Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: zibro sc-1235  (läst 38928 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PlutoOrjan

  • Allmänt händig amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
SV: zibro sc-1235
« Svar #15 skrivet: 03 oktober 2009, 21:33:14 »
Hej

Huset jag har flyttat till har bergvärme, det är ett en och en halvplans hus i vinkel, byggt 1910.

Ägaren innan mig har dragit upp rör till två rum på övervåningen och där sitter elementen, det är de två rummen ytterst på vinkeln. Vårat sovrum blir därför alldeles för kallt, det sitter två element av äldre modell där, båda på över 1000 W, det tar imot att slå på dem. Jag som tycker värmepumpar är väldigt kul funderar på att sätta en ZIBRO. SC1226 i sovrummet bara för att få upp komforten lite, den ska bara stötta lite, kan det vara något?

Pumpen lär ju sprida extra värme på hela övervåningen, så i slutändan kanske det int blir så stor merkostnad på elräkningen, vad tror ni?

Mvh Daniel

 

Visst kommer det att fungera även om besparingen kanske inte blir speciellt stor.
En stor fördel är att du kan använda den som AC på aommaren om det blir bastuvarmt i sovrummet!

Rekomenderar Julas minsta On/Off-pump Coolix som kostar 4995:- just nu på Jula.
Snabbkoppling som fungerar skitbra, och med tre års garanti.

Finns väldigt mycket positiva omdömmen här på forumet ang just denna pump.
Det är fabrikatat Midea, som säljs under flera namn, bland annat Coolix och Zibro.
Dock är Collixen modellen större än Zibros minsta 1226 och motsvarar Zibro 1235 (3.5Kw).

Mvh Örjan.
2 vuxna, 2 barn (15 & 17)
1-plansvilla byggd 2005.
155Kvm + 45Kvm isolerat garage.
Nyköpings Kommun Södermanland.

Nyinflyttade sedan Dec 2019.
IVT490 i kombo med golvvärme = skitsystem.
Estimerad elförbrukning drygt 20000kwh/år.
Åtgärder för att sänka förbrukningen planeras för fullt...

Utloggad Eru

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: zibro sc-1235
« Svar #16 skrivet: 07 december 2009, 19:46:53 »
Hej, Ser att det bara är jag som tycks ha problem med min Zibro sc-1246. Köpte en Zibro SC-1235 på Cheapy men fick en 1246 vilket verkades som en bra affär men tyvärr... Monterade in pumpen i mitt garage och drog igång den men fastnade i defrost läge. Fick tillslut igång den med genom att värma inomhusdelen med terrasvärmaren. Då gick den ett tag men fastnade snart igen i defrost. Cheapy tog inget större ansvar för sin garanti utan skickade mig till ett annat bolag. De sa att självklart fungerar inte pumpen om det inte är minst +16C inne. Ok, dåligt tyckte jag men byggde mig en låda runt inomhusdelen med 0.6m3 luft och isolerad med 20mm cellplast. Denna obetydlig volym tyckte jag pumpen borde kunna hålla vid +22C. Gick bra när det var +8C ute och +12C i garaget men så fort som det kröp ner till +4C var det kört igen. Monterade en termometer framför luftutblåset och inte får jag några +50C ut, börjar med +25C efter att pumpen har kört defrost och sjunker sedan sakta ner till +18C då den börjar defrosta igen. Jag måste ha fått ett riktigt måndagsexemplar och tyvärr så är det nog dags att ta fighten med Cheapy.

