Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Borrdjup vid installation av BVP + FrÃ¥nluftsÃ¥tervinning (IVT VBX, Thermia Vent)  (läst 7139 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danneman78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Show me the money!
Hej alla kunniga,

Som många andra är jag i offertstadiet för en bergvärme installation.

Huset:
1 1/2 plans villa, 150 + 20 kvm i Östergötland byggd 1989. 4 pers i hushållet. Idag vattenburet system + till/frånluftsmodul + vedkamnin med fläkt och kanalsystem ut i samtliga rum. Beräknad förbrukning 2010 = ca 23000 kWh.

Har inte fått några offerter så återkommer med info om dom senare...

Min fundering: Då jag har en frånluftsmodeul idag antar jag att jag måste installera en ny i samband med BVP för att inte ventilationen i huset skall bli kass. Enligt en installatör som varit och tittat på huset behöver jag inte borra lika djupt då användandet av frånluftsmodul laddar borrhålet effektivt. Han gick från att vilja borra 160 - 180 m till 140 m. Då hade han tagit i sa han, 100 m räcker enligt någon uträkning något program gjort...

Erfarenheter kring detta? Måste jag ha en sådan modul i mitt hus? Stämmer det att hålet laddas så jag inte behöver gå ner lika djupt som om jag inte hade denna installerad? Orolig för att det hålet skall "dö" på sikt...
1 1/2 plans villa utanför Söderköping, Östergötland
Byggt 1989
Vattenburet system m elpanna, braskamin med fläkt + kanalsystem från fläkten ut i alla rum, mekaninsk till/frånluft
Beräknad förbrukning 2010 = 23 000 kWh
4 pers i hushållet

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Jag skulle borra för hela behovet och fÃ¥ frÃ¥nluften som en bonus.  Det blir inte mkt laddning att prata om.

Lycka Till

Utloggad danneman78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Show me the money!
Ja det känns ju så... efter att ha lusläst en massa trådar här inne har jag förstått att djupet är inget mnan skall para på, ivf inte om man ser det långsiktigt...


1 1/2 plans villa utanför Söderköping, Östergötland
Byggt 1989
Vattenburet system m elpanna, braskamin med fläkt + kanalsystem från fläkten ut i alla rum, mekaninsk till/frånluft
Beräknad förbrukning 2010 = 23 000 kWh
4 pers i hushållet

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vad är det för "till/frånluftsmodul" du har?

En VBX/FLM kan bara användas för att värma brine i en värmepump, den kan knappast vara en sån du har om du idag inte har bergvärme. Är det FTX du har?

Om det är FTX så ska du inte byta ut detta mot nått VBX/FLM skräp, FTX är effektivare som ventilationsåtervinning.
« Senast ändrad: 18 augusti 2010, 07:48:30 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad danneman78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Show me the money!
Vad är det för "till/frånluftsmodul" du har?

En VBX/FLM kan bara användas för att värma brine i en värmepump, den kan knappast vara en sån du har om du idag inte har bergvärme. Är det FTX du har?

Om det är FTX så ska du inte byta ut detta mot nått VBX/FLM skräp, FTX är effektivare som ventilationsåtervinning.

Ok, jag e nog lite otydlig... jag har en 21 Ã¥r gammal elpanna med en till/frÃ¥nluftsmodul, dvs 4 rörsystem...huset tar luft frÃ¥n ventlier som sitter i köket och pÃ¥ toaletterna och sedan skickar han ut det i andra ventlier i andra rum...efter att ha Ã¥tervunnits pÃ¥ nÃ¥t sätt...sÃ¥ har ivf jag förstÃ¥tt det...  kan ta en bild eller nÃ¥t sÃ¥ ser ni hur de ser ut...

 hade precis en installtör ute och tittade och sa just att "skräpet" du nämner endast är FRÃ…N luft....dvs min ventliation funkar inte i huset med dessa produkter...

Elpannan är en gammal CTC 103-9 från 1989...

