Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inslag om bidraget pÃ¥ TV.......  (läst 5037 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inslag om bidraget på TV.......
« Svar #15 skrivet: 19 oktober 2005, 20:40:57 »
Citera
Om syftet var att minska Konungarikets energibehov; Har det givits någon förklaring till varför bidraget endast skall utgå för konvertering från olja eller direktverkande el


Kanske är det så att man inte vill/kan satsa just nu ännu fler miljoner och då prioriterat hus som är extra dyra att konvertera (direktel) eller som har ett särskilt miljöovänligt uppvärmningssystem basert på en kritiskt ändlig basvara och som inte bör eldas utan reserveras för viktigare behon (olja)

SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad An2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Inslag om bidraget på TV.......
« Svar #16 skrivet: 19 oktober 2005, 21:43:47 »
Tror faktiskt att det är sÃ¥..sen tror jag att de i första hand vill fÃ¥ mer utbyggnad av fjärrvärmen..man blir lite  fiR:när alla regler är sÃ¥ diffusa..ingen vet nÃ¥nting inte ens de som ska besluta..ja menar varför inte vänta och först komma ut med lagförslaget när man vet vad som ska gälla..dÃ¥ slipper man ju vara förvirrad och undra om det gäller mig eller inte..

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inslag om bidraget på TV.......
« Svar #17 skrivet: 19 oktober 2005, 23:53:10 »
Tror faktiskt att det är så..sen tror jag att de i första hand vill få mer utbyggnad av fjärrvärmen..man blir lite  fiR:när alla regler är så diffusa..ingen vet nånting inte ens de som ska besluta..ja menar varför inte vänta och först komma ut med lagförslaget när man vet vad som ska gälla..då slipper man ju vara förvirrad och undra om det gäller mig eller inte..

Å andra sidan, om de nu behöver godkännande från EU så skulle nog detta "läckt" ut ändå...
Då hade de (politikerna) beskyllts för att mörka detta "fantastiska" bidrag och på så sätt lurat tusentals konsumenter att köpa för tidigt.

Det är nog inte lätt att vara politiker.
(Skrivet av en som är aktiv föreningsmänniska och som varit med om en del , både befogad och obefogad, kritik.....)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!