Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bästa L/V att koppla pÃ¥ beffintlig panna?  (läst 4928 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
Bästa L/V att koppla på beffintlig panna?
« skrivet: 13 februari 2007, 20:24:17 »
Hej allihop

Har efter många timmar på detta forum börjat fundera på en L/V. För att dimensionera denna har jag utgått ifrån ett max kallt dygn i Stockholm (-10 till -15). Då drar jag idag upp till 200kWh per dygn inkl HH el. Då jag förbrukar lite HH el så tror jag att alla fall 175-180kWh är värme. Rekommendation vid bergvärme säger väl 60% av maxförbrukning, detta ger en pump på 4,5kW. Men eftersom Luftpumpar ger mindre effekt när det är kallt så behöver jag nog en kraftigare för att täcka 60% av behovet året om.

När temp ligger mellan 0 till -5 förbrukar jag runt 5,5-6 kW inkl HH. Min uppfattning är att om jag väljer en pump som kan leverera runt 6kw vi 0 grader ute så har jag täckt in ca 60% av året. Hur låter detta resonemang?

1 För att hantera detta har jag funderat på EcoAir 107, den kan enl spec leverera 6,1 kW vid 0 ºC och 50 ºC i framledning, och det tror jag passar mitt system ganska bra. Jag har tänkt att sätta in den med EcoLogic box och shuntat system. Vad tror ni om detta?

2. Återstår då att hantera VV. Klarar detta system av att hålla 50 ºC i min panna kontinuerligt?

3. Om jag kopplar enligt CTC:s shunt kopplingsritning? (Kopplingsalteranativ 2) så förslår de separat el panna som jag förvärmer genom min värmeväxlare är detta enda lösningen?

Tacksam för era synpunkter, kom gärna med alternativa förslag på system som ni tror passar, och som är prisvärt. Komplett lösning känns idag lite häftigt, medan en EcoAir 107+EcoLogic går på ca 41tKr inkl moms exkl installation.

EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bästa L/V att koppla på beffintlig panna?
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2007, 08:07:52 »
Hej!

Kör du shuntat system enligt CTC:s anvisning blir pannan en varmvattenförvärmare och håller samma temp som värmesystemet, du måste då komplettera med en extra el-VVB i serie med pannan.

En annan lösning är fast kondensering, då behöver du bara EcoAir + EcoBasic. Då kan du köra fast kondesering mot pannan 50 ºC och låta befintlig reglering styra värmen till huset. Detta ger dock sämre driftekonomi då COP är sämre med fast kondensering.



Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Bästa L/V att koppla på beffintlig panna?
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2007, 10:53:47 »
Jag gillar den senare principen, men är det någon som har erfarenhet av en sådan inkoppling?

Hur blir det med delta t på in och ut vatten på pumen med den senare lösningen? Kommer inte det i princip bli att jag snurrar 50 ºC runt mellan panna och pump? Eller låter jag pumpen arbeta upp pannan till 50 ºC sedan slå av för att starta när jag har typ 45 ºC i pannan? Ger inte det många start-stop
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa L/V att koppla på beffintlig panna?
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2007, 20:02:58 »
Då pumpen skall kopplas till returledningen efter alla radiatorerna kommer också returvattnet att vara svalare än det vatten som går ut till radiatorerna under uppvärmningsperioden.

Start och stoppfrekvensen beror på bl.a. vattenvolymen i radiatorkretsen men också på pumpens styrka, om du sätter in en för kraftig pump i förhållande till vattenvolymen, kommer den att bli för snabb i uppvärmningen och följden blir täta start/stoppfrekvenser. Idealet är att få en lång gångtid på pumpen innan den stänger av.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Bästa L/V att koppla på beffintlig panna?
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2007, 21:30:51 »
Då pumpen skall kopplas till returledningen efter alla radiatorerna kommer också returvattnet att vara svalare än det vatten som går ut till radiatorerna under uppvärmningsperioden.


Men hur kan jag koppla pumpen till radiatorreturen och samtidigt använda befintlig reglering (shunt), och fast kondensering?

Om jag kopplar pumpen i serie med radiatorretur kan jag inte få ihop detta. Däremot är ju det fullt möjligt utan fast kondensering, men då får jag tyvärr inte 50 ºC kontinuerligt i panna.

Att koppla som du nämner ger väl närmast "Kopplingsalternativ 2" i tekniska data bladet (Eco Logic med shuntat system). Detta bygger ju på flytande kondensering Det jag missar i ditt exempel mot att köra med Eco Logic är
1. Pannans elpatron måste slås på/ökas manuellt när jag hamnar under brytpunkten.
2. Den automatiska omställningen till "sommarläge" med enbart VV drift och fast kondensering till 55 ºC samt auto växelventil som kopplar bort radiatorer uteblir.

EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bästa L/V att koppla på beffintlig panna?
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2007, 07:37:27 »
Här är manualen för EcoBasic, exemplet på sida 8 funkar om din panna har en stor vattenvolym, de andra exemplen är om du har en gamma CTC-panna med liiiiiiten varmvattenväxlare som vanligen kräver 70-80 ºC i pannan för att klara varmvattnet.

http://www.ctcvarme.se/enertech/p5050/files/Inst_CTC_EcoBasic.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa L/V att koppla på beffintlig panna?
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2007, 13:02:12 »
Då pumpen skall kopplas till returledningen efter alla radiatorerna kommer också returvattnet att vara svalare än det vatten som går ut till radiatorerna under uppvärmningsperioden.


Men hur kan jag koppla pumpen till radiatorreturen och samtidigt använda befintlig reglering (shunt), och fast kondensering?

Om jag kopplar pumpen i serie med radiatorretur kan jag inte få ihop detta. Däremot är ju det fullt möjligt utan fast kondensering, men då får jag tyvärr inte 50 ºC kontinuerligt i panna.

Att koppla som du nämner ger väl närmast "Kopplingsalternativ 2" i tekniska data bladet (Eco Logic med shuntat system). Detta bygger ju på flytande kondensering Det jag missar i ditt exempel mot att köra med Eco Logic är
1. Pannans elpatron måste slås på/ökas manuellt när jag hamnar under brytpunkten.
2. Den automatiska omställningen till "sommarläge" med enbart VV drift och fast kondensering till 55 ºC samt auto växelventil som kopplar bort radiatorer uteblir.



Varför gÃ¥ över Ã¥n efter vatten  Sc:,h Du vill ha en EcoLogic när du egentligen bara behöver en EcoBasic för att uppfylla dina önskemÃ¥l. Kolla in manualen till EcoBasicen som CarN länkar till här ovan.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Bästa L/V att koppla på beffintlig panna?
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2007, 13:35:21 »
Då pumpen skall kopplas till returledningen efter alla radiatorerna kommer också returvattnet att vara svalare än det vatten som går ut till radiatorerna under uppvärmningsperioden.


Men hur kan jag koppla pumpen till radiatorreturen och samtidigt använda befintlig reglering (shunt), och fast kondensering?

Om jag kopplar pumpen i serie med radiatorretur kan jag inte få ihop detta. Däremot är ju det fullt möjligt utan fast kondensering, men då får jag tyvärr inte 50 ºC kontinuerligt i panna.

Att koppla som du nämner ger väl närmast "Kopplingsalternativ 2" i tekniska data bladet (Eco Logic med shuntat system). Detta bygger ju på flytande kondensering Det jag missar i ditt exempel mot att köra med Eco Logic är
1. Pannans elpatron måste slås på/ökas manuellt när jag hamnar under brytpunkten.
2. Den automatiska omställningen till "sommarläge" med enbart VV drift och fast kondensering till 55 ºC samt auto växelventil som kopplar bort radiatorer uteblir.



Varför gÃ¥ över Ã¥n efter vatten  Sc:,h Du vill ha en EcoLogic när du egentligen bara behöver en EcoBasic för att uppfylla dina önskemÃ¥l. Kolla in manualen till EcoBasicen som CarN länkar till här ovan.

// Grolim

Exakt, jag hade funderingar på Eco Logic ett tag men den kostar ju trots allt 6500:-. Om jag kopplar enligt spec i Eco basic för panna då har jag ju sommar/höst/vår samt vrider på två kranar och höjer elpatron för att klara köldknäpparna. Vid denna koppling kan man ju sätta el patron i pannan att starta vid ex 40 ºC så behöver man inte vara orolig om det kryper ned under -10 ºC (-15 ºC tweakat) när man inte är hemma.

Är det någon på forumer som använder denna lösning?

Är detta en smart & billig lösningen för att koppla L/V mot beffintlig panna, eller finns det ännu bättre alternativ?

Om ja vilken L/V rekomenderas för denna typ av inkoppling när du vill jobba med så höga tempraturer som möjligt både i framledning och retur.

Eco Air har väl max 55 ºC ut och 50 ºC in Finnd det andra som ligger högre. 

EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bästa L/V att koppla på beffintlig panna?
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2007, 20:46:04 »
Airwell har en LVVP som jobbar med fast kondensering, jag tror den är billigare än CTC:s grejor.

http://www.essencompany.com/lvp.html
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Bästa L/V att koppla på beffintlig panna?
« Svar #9 skrivet: 19 februari 2007, 15:26:23 »
Airwell har en luft/vattenvärmepump som jobbar med fast kondensering, jag tror den är billigare än CTC:s grejor.

http://www.essencompany.com/lvp.html

Jag har tittat på den nu. Men jag har inte fått bättre pris på den (Frågade i och för sig på deras 9Kw) än en EcoAir 107. Det som talar för lösningen med EcoAir och Eco Logic är ju att det blir ett helt automatiserat system, mot beffintlig panna till ett hyffat pris. Känner någon till en liknande lösning med de andra leverantörerna?
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!