jag kunde plocka bort dessa. En annan sa att det skulle vara termostater för att systemet
    kommer vara sÃ¥ lÃ¥gtempererat, vad menar han med det?
Ett korrekt injusterat system skall inte behöva termostater under normala förhållanden. Dock kan det vara bra att ha för att kunna sänka tempen i vissa rum vid speciella tillfällen (mycket sol, julbaket, släktmiddagen, etc). Grundinställningen skall dock alltid vara fullt öppna termostater.

Citera
Det jag är mest rädd för är systemet ska bli underdimensionerat, vilket kanske är lätt hänt eftersom att det är svårt att veta vad huset har för effektbehov, förbrukningen idag påverkas ju av följande.
Är man osäker så är det bättre att gå på storleken större pump. Eventuella problem med korta gångtider och många starter löser man med en extra volymtank och korrekt injustering.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jons

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Orolig för konvertering
« Svar #2 skrivet: 05 augusti 2010, 08:42:02 »
Tack för input...


DUT används som en måttstock för vilken temperatur det är ekonomiskt försvarbart att dimensionera värmeanläggningen för. Visst kan man bygga för lägre temp, men då blir investeringskostnaden större än merkostnaden för nåt extra element/kupevärmare och/eller lite sämre komfort de fåtal dagar per år som det rör sig om.

Så när det står DUT:-22 grader betyder det att anläggningen ska vara dimensionerad för det, är tanken då att pumpen(utan spetsel) ska klara hela behovet upp till -22?

Citera
Många styrsystem har möjlighet att dela upp värmesystemet i flera delar (Använd t ex om man har både radiatorer och golvvärme). Det skiljer dock mellan olika tillverkare vilka möjligheter man har till individuell justering av de olika delarna.

Ok, på tex. Nibe kan man tydligen ha upp till 4 system med olika inställningar, dock krävs ett tilläggskort.
Är detta en bra idé eller finns det andra sätt som är smidigare(billigare)?

Citera
Husets effektbehov är ju fortfarande lika stort. Om huset behöver 3kW vid en given utetemp så spelar det ingen roll hur stora radiatorer du har - Det behövs fortfarande 3kW.
Dock har värmepumar den egenskapen att dom trivs bäst med så låga temperaturer som möjligt, så har du möjlighet att stoppa in större radiatorer så kommer det att gynna VP'n iom att det behövs lite lägre framledningstemp.

Ok, Vilka krav kan jag då ställa på en installatör när det gäller storlek på radiatorer och framledningstemperaturer?
det står ju i beräkningen att det är 55 grader vid DUT har jag för mig.

Citera
Ett korrekt injusterat system skall inte behöva termostater under normala förhållanden. Dock kan det vara bra att ha för att kunna sänka tempen i vissa rum vid speciella tillfällen (mycket sol, julbaket, släktmiddagen, etc). Grundinställningen skall dock alltid vara fullt öppna termostater.

OK, det känns som att termostaterna är ett mindre problem.

Citera
Är man osäker så är det bättre att gå på storleken större pump. Eventuella problem med korta gångtider och många starter löser man med en extra volymtank och korrekt injustering.

Är det verkligen så enkelt? går det inte att underdimensionera radiatorsystemet?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Orolig för konvertering
« Svar #3 skrivet: 05 augusti 2010, 09:10:19 »

DUT används som en måttstock för vilken temperatur det är ekonomiskt försvarbart att dimensionera värmeanläggningen för. Visst kan man bygga för lägre temp, men då blir investeringskostnaden större än merkostnaden för nåt extra element/kupevärmare och/eller lite sämre komfort de fåtal dagar per år som det rör sig om.

Så när det står DUT:-22 grader betyder det att anläggningen ska vara dimensionerad för det, är tanken då att pumpen(utan spetsel) ska klara hela behovet upp till -22?
Nej, man brukar räkna på en effekttäckningsgrad på ca 75%, vilket i sin tur borde ge en energitäckningsgrad på i storleksordningen 90-95%. Tänk på att uteluftpumparnas uteffekt är beroende av utetemperaturen - Behöver huset 6kW vid -20 så måste du minst ha en pump som ger 75% av det vid -20, inte i max uteffekt.

Citera
Citera
Husets effektbehov är ju fortfarande lika stort. Om huset behöver 3kW vid en given utetemp så spelar det ingen roll hur stora radiatorer du har - Det behövs fortfarande 3kW.
Dock har värmepumar den egenskapen att dom trivs bäst med så låga temperaturer som möjligt, så har du möjlighet att stoppa in större radiatorer så kommer det att gynna VP'n iom att det behövs lite lägre framledningstemp.