Utloggad PlutoOrjan

  • Allmänt händig amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
SV: zibro sc-1235
« Svar #17 skrivet: 10 december 2009, 10:58:53 »
Hej, Ser att det bara är jag som tycks ha problem med min Zibro sc-1246. Köpte en Zibro SC-1235 på Cheapy men fick en 1246 vilket verkades som en bra affär men tyvärr... Monterade in pumpen i mitt garage och drog igång den men fastnade i defrost läge. Fick tillslut igång den med genom att värma inomhusdelen med terrasvärmaren. Då gick den ett tag men fastnade snart igen i defrost. Cheapy tog inget större ansvar för sin garanti utan skickade mig till ett annat bolag. De sa att självklart fungerar inte pumpen om det inte är minst +16C inne. Ok, dåligt tyckte jag men byggde mig en låda runt inomhusdelen med 0.6m3 luft och isolerad med 20mm cellplast. Denna obetydlig volym tyckte jag pumpen borde kunna hålla vid +22C. Gick bra när det var +8C ute och +12C i garaget men så fort som det kröp ner till +4C var det kört igen. Monterade en termometer framför luftutblåset och inte får jag några +50C ut, börjar med +25C efter att pumpen har kört defrost och sjunker sedan sakta ner till +18C då den börjar defrosta igen. Jag måste ha fått ett riktigt måndagsexemplar och tyvärr så är det nog dags att ta fighten med Cheapy.

Låter som om det är fel på pumpen, MEN:
Sen är det ju även beroende på hur stort garaget är och vilken luftvolym vi pratar om.
Om du försöker att värma upp garaget från typ nollgradigt så ställer det höga krav på avfrostningarna. Du kan jämföra det med att ställa alltihop ute på gräsmattan... Då kommer inte heller avfrostningen att fungera, eftersom det är tempskillnanden mellan ute och innedelen som används.

Rätt pump för rätt behov är en viktig del i val av pump.
2 vuxna, 2 barn (15 & 17)
1-plansvilla byggd 2005.
155Kvm + 45Kvm isolerat garage.
Nyköpings Kommun Södermanland.

Nyinflyttade sedan Dec 2019.
IVT490 i kombo med golvvärme = skitsystem.
Estimerad elförbrukning drygt 20000kwh/år.
Åtgärder för att sänka förbrukningen planeras för fullt...

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: zibro sc-1235
« Svar #18 skrivet: 11 december 2009, 01:24:37 »
Finns  tydligen en Zibro s 1225, 2,8kw värmeefekt ,minsta jag sett.

Finns på ÖoB för 3995kr inkl 4m rör
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

riittaLindholm

  • Gäst
riittaLindholm
SV: zibro sc-1332
« Svar #19 skrivet: 26 oktober 2011, 14:52:56 »
Hej !undrar om nÃ¥gon förstÃ¥r sig pÃ¥ en värmepump Zibro S1332.Vi har installerat en sÃ¥dan och det vad jag undrar över är att vissa har sagt att man mÃ¥ste vakumpumppa maskinen innan start.men hur gör man det?vi har kopplat alla rör färdigt.det snackars om att koppla en vakumpump,och den ska  gÃ¥ i 2timefter det ska man öppna kranarna och att det finns även en ventil skruv som ska finnas i maskinen...fattar ingenting.kan nÃ¥gon vara snäll och förklara mig detta med vakum och ventiler

Utloggad nucl-asa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: zibro sc-1235
« Svar #20 skrivet: 26 oktober 2011, 15:01:39 »
Om det är en S-modell så måste man vakumpumpa och fylla den med gas vilket du nog inte klarar själv,men om det är en SC-modell så har den snabbkopplingar och kan köras direkt efter inkoppling.

Utloggad cap

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: zibro sc-1332
« Svar #21 skrivet: 27 oktober 2011, 11:17:27 »
Hej !undrar om nÃ¥gon förstÃ¥r sig pÃ¥ en värmepump Zibro S1332.Vi har installerat en sÃ¥dan och det vad jag undrar över är att vissa har sagt att man mÃ¥ste vakumpumppa maskinen innan start.men hur gör man det?vi har kopplat alla rör färdigt.det snackars om att koppla en vakumpump,och den ska  gÃ¥ i 2timefter det ska man öppna kranarna och att det finns även en ventil skruv som ska finnas i maskinen...fattar ingenting.kan nÃ¥gon vara snäll och förklara mig detta med vakum och ventiler

Hej,
Har 2st av denna modell monterad ute på landet. S i modellbeteckningen betyder att du måste vakumsuga pumpen innan driftssättning. Däremot behöver pumpen ej fyllas, eftersom kylmedlet är förfyllt i utedelen. De modeller med SC i beteckningen är så kallade Quick connectors som ej behöver vakumsugas.

Instruktion för montering och vakumsugning finner du här:
http://www.amexa.se/default.asp?page=12

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!