Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Slänga ut en olja/el-panna  (läst 14253 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad phal

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Själv är bäste dräng
Slänga ut en olja/el-panna
« skrivet: 18 november 2005, 19:46:24 »
Pratade med en VVS-installatör idag. Har bestämt mig för att byta till Luft/Vatten. Har en Olja/el panna idag som endast är 4 år gammal. Skulle vilja docka denna med en värmepump. VVS killen rekommenderade mig att slänga ut pannan och istället satsa på en elpanna. Han påstår att den drar tjuvström och att det inte funkar optimalt med värmepumpen. Men varför kan man då läsa på Nibe:s hemsida att man utan problem kan docka med en sådan panna.
Troligtvis vill han tjäna pengar på att sälja en ny panna till mig.
Vill inte slänga ut en så pass ny panna. Funderar på att byta VVS firma istället. Vad tycker ni experter? Är det några problem med denna lösning?
NIBE 1130-8, VPA 200/70. 145 m aktivt borrdjup. Supra turbokassett 9kw/inbyggt fläktsystem. 103 m2 boyta, 103 m2 biyta, Byggt 1968. Tidigare 3 m3 olja/år. Hus i södra småland.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Slänga ut en olja/el-panna
« Svar #1 skrivet: 18 november 2005, 20:04:49 »
Största problemet är att få varmvatten. Din panna är i dag utrustad med en plattvärmeväxlare troligtvis. Med en värmepump kommer du ha en betydligt lägre temp vilket innebär att det blir dåligt med VV. Testa att sänka tempen i pannan till ca: 50grader och se hur det blir med varmvattnet. Finns många varianter på hur man kan koppla med fristående VVB men blir i slutändan oftast sämre och inte så mycket billigare än att byta ut allt.
Däremot tycker jag att du skall titta på om bergvärme inte kan vara en bättre lösning.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad phal

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Själv är bäste dräng
SV: Slänga ut en olja/el-panna
« Svar #2 skrivet: 18 november 2005, 20:23:15 »
Bergvärme är ju helt andra kostnader på. Helt ointressant för mig. M.a.o är en värmepump dockad till en olja/el panna ett dåligt alternativ. Har fått ett ungefärligt pris på 70 000:- för pump och varmvattenberedare och installation.
Vad tycker ni som redan har denna lösning?
NIBE 1130-8, VPA 200/70. 145 m aktivt borrdjup. Supra turbokassett 9kw/inbyggt fläktsystem. 103 m2 boyta, 103 m2 biyta, Byggt 1968. Tidigare 3 m3 olja/år. Hus i södra småland.

Utloggad Jätten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Slänga ut en olja/el-panna
« Svar #3 skrivet: 18 november 2005, 20:34:03 »
Bergvärme är ju helt andra kostnader på. Helt ointressant för mig. M.a.o är en värmepump dockad till en olja/el panna ett dåligt alternativ. Har fått ett ungefärligt pris på 70 000:- för pump och varmvattenberedare och installation.
Vad tycker ni som redan har denna lösning?
Var själv i samma situation med ctc family -98. Har valt en Nibe L/V 2010-8 som kommer att köras med flytande kondensering. Som spetsvärme vid kallare väderlek kommer elpatronen att stötta till. Kommer att komplettera med en varmvattenberedare på 55-100 l. som kopplas i serie på utgående varmvatten på pannan.
Är du lite händig och kan lägga rören själv, köpa pump o delar från Rinkabyrör kommer du
undan med 55´+ elinstallation på kanske 8´. Besparing troligen 10-12´/år

Utloggad arnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik och inte värmepumpar!
SV: Slänga ut en olja/el-panna
« Svar #4 skrivet: 19 november 2005, 07:06:46 »
Mitt råd är tveklöst: sälj din 4 år gamla kombipanna, det börjar komma igång en marknad
med beg pannor nu.
Effektiviteten som du får med en kombipanna och en ny värmepump, är långt ifrån vad du får med
en anpassad elpanna för just värmepumpar.
Naturligtvis går det att ansluta din gamla panna, men i längden blir detta en mycket dålig affär!
M V H
villa byggd 1957 IVT optima 700  och 290 A/W ägare