Ok, Vilka krav kan jag då ställa på en installatör när det gäller storlek på radiatorer och framledningstemperaturer?
det står ju i beräkningen att det är 55 grader vid DUT har jag för mig.

Det där är också en avväggningsfråga. Praxis är att man dimensionerar systemet för 55 ºC vid DUT vilket i de allra flesta fall funkar aldeles utmärkt. Men, om man vill och kan så finns det en liten möjlighet att öka verkningsgraden genom att dimensionera för en lite lägre temp. Problemen är dels att det inte blir en standardlösning, vilket i sig kan göra det dyrare, och dels att man behöver större radiatorer vilket är dyrare och kanske till och med omöjligt ur utrymmeshänseende.
Den ekonomiska vinsten är alltså osäker.
Det bästa sättet att sänka framledningstempen är att ha golvvärme istället för radiatorer. Det är dock inte alltid praktiskt möjligt...

Citera
Citera
Är man osäker så är det bättre att gå på storleken större pump. Eventuella problem med korta gångtider och många starter löser man med en extra volymtank och korrekt injustering.

Är det verkligen så enkelt? går det inte att underdimensionera radiatorsystemet?

Jo, givetvis kan man det. Mitt svar gällde bara själva VP'n. Men, vet man inte husets värmebehov så kan det ju vara lika lätt att underdimensionera radiatorsystemet. Det borde dock inte vara lika stor risk eftersom man dimensionerar det rum för rum och får en totaleffekt på slutet.
Problemen med underdimensionering av VP'n beror oftast på två saker; För liten VP från start (På offerterna har man snålat på täckningsgraden för att kunna välja en storlek mindre pump och bli billigare än eventuella konkurrenter) och ändrade förutsättningar (Familjen växer, man förbrukar mer varmvatten, inreder ett rum i källaren, drar ut värme till garaget osv)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Orolig för konvertering
« Svar #4 skrivet: 05 augusti 2010, 10:06:05 »

Det där är också en avväggningsfråga. Praxis är att man dimensionerar systemet för 55 ºC vid DUT vilket i de allra flesta fall funkar aldeles utmärkt. Men, om man vill och kan så finns det en liten möjlighet att öka verkningsgraden genom att dimensionera för en lite lägre temp. Problemen är dels att det inte blir en standardlösning, vilket i sig kan göra det dyrare, och dels att man behöver större radiatorer vilket är dyrare och kanske till och med omöjligt ur utrymmeshänseende.
Den ekonomiska vinsten är alltså osäker.
Det bästa sättet att sänka framledningstempen är att ha golvvärme istället för radiatorer. Det är dock inte alltid praktiskt möjligt...

Konverterar man från direktel bör det vara lönsammare att sikta på lägre temperatur än 55 grader vid DUT. Kostnaden för större radiatorer är liten i förhållande till vinsten. Att byta ut befintliga radiatorer är en annan sak. Jag skulle undersöka alternativet 45 grader framledningstemperatur vid DUT. Det estetiska behöver inte bli så stort problem. I övrigt håller jag med Purjo.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Orolig för konvertering
« Svar #5 skrivet: 05 augusti 2010, 11:05:13 »
Radiatorernas sammanlagda uteffekt vid 55 graders framledningstemp får inte vara lägre än värmepumpens uteffekt, om den är det så kommer detta att resultera i att värmepumpens kompressor stannar, och elpatronerna istället går in för att värma huset om det är riktigt kallt.
Väljer du luft/vattenvärmepump är detta normalt inget problem då uteffekten som regel blir lägre när det nyper till och blir riktigt kallt ute, men kör du med jord eller bergvärmepump måste detta beaktas, i vart fall om du köper en värmepump med max 55 graders framledningstemp.
Det finns ett antal tillverkare som säljer högtemp-pumpar, men det är aldrig bra att pressa en värmepump upp över 55 grader, även om den klarar att tillverka 65 grader varmt vatten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jons

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Orolig för konvertering
« Svar #6 skrivet: 05 augusti 2010, 11:38:06 »
Tack för svaren.

I en kalkyl står det 72% effekttäckningsgrad med en 10kW nibe pump
och i en står det 83% med en 9kW IVT pump.
Dessutom räknar nibe på lägre energiförbrukning för pumpen, även fast det är räknat på 33000 Kwh totalt och 29000 Kwh på IVT pumpen.
Hur går detta ihop?

