Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vatten+Ã¥tervinning av ventilationen...  (läst 4449 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sirius1

  • Gäst
Sirius1
Luft/vatten+Ã¥tervinning av ventilationen...
« skrivet: 04 januari 2006, 15:09:20 »
Ingen som har funderat på att istället för att köpa en l/v eller frånluftsvp kombinera ventilationen genom att blåsa ut luften från ventilationen genom kondensorn på lv-pumpen?


Istället för att välja det ena eller det andra får man en fruktansvärt bra kombination, närmast oslagbar. ;D

Verkningsgraden lär bli oslagbar oavsett utomhustemp, avfrostning blir ett minne blott eller betydligt mindre iaf och med R410a-maskiner kommer det bli ett vinnarkoncept tror jag. Bara en idé för dom som t.ex. skall bygga nytt eller investera. Vänta nåt år bara så kommer det.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten+Ã¥tervinning av ventilationen...
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2006, 17:57:23 »
Det har förekommit en del trådar här på forumet som har berört dina funderingar. Om man betänker det faktum att en L/V-pump slukar en hel del luft när den går så tror jag inte att det kan tänkas bli någon vinst med en dylik kombination. Min utedel (Eco Air 5.9) förbrukar 2300/2400 m3/h beroende på om fläkten jobbar i steg 1 eller steg 2. Huset kommer nog att tycka det vore bra med den mängden luftomsättning men människorna som vistas där inne skulle antagligen uppleva det annorlunda, typ kallt ;).

Lägg sedan till att uppvärmd luft innehåller mer fukt och pumpen skulle troligtvis behöva ägna ännu mer av sin tid åt att avfrosta trots att luften som träffar kollektorn är varmare än omkringvarande luft (iallafall de första timmarna), pumpen avfrostar faktiskt på sommaren också.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Sirius1

  • Gäst
Sirius1
SV: Luft/vatten+Ã¥tervinning av ventilationen...
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2006, 19:57:33 »
Nu missuppfattade du mig helt. Det är klart att det blir ett tillskott om du skickar 200 m^3 22-gradig luft in i en lv-maskin som suger 2300 m^3 0-GRADIG LUFT(ELLER KALLARE/VARMARE IBLAND).Energiinnehållet i 20-gradig luft är oändligt mycket större än i 0 grader, därför motsvarar 200 kubik*22 grader kanske 1000 kubik 0 grader. Frågan är exakt hur mycket det skulle bli, professor kalkyl borde enkelt kunna beräkna det.


Summa summarum kanske man vinner rentav 3-5 kw extra(Comfortzone) eller mer om vi tänker pÃ¥ att vi kramar ur en diff pÃ¥ 25 grader vid 0 grader utomhustemp pÃ¥ frÃ¥nluften.  Dessutom mindre avfrostning(om ngn alls). Verkningsgraden borde bli en bra bit över 4 med denna teknik. --/

På detta sätt skulle man få bra ventilation, kanonbillig värme och slippa hela frånlufts(eländet) inomhus. Frågan är var bäst jämvikt inställer sig mellan vent/ekonomi/oljud??

Denna idén måste genomföras!

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Luft/vatten+Ã¥tervinning av ventilationen...
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2006, 20:39:27 »
Det finns vissa aggregat idag, men de säljs ej så mycket. NIbe har ett som heter Fighter 600P med 500m3luft som man blandar ute/inne luft. Det verkar ej ha så stort intresse för det ger max 4-5kW värme.

På 80-talet hade CTC ett aggr som hette Rebell. Som blandade inne/ute luft. Stiebel kan man docka på deras inne del med från luft osv.. Sc:,h

Se även min tråd:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,3429.msg33482.html#msg33482


Jag tror själv det är en gammal idee som snart kommer tillbaka igen.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

ny i gamet

  • Gäst
ny i gamet
SV: Luft/vatten+Ã¥tervinning av ventilationen...
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2006, 18:37:19 »
beroende pÃ¥ vilken temp du kyler luften till sÃ¥ avgör det hur mycket energie det finns att ta ut. fÃ¥ hus  med icke kontrolerad frÃ¥nluft kommer upp i dom flödena pÃ¥ 200 m3 i timmen och om man nu injekterar luften i insuget är skillnaden om det är noll grader ute och du lägger luften helt rätt kann du ta hemm cirka 1,43 kwh i timmen förutsatt att din luft kyls ner till 0 grader inne i förÃ¥ngaren kommer utjämningen efter har du missat energien och den blÃ¥ser bort,

där ligger nog akilleshälen .cirka 5500 timmar om året är det varmare än 5 plus och vid 5 plus ligger kostnaden för vent på knappa kwh så det finns inte så mycket att göra på den delen det blir dyrt och är svårt att räkna hem .

samtidigt som frånluft är smutsig med det menar jag damm textilier m-m som slår igen förångaren och hindrar lammelen från att ta upp energie ur luften

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Luft/vatten+Ã¥tervinning av ventilationen...
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2006, 23:31:38 »
Oftast tar man frånluft från badrum tvättstuga toalett av en stor anledning att bli av med fukt att blåsa så fuktig varm luft rätt in i en kall förångare är nog ingen lyckad idee kommer isa igen totalt! huvuddunk
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Luft/vatten+Ã¥tervinning av ventilationen...
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2006, 20:58:44 »
Jag var ordningsman på skolan så som vän av ordning så reder jag nu ut begreppen luften i en luftvatten vp sugs genom förångaren inte kollektorn eller kondensorn... :,v(
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!