Utloggad phal

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Själv är bäste dräng
SV: Slänga ut en olja/el-panna
« Svar #5 skrivet: 19 november 2005, 10:31:45 »
Jag undrar varför det blir en dålig affär? Pannan är ju så pass ny att den borde gå att köra många år till.
NIBE 1130-8, VPA 200/70. 145 m aktivt borrdjup. Supra turbokassett 9kw/inbyggt fläktsystem. 103 m2 boyta, 103 m2 biyta, Byggt 1968. Tidigare 3 m3 olja/år. Hus i södra småland.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Slänga ut en olja/el-panna
« Svar #6 skrivet: 19 november 2005, 11:14:20 »
Om man jämför kostnaden på drivenergi mellan oljepanna och en bra värmepump, så inser man att i de flesta fall är det ointresant att fortsätta med oljepanna.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Jätten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Slänga ut en olja/el-panna
« Svar #7 skrivet: 19 november 2005, 17:59:29 »
Mitt råd är tveklöst: sälj din 4 år gamla kombipanna, det börjar komma igång en marknad
med beg pannor nu.
Effektiviteten som du får med en kombipanna och en ny värmepump, är långt ifrån vad du får med
en anpassad elpanna för just värmepumpar.
Naturligtvis går det att ansluta din gamla panna, men i längden blir detta en mycket dålig affär!
M V H
Hur kan du förklara att den gamla pannan är sämre än de nya elpannorna. Om man kör den gamla eller den nya med spetsvärme med el har väl ändå ingen större betydelse.
Min gamla fungerar utmärkt att köra med el som jag gör nu.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Slänga ut en olja/el-panna
« Svar #8 skrivet: 19 november 2005, 18:09:59 »
Oftast försvinner det ganska mycket värme ut genom skorstenen och ut genom dom relativt stora plåtytorna på en kombipanna när man kör den på el. Men den del som går ut genom plåten blir ju till nytta för huset nackdelen är väl den tt den värmen kan man ju inte styra dit man vill. Men på en 4 år gammal panna borde det inte vara nått större problem.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Slänga ut en olja/el-panna
« Svar #9 skrivet: 19 november 2005, 18:12:01 »
Effektiviteten som du får med en kombipanna och en ny värmepump, är långt ifrån vad du får med
en anpassad elpanna för just värmepumpar.
Naturligtvis går det att ansluta din gamla panna, men i längden blir detta en mycket dålig affär!
M V H

Hmm... Det där var nog ett lite lätt överdrivet påstående i alla fall.

Kolla in detta inlägg som jag skrev i en annan tråd "http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,4671.msg45618.html#msg45618".

Tala sedan om hur mycket större besparing jag kan förvänta mig av en anpassad elpanna för just värmepumpar. Själv tror jag att en sådan panna kanske kan spara omkring 1 000 - 1 500 kWh/år extra i mitt fall, min nuvarande kombipanna är ju i alla fall tillverkad 1985, men om vi jämför med en kombipanna som är tillverkad 2001 så kanske den hamnar omkring en 500 kWh/år istället - om ens det.

Min L/V-pump (CTC ECO AIR 5.9) trivs förmodligen allra bäst ihop med en ECOEL-panna, Pris: 25 500 kr. Ställ en sådan investering i relation till den förväntade extrabesparingen och du ser att hela affären snabbt blir orealistisk.

SÃ¥ till dig phal, valet är ju till sist ditt att ta, men jag skulle aldrig byta ut en 2001 Ã¥rs kombipanna mot en ny elpanna om det var min plÃ¥nbok som bekostade kalaset....  Ã…k pÃ¥ en trevlig semester för dom 25 500 kr i stället. ;D ;D

PS. Har du din kombipanna kvar så kan du lätt docka in en pelletsbrännare den dagen som elpriset åker månraket.


// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Slänga ut en olja/el-panna
« Svar #10 skrivet: 19 november 2005, 18:32:10 »
Problemet är varmvattnet som du inte kommer att få med din nuvarande panna och VP. Med separat VVB bivalenta shuntar är du snart uppe i kostnaden för elpannemodulen. Tyvär är olje/elpannor ingen hårdavara idag.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Slänga ut en olja/el-panna
« Svar #11 skrivet: 19 november 2005, 18:38:02 »
??? Varför bivalenta shuntar. Installera en 100 L Spets-VVB i serie med värmeväxlaren i pannan, kostnad omkring 2 500 - 5 000 kr + lite rör.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Slänga ut en olja/el-panna
« Svar #12 skrivet: 19 november 2005, 19:05:39 »
Och när VP inte klarar att värma själv utan behöver tillskott.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Slänga ut en olja/el-panna
« Svar #13 skrivet: 19 november 2005, 19:13:57 »
Det är då som kombipannan startar upp och hjälper till med den saken + värmen i huset också.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Slänga ut en olja/el-panna
« Svar #14 skrivet: 19 november 2005, 19:17:55 »
Och utan bivalenta shunten? Två reglercentraler eller?
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!