Om vi säger att det är räknat med 55 grader vid DUT och 40w/m3 radiatorer, hur får man fram vilken effekt som behövs på radiatorerna vid 45 grader framledningstemperatur vid DUT?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Orolig för konvertering
« Svar #7 skrivet: 05 augusti 2010, 12:41:24 »
En effekttäckningsgrad på 75% ger en energitäckningsgrad på nära 100%, du har förmodligen mindre än 100 kWh eltillskott/år med en sån anläggning (om du inte talar om luft/vattenvärmepump - då kan det vara mer)

För radiatordimensionering: http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=7&id=36&artlang=sv
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Orolig för konvertering
« Svar #8 skrivet: 06 augusti 2010, 08:34:21 »
Radiatorernas sammanlagda uteffekt vid 55 graders framledningstemp får inte vara lägre än värmepumpens uteffekt, om den är det så kommer detta att resultera i att värmepumpens kompressor stannar, och elpatronerna istället går in för att värma huset om det är riktigt kallt.
Väljer du luft/vattenvärmepump är detta normalt inget problem då uteffekten som regel blir lägre när det nyper till och blir riktigt kallt ute,

Visst sjunker uteffekten på en luft/vatten men men fortfarande står VP:n för en del av värmen så jag vill nog påstå att max 55 ºC framledning vid DUT gäller för luft/vatten också. (Om inte DUT är mycket lägre än -20 ºC, fast då bör man välja jord/bergvärme)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Orolig för konvertering
« Svar #9 skrivet: 06 augusti 2010, 10:13:45 »
Tack för svaren.

I en kalkyl står det 72% effekttäckningsgrad med en 10kW nibe pump
och i en står det 83% med en 9kW IVT pump.
Dessutom räknar nibe på lägre energiförbrukning för pumpen, även fast det är räknat på 33000 Kwh totalt och 29000 Kwh på IVT pumpen.
Hur går detta ihop?


Typeffekterna 9 resp. 10 kW gäller för lägre temperaturer än 55 grader fram. Avgiven effekt minskar med högre temperatur och minskningen kan skilja mellan olika fabrikat. Det är inte heller säkert att effekterna är exakt de angivna värdena. Man måste detaljstudera databladen. En 7 kW pump kan vara en 7 kW pump om den kopplas till ett golvvärmesystem men blir kanske en 6:a tillsammans med radiatorer. Temperaturen på ingående köldbärare (om det är mark- eller bergvärme) påverkar också effekten.

Fördelningen varmvatten/värme påverkar också men de bör ha räknat på 5000 kWh/år för varmvatten i bägge fallen. Det verkar vara standard.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Orolig för konvertering
« Svar #10 skrivet: 06 augusti 2010, 12:19:25 »
200' inkl konverterimg och bergvärme? Ska du elda i alla fall som kommer förbrukningen bli lägre än de räknat på, annars känns det som att förbrukningen ökar med 6-8000kwh, och bränna ut med över 200', bara konverteringen brukar räknas 6500:-/rad.

Jag skulle aldrig konverterat, blir inte snyggt, och dyrt, samt att driftsekonomin inte sjunker, men finns fördelar, men till vilket pris..

Vi funderade i 1sek på fjärrvärme samt konvertera, grannarna gjorde det, ful installation och dyr driftkostnad, men fin komfort.

Billigast är klart riktiga luftvärmepumpar, men surret från dessa, samt om dörrar stängs så blir det svalt, men överlägsen driftsekonomi, om inte det förbrukas stora mängder vv.
« Senast ändrad: 06 augusti 2010, 12:23:00 av Apan »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad jons

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Orolig för konvertering
« Svar #11 skrivet: 06 augusti 2010, 16:19:32 »

Konverterar man från direktel bör det vara lönsammare att sikta på lägre temperatur än 55 grader vid DUT. Kostnaden för större radiatorer är liten i förhållande till vinsten. Att byta ut befintliga radiatorer är en annan sak. Jag skulle undersöka alternativet 45 grader framledningstemperatur vid DUT. Det estetiska behöver inte bli så stort problem. I övrigt håller jag med Purjo.

Jag ska kolla upp detta med installatörerna om hur mycket detta skulle påverka priset.

En effekttäckningsgrad på 75% ger en energitäckningsgrad på nära 100%, du har förmodligen mindre än 100 kWh eltillskott/år med en sån anläggning (om du inte talar om luft/vattenvärmepump - då kan det vara mer)

För radiatordimensionering: http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=7&id=36&artlang=sv

Ok, då borde jag inte behöva bekymra mig om det.


Typeffekterna 9 resp. 10 kW gäller för lägre temperaturer än 55 grader fram. Avgiven effekt minskar med högre temperatur och minskningen kan skilja mellan olika fabrikat. Det är inte heller säkert att effekterna är exakt de angivna värdena. Man måste detaljstudera databladen. En 7 kW pump kan vara en 7 kW pump om den kopplas till ett golvvärmesystem men blir kanske en 6:a tillsammans med radiatorer. Temperaturen på ingående köldbärare (om det är mark- eller bergvärme) påverkar också effekten.

