Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga värmepump  (läst 1422 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rikkard

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bygga värmepump
« skrivet: 22 maj 2014, 08:48:39 »
Satt och fundera på att styra värmepumpar, ingen tillverkare verkar ha öppet API, eller inget jag hittar på deras hemsidor. Min ide är att kunna styra effekten och kondenseringspunkt på en värmepump utifrån uteffekten på en förnyelsebar energikälla. Typ, Sommar, sol, långa dagar, hög kondenseringspunkt, ladda stora ackumulatortankar med värme. Vinter, kanske ladda med ved oh köra cirkulationspumpar, eller köra så låg kondenseringstemperatur som möjligt för att bara matcha golvvärmens behov. Vad vet jag. Hursomhelst, eftersom jag inte hitta någon som verkade lätt att programmer fundera jag på hur svårt det kan vara att bygga en värmepump själv, och det verkar ju inte svårt alls.

Hittade en tillverkare av kompressorer, bitzer, och ett program de har för att beräkna kylanläggningar, antar att det lika gärna kan vara värmeanläggningar? Är väl samma COP, effektbehov etc? Dock förstår jag inte vissa saker. Om jag nu har ett borrhål med säg 4 gradigt vatten, då är ju ju förångningstemperaturen 4 grader, men sen kan man ställa in suggastemperaturen och jag antar att den inte är mer än 4 grader? Men då protesterar programmet och säger "Gas suction superheat to low". Men hur ska man få upp temperaturen på suggasen över brinevätskans utan att använda energi från hus eller el eller något?

Sen kan man ställa in "liquid subcritical in condenser". Verkar vara temperaturdifferans, antar att detta måste vara samma som kondenseringstemperaturen.
« Senast ändrad: 22 maj 2014, 08:54:53 av Gudmund »

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Bygga värmepump
« Svar #1 skrivet: 24 maj 2014, 09:10:52 »
Frångningstempen är 3-4gr lägre än brinet och suggastempen är som mest samma som brinet(med en optimal värmeväxlare).
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Rikkard

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga värmepump
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2014, 16:24:15 »
ahaa, det är så man ska tänka, okej. Tackar!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!