Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: funderar pÃ¥ att koppla om vlymtanken  (läst 3122 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
funderar på att koppla om vlymtanken
« skrivet: 25 december 2012, 22:15:39 »
Jag har idag kopplat så VP matar min fd varmvattenberedare som numera är volymtank (300L) och sedan går vattnet till vattenbatteriet och en fläktkonvektor. Sedan går det tillbaka till värmepumpen. Efter att ha loggat lite så ser man ju att vattenbatteriet aldrig får det varmaste vattnet till sig, utan temperaturen dämpas ju rejält av tanken. Detta kan ju ha fördelar, men jag bedömer att det inte är något problem att köra in luft med varierande temperatur i tilluften till huset. Idag svajar tilluften ca 6 grader under en cykel och det märks inte alls. Men kopplar jag om kommer det svaja mer. Kanske upp till 10 grader mer. Men fördelen är ju att medeltemperaturen på tilluften kommer öka REJÄLT. Så jag kan då sänka värmekurvan på pumpen och få bättre COP vilket naturligtvis är trevligt. Då borde man väl koppla så retur från värmeelement går in i toppen på tanken och vattnet till VP tas i botten, så den får så kallt som möjligt och att hela tanken är uppvärmd innan VP får så varmt vatten så att den avslutar värmningscykeln.
Loggning: http://e-logger.se/pub?2Mats&p=1
Jag har precis flyttat innegivaren till röret efter volymtanken för att få data till mina funderingar...

Förresten så vet jag inte om jag har rätt när jag kallar tanken volymtank, men jag la till den för att få upp systemvolymen (gick från ca 5-10 liter till 310 liter....)
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: funderar på att koppla om vlymtanken
« Svar #1 skrivet: 25 december 2012, 23:34:49 »
Du har tanken rätt kopplad, och du vinner inget på att koppla den annorlunda

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: funderar på att koppla om vlymtanken
« Svar #2 skrivet: 26 december 2012, 18:48:31 »
Borde man inte vinna lite ökad tilluftstemperatur under tiden VP går???
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: funderar på att koppla om vlymtanken
« Svar #3 skrivet: 27 december 2012, 09:29:59 »
Borde man inte vinna lite ökad tilluftstemperatur under tiden VP går???

Absolut.....men när kompressorn har stannat, så har tanken högre temperatur....än den har om den sitter på returen.

Det betyder att värmevattenbatteriet avger lägre effekt, när kompressorn står still och tanken sitter på returen.


Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: funderar på att koppla om vlymtanken
« Svar #4 skrivet: 27 december 2012, 20:54:03 »
Det låter rimligt.
Kanske skall sätta ihop ett excelark och göra en beräkning på en cykel.
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: funderar på att koppla om vlymtanken
« Svar #5 skrivet: 28 december 2012, 22:30:52 »
Jag hade satt den på returen
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: funderar på att koppla om vlymtanken
« Svar #6 skrivet: 29 december 2012, 17:08:48 »
Jag hade satt den på returen

Av någon speciell orsak?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: funderar på att koppla om vlymtanken
« Svar #7 skrivet: 30 december 2012, 23:25:12 »
vidskeplighet då jag inte köper det ni säger fullt ut :)

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: funderar på att koppla om vlymtanken
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2013, 15:48:32 »
vidskeplighet då jag inte köper det ni säger fullt ut :)

Ha ha...ja dÃ¥ är det ju bättre att spegelvända rekommendationerna.  ;)

magben

  • Gäst
magben
SV: funderar på att koppla om vlymtanken
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2013, 15:24:57 »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: funderar på att koppla om vlymtanken
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2013, 23:47:36 »
Ojdå. Ja då finns det ännu fler anledningar till returkopplingen

Citera
I serie med värmepumpen, på returledningen är bäst när man har fläktelement eller aerotemprar med fast instrypning av flödet, och där fläkten stoppar vid hög rumstemperatur. När flera fläktelement/aerotemprar stannar samtidigt så fortsätter framledningsvattnet utan nedkylning till värmepumpen, vilket skulle medföra att den löser på högtryck om inte tanken fanns där. Viktigt! värmepumpens värmebärarpump måste gå kontinuerligt
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: funderar på att koppla om vlymtanken
« Svar #11 skrivet: 07 januari 2013, 00:14:35 »
Ja då finns det ännu fler anledningar till returkopplingen

Fler?  Sc:,h

När det inte finns någon värmeavgivning i systemet, så finns väl heller inte någon fram eller returplacering av tanken.

En Bosch/IVT kan inte stoppa på grund av högtryck, då den har stannat på returtempen i ett tidigare skede.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: funderar på att koppla om vlymtanken
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2013, 00:37:37 »
Jag brukar alltid försöka eftersträva, i den mån det är möjligt och inte leder till problem, att kopplingen mellan värmepumpens framledning och de värmeavgivande ytorna är så direkt som det är möjligt.

Så i ett fall där volymen behöver ökas men knäppning inte är ett problem hade jag nog satt volymökningen på returen.

Men om det finns funktionsmässig nackdel med detta så kanske jag borde tänka om.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!