Hur eller hur skulle han hem på kammaren och fundera ut någon lösning på detta problemet...jag kan ju inte vara först i hela världen med att ha denna typ av system idag och vill konvertera till bergvärme...eller? :) Någon som sitter på en lösning...?
1 1/2 plans villa utanför Söderköping, Östergötland
Byggt 1989
Vattenburet system m elpanna, braskamin med fläkt + kanalsystem från fläkten ut i alla rum, mekaninsk till/frånluft
Beräknad förbrukning 2010 = 23 000 kWh
4 pers i hushållet

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag misstänker att du har en gammal frånluftsvärmepump, CTC-master med inbyggd tilluftsvärmare. Då har du några alternativ:

Ersätta ventilationen med en riktig FTX (behöver inte bli så dyrt då rören är dragna) + vanlig bergvärme.

Värma tilluften med en tilluftsvärmare typ IVT 450.

Plugga tilluften och sätta in friskluftsventiler i sovrum och vardagsrum vid fönstrena.

Jag ska tillägga att VBX/FLM visserligen gör att borran avlastas men lägger man samma peng på djupare borrhål så är det bättre. Ett alternativ är då att skippa FLM/VBX och bara ha en enkel billig frånluftsfläkt. VBX/FLM kostar ca 10 kkr och för denna peng får man ca 30-40 m borra.
« Senast ändrad: 18 augusti 2010, 21:17:47 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad danneman78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Show me the money!
aha...man lär sig något varje dag :)

Ska kolla lite på de olika alternativen...

Nu har installatörer från Nibe, IVT och Thermia varit här och jag har fått 2 offerter...Thermia kommer nästa vecka...

Återkommer med lite info om hur de går...

Tack för hjälpen!
1 1/2 plans villa utanför Söderköping, Östergötland
Byggt 1989
Vattenburet system m elpanna, braskamin med fläkt + kanalsystem från fläkten ut i alla rum, mekaninsk till/frånluft
Beräknad förbrukning 2010 = 23 000 kWh
4 pers i hushållet

Utloggad danneman78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Show me the money!
Hej,

Har fått en offert från en lev enligt följande:

IVT Greenline HE C7 7,2kW
IVT VBX
VA 120 arbetstank
130 m borra

Summa efter ROT 121 000:-

Denna offert funkar ju inte enligt tidgare inlägg då jag har både till och frånluft vilket VBX inte klarar av...

SÃ¥ justering: "riktig FTX" (ECOVIN hette det tydligen) minus IVT VBX = 136 000:-

På denna lösning skulle jag enligt säljare spara 1500 kWh /år. Det betyder att denna "lösning" är betald om 16 år.

Lösningen med billig frånluftsfläkt minus VBX = 112000 SEK

Då äör ju frågan...är FTX enligt ovan värt stålarna eller ska jag köpa lite mer borra för ca 10 000?
1 1/2 plans villa utanför Söderköping, Östergötland
Byggt 1989
Vattenburet system m elpanna, braskamin med fläkt + kanalsystem från fläkten ut i alla rum, mekaninsk till/frånluft
Beräknad förbrukning 2010 = 23 000 kWh
4 pers i hushållet

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Hej,

Har fått en offert från en lev enligt följande:

IVT Greenline HE C7 7,2kW
IVT VBX
VA 120 arbetstank
130 m borra

Summa efter ROT 121 000:-

Denna offert funkar ju inte enligt tidgare inlägg då jag har både till och frånluft vilket VBX inte klarar av...

SÃ¥ justering: "riktig FTX" (ECOVIN hette det tydligen) minus IVT VBX = 136 000:-

På denna lösning skulle jag enligt säljare spara 1500 kWh /år. Det betyder att denna "lösning" är betald om 16 år.

Lösningen med billig frånluftsfläkt minus VBX = 112000 SEK

Då äör ju frågan...är FTX enligt ovan värt stålarna eller ska jag köpa lite mer borra för ca 10 000?


Har du redan från/tilluftskanaler ska du naturligtvis köpa en FTX.

Om säljaren menar att VBX är ekonomiskt riktigt val, så är FTX det också.

Framförallt ger FTX bättre komfort, genom att tilluften har liknande temperatur som rumsluften. Det har inte tilluften när de väljer VBX, genom att den tar in tilluft direkt från uteluften utan förvärmening.

