Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Elknasen
« skrivet: 23 februari 2007, 20:43:46 »

Tack för alla tips, det börjar forma sig lite riktlinjer i min skalle. Enligt vad jag läser att ni tycker i min fråga och många andras ska det vara ungefär såhär:
* Mycket flöde per tidsenhet i tjocka rör.
* Överdimensionerad kompressor (ca ett steg högre än vad fackman rek.)
* Expansionskärl för att slippa extrema värmetoppar och knäppljud.
* Mycket trix och fix med strypningar i raddarna för att få rätt flöde i systemet utan att begränsa pumpen?

För att gå tillbaka till eventuell solfångare - någon form av acktank är väl nästan en nödvändighet för att få solfångaridén att fungera? Om man har nån form av glykolblandad sörja i rören dit ut, en tempgivare mot vattenrören i solfångaren som i sin tur startar en cirkpump mot acktanken över en viss temp och tidsfördröjt stänger ner igen vid viss temp. Skulle det funka? Skulle det funka mot en integrerad VVB/VP på nåt smart sätt, ni som kan? :)
Skrivet av: mso
« skrivet: 23 februari 2007, 15:25:15 »

Jag drog 28mm invid pump i tvättstugan för att man hade vattenvolym i huvet (säkert ett par DL extra ::)) och jag är helt övertygad om att det funkar bra med 22mm också.
Däremot så skulle jag inte dra nån nämnvärd sträcka med 22mm från pumpen innan det grenar ut till fler stammar.
Effekt överförings siffrorna är bra att ha i bakhuvet när man projekterar.
Mso
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 23 februari 2007, 13:38:46 »

Enligt VVS teknikhandbok gäller följande riktlinjer för effektöverföring i kopparrör och lågtempererade system :

12mm 0,7 kW
15mm 1,5 kW
18mm 2,7 kW
22mm 5,0 kW

längden på rören måste ha betydelse.

Absolut. I texten står en massa vaga ord som "överslag" och "uppskattning"
Skrivet av: tracker
« skrivet: 23 februari 2007, 13:13:15 »

Enligt VVS teknikhandbok gäller följande riktlinjer för effektöverföring i kopparrör och lågtempererade system :

12mm 0,7 kW
15mm 1,5 kW
18mm 2,7 kW
22mm 5,0 kW

längden på rören måste ha betydelse.
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 23 februari 2007, 13:03:39 »

Enligt VVS teknikhandbok gäller följande riktlinjer för effektöverföring i kopparrör och lågtempererade system :

12mm 0,7 kW
15mm 1,5 kW
18mm 2,7 kW
22mm 5,0 kW

Dom effektvärdena är tilltagna i underkant! (man kan ju se att t ex 10kW värmepumpar ofta inte har mer än 22mm på värmebäraren)
Men, det man vill undvika är höga flödesmotstånd vid långa rör... och väsande.

Utan att vara dimensioneringsexpert skulle jag gå med stam 22mm till flertalet av alla radiatorer och kanske 18mm till dom 2-3 sista. Mata elementen med 15mm så du inte har onödiga källor till sus och brus.

Som mso skriver överdimensionera radiatorerna, men tag gärna hänsyn till antalet fönster och ytterväggar så slipper du strypjustera i onödan. (Exempel: Det är skillnad på en hall mitt i ett hus vs. ett vardagsrum med två ytterväggar, stora fönster och en iskall matkällare under)
Skrivet av: mso
« skrivet: 23 februari 2007, 11:30:54 »

Hej , jag är ju ingen expert men  om man skall ha ett riktigt lågtemperatursystem och det ska man vid vp så är det bra att man har någorlunda lika förutsättningar till alla element.
Det hanlar om så låg temperatur och så små vattentemparatursvängningar som möjligt i förhållande till antal vp starter per dygn.
Vid en vinter temperatur så kommer kanske pumpen att start/stoppa mellan typ 32 -38 grader
Ett lågtemperatursystem gör att du tex ur en 8Kw pump får ut kanske typ 9,5 Kw istället.
Medans  feldimensionerat radiatorsystem så får du ut 7,5 Kw
Jag säger aldrig 12 mm i en vp anläggning och det tror jag alla håller med om.
Ex
I min anl så går det ut två 28 mm stammar som går i tvättstugan. sedan splittar jag till tre stammar med 22mm och ner till resp radiator 15mm.
Det inebär att jag fått strypa väldigt sparsamt på vissa radiatorer med ett relativt högt flöde till alla radiatorer på steg två på cirkpumpen.
Den största radiatorn (pc 22 600x2300mm)  som längst bort i rummet så har jag lite längre 15 mm pga det estetiska i vardagsrummet och där skulle jag velat haft lite mera flöde och det har jag fått upp genom att strypa alla andra något.