Fördelningen varmvatten/värme påverkar också men de bör ha räknat på 5000 kWh/år för varmvatten i bägge fallen. Det verkar vara standard.

ok, så det är inte konstigt då...
en installatör har räknat med 4500 kWh/år, men det spelar nog ingen större roll.

200' inkl konverterimg och bergvärme? Ska du elda i alla fall som kommer förbrukningen bli lägre än de räknat på, annars känns det som att förbrukningen ökar med 6-8000kwh, och bränna ut med över 200', bara konverteringen brukar räknas 6500:-/rad.

Jag skulle aldrig konverterat, blir inte snyggt, och dyrt, samt att driftsekonomin inte sjunker, men finns fördelar, men till vilket pris..

Vi funderade i 1sek på fjärrvärme samt konvertera, grannarna gjorde det, ful installation och dyr driftkostnad, men fin komfort.

Billigast är klart riktiga luftvärmepumpar, men surret från dessa, samt om dörrar stängs så blir det svalt, men överlägsen driftsekonomi, om inte det förbrukas stora mängder vv.

Ja, runt 200,000 är det jag vill betala, men tyvärr verkar inte installatörerna hålla med =)
Jag har en offert som ligger däromkring(efter ROT) och två st. på över 300,000(exkl. rot och konverteringsbidrag)
25-30m foderrör gör det inte billigare heller =(
Väntar på en till offert som kommer efter semestern...

Hur menar du med att förbrukningen ökar med 6-8000 kWh?

Jag trodde det var ca 5000/rad?

Jag förbrukar idag 25,000 kWh, men då kan jag ha 16 grader(har varit nere på 12 i vintras) på morgonen.
Det är även flera utrymmen som inte värms upp, när jag sätter på värmen i dessa rum kommer förbrukningen att öka
sen har jag två barn som växer, så varmvattenförbrukningen kommer också öka.

När jag räknar nu så förväntar jag mig att ha ungefär samma driftkostnad som nu, men med bättre komfort.

jag har då räknat med amortering på 30 år(radiatorsystem) och 15år(VP)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Orolig för konvertering
« Svar #12 skrivet: 06 augusti 2010, 18:18:16 »
Tyckte att enligt offert hade de räknat med 33000kwh, då är det en ökning, men då är väl det räknat varmt i alla rum samt utan veden..men ändå hög förbrukning med 200-300':- investerade kr..avbetalning på detta samt ändå inte lägre förbrukning..

Vad ligger huset i för värde ca?

Du har kanske rätt att det var 5500:-/ rad,
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad jons

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Orolig för konvertering
« Svar #13 skrivet: 09 augusti 2010, 16:08:49 »
Tyckte att enligt offert hade de räknat med 33000kwh, då är det en ökning, men då är väl det räknat varmt i alla rum samt utan veden..men ändå hög förbrukning med 200-300':- investerade kr..avbetalning på detta samt ändå inte lägre förbrukning..

Vad ligger huset i för värde ca?

Du har kanske rätt att det var 5500:-/ rad,

33000 är det dom har räknat att huset förbrukar med högre värme och utan luft/luft pump.
men drivenergin för VPn hamnar runt 10000 kWh, vilket kommer bli den nya förbrukningen(23000 mindre än tidigare)

Jag köpte huset för 3 år sen för 875K kr.
Det blir en ny värdering efter bergvärmeinstallationen(borde väl höja värde lite iaf?)


Utloggad emwgrni

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 278
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Atlas1302ELC
SV: Orolig för konvertering
« Svar #14 skrivet: 09 augusti 2010, 16:58:00 »
Hej,

Konverterade min 70 talskåk 2008 till vattenburenvärme + Luftvatten pump, gjorde allt själv. Kostade 125' för 160m2 uppvärmd bostadsyta.

Klarar mig helt utan elpatron tillsats.

Finns golvsocklar i plast som döljer 22Cu, kolla http://www.summervvs.se/vvsny/index.htm

Så det behöver inte kosta närmare 300'

mvh emwgrni

Värmer 190m2 golvyta 1 1/2planshus, i Halland.
Baxi Solo Innova 50kW mot 5,2m3 tank(ar) i uthus
Hembyggd kulvert till boningshus.
Kulvert till Verkstad/Frd, ca 90m2 som värms till 12Grader
Lesol 22,5m2 solfångare.
Sunlogger 2020
Hemsida till loggern http://www.e-logger.se/pub?W99BBR73&p=1
Solceller 51st 250W Monokristalina från Renesola, omriktare KostalPiko12

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!