Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: montering av Zibro sc 1226  (läst 3762 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hellsbay

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
montering av Zibro sc 1226
« skrivet: 16 juni 2011, 12:53:59 »
 Har precis inhandlat en Zibro 1226. Vad jag inte lyckas med är montaget av innerdelen pÃ¥ väggkonsollen. Helt omöjligt att fÃ¥ dit den , rören fÃ¥r inte plats . Vad gör jag för fel eller har nÃ¥gon ett tips?

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: montering av Zibro sc 1226
« Svar #1 skrivet: 16 juni 2011, 15:27:36 »
Kan det vara samma problem som jag hade (och även många andra beskriver) vid monteringen av min COOLIX 3810. Dvs att slangpaket och kondensvattenslangen inte fick plats i hålet på innedelens sida?

Jag gjorde två modifieringar av min innedel så funkade det bra:
1. I plasthöljets botten alldeles under kondensvattenslangen och ca 10 cm från innedelens ände (den änden som slangpaketet går ut) borrade jag ett ovalt hål där jag lät kondensvattenslangen gå ut. Slangen kommer då att ligga på botten inuti plasthöljet, gå snett ut genom hålet jag gjorde, följer botten på plasthöljet fast på utsidan tills den träffar på slangpaketet som den sedan följer ut genom husväggen.

2. Jag sågade upp utgångshålet i plasthöljets sida för slangpaketet en aning så att slangpaketet lätt fick plats.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad hellsbay

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: montering av Zibro sc 1226
« Svar #2 skrivet: 18 juni 2011, 11:50:23 »
Tack för tipset Per. Kontaktade ÖoB där jag köpt pumpen och de hade inte hört om något liknande problem tidigare. Jag erbjöds att byta ut hela innerdelen , men just nu har de inte 1226 hemma däremot 1326. Vet du eller någon annan vad skillnaden är? årsmodell kanske?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: montering av Zibro sc 1226
« Svar #3 skrivet: 19 juni 2011, 17:16:20 »
Lite annorlunda design/skal på ute- och innerdelarna. Större/bättre fjärrkontroll med ett par extra funktioner. Vet dock inte om den är enklare att montera. Lär också vara möjligt att sätta mellanläggsbitar bakom upphängningsplåten.

Är själv mer intresserad av 1326 än 1226. I vilken del av landet har de 1326?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!