Har du redan tilluftskanaler, så kan ni iofs montera en fläkt och skicka tilluften via ett el-batteri och därefter ett värmevattenbatteri. Med styrning osv. är du inte långt från kostnade för FTX, och valet blir därför inte så svårt.





Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ett motströms FTX kostar ca 20 kkr, en frånluftsmodul ca 11 kkr, men eftersom du har tilluft så behöver du ett tilluftsaggregat också (vet ej vad detta kostar) så jag tror FTX lösningen blir billigare än frånluftsmodul + tilluftsvärmare. Och FTX är helt klart mer effektiv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad danneman78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Show me the money!
ok, FTX...då verkar det som läga att sätta sig in i vad FTX innebär...kanske finns något här på forumet :)

Offerten för övrigt? känns den ok...?

IVT Greenline HE C7 7,2kW
FTX "ECOVIN"
VA 120 arbetstank
140 m borra
136 000 SEK efter ROT?
1 1/2 plans villa utanför Söderköping, Östergötland
Byggt 1989
Vattenburet system m elpanna, braskamin med fläkt + kanalsystem från fläkten ut i alla rum, mekaninsk till/frånluft
Beräknad förbrukning 2010 = 23 000 kWh
4 pers i hushållet

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
ok, FTX...då verkar det som läga att sätta sig in i vad FTX innebär...kanske finns något här på forumet :)

Offerten för övrigt? känns den ok...?

IVT Greenline HE C7 7,2kW
FTX "ECOVIN"
VA 120 arbetstank
140 m borra
136 000 SEK efter ROT?

Ser bra ut...men...

Satsa på en FTX som har roterande trumma och likströmsmotorer, samt en 200 liters arbetstank typ Nibe UKV200.



« Senast ändrad: 21 augusti 2010, 16:43:25 av Lexus »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
ok, FTX...då verkar det som läga att sätta sig in i vad FTX innebär...kanske finns något här på forumet :)

FTX betyder från/tilluftsvärmeväxlare. Den består av 2 fläktar och ett värmeväxlarpaket. Tillluften värms av frånluften i en värmeväxlare. Det finns olika typer men roterande trumma anses vara mest effektivt, principen är en roterande metalltrumma med små hål som passerar genom frånluften där den värms samt tilluften som värms upp av trumman.

IVT Greenline HE C7 7,2kW
FTX "ECOVIN"
VA 120 arbetstank
140 m borra
136 000 SEK efter ROT?

Har du tagit in nån mer offert?
Prset är väl rätt OK men det är alltid vettigt att ta in fler för jämförelse.
« Senast ändrad: 21 augusti 2010, 16:42:47 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad danneman78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Show me the money!
Offert på En Thermia G2 kommer nästa vecka så vi får se vad som händer...

Tilläggas är att FTX systemet ovan kostar 24 000 SEK installerat och klart... vet dock inte vad ECOWIN är för nåt...har googlat men inte träffat rätt...
« Senast ändrad: 21 augusti 2010, 18:01:47 av danneman78 »
1 1/2 plans villa utanför Söderköping, Östergötland
Byggt 1989
Vattenburet system m elpanna, braskamin med fläkt + kanalsystem från fläkten ut i alla rum, mekaninsk till/frånluft
Beräknad förbrukning 2010 = 23 000 kWh
4 pers i hushållet

Utloggad danneman78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Show me the money!
ok, FTX...då verkar det som läga att sätta sig in i vad FTX innebär...kanske finns något här på forumet :)

Offerten för övrigt? känns den ok...?

IVT Greenline HE C7 7,2kW
FTX "ECOVIN"
VA 120 arbetstank
140 m borra
136 000 SEK efter ROT?

Ser bra ut...men...

Satsa på en FTX som har roterande trumma och likströmsmotorer, samt en 200 liters arbetstank typ Nibe UKV200.





Har du någon bra länk till en sådan modell av FTX?
1 1/2 plans villa utanför Söderköping, Östergötland
Byggt 1989
Vattenburet system m elpanna, braskamin med fläkt + kanalsystem från fläkten ut i alla rum, mekaninsk till/frånluft
Beräknad förbrukning 2010 = 23 000 kWh
4 pers i hushållet

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!