Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: orkar den med sc1326.  (läst 14903 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: orkar den med sc1326.
« Svar #30 skrivet: 04 mars 2011, 13:42:13 »
Funkar det inte om man tar dän den vita plasten, separerar rör och isolerar var för sig?

Utloggad robber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: orkar den med sc1326.
« Svar #31 skrivet: 04 mars 2011, 14:04:02 »
Funkar det inte om man tar dän den vita plasten, separerar rör och isolerar var för sig?

Det skulle man kanske kunna göra, ska kolla på det i eftermiddag :)

Någon som vet var det finns billiga utomhuskanaler att köpa? (UV-beständig plast)

=D
Annex (anno 1938) 38 kvm: Coolix 3810 + Fristående oljeradiator.
Hus (anno sent 1800-tal) ~90 kvm: Panasonic HE9LKE + Panasonic NE9LKE + Contura 560T Braskamin + 2 st ADAX Elradiatorer

Utloggad litenmentuff

  • tekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: orkar den med sc1326.
« Svar #32 skrivet: 04 mars 2011, 22:02:27 »
finns pÃ¥ jula för 499kr köpte ett paket idag räcker gott och väl för 4meter slang. dock var det tok ful färg typ ljus ljus ljus bruna och inte vita som pÃ¥ kartongen :( men med tanke pÃ¥ att det kosta mindre än ½ av priset mot andra leverantörer jag hittat fÃ¥r det duga  *roflmao*
Villa, Stockholm 72+72 boyta 1plan med källare. byggår 1955 inte extra isolerat. 2 vuxna + 2 småbarn.
förbrukning 2009 april - 2010 april = 17500kwh vp = ivt elpanna 2003.
nytt för sommarn 2010- kamin installerad på övervåning och l/l pump ivt 12-khr-n installerad i källare.
nytt för 2011 - l/l pump Zibro sc1326 monterad i hallen på boendeplan.
rullande beräknad Ã¥rsförbrukning  = 10800kwh

Utloggad litenmentuff

  • tekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: orkar den med sc1326.
« Svar #33 skrivet: 08 mars 2011, 08:25:22 »
sÃ¥där  nu har jag kollat förbrukning pÃ¥ 1 vecka med 2 pumpar jämför med februari 1;a veckan och vi har samma förbrukning fast mycket jämnare inomhus temp. 22grader i källaren och 22grader pÃ¥ övervÃ¥vningen.
och vi har hör och häpna inte eldat en enda gång sen vi sparka igång pumpen :)

så nu är min slutvärdering färdig och vi är jätte nöjda! som en stöd pump till en kraftig pump fungerar den bra.. :P

nu är det bara be  till värmepumps gudarna att den hÃ¥ller nÃ¥gra Ã¥r ocksÃ¥..
Villa, Stockholm 72+72 boyta 1plan med källare. byggår 1955 inte extra isolerat. 2 vuxna + 2 småbarn.
förbrukning 2009 april - 2010 april = 17500kwh vp = ivt elpanna 2003.
nytt för sommarn 2010- kamin installerad på övervåning och l/l pump ivt 12-khr-n installerad i källare.
nytt för 2011 - l/l pump Zibro sc1326 monterad i hallen på boendeplan.
rullande beräknad Ã¥rsförbrukning  = 10800kwh

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: orkar den med sc1326.
« Svar #34 skrivet: 09 mars 2011, 22:07:17 »
Jag flikar in lite och påstår att en billig pump KAN vara helt ok.. har en "skräp on/off" på 3.5kW på övervåningen, främst tänkt som AC men kör värme vintertid på den oxå för att få jämnare värme i hela huset. Har en större "dyrare" pump på bottenplan. Den lilla "skräpen" har överlevt 3:e vintern nu, (samt sommar med AC) utan några speciella fadäser. Den är dessutom flyttad en gång. (nerpumpad och runtsläpad) Det enda felet som varit på den är att lagren i innerdelens fläktmotor fick oljud. Bytte i höstas och satte dit keramiska ist.. tyst och fin i sovrummet.. Lägsta fläktläge på nätterna. Ett svagt bruuuuus bara. Denna har inte QK vilket underlättat flytt.. :)

Märket är okänt,(airconnection, inköpt i Danmark) men troligtvis står midea för teknologin:) Den är oerhört lik coolix..

Erfarenhet:
Bor på en "kulle" ganska högt och en gång blev det tvärstopp i driften, det var i början på dec -10. Snöstorm i två dagar med direkt-storm rakt in i fläkten på utedelen. Fick skotta fram HELA utedelen, det hade drivit upp snö 1,5 meter mot husväggen) Synd att jag inte tog ett kort då, det såg ganska roligt ut *roflmao*

Efter storskyffeln gjort sin sak med hjälp av en ursinnig ägare lyftes toppkåpan av, sandlådespaden åkte fram och ersattes sedan av en kupévärmare. Efter en halvtimme med värmefläkten skruvade jag ihop den igen och tryckte på knapppen på fjärren..

...bruuuuuus... allt fungerar som det ska ;D

Det behöver inte vara "bara" skit för att det är billigt, sen finns de ju naturligtvis måndagsex precis som med alla pumpar.. ÄVEN de dyrare.. Felen på pumpar som finns rapporterade på detta forum är ju till 90% märkespumpar och så fort någon får problem med en "skräppump" så blåses detta upp av vissa (som inte själva har erfarenhet av "skräppump") som om hela världen är på väg att gå under och ALLA "billigare" maskiner dras på en och samma kam ;)

Om bara installationen är seriöst gjord så KAN även billigare pumpar fungera riktigt bra. Det är min slutsats än så länge iaf *vinkar*
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad robber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: orkar den med sc1326.
« Svar #35 skrivet: 15 mars 2011, 13:12:08 »
Det behöver inte vara "bara" skit för att det är billigt, sen finns de ju naturligtvis måndagsex precis som med alla pumpar.. ÄVEN de dyrare.. Felen på pumpar som finns rapporterade på detta forum är ju till 90% märkespumpar och så fort någon får problem med en "skräppump" så blåses detta upp av vissa (som inte själva har erfarenhet av "skräppump") som om hela världen är på väg att gå under och ALLA "billigare" maskiner dras på en och samma kam ;)

Kan inte annat än att hålla med, jag skulle dessutom tro att dom som installerar själva är mer benägna att söka hjälp i forum som detta än dom som köpt "märkespumpar" av någon installationsfirma som sedan sköter allt underhåll också, och räknar man då hur många inlägg det finns i Coolix/Zibro/Atlas forumen och jämför med "märkes-forumen" så kan inte noname-maskinerna vara så dåliga som vissa på denna sidan försöker få dom att framstå som..

Jag är klart imponerad av min billiga Coolix även om den bara varit i drift ett par veckor och inte riktigt varit med om någon hård vinter ännu.. :)
Annex (anno 1938) 38 kvm: Coolix 3810 + Fristående oljeradiator.
Hus (anno sent 1800-tal) ~90 kvm: Panasonic HE9LKE + Panasonic NE9LKE + Contura 560T Braskamin + 2 st ADAX Elradiatorer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!