Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: COP/Effektberäkning pÃ¥ BVP  (läst 17072 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: COP/Effektberäkning på BVP
« Svar #45 skrivet: 23 januari 2012, 21:01:50 »
I min pump sitter elpatronen i en tub efter kompressorn (elkassett).
Jag körde elpatronen med lite olika effektsteg och mätte deltaT och fick på så sätt fram flödet.

Jag har en realtidsdisplay av uteffekten kompressor+elpatron och den visar hyfsat exakt.
Både vid värme och VV-laddning.

mm precis samma gör vi, fast in i db i stället för display. Men du hade aldrig problem med att få tillförlitliga uppgifter när du körde steg mot VV?

Jag vet inte om det är min TWS slinga. Men så vida inte mitt 3kw steg ger 5kw när den går mot VV eller så vida inte min värmepump går på halvfart när den gör just VV så är det något som inte stämmer för mig.

När jag kör stegen mot värme så får jag klockrena och repeterbara värden som stämmer väl överrens med förväntade flöden. och det är ingen differens mellan 3 6 och 9 eller när jag kör värmepumpen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: COP/Effektberäkning på BVP
« Svar #46 skrivet: 23 januari 2012, 21:15:04 »
Jag vet inte om det är min TWS slinga. Men så vida inte mitt 3kw steg ger 5kw när den går mot VV eller så vida inte min värmepump går på halvfart när den gör just VV så är det något som inte stämmer för mig.
Hm. Du har alltså ingen separat elmätare på pumpen? Annars är det förstås lätt att se om 3kW är det eller något annat. Annars kanske du (med lämplig inledande total nedsläckning av störande elförbrukar i huset först) kan läsa på elcentralen också. (Har också för mig att du (tidigare i tråden) funderade på hur mycket el CP i pumpen drar. Går det inte att ställa om den till kontinuerlig drift, dvs oavsett om kompressorn går. Då kan du läsa av "tomgångseffekten" på så sätt).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: COP/Effektberäkning på BVP
« Svar #47 skrivet: 23 januari 2012, 21:41:16 »
jorå. Uppdateras varje sekund och ligger i samma loggutrustning som den som mäter deltan, tryck och allt annat. Jag har inget problem att se vad mina steg ger för faktiskt effekt.

PRoblemet är att när jag exempelvis kör 3kw steget mot VV TWS slingan så får jag ett högre delta än jag borde. Som ett exempel. 3kw ger ett delta på 2.3 och 9kw ger ett delta på 5.05.
8,27 i delta med ca 16kw. Så något är galet. Men det blir bara galet när jag kör mot VV slingan.

Mot värmesystemet är allt som det ska.

Jag har en fast cirkpump inte steglös eller variabel. Tror jag har luft i slingan förvisso. Men det lustiga är att jag kan återskapa testet och får ungefär samma siffror. Dvs att 3kw steget ger ett mycket högre delta än det borde och då bara vid VV körning.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: COP/Effektberäkning på BVP
« Svar #48 skrivet: 23 januari 2012, 22:02:53 »
mm precis samma gör vi, fast in i db i stället för display. Men du hade aldrig problem med att få tillförlitliga uppgifter när du körde steg mot VV?

Jag vet inte om det är min TWS slinga. Men så vida inte mitt 3kw steg ger 5kw när den går mot VV eller så vida inte min värmepump går på halvfart när den gör just VV så är det något som inte stämmer för mig.

När jag kör stegen mot värme så får jag klockrena och repeterbara värden som stämmer väl överrens med förväntade flöden. och det är ingen differens mellan 3 6 och 9 eller när jag kör värmepumpen.

Jag hade elmätare inkopplad på pumpen och såg vad de olika elstegen verkligen drog.

På min är det slingladdning för VV så flödet skiljer inte mycket.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: COP/Effektberäkning på BVP
« Svar #49 skrivet: 23 januari 2012, 22:20:51 »
mm för att förtydliga. Jag såg alltså exakt vad steget drog med hjälp av en SO givare in i min logger.
det uppmätta deltat över tws slingan stämmer inte med effekten.

Men det stämmer när jag kör mot vanliga värmesystemet.

Retur och framledningsgivare sitter så klart på exakt samma ställe vid test av steg vid VV körning och värmekörning. Och framledningsgivaren sitter innan VXV.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: COP/Effektberäkning på BVP
« Svar #50 skrivet: 24 januari 2012, 20:11:57 »
mm för att förtydliga. Jag såg alltså exakt vad steget drog med hjälp av en SO givare in i min logger.
det uppmätta deltat över tws slingan stämmer inte med effekten.

Men det stämmer när jag kör mot vanliga värmesystemet.

Retur och framledningsgivare sitter så klart på exakt samma ställe vid test av steg vid VV körning och värmekörning. Och framledningsgivaren sitter innan VXV.

Får du för hög effekt?

Kan det vara så att du kör mycket varmare framledning när du värmer vatten mot när du kör radiatorslingan, och då får tillbaka varmare på returen?

Men om flödet är det samma sÃ¥ borde den visa rätt ändÃ¥  Sc:,h
« Senast ändrad: 24 januari 2012, 20:14:03 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: COP/Effektberäkning på BVP
« Svar #51 skrivet: 24 januari 2012, 20:24:46 »
flödet mot rad och flödet mot VV är olika men i båda fallen är det fast.

Flödet mot VV är missvisande. Främst med 3kw steg då deltat anger ett högre värde än 3kw.

Jag har funderat och funderat men kan inte komma på vad som är fel. Men egentligen spelar det ju ingen roll. Jag har hyfsad koll på flödet över VV slingan ändå. det var mer i fall någon här har en idé om vad som kan vara fel :)

I dag har jag producerat 107,2kwh och förbrukat 34kwh klockan 20:23. Men då noterat jag att legionella har körts på vv tanken upp till en temp på 63 grader. Detta innebär att COP nu är sopiga 3.15 i dag. Till dygnsskiftet blir det bättre då effekten av legionella suddas ut något.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!