Det på bilden är ettpc33 och det är överkurs om du inte har väldigt stort vardagsrumm me många och låga fönster och flera ytterväggar.
Ett pc 22 har två vattenkammare och är ca 100 mm djupa.
mvh Mso
Skrivet av: Elknasen
« skrivet: 22 februari 2007, 22:40:02 »

mso: Om inte min vvs kontakt som varit rörkrökare i 20 år säger rätt till mig - hur beräknar man rördimensioner? Har det med liter/min att göra eller tempminskning totalt i rören mellan fram o retur? Skiljer beräkningarna sig mellan t.ex en oljepanna, vedpanna och VP? Rör det sig om de kraftiga temptopparna man kan få med en VP?

-

Är detta en PC22 du snackar om för mycket låg temp?


-

Om man antar att t.ex en Luft/VattenVP är ett faktum - kan man då på en fungerande avstämd anläggning göra tillägg för solvärmare och vinna något på det? Vilken sida lägger man den på, fram eller retur, eller bara på vvb? (kan ju iofs bli svårt om den är integrerad i VP's innerdel)
Skrivet av: eddie
« skrivet: 22 februari 2007, 10:14:26 »

Var i landet bor du??
i södra delarna brukar ju luft/vatten pumparna vara ett bra altenativ.
Man klart att du ska satsa på solfångare om du har ett bra söder läge! Thumbsup
Elpriset lär ju inte gå ner och VPn drar ju ström trots allt om även mindre.
Skrivet av: tolins
« skrivet: 22 februari 2007, 08:25:17 »

Om du vill ha jordvärme men det är för trångt så googla in på sirius värmeteknik o kolla deras pumpar :,v(
Skrivet av: mso
« skrivet: 22 februari 2007, 00:39:52 »

Har genomfört densamma och en kort komentar är att skippa 12mm rör och gå med 22 längre än till första radden, helst som stamm hela vägen och 15 ner till elementen.
Jag drog i taket nere och i krypvinden uppe.
Dimensionera radiatorer för riktigt låg temperatur (typ 40 grader) om du skall ha vp för bra verkningsgrad.
Handla billigt på nätet funkar bra.
Billigast är att löda 1/2 priset på kopplingar men gas till kommer då med en typ tusenlapp.
mvh/Mso
Skrivet av: Elknasen
« skrivet: 21 februari 2007, 21:29:42 »

Hej

Mitt första inlägg här och det lär inte bli det sista, med tanke på alla bra svar jag redan läst här inne :)

Jag äger snart ett 1½-plans Skanskahus byggt 1977, 135kvm, platta på mark, tegelfasad, trästomme, kallkrypvind, original isolering överallt, betongpannor. Nuvarande värme: Direktverkande plåt-element fiR:, och en 200 liter nibe VVB.

Då jag är elektriker, min farsa är det också samt en hejare på vvs, kan jag satsa på billigaste råvaror och jobba själv.

Jag har planer på att bygga ett vattenburet tvårörs-system med 2 slingor (ovanvåning/nedervåning) och har av en rutinerad VVS'are fått reda på hur man dimensionerar rören för bästa spridning (22mm till första element, 15mm på resten utom till den sista där man ska ha 12mm.) och vilket kopplingssystem som är billigast. (Lödade skarvar)

Sen kommer ju den stora frågan vad för värmesystem man ska välja.

Min bästa polare rekommenderar en Thermia Atria 10 som ska ha den bästa COP'en enligt tester.(Han äger en sån)
Min farsa tycker jag ska lägga krutet på ett system med kombinerat vattenburet solfångar och LVP, då det råkar finnas ett stort garagetak som lutar mot syd-sydväst.
Jag funderar på bägge ovanstående samt jordvärme - men misstänker att tomten är för liten för all slang som behövs.

Vad förbrukningen är nu vet jag inte men under 25kkw lär den ju inte vara med dom förutsättningarna.

Så, vad tycker ni? Vad ska jag välja? Det ska ju inte bli svindyrt, jag hade tänkt mig max 130000 för allt material och lön till gasmontören (om en sån behövs på thermias prylar)

Sen vill jag veta vad som finns att veta om element med verkningsgrader och lågtemp och allt vad det kallas - det är helt nytt för mig.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!